Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Verktyg för skaparkraft
När jag ser mina tolvåriga döttrar framför datorn, är det ofta i brevväxling. Eller i arbete med sidor på Lunar. Bakom dem ser jag en hel värld av datorbruk, men också en klyfta. Låt mig backa lite i tiden.

Det dröjde några år in på 80-talet innan jag fick tillgång till en editor, ett slags ordbehandlingsprogram, för den ABC80/800 jag då använde. I flera år skrev jag mina texter först för hand på papper, för att sedan skriva in på datorn. Varje rad fick ett nummer, men man kunde skriva och rätta. Om man hade en extern band- eller diskettstation kunde man spara på band eller stora mjuka 5,25 tums flexiskivor för att senare hämta fram.

Tanken svindlar när jag tänker tillbaka. År 1985 kom en revolution för dem som använde Mac. I kombination med PageMaker bjöds inte bara en ordbehandlare utan ett komplett program för layout med typsnitt och illustrationer på sidorna. Och därtill laserskrivaren, som gjorde att dessa formgivna sidor kunde skrivas ut på papper. WYSIWYG blev ett begrepp, What-You-See-Is-What-You-Get, det vill säga att skärmbild och utskrift skulle vara identiska. En förvandling vi i dag har svårt att minnas. Nåja – det dröjde lite innan vi hade lärt oss utnyttja detta underbara. Sidorna kunde ofta te sig som provkartor över typsnitt. Och så småningom kunde man göra samma sak på IBM PC. En reklambyrå hemma!

När Windows 3 dök upp 1990 accelererade utvecklingen. Vi fick program för punkt- och linjegrafik, kompletta grafiska verktyg. Skanna in bilder, redigera och manipulera. Var mans mörkrum i datorn. Med syntar, keyboard, ljudkort med midi och programvaror skapade andra sig en ganska avancerad musikstudio. Abba, se upp!

Det var publiceringsverkstäder, men också ekonomiverkstäder med kalkylprogram, matematik- och fysikverkstäder. Så fick vi verktyg för hemmakontoret, för att sköta bankaffärer, köpa varor och hämta information över nätet. Det är det här som fått persondatorn att lyfta. Inte pornografin. Inte skvalet. Utan skapar- och uttryckskraften. Nu står vi precis inför genombrottet för den personliga videoverkstaden, med DVkameror, DVD-brännare, snabba diskar och datorer utrustade med Firewireanslutning. Posten är snabbt ute med sin kortfilmstävling: gör en 1-minuts kortfilm på temat ”från/till”, skicka in och tävla om en komplett utrustning. Du kan bli en ny Modysson! (www.fromto.se)

Och allt det här har med skolan att göra. Lärandet är en process som rymmer både tillägnande och uttryckande. Ett växlingsspel mellan att ta del av information och andras perspektiv, och å andra sidan att själv räkna fram, formulera, avbilda och gestalta. De nya medierna, de digitala teknikerna, ger oss lättillängliga och billiga redskap för att både ta emot och ge tillbaka. De är unika i sin två-vägsmöjlighet. Att kunna höra så många, men också tala till så många. Där tv, radio och tidningar var monopoliserade, blir vi alla med webb och dator både sändare och mottagare. När eleverna arbetar som journalister och gör en skoltidning, när mina döttrar deltar i Lunarstorm, då kliver de ut i det offentliga samtalet. Och de ställs också inför redaktörers svåra frågor om etik och moral, vad får man skriva? Detta är nyttiga och avancerade lärprocesser. Hur utnyttjar vi denna potential i skolan och samhället? Det är dags att lyfta fram skaapandet i skolans arbete. Att sprida fortbildning och resurser och verktyg för sådant. Att forska kring skapandet och dess roll i lärprocesserna. Det här måste bli huvudfrågor i kommunala IT-planer liksom i statliga IT-satsningar. Att kunna fråga och söka är nödvändigt, men man måste också lära sig, träna sig och uppmuntras – att ge svar!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030222