Av: Alvar Löfskog
E-post: alvar.lofskog@kau.se Karlstad universitet, fd ordförande i föreningen Datorn
i Utbildningen
EFTER ITIS: Så går vi vidare..
- Föreningen skulle etablera sig som en mer synlig aktör
på den nationella arenan
ITiS var en fin satsning på kompetensutveckling för
skolans verksamhetsutveckling med integrering av IKT. Men verksamhetsutveckling
måste vara en ständigt pågående process.
Att de mest uppblåsta IT-bubblorna spruckit skall vi nog
bara vara tacksamma för men samtidigt vaksamma på att
de inte får dra goda tillämpningar med sig i fallet.
Risken för att den berömda pendeln skall slå för
hårt åt andra sidan innan den vänder tillbaks
skall inte underskattas.
Varje skola och varje arbetslag har sin profil och sin plan för
verksamhetsutveckling vilket gör generella utsagor svåra
men i den pedagogiska utvecklingsprocess som nu pågår
tror jag att fortsatt stöd för den handledande lärarrollen
är viktig. Likaså menar jag att integrationen av formerna
för samverkan både med skolans eget bibliotek liksom
andra informations och kunskapskällor utanför klassrummet
är av största vikt. Utvecklingen och implementeringen
av metoder och former för denna utveckling kommer att bli
centrala. Fortsatt utvecklingsarbete när det gäller
mentorskap kan visa sig fruktsamt.
Behov och efterfrågan
Föreningen Datorn i Utbildningen arbetar ju med två
verktyg - tidningen och konferenserna. Tidningen är ett viktigt
instrument som jag tycker har förnyat sig både till
form och innehåll och utgör en väsentlig, kanske
den mest väsentliga, arenan för erfarenhetsutbyte och
information för dagens skolutveckling med hjälp av IKT.
Om tidningen även framgent lyckas hålla samma utvecklingstakt
ser jag inget problem med dess fortsatta existens och betydelse
för svensk skolutveckling.
Det andra instrumentet är den årliga nationella konferensen
som ibland haft nästan 1 000 deltagare. Att leva som man
lär är inte lätt men att rekommendera. Att arrangera
stora konferenser som erbjuder deltagaren ett interaktivt engagemang
är inte lätt. Den ökande andelen workshops, "hands-on"
och möten i intressegrupper till trots blir det bestående
intrycket att det är föreläsningen som dominerar.
Man skall emellertid inte underskatta det som sker parallellt
med det officiella programmet.
Vi vet alla att mötet mellan individer på pauser och
i anslutning till en god middag, gärna med viss underhållning,
kan vara nog så värdefullt. Jag tror alltså att
det trots ekonomsikt kärvare tider både finns ett behov
och en efterfrågan av sammandragningar på nationell
basis - ett behov som Föreningen Datorn i Utbildningen även
fortsättningsvis kan tillgodose. Formerna skall naturligtvis
ses över där de interaktiva inslaget tillåts öka
ännu mer men vi skall säkert inte helt lämna informationen
om det goda exemplet i föreläsningsform.
Regionala aktiviteter
På flera orter som anordnat nationella konferenser har det
bildats en regional förening som bär arvet vidare. I
Karlstad har vi anordnat ett antal workshops inriktade på
utökad kunskap i att använda de vanliga verktygen för
IKT-stöd i inlärningen blandat med föreläsningar
som redovisar andras erfarenheter.
Denna samverkan mellan lokala/regionala aktiviteter och nationella
samlingar tror jag erbjuder en god mix. På platser där
det saknas lokalförening borde man antingen bilda en eller
uppmuntra andra aktörer att etablera sig. Om de nationella
konferenserna inskränkte sig till att ske vartannat år
skulle säkert den lokala/regionala aktiviteten öka.
Speciellt under året utan nationell konferens borde FDiU
ta ansvaret för att man på en plats kan finna det samlade
utbudet.
Nationella konferenser
De nationella konferenserna kan bidra till att lyfta blicken över
och bortom den nära horisonten. Kanske skall man renodla
så att de nationella konferenserna tar de stora perspektiven
i form av föreläsningar, eventuellt med efterföljande
gruppdiskussioner och de mer interaktiva övningarna överlåtas
till de lokala föreningarna. Erbjud gärna nybildade
intressegrupper ett fortsatt liv i form av datorkonferenser helst
också med en engagerad ordförande. Jag vet att det
inte är lätt att få sådana erfarenhetsutbyten
livaktiga men menar att man inte får ge upp.
Nästa nationella konferens kunde fokusera problemorienterat
lärande, handledning och mentorskap. Sedan måste man
känna av intresse och behov inför varje ny konferens.
De lokala/regionala konferenserna kan innehålla både
inslag av information om och träning på de vanliga
redskapen för informationssökning och resultatsammanställning/
publicering med anknytande pedagogiska och didaktiska diskussioner.
Med en förändrad inriktning på FDiU, som medför
längre intervall mellan de nationella konferenserna, kanske
föreningen skulle etablera sig som en mer synlig aktör
på den nationella arenan med krav på att vara remissinstans
i för skolan viktiga frågor.