Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

[artikel.länkar]

I väntan på revolutionen

Det tog mer än 100 år från den första tryckpressen till dess att de tryckta böckerna blev en naturlig ingrediens i människors liv. I det perspektivet är inte datorns historia speciellt lång. Och revolutionen har vi inte upplevt än. Det menar Dr Alan Kay, forskare och visionär som varit delaktig i utvecklingen av bland annat persondatorerna, Internet och de grafiska gränssnitt som möter oss varje gång vi sätter på en dator.

Datorn i utbildningens Peter Becker träffade Alan Kay i samband med att han besökte Stockholm och KTH. Att han har ett djupt intresse för barn och att ge dem verktyg för att utveckla sitt tänkande och allas vår framtid är tydligt. Likaså att han har en stark tilltro till datorn som verktyg för förändring, även om vi inte har nått till Alan Kays visioner än.

Sedan någon gång 3500 f.Kr har det funnits skriftspråk, men det var inte förrän Gutenbergs bibel i mitten av 1400-talet och den venetianske tryckaren Aldus Manutius som ”uppfann” det ultimata bokformatet som skrifterna blev var mans egendom och en ny form av tänkande kunde uppstå.

– Det var först då man kunde tappa bort en bok, och det inte gjorde så mycket eftersom man lätt kunde skaffa sig en ny. På samma sätt vet vi när den verkliga datorrevolutionen är här, säger Alan Kay.

– När vi kan förlägga en dator och det inte innebär någon större ekonomisk förlust att skaffa en ny. Då har vi nått det förlovade landet, men det lär knappast hända under min livstid.

kreativa verktyg
Men det viktigaste är trots allt vad vi kan göra med datorerna.

– Riktigt vad datorerna är bra på har vi inte kommit på än. Men datorer är kreativa verktyg, de har funktioner som människor inte har upptäckt än.

När datorn är det verkliga personliga verktyget, förlängning av din hand, din hjärna – kan den bidra till nytt tänkande.

den personliga datorn
Alan Kay skrev sin doktorsavhandling för drygt 30 år sedan om en dator han kallade Dynabook, det var helt enkelt en smart bärbar personlig dator – långt före de bärbara datorernas tid. I många år arbetade han sedan på Palo Alto Research Institute (Parc) som är ett dotterbolag till Xerox, och som är legendariska för sin innovationsförmåga inom datorområdet., därifrån kommer bland annat många av idéerna kring grafiska gränssnitt, om nätverk, laserskrivare och annat som vi använder varje dag.

I början av 1970-talet oroade sig planerarna på Xerox för hur framtiden skulle se ut, vad andra gjorde och vad det skulle innebära för företaget.

– Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att uppfinna den, menade Alan Kay. Och det var i princip vad han och hans forskarkollegor gjorde.

Redan för 30 år sedan hade de videkonferenser via dator, bildskärmar som man kunde skriva på, för hand.

– Och man behövde inte skriva med graffiti som på dagens handdatorer, påpekar Alan Kay.

– Vi fick en idé om vad som kunde göras. Vi ville göra det. Vi visste inte att det var svårt – och så gjorde vi det.

Svårare behöver det inte vara.

Kreativitet och nyskapande är begrepp som Alan Kay ofta återkommer till.

– Det krävs nästan lika mycket kreativitet att förstå en riktigt nyskapande idé som det krävs för att ursprungligen komma på den, menar Alan Kay.

Och det innebär att det tar tid för de allra flesta att ta till sig nyskapande idéer.

När det gäller de vuxna verkar Alan Kay mer eller mindre ha gett upp, men barns utveckling och utbildning med stöd av datorverktyg är det han ägnar merparten av sin tid.

fokus på barn
I början av sin karriär var Alan Kay intresserad av de vuxna, professionella, användarna av datorerna. Men så träffade han Seymour Papert och såg hur han jobbade med att lära barn att programmera och tänka matematiskt med Logo.

– Frågan är ju om datorprogrammet ska programmera barnet eller om barnet ska programmera datorn.

– Papert kunde få barn att programmera genom att blunda och gå runt i en cirkel och sedan gå till datorn och översätta vad de just gjort till programmering.

Det fick Alan Kay att haja till. Sexåringar som förstod och ägnade sig åt differentialekvationer.

– Men det passar egentligen bra, barnen placerar sig själva mitt i universum och de är i centrum av koordinatsystemet.

Mötet med Papert innebar att Alan Kay mer och mer fokuserade sig på barn och barns lärande. Vad kan egentligen hända om man ger små barn mycket kraftfulla verktyg. Vad innebär det för deras förmåga at tänka fritt, förstå sin omgivning och ta till sig nya idéer.

Han är starkt kritisk till det sätt som datorerna på många håll har introducerats i skolorna.

– Tänk om någon hade bestämt att det skulle finnas ett piano i varje klassrum. Och så hade man skickat iväg lärarna på en tvåveckorskurs. Och förväntat sig att de sedan skulle bidra till att utveckla barnens musikalitet.

idébehandlare
Ordbehandlare är vi vana vid att använda. Alan Kay strävar efter att vi – och framför allt barnen – ska kunna använda datorverktyg som idébehandlare. Det räcker inte alltid att beskriva idéer i ord, det behövs verktyg för att utveckla idéerna, till exempel inom musik, matematik och naturvetenskap.

Alan Kay har varit involverad i många projekt för att ge barn och skolor möjligheten att upptäcka och utnyttja datorns möjligheter. Och kanske framför allt att ta fram verktyg som ger barnen möjligheter att utnyttja sin fantasi och kreativitet. Verktyg för att skapa, simulera, animera och kommunicera.

Nu arbetar Alan Key tillsammans med flera av pionjärerna bakom persondatorn och Internet med att utveckla Squeak. Ett verktyg för att hjälpa barn att tänka ”bättre och djupare” än vad vuxna kan.

– Vi har gjort Squeak så att det ska fungera som en ny form av elektroniskt papper som innehåller nya sätt att utveckla och presentera kraftfulla idéer. Barn och ungdomar kan skapa en framtid med en ny form av tänkande, om de uppmuntras till det och får bra verktyg. Alan Kay är övertygad.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

artikel.länkar

Mer information om Squeak och Alan Keys tankar kring kreativitet, barn och skapande verktyg, hittar du på webben. Där finns också information om olika projekt för banr och ungdomar. Samt verktyg för att ladda hem och pröva själv. www.squeakland.org



Datorn i Utbildningen nr 5 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021003