Lars
Lundström, Fortbildningsledare,
Enheten för kompetensutveckling Högskolan i Kristianstad
1. Hur ser du på behovet och former för
IT-fortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?
Ett fortsatt stort behov, utvecklingen går från
att använda datorn som en skrivmaskin till att använda den som ett
multimedia- och presentationsverktyg. Att bearbeta bilder, ljud och film blir
viktigt att kunna grunderna i. Desutom kommer webbpubliseringen att öka,
inte minst för att många vill prova ett sätt att undervisa/informera
på distans. Mycket av fortbildningen kommer säkert att ske inom
den egna skolan, men det behövs inspiratörer/informatörer för
att hålla ångan uppe. Dessa kan vara tex. "gamla" ITiS-handledare
eller duktiga pedagogiskt inriktade IKT-handledare från Högskolorna.
2. Vilken roll kan Föreningen Datorn i utbildningen
spela framöver?
Som en pådrivare, en remissinstans, en inspiratör
och kravställare
3. Hur ser du på förutsättningarna
för regionala konferenser (speciellt i din egen region)?
Det borde kunna vara goda möjligheter att genomföra
regionala konferenser, som dels ger nyckelpersonerna i länet extra påspädning,
men också kan visa den "vanlige" läraren vad som håller
på att hända inom den pedagogiska IKT-sfären
4. Behövs även
nationella konferenser, i så fall till vad?
Ja, med några års mellanrum, riktade till nyckelpersonerna
i första hand, för att hålla kvar och utveckla de nätverk
som finns över de regionala gränserna
5. Vilka frågor skulle du vilja togs upp på
regionala respektive nationella konferenser?
Båda konferenserna: Aktuell forskning kring IKT och
pedagogik, tekniska nyheter, goda exempel. Egentligen är nog innehållet
lika ui de båda konferensformerna, men mer tillspetsat i de nationella.