Lotta
Delin, projektledare i Sandviken,
ordförande i föreningen Datorn i utbildningen
1. Hur ser du på behovet och former för
IT-fortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?
Det finns ett stort behov eftersom utvecklingen går
så fort på det här området och det är svårt
för den enskilda kommunen att bevaka och fortbilda inom it.
Resurserna till skolan måste ses över.Skolan
måste ges möjlighet att använda den teknik som finns i samhället.
Teknik, teknikstöd och pedagogisk reflektion kostar mycket tid och pengar.
2. Vilken roll kan Föreningen Datorn i utbildningen
spela framöver?
FDiU kan bli den oberoende kraft som krävs för
att gå runt alla revirhävdanden.
Vi i skolans värld bryr oss inte om vem som får
"äran" av att skolan utvecklas men däremot att vi ges
möjligheter att få utvecklas. Föreningen kan samla ihop angelägna
frågeställningar och anordna temakonferenser utifrån dem.
Samlandet måste bygga på lyssnande både
uppåt och nedåt. Föreningen kan vara en oberoende, sammanlänkande,
utmanande och stödjande visionär!
3. Hur ser du på förutsättningarna
för regionala konferenser (speciellt i din egen region)?
Vi borde arbeta för att de som arbetar nationellt
såg möjligheterna att ta del av det som sker regionalt för
att veta vad som sker "ute på fältet" men också
att de här kan finna forum för debatt med oss "gräsrötter".
Enklare att arrangera än rikskonferenserna. Lättare
att knyta bestående kontakter som kanske kan ge mångfaldsfördelar.
Det är viktigt att vi i skolans värld ser vikten av att "visa"
upp vår verksamhet och därigenom bli tvungna att sätta ord
på det vi gör. Ett bra steg för ökad pedagogisk reflektion.
4. Behövs även
nationella konferenser, i så fall till vad?
Det är viktigt att det inte
blir "ankdamm" – att man bara har koll på läget
i sitt eget län. Utbudet måste breddas.
Det kan också vara svårt för de pedagoger
som arbetar med smala ämnen, exempelvis "musik och datorer"
där det kanske inte finns så breda erfarenheter inom egna länet.
5. Vilka frågor skulle du vilja togs upp på
regionala respektive nationella konferenser?
Mer allmänna frågor kan tas upp regionalt, exempelvis
att någon från Multimediabyrån och Skoldatanätet kommer
och informerar och anordnar workshop för deltagarna. Mer specifika områden,
exempelvis "musik och datorer" får kanske inte så många
deltagare i regionen men nationellt kan det bli många.
Allmänna strategiska frågor där man tillsammans
kan komma överens om tekniska och ekonomiska fördelar måste
tas upp nationellt.
6. Övrig kommentar
Kompetensutvecklingen av pedagoger
är en ödesfråga för kommunerna. Den måste ske både
regionalt och nationellt. Det viktigaste är ändå den interna
kompetensutvecklingen som måste bygga på de behov som finns hos
alla pedagoger samt de utmaningar som behövs för att vi ska nå
de mål som styrdokumenten består av.