PETER BECKER: ITIS OCH KK-STIFTELSENS FYRTORNSPROJEKT
PÅ ANALYSBÄNKEN
IT-projekt och vad händer sedan?
Projekt. Satsningar.
Extern finansiering.
Utbildning. I slutet
på 1990-talet var IT i
skolan ett hett ämne.
Men vad händer efter
projekten? När de
extra pengarna försvinner.
Projektorganisationen
har gjort sitt
och vardagen tar vid.
Det har en grupp
forskare från Handelshögskolan
i Göteborg
undersökt.
28 större kommunprojekt, kallade
fyrtornsprojekt, hälftenfinansierades av
KK-stiftelsen under andra halvan av
1990-talet. Tanken var att med större
satsningar åstadkomma rejäla genombrott
för IT i lärandet, vilka sedan likt
fyrtorn skulle lysa upp omgivningen.
Det följdes av den nationella Itis-satsningen,
1998-2002. Vad blev det av
detta? Vad hände sen?
Frågorna har studerats av Östen Ohlsson
och hans forskargrupp vid Handelshögskolan
i Göteborg under några år,
med finansiering från LearnIT. De har
nu kommit med sin slutrapport, Ett möte
med förhinder. Om it-satsningar i skolan.
Gruppen har tittat på sex kommuner,
Alingsås, Göteborg, Höganäs, Stenungssund,
Sundsvall och Tingsryds kommun.
Man har studerat varje kommun för sig,
men i en samlad analys. Samtidigt har
gruppen satt in detta i ett större perspektiv:
En fråga har då varit: Kan man
verkligen åstadkomma förändring med
hjälp av ett utvecklingsprojekt?
Det senaste decenniet har vi äntligen,
efter lång tids brist, börjat se forskning
om lärandet i klassrummet. En fråga vi
tagit upp i Datoorn i Utbildningen vid
flera tillfällen. Vi möter numera studier
kring elever, lärande och kunskapsprocesser
i skolan av Ference Marton (pionjären
på området), Roger Säljö, Mikael Alexandersson
och andra, med en inriktning
mot att tolka hur världen och skolan
förstås av elever och lärare. Utvecklingen
har varit avgörande för att forskningen
ska möta intresse från skolans praktiker.
Den ger praktiker verktyg för att djupare
förstå den vardagliga erfarenheten
i klassrummet.
Nu kan det då vara välkommet med
det kompletterande perspektiv som det
Östens Ohlssons grupp för in i debatten
organisationsperspektivet. Det betyder
att det inte primärt är lärandet hos elever
eller lärprocesser i klassrummet man studerar.
De har i stället studerat styrning
och organisation i kommun och skola.
Forskarna tillför ett perspektiv kring
vad IT betytt för skolan, hur skolan som
institution styrs, utvecklas och förändras
i en satsning.
sex kommuner granskade
Forskargruppen har valt ut sex kommuner som man studerat. Tre kommuner med fyrtornsprojekt,
två utan och ett med speciellt projektbidrag från KKstiftelsen.
Kommunerna och projekten har studerats i efterhand, genom dokument, intervjuer
och samtal med medverkande (cirka tjugo per kommun).
Intressant i upplägget är att en preliminär
analys fördes tillbaka till representanter
för skola och kommun för diskussion,
varpå den slutliga analysen och summeringen
sammanställdes. Det avspeglar
en syn på förhållandet mellan forskare
och informant, där rollerna öppnas upp.
Skolans praktiker värderas som partner
i forskningen. Följdriktigt presenterades
rapporten på heldagsseminarier på tre
platser i Sverige Umeå, Malmö, och
Stockholm, med rejält utrymme för
diskussion. (Några av deltagarna ger sina
kommentarer på sidan 18-19)
Forskarna har tidigare publicerat rapporter
från de studerade kommunerna
och i slutrapporten ges en kortfattad
skildring av varje kommun för sig.
Med sitt utifrånperspektiv ser gruppen
likheter mellan skolor snarare än inifrånperspektivets
fokusering av olikheter. De
frågar sig varför skolan är en så stabil
samhällsorganisation? Och lyfter fram ett
antal intressanta övergripande drag i sin
analys av skolan efter IT-satsningarna.
IT integreras inte
Forskarna diskuterar den grundläggande tolkningen inom skolan av vad IT
betyder. En slutsats blir att IT hanteras som ett nytt skolämne.
Ett nytt ämne, gärna schemalagt i speciella salar och på bestämda
tider både för elever och lärare. Det behandlas som ett
ämne i sig, som slöjd exempelvis.
