Religionerna lever på
nätet. Mångfalden kan
vara både stimulerande
och bedövande.
Men sedan infi nner
sig den vanliga frågan.
Vem kan jag lita på?
Och vem litar eleverna
på?
– Den enorma mångfalden är en möjlighet
mer än ett pedagogiskt problem
menar Göran Larsson, lärare och forskare
vid Religionsvetenskapliga institutionen
vid Göteborgs universitet.
Men att använda Internet i religionsundervisningen
är inte problemfritt. Det
finns en generell tendens att bedöma
information från nätet som mindre trovärdig
än en bok, menar Göran. Information
– så länge den är i tryckt form
– anses som mer ”sann”. En inställning
som han har svårt att förstå.
– Läroböcker ger en idealbild av religion.
De bygger på selektioner och ideala
förhållanden. Dessutom tar läroböcker
inom religionsämnet ofta sitt avstamp
i de religiösa högtidena, som ett sätt att
beskriva religionen. Tänk dig istället att
man närmade sig judendomen genom
Woody Allen och Alan Ginsburg. De är
båda två judar.
Göran pläderar inte för att läroböckerna
ska skrotas, men att de används mer som
bollplank och inte som ”sanningen”.
Inom islam, som är Göran Larssons
specialområde, anser nog många att en
grundläggande kunskap är att kunna redogöra för islams fem
pelare. Det är
tveksamt, menar Göran som hellre talar
om att försöka få eleverna att förstå, tänka
och refl ektera.
– För lärare handlar det om att ha kunskaper
så att vi kan hjälpa till att ställa
de rätta frågorna. Ha grundläggande
kunskaper i källkritik, inte att tala om
vad som är rätt och fel, eller upprepa det
som står i boken.
vad är en moské
Olika religiösa grupperingar är väl företrädda på
nätet. Vissa är dock mer frekvent förekommande än andra.
Muslimska grupper och nyandliga rörelser är ”stora” på
nätet. En snabb sökning på ordet ”islam” med sökmotorn
Google gav 15.700 träffar, och då var det bara på sidor inom
den svenska domänen. På ordet ”kristendom” blev det knappt
8.000 träffar.
– Inom islam är det vissa grupperingar
som är mest synliga på nätet. Den stora
mittfåran syns minst på Internet. De som
fi nns mest på nätet är nog mer fundamentalistiska.
Problemet blir självklart att för elever
och lärare att vara medvetna om vilka
som står bakom webbplatsen och vilken
inriktning de tillhör. Det är inte alltid
så enkelt att avgöra.
Men samma sak inträffar även i normala
skolsituationer utan Internet. I Göteborg
fi nns cirka 35 källarmoskéer. Men bara
en särskilt byggd moské. Många Göteborgselever
har gjort studiebesök i den
moskén, ditskickade av sina lärare för att
lära mer om islam. Problemet är att just
den moskén tillhör en gren av islam som
de fl esta muslimer inte alls accepterar.
Men de har en moské som ser ut som
en moské.
– Det kan bidra till häftiga diskussioner
i klassrummet om man har
muslimska elever. För att inte tala om
vad som händer när de går hem till sina
föräldrar och berättar var de har varit.
religiösa krig – på nätet
I sin bok ”Virtuell religion – globalisering och Internet”,
som kom ut förra året, beskriver Göran Larsson hur de religiösa
motsättningarna mellan olika grupperingar fortsätter på Internet.
Samtidigt som nätet har blivit en möjlighet för mindre grupper
att föra fram sin åsikt finns det effektiva metoder att stoppa dem
– även på nätet.
Göran Larsson tar den muslimska
Ahmadiyya-rörelsen som exempel. De
räknas inte som ”riktiga” muslimer
av de två huvudinriktningarna inom
islam, shia och sunna. Ända sedan röreelsens
uppkomst i slutet av 1800-talet
har den varit förföljd både av religiösa
och politiska skäl. Och det fortsätter i
cyberrymden.
Många muslimska webbplatser fi ltrerar
helt enkelt bort omnämnadet av rörelsen
på sina webbplatser. Vilket bland annat
innebär att i frågelådor och diskussionsforum
kommer aldrig gruppens namn
fram. Likaså saboteras webbplatser som
anhängare till rörelsen driver.
Att stora företag, försvarsmakten och
andra myndigheter är utsatta för, och
fruktar, hackers kan vi ofta läsa om i
medierna. När religiösa grupperingar
använder sig av samma taktik blir det
sällan stora tidningsrubriker.
– Gamla spänningar och konfl ikter
fortlever och reproduceras på Internet.
Det kan liknas vid en ständigt pågående
kamp om vem som har tolkningsföreträ-
det och vem som har de största möjligheterna
att föra ut just sitt synsätt och
sin tolkning.
lära sig be
På Internet finns det också möjligheter för minoriteter
att hitta och stödja varandra, även om de lever långt ifrån
varandra. – Ett exempel är homosexuella muslimer.
