Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Samarbete förstärker
dialogen
Datorn
i utbildningen är lärarnas tidskrift. En tidskrift för att dela
erfarenheter, med
fokus på en speciell erfarenhetssfär: lärande stött av
IT. Den har sprungit ur behov av
nya fortbildningsformer och forum för att dela erfarenhet och gemensamt
reflektera
över dessa erfarenheter.
Vi har arbetat
med IT-baserade levande böcker, simulerade miljöer, individuella och
kollektiva lärmiljöer, spel och nätbaserade lärforum, med
verktyg alltifrån ordbehandlare
till digitalkameror, verkstäder för matematik, skrivande, musikskapande,
berättande
med stillbild och rörlig bild. Vi är på väg mot kunskap
om hur den nya tekniken
och de nya medierna kan bidra till färdigheter, till begreppsbildning,
till lärande. Det
här är en process som tar lång tid. Se bara intervjun med Alan
Kay i detta nummer.
Kay som är det närmaste vi kommer till uppfinnaren av persondatorn,
system med
nätverk, laserskrivare, personliga verktyg med fönsterbaserade grafiska
gränssnitt och
styrda med mus. Han visar hur förutsättningarna skapades redan på
60- och 70-talet
men tagit lång tid att mogna och ännu befinner sig långt
från hans dröm.
Nu börjar
vi se allt fler tecken på mognad mot en mer sammanhängande syn på
de
nya medierna, verktygen och lärmiljöerna. Där behöver vi
ett samspel mellan forskare
inom många discipliner och reflekterande (och gärna forskande) lärare.
Vi behöver
också utveckla och fördjupa de fora som finns för dialog.
Med detta nummer
utvecklar vi därför samarbetet med flera partners. Vi tar nu några
stora steg i Datorn i utbildningens utveckling, som började 1984 med bildandet
av det
som numera heter Föreningen Datorn i utbildningen. En nationell förening
av pedagoger
kring lärande med IT, som arbetar efter principen från lärare,
till lärare och som
ordnar de stora årliga Rikskonferenserna, i år och 2003 i Sandviken
tidigare två år
vardera i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Gävle, Ronneby,
Karlstad, Varberg.
1987 startades tidskriften Datorn i utbildningen som en fristående datapedagogisk
tidskrift. Vi har under tidskriftens femton år haft samarbeten med många
parter: Det
har gällt tävlingar såsom Skoltidningstävlingen och nu
pågående Sökmästartävlingen,
det har gällt de stora årliga Rikskonferenserna, temanummer kring
Netdays, skrifter
som Multimedia i utbildning och Skolbok ITiden för att ta några exempel,
åtskilliga
cd-rom och videoproduktioner.
Med KK-stiftelsen
fördjupar vi nu samarbetet runt forskningsdialogen. Datorn i
utbildningen inledde redan hösten 2001 forskningsdialogen kring lärande
med IT.
Vi tog då avstamp i en kritik av en forskning som befann sig för
långt ifrån de konkreta
lärmiljöerna, klassrummens såväl som hemmens och andra.
Vi kommer nu att
vidareutveckla våra uppskattade teman kring möten med den forskning
som pågår
speciellt sådan med bas i klassrumsstudier, med inriktning på
det som sker hos
eleverna, kring deras lärande, liksom hos deras lärare, med nya roller
och arbetsmetoder.
Material kommer att publiceras dels i Datorn i utbildningen, i tryck och i webb,
dels på Kollegiet.
Med detta nummer
utvecklar vi samtidigt samarbetet med Skolverket. Skolverkets
Klassrum Direkt har under flera år varit en viktig länk till de nya
resurser som
Internet och Skoldatanätet inneburit för skolan. När Klassrum
Direkt nu upphört är
vi mycket glada för att ge Skolverket möjlighet att publicera en egen
annonsinlaga i
varje nummer av Datorn i utbildningen, med början i detta nummer.
Med dessa samarbeten
hoppas vi rejält förstärka dialogen kring IT och lärande
i
Sverige.
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 5 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!