ISAK BENYAMINE OM SKOLDEBATTEN:
Lärare och sakkunskap saknas i mediedabatten
Skolutvecklingen
styrs och påverkas
allt mer via media
dagspress, tv och
radio. Inte sällan leder
en debattartikel till
konkreta åtgärder i
skolan. Men lärarna,
de som direkt påverkas
av debatten syns
sällan i våra medier.
Isak Benyamine har
läst två böcker som
tar tempen på skoldebatten.
Den
svenska skoldebatten har under senare år blivit allt mer omfångsrik,
intensiv och hetsig. Floden av debattartiklar, böcker, tidskrifter, filmer,
tvinslag och bloggar verkar aldrig sina.
Samtidigt är de dagsaktuella skolfrågorna
märkligt frånvarande ute i skolan,
i alla fall är det mitt intryck. Kanske är
det för att debatten i dagspressen präglas
mer av politiska utspel och slagkraftiga
rubriker än av jordnära sakkunskap.
I fackpressen och i publikationer
från högskolor och myndigheter finns
samtidigt en stillsam och kanske mer
nyanserad debatt. Men den tränger
knappast igenom i de stora och breda
mediekanalerna. I avsaknad av lärarnas
bilder och tankar i dagspressen verkar
därför skolpolitiken ibland styras mer
av mediedramaturgi och mediestrategier
än av genuina idéer, observationer och
faktaanalys.
Om det gap som öppnat sig mellan
den skoldebatt som förs i svensk
dagspress och den som förs i fackpress har
Sten Svensson, chefredaktör för Lärarnas
tidning och Lena Fejan Ljunghill tidigare
chefredaktör för Pedagogiska magasinet
skrivit Motbok om det ideologiska sveket
mot skolan. Det är en bok som går till
storms mot nyliberal skolpolitik i allmänhet
och mot DN:s debattsida i synnerhet.
I boken argumenterar författarna
ganska effektivt mot den nyliberala trend
som genomsyrar dagens skola. De visar
bland annat hur den sjunkande kvaliteten
i den svenska skolans hänger ihop
med avvecklingen av den sammanhållna
grundskolan.
Fram till 80-talet, hävdar författarna,
låg de svenska eleverna främst i alla
internationella mätningar men i och
med att friskolereformen tar fart under
90-talet börjar våra resultat sjunka. I
dag är andelen barn i privatskolor lika
stor som England och USA. På knappt
ett decennium har den sammanhållna
grundskolan övergivits och resultatet ser
vi i en drastisk nedgång för kvaliteten i
svensk skola. Med inte så lite ironi pekar
författarna på exemplet Finland som till
skillnad från så gott som samtliga andra
OECD-ländern har behållit en statlig och
sammanhållen skola och lyckats hålla en
hög kvalitet.
Även om mycket ilska riktas mot
profilerade debattörer så är det
enligt Lena Fejan Ljunghill och Sten
Svensson förespråkarna för den sammanhållna
skolan som svikit de progressiva
reformerna i svensk skola. Det är en
rimlig tanke, men här intar paradoxalt
nog författarna samma tillbakablickande
hållning som de nyliberala företrädarna
Det var bättre förr tycks de säga, och även
om de inte ser lika långt tillbaka som
till elitskolor, gymnasieexamen och en
uppdelning mellan teori och praktik så
är deras blick riktad mot en tid innan privatisering
och kommunalisering. Är det
en möjlig ståndpunkt? Var det möjligt
att ensidigt hålla fast vid en progressiv
pedagogik samtidigt som nyliberalismen
så totalt slog igenom på ett internationellt
plan under 90-talet?
Motbok om det ideologiska sveket mot
skolan bör läsas av varje politiker som
månar om en skola för alla, inte minst för
att den ger viktiga historiska perspektiv
på skoldebatten. Ändå är det något som
fattas. Tankar och argument för dagens
och framtidens skola lyser med sin frånvaro.
Boken arbetar sig långsamt bort från skolans vardag och det blir
uppenbart
att författarna är mer intresserade av
retoriken kring skolan än av den konkreta
skolverkligheten.
En som väldigt noga aktar sig för att
blicka bakåt men samtidigt inte
betraktar framtiden som given är författaren
Mats Wahl. I reportageboken Den
vilda drömmen berättar han om sitt möte
med två skolor dit han inbjudits som
inspiratör och skönlitterär igångsättare.