IT är inte integrerat i alla ämnen och
ses inte heller som en resurs i alla ämnen.
Det skiljs alltså ut som något särskilt,
något som drivs parallellt med annan
verksamhet och av sina egna ämnesexperter.
Därmed blir det också legitimt
att avstå, man tillhör helt enkelt inte
de ämnessakkunniga som undervisar i
IT-ämnet.
IT betraktas i skolan som något främmande,
säger forskargruppen. Genom en
mängd mekanismer värjer sig skolan som
system mot förändring och särskiljer IT
och gör det till något annat, något som
kan undvaras.
Forskarna belyser pedagogik sparsamt,
men från ett intressant organisatoriskt
perspektiv. Man visar i de kommunala
studierna hur användningen av IT i
undervisningen är en fråga för varje
enskild lärare att själv ta ställning till.
På gymnasienivå noterar forskarna hur
karaktärsämnena mer naturligt integrerar
IT, medan kärnämnena inte använder
IT i undervisningen. Troligen drivs
karaktärsämnenas IT-anknytning framåt
genom yrkesanknytningen, inte minst
under praktikperioder med yrkesanknytning
möter eleverna ett arbetsliv där IT
är väl integrerat. Samtidigt noterar man,
liksom i andra studier, att eleverna flitigt
använder IT för sina arbeten, och då gärna
hemifrån där de inte sällan har en mer
kvalificerad, och kanske mer pålitlig ITutrustning,
än vad skolan erbjuder.
Bristen på strukturer, såsom planer,
budgetar och tjänster för IT-pedagoger,
gör att skolan blir beroende av enskilda
individer, eldsjälar, och deras engagemang.
Ett exempel på bristen på förankring
i strukturer belyses i att information
till lärare finns nästan alltid också på papper, inte
bara på nätet, eftersom man
inte kan förutsätta att alla läser e-post och
på nätet, säger flera skolledare när de
intervjuas.
pedagogik och teknik två olika världar
Den tekniska utvecklingen styrs i de studerade kommunerna tydligt med centrala
IT-enheter, centrala satsningar på e-post, plattformar och system med
tunna klienter, medan den pedagogiska lämnas ifred, utan strukturer motsvarande
IT-pedagogiska styrning och implementering [är] desto mer otydlig.
I alla sex studerade kommuner drivs
IT-frågorna i två spår, dels pedagogiskt,
dels tekniskt. Oftast med var sin huvudman,
pedagogik under det som ofta
heter Barn- och utbildningsnämnden,
med skolledning och speciella lokala ITpedagoger.
Tekniken däremot tillhör en
central IT-avdelning, direkt underställd
kommunledningen.
I samtliga sex kommuner är också
skolledarnas styrning av IT-frågorna vag.
Det bekräftar tidigare bilder, till exempel
KK-stiftelsens årliga undersökningar
kring lärares, skolledares och elevers
bedömning av och attityder. Det är upp
till lärarlagen, men främst de enskilda
lärarna, att ta ställning till användningen
av IT.
Elever uttrycker ofta vid enkäter att de
vill ha bättre integration av IT i skolan.
Forskarna tolkar inte bristen på integration
av IT i det pedagogiska som ett motstånd
från lärarna, man finner normalt ett
positivt engagemang från lärarna. Det
är snarare ett bristande incitament.
Genomslaget för IT i det administrativa
arbetet bottnar i styrande rutiner.
Bakom forskargruppens analys skymtar
en konsekvens av de nationella
satsningarnas form för deras fortlevnad i
kommunerna efter avslut. De nationella
bidragen har stött fortbildning och
kompetensutveckling inte teknik, det
gällde konsekvent för KK-stiftelsen, men
delvis även för Itis-satsningen. Därmed
blir tekniken en kommunal angelägenhet,
vilket motiverar att en långsiktig
struktur byggs upp kring support och
utvecklingsfunktioner med budget och
tjänster.
De pedagogiska uppdragen och kompetensutvecklingen
med nationella
bidrag tenderar tvärtemot att bli tillfälliga,
knutna till bidragen och deras
begränsade varaktighet. Därmed minskar
trycket på att ge dessa permanent
strukturell förankring i organisationen.
Kanske kan här en central förklaring
sökas till bristen på långsiktighet i pedagogisk
IT-utveckling?
nya befattningar efterlyses
Allmänt pekar forskarna på behovet av nya befattningar för att
hantera IT-frågorna i skolan, alla våra fallstudier visar
på behovet av nya befattningar inom skolan för att it ska kunna användas.
