Untitled Document

Monica Sandorf,
Nätverkssamordnare i Göteborgsregionen, samt utvecklingsledare.
Utbildningscentrum Tjörn

 

1. Hur ser du på behovet och former för IT-fortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?

Fortbildningsbehovet kommer inte att minska, snarare tvärt om. De pedagoger som insett vilka möjligheter IT-verktyget erbjuder behöver fortsatt inspiration och stöd samtidigt som de som stod utanför ITiS-satsningen måste få möjlighet att delta i den skolutvecklingsprocess som ITiS har satt igång. Det behövs både djup och bredd i fortsatt fortbildning.

2. Vilken roll kan Föreningen Datorn i utbildningen spela framöver?

Jag vill gärna se föreningen som en mötesplats, ett forum där nya idéer kan få näring och spridning. Föreningen kan vara en länk mellan forskning och lokal skolutveckling, en inspirationskälla där pedagoger kan få nya perspektiv på sitt arbete.

3. Hur ser du på förutsättningarna för regionala konferenser (speciellt i din egen region)?

Jag tror att regionala konferenser är en mycket god idé. Att förlägga konferenser i de olika kommunerna i en region kan sprida ansvar och delaktighet i det fortsatta skolutvecklingsarbetet i regionen. De kan synliggöra de lokala satsningar som görs och utgöra draghjälp där det går trögt. I göteborgsregionen (GR) är förutsättningarna för konferenser kring fortsatt IT-utveckling mycket goda. Vi har en väl fungerande referensgrupp från ITiS-tiden till vår hjälp.

4. Behövs även nationella konferenser, i så fall till vad?

De personer som skall samordna skolutveckling/IT-utveckling i regionerna måste vara väl insatta i den skolutveckling som de ska driva i respektive region. Vi som har den här uppgiften behöver därför egen kompetensutveckling. Nationella konferenser behövs även för att knyta samman regionerna och sprida erfarenheter samtidigt som den senaste forskningen presenteras.

5. Vilka frågor skulle du vilja togs upp på regionala respektive nationella konferenser?

Regionalt
Hur tar kommunerna tillvara ITiS-handledarnas kompetens?
Hur kan man utforma fortsatt stöd till arbetslag så att de kan vidareutvecklas?
IKT-strategier – Hur ser de ut i respektive kommun? Förutsättningar för lokalt skolutvecklingsarbete?
Regionalt nätverk – Vilket stöd kan vi erbjuda varandra i regionen?
Goda lokala exempel på arbetsformer med IT-stöd
Inspirationsföreläsningar - forskning kring pedagogik och skolutveckling med IT-fokus
Workshops

Nationellt
Nationella nyheter från olika aktörer t.ex. Myndigheten för skolutveckling
Nationell och internationell forskning
Erfarenhetsutbyte – goda regionala exempel. Framgångsfaktorer resp motkrafter?
Rektorsutbildningen och skolledarnas roll i ett förändringsarbete
IT i den nya lärarutbildningen

artikel.länkar

Läs hela förslaget eller kommentarer av:



Datorn i Utbildningen nr 1 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030222