Det visar sig dock handla om något helt
annat. För det han möter är två skolor i
kris och Wahl betraktas snarare som en
hjälpare i nöden än som inspiratör.
Ordet kris kan i sammanhanget kännas
lite svagt för vi pratar om skolor där grovt
våld förekommer dagligdags, där flickor
blir utsatta för våldtäktsförsök, där elever
kissar i skolkorridorens lampkupor och
där lärarna och skolledning verkar ha
abdikerat.
Det skulle kunna vara en beskrivning
av den svenska skolan direkt hämtad från
Folkpartiets partikansli med åtföljande
åtgärdspaket innehållande ordningsbetyg,
hårdare straff och avskaffande av
teoretiska inslag för stökiga elever. Men Wahls bok lånar sig
knappast till denna
typ av lösningar. För enligt honom finns
inte den svenska skolan. Precis som
Fejan Ljunghill och Svenssons, pekar
Wahl på hur olikheten mellan skolor har
blivit en norm i ett land som säger sig
måna om en likvärdig skola för alla.
Wahl uppskattar att cirka fem procent
av landets skolor är i kris,
och han menar att det är just dessa fem
procent som behöver hjälp. Att satsa
extra resurser på begåvade barn, att skilja
ut de stökiga från det välartade, de teoretiskt
drivna från de praktisk begåvade
ter sig absurt i ljuset av Wahls beskrivning.
Wahl är inte intresserad av snabba
lösningar, han beskriver mer än teoretiserar.
Samtidigt fi nns en klar och enkel
utgångspunkt en jämlik skola för alla.
Han vill precis som Fejan Ljunghill och
Stensson bredda och vitalisera diskussionen
om svensk skola, men hans strategi
är att gå förbi den förenklade polemiken
och istället skildra den verklighet han ser,
och det så konkret som möjligt.
Den vilda drömmen kan läsas på många
sätt, som reportagebok, som gruppdynamisk
tipsbok för nyexaminerade
lärare, som introduktion till hur man
kan generera forskningsfrågor i en skolvardag
och sist men inte minst, som ett
inlägg i skoldebatten. Som sådan tar
den sin utgångspunkt i medier. För har
inte en del av skolproblemen med språk
och kommunikation att göra, frågar
Wahl retoriskt. Samtalet om skolan är
enligt honom förvildat och oartikulerat
i bemärkelsen att orden döljer mer än
de framhäver.
Wahls sätt att ta sig fram i denna vilda
och medietäta skoldebatt är att stanna
upp, observera, beskriva, refl ektera och
på så sätt få stopp på bild- och ordfl ödet.
Här handlar det inte om att fördöma
andras misstag, inte heller om att
drömma sig bort till en annan tid. Boken blir på så sätt
ett exempel på hur gapet
mellan de olika skoldebatterna skulle
kunna överskridas. För ingen kan hävda
att problemen han beskriver inte fi nns,
och ingen vettig debattör kan hävda att
det är de enkla lösningarna som ska rädda
den svenska skolan.
Den vilda drömmen kan även ses som
en inbjudan till ett samtal med
politiker, tjänstemän, forskare, elever och
inte minst lärare. Kommer de att kliva in
i samtalet? En av poängerna med Fejan
Ljunghill och Stenssons Motbok om det
ideologiska sveket mot skolan är att lärarna
själva måste styra, inte bara skoldebatten,
utan även skolutvecklingen och kunskapsutvecklingen
inom lärarkåren.
I dag stärks forskningsanknytningen
på landets lärarhögskolor, samtidigt
blir även mediekompetens en viktig del
av lärarutbildningen. Större medievana
borde ge fl er lärare i den breda skoldebatten.
Men än så länge är det tyst. De
mediekompetenta lärarna syns inte till
och så länge de håller sig borta är drömmen
om en jämlik skola fortfarande vild
och oartikulerad
Isak Benyamine
doktorand i didaktik, Lärarhögskolan i Stockholm
E-Post: isak.benyamine@tii.se
mer.info
Den vilda drömmen,
av Mats Wahl,
Brombergs förlag 2006.
ISBN: 91-85251-58-5.
Pris: 123 kr.
Webb: www.brombergs.se
Motbok om det ideologiska sveket mot skolan,
av Lena Fejan Ljunghill och Sten Svensson.
Lärarförbundets förlag, 2006
ISBN: 91-85096-97-0
Pris: 155 kr inklusive moms
Webb: www.lararforbundet.se