Vårterminen närmade sig slutet. Solen sken.
Elever och lärare såg fram mot sommarlovet.
Då fick Fruängsskolan erbjudande om att vara
pilotprojekt för den stora satsningen Unga
spekulerar. Sjuorna i arbetslag sju på Fruängsskolan
fick välja om de ville vara med och 25 av
eleverna valde att delta och jobba stenhårt de
sista skolveckorna.
Målet var att eleverna i bild, ord och
musik skulle redovisa sina tankar och
reflektioner kring framtiden, och framförallt
framtidens teknik. Resultaten skulle
presenteras på en cd-romskiva. För att
få inspiration och nya tankar skulle de
genomföra två halvdags studiebesök ett
på forskningsinstitutet Interactive institute
och ett på Tekniska museet.
vad är teknik Men starten handlade om att prata om
teknik. Vad är egentligen teknikbaserat i vår omgivning.
"Jag
tror inte att någon kan säga att man är helt oberoende
av teknik. Tekniken finns överallt. Fast det beror på
hur man definierar ordet teknik.
Menar man datorer och mobiltelefoner eller har vi utvecklats under
hela våran generation inom teknologin. Hur vi lärde oss
att göra eld, bygga hus osv. Nu har teknologin gått så
långt att vi inte kan leva utan den. T. ex. behöver alla
hemmen elektricitet för lyse och värme.
Jag är exakt lika beroende av teknik som alla andra människor
är. Nästan mer. En del föredrar att sitta i en park
och umgås med sina kompisar. Det kräver ingen teknik,
medan jag kanske hellre sitter hemma och spelar data eller tittar
på TV.
Jag är också ganska intresserad av teknik, t. ex. hur
saker är uppbyggda och konstruerade."
Alex,
Fruängskolan
Vi började med att prata om vad de använder
i hemmet som är teknikbaserat. Fortsatte utanför huset. Så småningom
började de se att allting på ett eller annat sätt har teknikanknytning,
säger Dipak Lahiri, bildlärare på Fruängsskolan
Från det nära gick man över till att diskutera
vad som var den mest avancerade
teknik som eleverna kunde tänka sig. Det
blev raketer, satelliter, vädersatellitbilder
på tv och så robotar.
För många var det en aha-upplevelse,
för killarna i gruppen blev det en plötslig
insikt att teknik var ju inte bara hammare
och borrmaskin, och de började
inse att också tjejerna jobbade mycket
med teknik.
preparerade elever
Inför de två studiebesöken förberedde sig elever och lärare
noga.
Ju mer du ger, desto mer får du tillbaka,
och det gäller att eleverna förstår
och känner det.
När det var dags för studiebesöken var
eleverna väl förberedda.
Det gäller att preparera sina elever
så att kunskapen de får fastnar och inte
stöts bort. De måste vara förberedda så att
de kan tänka, fråga, bli nyfikna, grubbla,
hitta lösningar, säger Dipak Lahiri. Man
måste bygga upp en stämning. Och när
de kommer tillbaka måste de kunna
säga konkret vad de har fått som de inte
förväntat sig, vad de har fått som de har
förväntat sig och vad som är helt nytt
för dem.
studiebesöken
Båda studiebesöken ställde eleverna inför helt nya erfarenheter.
De mötte teknik och digitala medier i framkanten, som de kanske inte riktigt
kunnat tänka sig i förväg.
Att
de blev väl bemötta och att man var intresserad av deras synpunkter
och funderingar var också viktigt.
Efer studiebesöken fortsatte samtalen
mellan lärare och elever. Lärarna tog upp
saker som låg nära eleverna. Annika Nilsson,
hemkunskapslärare tog upp saker
som: Vad äter man år 2070. Vad har hänt med husmanskosten de
senaste 70 åren?
Snart kom också tankarna på genbanker
upp. Hur mycket kommer man att kunna
designa sin egna barn i framtiden, kan
man byta ut delar av kroppen? Kommer
vi att leva med sensorer inopererade i
huden?
förmedla i bild
Nu var det också dags att koncentrera sig på uppgiften att jobba
med de upplevelser, tankar och frågor de fått och skapat sig och
att förmedla sina egna tankar kring framtiden genom att göra en bild.
Vi poängterade att det var innehållet som var viktigt, inte att bilden
var perfekt,
Nu var det också bråttom, tre dagar
hade eleverna på sig att göra sina arbeten
innan sommarlovet stod för dörren,
lärare fanns hela tiden till hands för
att stötta eleverna att reflektera och gå
vidare.
När allting var klart utvärderades både
elever och lärare projektet.
Reflektionen är viktig, både för lärare
och elever, påpekar Dipak.
För att reflektionen ska fungera behövs
samtalet. Och inför detta projekt skapade lärarlaget en mall, med
utångspunkt i
erfarenheter från tidigare projekt.
Det var ett bra ämne att fördjupa sig i
menar Dipak Lahiri i Unga spekulerar
kom också de naturvetenskapliga ämnen
med på ett naturligt sätt. Dessutom upptäckte
både lärare och elever att naturvetenskap
och teknik även kan ingå i de
övrga ämnena.