Avgränsningen mellan IT-tekniker
och pedagoger ifrågasätts i slutrapporten.
De tekniskt ansvariga har ett
tydligare mandat, med klarare tidsmässig
avgränsning och uppgifter, medan
de pedagogiskt ansvariga har en bredare
och diffusare roll och oklar tilldelning
av tid.
På en punkt tycker jag forskarna
hamnar i problem. De påpekar och kritiserar
att det ofta är icke-specialiserade
pedagoger som har de IT-pedagogiska
befattningarna. Sedan har jag svårt att
följa dem. Är det inte rimligt att uppfatta
detta som ett uttryck integration? Att
uppdraget inte förbehålls specialister, är
väl då positivt?
Forskargruppen kritik av den svagare
ställningen för IT-pedagogik, än för ITteknik,
kan kanske tacklas med just en
ny typ av befattning. Bristen på varaktiga
strukturer är en central punkt i deras
analys. Frågan utvecklas i ledaren i detta
nummer av Datorn i Utbildningen.
projektet som försvann
Ett övergripande perspektiv från forskargruppen gäller projekt
som form för utvecklingsarbete. Svenska studier (Staffan Johansson m fl,
2000, från socialstyrelsens verksamhetsområde) och tidigare internationella
(Meyer och Rowan, 1977) pekar på att även om projektet är en
hanterbar form med avgränsning i mål, i tid och i budget, så
tenderar det att skilja utveckling från grundverksamheten. När projektet
är slut återgår man till vardagen, och vips, så försvinner
drivkraften för utveckling.
Man varnar alltså för att utvecklingsprojekt
kan bli ett sätt att motverka
förändring. Siktet är inställt på förändring,
men om projekt drivs vid sidan
av den vanliga verksamheten och inte
leder till nya strukturer och integreras
i verksamheten blir det inte bestående.
Med projektet har man visat sig modern
och alert, men efter projektet återgår
allt till det gamla vanliga. Strukturerna
består. Man frågar sig, har det blivit så
med fyrtornsprojekten och Itis?
Det är ju lätt att se Itis som ett exempel
på detta, med uppbyggnaden av ett nätverk
och en organisation som sedan överges.
Projektledningen för Itis försökte
värja sig mot denna utveckling genom
att inte beskriva ItiS som ett projekt
utan som en satsning. En satsning som
inte skulle avslutas med en utvärdering,
utan strukturer som skulle integreras i
befintlig verksamhet och resultera i fortsatt
verksamhet. Vi kan nu i backspegeln
se att den integrationen misslyckats på
de flesta håll, både på nationell myndighetsnivå
och lokalt. KK-stiftelsen stödde
faktiskt en fortsättning av Itis regionala
samordnare, men försöken att integrera
dessa i Skolverkets/Myndigheten för
skolutvecklings reguljära verksamhet
lyckades inte. Engagemanget har ofta
dröjt kvar, det visas bland annat i KKstiftelsens
senaste årliga skolenkät, men
stödstrukturerna har vittrat bort.
den nya styrningen av skolan
Forskargruppen från Handelshögskolan i Göteborg ser sin analys
i ett större perspektiv. Styrningen av skola (och vård) i Sverige
görs numera i en form av marknadsorienterad, decentraliserad modell kombinerad
med utvärdering och kvalitetskontroll från myndigheter. Skapandet
av ett speciellt Skolverk med dubblering av styrkan och med fokus på kontroll
och utvärdering är en del i denna utveckling. Fenomenet är internationellt,
med speciellt stark bas i Skandinavien, England, Australien och Nya Zeeland
och kallas för New Public Management (NPM). Välfärdsstaten ersätts
av en reglerande och utvärderande stat (Power 1997). Skola
och vård är uppenbara exempel på detta, och i båda fallen
blir IT ett betydelsfullt verktyg.
Här pekar forskarna på att IT kan
användas för styrning med två olikartade
riktningar. IT kan bli verktyg för styrning
och kontroll uppifrån såväl som för
ökad lokal autonom utveckling. Med
referens till Shoshana Zuboff sätter forskarna
in IT och teknik i endera av två perspektiv:
som stöd för automatisering
eller som stöd för informatisering. Det
senare innebär att medverkande själva
blir bättre informerade och därmed kan
utveckla och förbättra sin verksamhet,
medan det förra perspektivet innebär att
kontrollen och styrningen görs uppifrån
och utifrån. Ohlsson och kollegor vill
med denna polarisering belysa innebörden
av och möjligheterna med IT i
organisationen.
