Frågorna om IT, pedagogik och skolutveckling
har slagit ordentlig rot i den
svenska skolans lärarkår. Satsningarna
från Skoldatanätet, KK-stiftelsen och
främst ITiS breda kompetensutveckling
har gett resultat. Men arbetet måste
föras vidare.
Artikelförfattarna föreslår nu en regional
och nationell uppföljning av resultaten
inom föreningen Datorn i utbildningens
organisation. Med föreningen bas
kan olika aktörer samlas och arrangera
både regionala och nationella konferenser.
Förslaget är resultatet av diskussioner
med engagerade pedagoger och
nationella institutioner.
Kommentarer från några av dessa kan
du läsa på de följande sidorna.
All utveckling tar tid – lång tid. Erfarenheten
lär oss att satsningar, för att bli bestående, måste vara
långsiktigt uthålliga. I dag har drygt hälften av skolpersonalen
medverkat i ITiS-satsningen, och en fortsatt fördjupning i varje skola,
kommun och region är nödvändig för att inte nådda
resultat ska förskingras.
Framtida utveckling kräver bredd, men måste troligen
byggas med knappa resurser. Hur kan då hittillsvarande arbete föras
vidare?
I denna artikel presenteras en idéskiss till en fortsatt
utveckling. Utgångspunkten är att det viktigaste arbetet sker lokalt,
i varje skola och varje klassrum, dagligen. Detta arbete kräver stöd
– lokalt, regionalt och nationellt. Det kräver inspiration från
andra skolor och stöd av insikter från forskare. Det betyder regionalt
samarbete, liksom nationellt. De regionala samordnarna från ITiS har inneburit
en värdefull lokalt förankrad kraft, liksom de andra erfarna lokala
aktörer och inspiratörer som vuxit fram under de senaste åren
skolutveckling.
Kan vi finna former för att bygga vidare på dessa
krafter?
Förslaget
Vi är övertygade om att det finns en möjlighet att bidra till
en del av den fortsatta utvecklingen genom en vidareutveckling av Föreningen
Datorn i Utbildningen.
Föreningen är en oberoende paraplyorganisation
med djup förankring i skolvärlden. Den har varit aktiv sedan 1984
och arrangerat årliga rikskonferenser i samverkan med Skolverket, ITiS
och KK-stiftelsen och i nära samspel med tidskriften Datorn i utbildningen.
Föreningen Datorn i utbildningen har vuxit fram som
ett svar på behovet bland Sveriges lärare att utveckla sin användning
av IT genom att dela pedagogisk erfarenhet. Formen blev en tidning och en Rikskonferens
(i år den14- 15 maj i Sandviken). Efter snart tjugo år är det
dags för ett nytt steg i föreningens verksamhet.
Den idé som presenteras här bygger på tre
pelare:
parallella regionala endagskonferenser
nationella konferenser vartannat år
oberoende aktör i bred samverkan med andra
Parallella regionala konferenser
Idén bygger på att genomföra parallella regionala endagskonferenser.
Konferenser avsedda att vara ett komplement till övriga lokala och nationella
it-utvecklingsinsatser.
Konferenserna tänks som endagsevenemang, en dag per
termin. Ett gemensamt tema och vissa videosända inslag kan utgöra
ett gemensamt och samtidigt förenande inslag. I varje region skapas en
arrangörsgrupp med representanter för skola, högskola/ lärarutbildning
och kommun med uppdrag att planera och genomföra de regionala konferenserna.
Uppdraget ska vara ideellt, men med viss arvodering. Bidrag
för konferensarrangemang sökes hos KK-stiftelsen och skolmyndigheter.
Tidskriften Datorn i utbildningen och dess webbplats kan här fylla en viktig
funktion både för inspirationsmaterial och dokumentation för
vidare spridning.
Konferenserna baseras på de regionala arrangörsgrupperna,
med en nationell samordning och stöd från kommun, region och nationella
aktörer. En sådan organisationsform kan överbrygga olika intressen
och skapa en form för samverkan både lokalt och nationellt. Den kan
både bidra till lokal bred fortbildning och ge underlag för ett nationellt
samspel.
Nationella konferenser vartannat år
Det finns ett värde i ett fysiskt nationellt möte. Vi tänker
oss en nationell konferens vartannat år – troligen med en stark
forskningsanknytning.
Detta är en viktig möjlighet att komplettera de
regionala konferenserna och att föra vidare traditionen från Föreningen
Datorn i utbildningens årliga rikskonferenser, men nu arrangerade i Stockholm
för att ta vara på de kommunikationsmässiga fördelarna
med huvudstaden.
Bred samverkan med andra aktörer
Som arrangör av både parallella regionala och nationella konferenser
behövs en fristående aktör som huvudman, i bred samverkan med
nationella aktörer, liksom med regionernas kommuner och landsting, lärarutbildningar,
högskolor och biblioteksorganisationer.
Det är vår övertygelse att Föreningen
Datorn i utbildningen är en lämplig sådan aktör.
Föreningen har tidigare vidgat sin inriktning, från
att ursprungligen ha samlat främst datalärare till att samla hela
lärarkollektivet kring datapedagogiska intressefrågor.
I dag menar vi att tiden är mogen för ytterligare
en vidgning: med en bas i aktiva lärare vill vi bredda föreningen
till personer från IT-bransch, myndigheter, forskning och kultur med engagemang
för utveckling av lärandet med stöd av IT. I perspektivet ingår
också en fortsatt kraftfull utveckling av tidskriften datorn i utbildningen.
En styrelse kommer att föreslås bestående
av cirka tio personer med denna bredare inriktning. Därtill en samordningsgrupp
av ansvariga för att initiera och genomföra regionala konferenser.
Formellt med status av en referensgrupp inom Föreningen Datorn i utbildningen.
Båda grupperna föreslås bli valda på
Föreningen Datorn i utbildningens årsmöte vid Rikskonferensen
i Sandviken den 14-15 maj 2003.
Uppdraget för styrelsen och referensgruppen blir att
arrangera en nationell konferens vartannat år och däremellan parallella
regionala konferenser, en-två gånger per år, med vissa gemensamma
teman, med forskningsanknytning och med nationell fi nansiering och i samspel
baserat på ny teknik.
Beslutet är ditt
Vi har diskuterat idén med ett stort antal aktörer, lokalt, regional
och nationellt och genomgående mött en stark uppslutning kring idén.
Vi gör nu detta upprop och förslag till en ny inriktning i Föreningen
datorn i utbildningens konferensverksamhet från och med 2004.
Vid Rikskonferensen i Sandviken 14-15 maj 2003 kommer detta
förslag att ställas till årsmötet. Dit är alla prenumeranter/medlemmar
välkomna.
Beslutet blir betydelsefullt för de närmaste årens
utveckling. Stockholm 15 februari 2003
Peter Becker
Ordförande i föreningen Datorn i utbildningens valberedning
E-Post: peter.becker@diu.se
Sören Thornell
Tidigare regional samordnare för ITiS, nu nätverkssamordnare i Östergötland