2
html |
|
Verktyg
för skaparkraft
Lärandet är en process som rymmer både tillägnande
och uttryckande. De nya medierna, de digitala teknikerna, ger oss lättillängliga
och billiga redskap för att både ta emot och ge tillbaka. De
är unika i sin två-vägsmöjlighet. Hur utnyttjar vi
denna potential i skolan och samhället? Den frågan ställer
Peter Becker i sin ledare. |
4 |
|
Gör
en digital stadsvandring
Bland Stockholms skolor pågår en tävling där eleverna
gör en digital stadsvandring. Tävlingen är bara öppen
för stockholmsskolor. Men handledningar och tips kan utnyttjas av alla. |
5 |
|
Vilken
lärare ska få årets Guldäpple?
Finns det någon lärare på din skola, eller i din kommun
som är en värdig Guldäpplestipendiat? Nu är det dags
att nominera kandidater. |
6 |
|
Magi, saga
och etik
Äventyrspel på skärmen eller i böcker får människorna
att känna att livet är komplext och rikt och att våra vardagsliv
kan röra sig i fl era dimensioner, att magin fortfarande får
plats i vår värld, skriver Ana Valdés i sin krönika. |
8 |
|
En robot
på dagis – visst, nja, kanske
Kan en robot som ser ut som och fungerar som en människa arbeta som
dagisfröken? Frågan debatterades livligt på Universeum
i Göteborg av elever som deltar i projektet Unga Spekulerar. Ett projekt
som prövar nya vägar för att öka intresset för
teknik och framtid. |
12 |
|
Om matematik
på webben
Matematikämnet har varit i fokus den senaste tiden. Toura Hägnesten
delar med sig av länktips för matematikinspiration. |
14
html |
|
Efter
ITiS: Så går vi vidare...
Frågorna om IT, pedagogik och skolutveckling har slagit ordentlig
rot i den svenska skolans lärarkår. Satsningarna från Skoldatanätet,
KK-stiftelsen och främst ITiS breda kompetensutveckling har gett resultat.
Men arbetet måste föras vidare. Artikelförfattarna, Peter
becker och Sören Thornell föreslår en regional och nationell
uppföljning av resultaten inom föreningen Datorn i utbildningens
organisation. Förslaget kommenteras av Lotta Delin, Monica Sandorf,
Lars Lundström, Bo Helmersson och Alvar Löfskog. |
20
html |
|
Gud
lever på nätet – i många skepnader
– Den enorma mångfalden är en möjlighet mer än
ett pedagogiskt problem menar Göran Larsson, lärare och forskare
vid Religionsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.
Men det fi nns en generell tendens att bedöma information från
nätet som mindre trovärdig än en bok. Information –
så länge den är i tryckt form – anses som mer ”sann”. |
24 |
|
Digital
ladugård luktar inte kossa
Personligen tycker jag att verkligheten aldrig går att ersätta
via datorprogram, särskilt inte om det gäller djur på en
bondgård, skriver Toura Hägnesten som har testat programmet Djuren
på gården. |
26
html |
|
Stadsvandring
med bild och ljud
Gunnar Jutelius beskriver, steg för steg, hur det går till att
göra en webbanpassad stadsvandring med bild och ljud med hjälp
av programmet Flash MX. |
28
html |
|
Trendrapport
från London:
Trådlöst och läromedel på webb
Utvecklingen av IT-läromedel verkar gå mot att allt fl er av
dem nås via Internet. Lärare kan prenumerera på vissa delar
av ett läromedel. Föräldrar erbjuds att köpa material
från nätet som stöd för deras barns läxläsning.
Bosse Andersson repporterar från Bett, Europas största mässa
för IT och lärande. |
31
html |
|
Seminarierapport
från Bett:
Integrera IT i hela skolan
Rapporter och undersökningar från Ofsted (Offi ce for standards
in education) visar att eleverna når bättre resultat på
kurser som använder sig av IT, men att informationsteknikens roll och
användning i kärn- och karaktärsämnen bör förbättras. |