Självstyrande grupper i bilindustri är
ett klassiskt exempel på informatisering.
En parallell från skolan är hur IT och
portfolio dels kan bli ett verktyg för
utökad kontroll av elevers arbete och
betygsättning, dels bli ett stöd till elevers
egen bedömning och självständiga
utveckling. Kvalitetsarbete med självvärdering
för både elever och lärare kan
vara informatisering, medan Skolverkets
utvärderingar har en kontrollfunktion.
Syftena är diametralt olika.
Här har vi viktiga frågor framöver,
med koppling till det omfattande arbetet
som just nu pågår på skolorna kring
IUP, omdömen och kvalitetskontroll.
På samma sätt kan utvärdering ses som
självvärdering inom lärarkåren/skolan
för egen analys och utveckling eller som
redskap för kontroll och utvärdering
uppifrån, från överordnade myndigheter.
Här har organisationsforskarna mycket
att ge oss, genom att synliggöra processer
på denna nivå, processer som annars
kan försvinna bakom vårt fokus på den
dagliga verksamheten och lärandet.
perspektiv för förändring
Forskarna avslutar sin slutrapport med att teckna några mer långsiktiga
scenarier. Man skissar tre utopier där IT förvandlat skola och utbildning
Skola utan skolmästare, det vill
säga mer självständigt lärande inom
skolan.
Utbildning utan skola, det vill säga
formellt lärande men i andra former
än skolans.
Lärande utan utbildning, det vill säga frikopplat
från institutionen,
livslångt informellt lärande.
Vi känner igen alla från dagens debatt
om lärande, ofta inspirerade av IT. Man
skissar också tre dystopier där man vänt
på resonemangen:
Utbildning utan lärande, det vill
säga pluggande med ytinlärning.
Skola utan utbildning, det vill säga
skola som förvaring.
Skolmästare utan skola, vilken
dock visar sig peka tillbaka mot
utopierna.
En svaghet i rapporten är att man har
ett ganska kort tidsperspektiv, materialet
sträcker sig över några få år. En
annan är att resonemanget kring värdet
av satsningar blir problematiskt. Av
bristen på skillnad mellan kommuner
med mycket KK-pengar och de utan,
drar man slutsatsen att satsningar inte
gör stor skillnad. Här underskattar de
troligen den gigantiska drivkraft som
låg i KK-stiftelsens utlysning, vilken fick
effekter på alla kommuner, liksom också
eventuella överföringar av erfarenheter
just fyrtornseffekter.
Styrkan är att forskarna pekar framåt med sina
frågor: Hur tolkas IT i skolan och hur styrs utvecklingen? Hur kan strukturer
skapas som bär vidare efter satsningarna, hur kan förändringar
bli varaktiga? Behovet att befästa IT både teknik och pedagogik
i skolans strukturer är en central fråga. Även om svaren
inte är klara, är detta ett perspektiv vi har behov av i diskussionen
framöver kring de lokala och nationella strukturerna för att utveckla
en skola för IT-åldern.
Vid tre träffar i våras presenterade
Östen Ohlssons forskargrupp sina resultat och analyser kring
vad som hänt i sex kommmuner efter de stora it-projekten. Förutom
forskare från Östen Ohlssons grupp medverkade forskare
från andra håll, representanter från myndigheter
och lärarutbildningar, men främst ett antal praktiker
varav en del med anknytning till de studerade kommunerna.
Upplägget med två timslånga presentationer varvade
med gruppdiskussioner och plenardiskussioner gav
gott utrymme för diskussion bland det hundratal deltagande
på vardera orten. Diskussionen blev livlig och givande.
Monica Esborn,
pedagogisk IKT-samordnare Alingsås
Traditionellt förvaltningarbete ger genomslag för
IT-frågor
Vad
fick du ut av forskarnas perspektiv?
Eftersom jag själv hamnade i frågeställningar
kring organisationen, hur den fungerade, hur den borde fungerat,
när jag fi ck uppdraget att driva skol-IT-frågorna
vidare i Alingsås, så tycker jag att min bild
blev bekräftad av det som Östen presenterade. Min
erfarenhet är att den bästa vägen för
att få genomslag för frågorna kring IT i
skolan faktiskt har varit ett ganska traditionellt förvaltningsarbete.
Fanns det något du saknade i forskarnas resonemang?
