Monica
Sandorf, Nätverkssamordnare i Göteborgsregionen,
samt utvecklingsledare.
Utbildningscentrum Tjörn
1. Hur ser du på behovet och former för
IT-fortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?
Fortbildningsbehovet kommer inte att minska, snarare tvärt
om. De pedagoger som insett vilka möjligheter IT-verktyget erbjuder behöver
fortsatt inspiration och stöd samtidigt som de som stod utanför
ITiS-satsningen måste få möjlighet att delta i den skolutvecklingsprocess
som ITiS har satt igång. Det behövs både djup och bredd i
fortsatt fortbildning.
2. Vilken roll kan Föreningen Datorn i utbildningen
spela framöver?
Jag vill gärna se föreningen som en mötesplats,
ett forum där nya idéer kan få näring och spridning.
Föreningen kan vara en länk mellan forskning och lokal skolutveckling,
en inspirationskälla där pedagoger kan få nya perspektiv på
sitt arbete.
3. Hur ser du på förutsättningarna
för regionala konferenser (speciellt i din egen region)?
Jag tror att regionala konferenser är en mycket god
idé. Att förlägga konferenser i de olika kommunerna i en
region kan sprida ansvar och delaktighet i det fortsatta skolutvecklingsarbetet
i regionen. De kan synliggöra de lokala satsningar som görs och
utgöra draghjälp där det går trögt. I göteborgsregionen
(GR) är förutsättningarna för konferenser kring fortsatt
IT-utveckling mycket goda. Vi har en väl fungerande referensgrupp från
ITiS-tiden till vår hjälp.
4. Behövs även
nationella konferenser, i så fall till vad?
De personer som skall samordna skolutveckling/IT-utveckling
i regionerna måste vara väl insatta i den skolutveckling som de
ska driva i respektive region. Vi som har den här uppgiften behöver
därför egen kompetensutveckling. Nationella konferenser behövs
även för att knyta samman regionerna och sprida erfarenheter samtidigt
som den senaste forskningen presenteras.
5. Vilka frågor skulle du vilja togs upp på
regionala respektive nationella konferenser?
Regionalt
Hur tar kommunerna tillvara ITiS-handledarnas kompetens?
Hur kan man utforma fortsatt stöd till arbetslag så att de kan
vidareutvecklas?
IKT-strategier – Hur ser de ut i respektive kommun? Förutsättningar
för lokalt skolutvecklingsarbete?
Regionalt nätverk – Vilket stöd kan vi erbjuda varandra i
regionen?
Goda lokala exempel på arbetsformer med IT-stöd
Inspirationsföreläsningar - forskning kring pedagogik och skolutveckling
med IT-fokus
Workshops
Nationellt
Nationella nyheter från olika aktörer t.ex. Myndigheten för
skolutveckling
Nationell och internationell forskning
Erfarenhetsutbyte – goda regionala exempel. Framgångsfaktorer
resp motkrafter?
Rektorsutbildningen och skolledarnas roll i ett förändringsarbete
IT i den nya lärarutbildningen