2
html |
|
Samarbete förstärker dialogen
Nu börjar vi se allt fler tecken på mognad mot en mer sammanhängande
syn på de nya medierna, verktygen och lärmiljöerna. Där
behöver vi ett samspel mellan forskare inom många discipliner
och reflekterande (och gärna forskande) lärare. Vi behöver
också utveckla och fördjupa de fora som finns för dialog |
4 |
|
Spelet om Europa
Ena Europa är ett nytt strategi-och problemlösningsinriktat spel
från EU-kommissionens Sverigekontor. Syftet är att underlätta
diskussionerna kring Europas framtid och EUs utvidgning. Målgruppen
är lärare och elever på gymnasiet. |
6 html |
|
Unga
tankar om framtiden
Unga
Spekulerar Teknisk Framsyn är ett projekt som vill inspirera
tonåringar att skapa framtidsvisioner utifrån teknikens möjligheter.
25 elever Fruängsskolan i Stockholm genomförde ett pilotprojekt
under våren. Elever och lärare besökte muséer, refl
ekterade kring teknik och framtid. Funderingarna formulerades i bilder,
text och musik som nu finns samlat på en cd-skiva. |
10
html |
|
I
väntan på datorrevolutionen
Den som
tror att det har varit en revolution när det gäller datorer och
datoranvändning i skolorna senaste åren har fel. I alla fall
om man ska tro Alan Kay, en av förgrundsgestalterna inom området
användning av datorer. Revolutionen kommer, men det kan ta tid, menar
Kay och drar paralleller till hur lång tid det tog från tryckpressens
ankomst till dess att böcker var allas egendom. |
12
|
|
Första
guldäpplet utdelat
Haldis Vingestam, lärare och IT-samordnare från Överkalix,
blev den första vinnaren. Guldäpplet delas ut av stiftelsen Yngve
Lindbergs Minnesfond till den eller de lärare som förnyat lärandet
med IT-stöd. |
14 |
|
Träna
problemlösning med
grisar, höns, video och multimedia
Skapande matematik med utgångspunkt i ladugården. Haldis Vingestam
beskriver hur hon arbetade med Brita Hedalms klass, med matematik, bild,
svenska, med samarbete och kommunikation. Och med hjälp av digitalskameran,
videokameran, bandspelaren och datorn. |
20 |
|
Fria
resurser för skolan
Lärdomen är att inte förlita sig till gratistjänster
på nätet som drivs av kommersiella företag. I takt med att
allt fler skolor skaffar egna skolintranät och konferenssystem minskar
behovet, men för dem som
fortfarande behöver fria samarbetsytor kan europeiska skoldatanätets
community och Multimediabyråns gruppforum och videomöten rekommenderas.
Bosse Andersson skriver om fria resurser för skolan. |
22
|
|
Från
IT-chef till rektor
Staffan Hallström kom till rektorsjobbet från ett arbete som
IT-chef på ett marknadsundersöknings företag. Där var
webbaserade verktyg för kommunikation och information ett naturligt
sätt att underlätta arbetet dels mellan medarbetarna, dels i kommunikationen
med kunderna. Hur har han fört in dessa erfarenheter till skolorganisationen
så att rektorsuppdraget underlättas? |
25
html |
|
Talbok
i skolan
Den pedagogiska vinsten ligger mycket i att elevens bristande läsförmåga
inte behöver begränsa bokurvalet. Det betyder att eleven kan läsa
något svårare och mer omfångsrika böcker än
vad själva läsförmågan tillåter och detta i sin
tur betyder att eleven får mer språklig stimulans och kan vara
med och diskutera samma böcker som kamraterna har läst. Toura
Hägnesten har provat Daisysystemet. |
26 |
|
Bättre
på engelska via kurs på Internet ...
Bosse Andersson har gått engelsk konversationskurs, via datorn. Här
träffades elever från olika delar av världen, alla med samma
syfte, att förbättra engelskan och på köpet får
de en inblick i andra kulturer och tankesätt. |
30
html |
|
3
steg till animerade blommor
Gunilla Celén beskriver steg för steg hur det går till
att göra enkla rörliga bilder och teckningar att lägga ut
på webben. Det är lätt och det är roligt, menar Gunilla. |