Det handlade ju om organisation vilket är ett
begränsat perspektiv om än viktigt. Tankar
och analyser kring vad KK-stiftelsen och kommunerna borde
gjort men inte gjorde, saknade jag, liksom visionerna
vad kan vi göra? Vad bör organisationer som skolan,
kommuner, förvaltningar göra?
Vad kan vi lära av forskarnas analys inför framtiden?
Organisationen måste vara involverad på
ett bättre sätt i satsningar och inte tillåtas
tillskapa en projektorganisation med mindre än
att man lovar att också skapa en implementeringsorganisation.
Om man nu inte kan, vågar eller vill, ta steget att
arbeta direkt i den vanliga verksamheten.
Goda kunskaper krävs för att driva IT-frågor
i skolan
Vad
fick du ut av forskarnas perspektiv?
Klart intressanta vinklingar..
Östen Ohlssons klarsynta analys var den största behållningen. Han
pekade på ett antal klassiska problem i skolans värld. Bland
annat att skolor ’kapslar in ’ utifrån kommande ’hot ’ för att skydda den traditionella lärarrollen. IT är ett sådant ’hot ’ som måste särbehandlas dvs drivas i projektform eller läggas på en
’it-ansvarig’.
Vad kan vi lära av forskarnas analys inför framtiden?
Den största lärdomen är väl att
även om IKT kan vara förträffliga verktyg i lärandet, så måste man
vara väldigt klarsynt och påläst och ha goda kunskaper i skolfrågor
för att driva IKT i den traditionella skolan.
Anna Rohman,
rektor och projektledare/utvecklingspedagog, Alvesta
Politiskt stöd viktigt
Vad
fick du ut av forskarnas perspektiv?
För mig som rektor är det oerhört viktigt
med implementeringen av en satsning i denordinarie verksamheten.
Eftersom jag arbetar övergripande i kommunen med IT-frågorsedan
KK-projktet 1997, känner jag inte igen mig riktigt i
hans kritik. Jag tror det är helt avgörande vilken
lärande organisation förvaltningsledningen i kommunerna
skapar. Det är mycket viktigt att ha ett starkt politiskt
stöd i ryggen när du driver it-frågor i en
kommun. Som rektor sätter jag ner foten och driver min
verksamhet åt det håll jag tror på med mina
medarbetare. Som skolledare har vi ett stort ansvar att just
sätta ner foten och visa vad vi vill. Förvaltare
av skolor är ett utdöende släkte.
Fanns det något du saknade i forskarnas resonemang?
Bra och positiva exempel.
Vad kan vi lära av forskarnas analys inför framtiden?
Det är viktigt med röster från fl era
håll att se orsak och verkan, vad styr vad?
Bosse Müller,
Malmö högskola
IT mer än bara en ny trend
Vad
fick du ut av forskarnas perspektiv?
Egentligen mest sådant som inte hade så
mycket med utvärderingen att göra, utan Östen
Ohlssons resonemang om utopier och dystopier. Vi måste
fråga oss vad eleverna egentligen ska i skolan och göra.
Varför ska de alls komma nu när nätet fi nns?
Jag tror att det fi nns svar på den frågan, men
de är inte alls självklara. Och det är defi
nitivt så att en del av det som nu görs i skolan
(huset) egentligen går att göra på annat
sätt.
Fanns det något du saknade i forskarnas resonemang?
Det saknas en förståelse för att IT
är någonting alldeles speciellt. Det är inte
bara en trend i skolan eller ett nytt moment som ska föras
in. Det är faktiskt ett nytt sätt att producera
och konsumera varor och tjänster och berör alltså
grunden för hur samhället byggs, och om vi betraktar
IT på samma sätt som värdegrundsfrågan
så hamnar vi fel.
Vad kan vi lära av forskarnas analys inför framtiden?
Att tiden går, att utveckling sker och att projekt
inte har någon avgörande betydelse för utfallet
av utvecklingen. När det gäller själva projekttanken
tycker jag att Hans-Åke Scherp redan under Itis-tiden
var klar över att projekt kan ses som små krumelurer
som inte riktigt passar in i den ordinarie verksamheten. Om
man inte under projekttiden också arbetar med den ordinarie
verksamheten kommer projektet inte heller att platsa vid projekttidens
slut. För mig är IT och media inte något ämne
eller något man sysslar med vid speciella tillfällen.
Det är det sätt som vi representerar världen
på. Det är de bilder, representationer, som vi
tillsammans måste tolka för att bli klokare på
hur världen ser ut eller är beskaffad. Fler medier
kan ge rikare bilder och då är det inte vettigt
att låta bli att använda så många som
möjligt, även de digitala.