En annan sida av Internet är möjligheten
att utöva och gå vidare i sin religion
över nätet. Islam har som flera andra
religioner en lång tradition av muntligt
förmedlande av de religiösa berättelserna,
muntlig vägledning av präster och andra
i allt som rör det vardagliga livet.
Nu finns allt detta på nätet. Den som
vill lära sig be har till exempel alla möjligheter
att göra det via nätet.
Många religiösa rörelser erbjuder också
möjlighet för den enskilde att ställa
frågor och få råd via Internet. Inom islam
fi nns bland annat Fatwa-Online och Ask
the Imam som ger muslimer över hela
världen möjlighet att ställa frågor.
– Detta är inte okontroversiellt i den
muslimska världen, säger Göran Larsson.
Det fi nns en stark tradition av att
man lär sig via en mästare och att det
är kontakten ansikte mot ansikte som är
avgörande.
Göran Larsson
är filosofie doktor i religions-vetenskap och verksam vid Religionsvetenskap-liga
institutionen, Göteborgs universitet. Han
är också forskarassistent inom forskarprogrammet LearnIT
som finansieras av KK-stiftelsen.
Foto:
Studentlitteratur
Samtidigt som en fråga via Internet är anonym,
och på så sätt kan ge möjligheter att ställa frågor
som annars inte skulle bli ställda, blir svaret offentligt och tolkas av
andra som bär på samma frågor men befi nner sig i en annan
livssituation. Göran berättar om hur den välkända arabiska
tv-kanalen Al-Jazeera får mängder av brev som reaktion på de
frågor som kanalens imam svarar på. Breven kommer från människor
som följt hans råd, men inte fått det resultat de väntade
sig.
De olika ”frågespalterna” är intressanta
att följa när man ska lära sig mer om en
religion.
– Vilka frågor ställs? Varför blir
vissa
svar accepterade och andra förkastade. Hur
konstitueras auktoritet och sanning?
religionen – del av samhället
När Göran Larsson talar om religion är det svårt att se
det enskilda ämnet religion. Det handlar om politik och samhälle,
historia, kultur och kokböcker, och inte minst hur man förhåller
sig till utveckling och kunskap.
– I Sverige har vi ett annat synsätt än
i många andra länder. Kläder, mat och
liknande är inte religion i Sverige. Det är
det på många andra håll i världen.
Det finns stora möjligheter till intressanta
diskussioner i klassrummet. Göran
Larsson tror på diskussionerna. På att
istället för att utgå från läroböckerna
ge eleverna möjlighet att själva söka sig
fram. För att sedan ägna rejält med tid
åt att summera och diskutera.
– Den typen av förhållningssätt ställer
andra krav på läraren. Och i grund och
botten handlar det om vilken kunskapssyn
man har.
– Men det är också i sådana situationer
som det kan uppstå ett kollaborativt
lärande.
– När jag själv eller mina studenter får
en AHA-upplevelse under en diskussion
kanske det innebär en vagare kunskap,
men det är samtidigt en känsla av att ha
varit med om något intressant i skolmiljön. Något att minnas.
Religion handlar om människans
existentiella behov av att söka mening,
påpekar Göran Larsson. Och det är ett
ämne som intresserar och engagerar
ungdomar.
– Ungdomskultur, spel och religion
har ett samband. Det handlar ofta om
kampen mellan det goda och det onda.
Spelen har tagit över många av de gamla
berättelserna.
den religiösa kartan
Ett sätt att skapa AHA-upplevelser är att studera religion utifrån
ett visuellt perspektiv. Hur ser de religiösa byggnaderna ut, kyrkorna,
moskéerna?
I England ser man allt mer att kyrkor
byggs om till moskéer. Även de kristna
församlingsbyggnaderna förändras.
– Studenter som kommer in i en
ombyggd kyrka och ser en representation
av en indisk gud där de förväntar
sig att se ett altare blir berörda.
Det kan också vara intressant att göra
en religiös karta över sin stad. Diana
Eck, amerikansk professor, har bland
annat tagit fram en religiös karta över
Boston.
– Det ger en visuell bild av var kyrkorna,
synagogorna, moskéerna och de
andra religiösa byggnaderna ligger i förhållande
till var människor bor, stadens
topografi , kommunikationer.
guldgruva
– Ny informationsteknik är ett medium som alla andra medier. Det
är vare sig frälsare eller undergång.
Den stora boomen för religionsämnet
på Internet innebär att det fi nns stora
möjligheter att hitta intressant studiematerial.
Delta i diskussioner man annars
inte skulle ha tillträde till, möta olika
falanger och söka efter både själsfränder
och den egna identiteten. Att hitta rätt är
ett problem, likaså hur man ska hantera
det man hittar. Men det är inte unikt för
just för nätet.
– Universitetsbiblioteket i Göteborg
är en guldgruva, men om man inte
vet hur man ska förhålla sig till denna
guldgruva har man ingen nytta av den,
påpekar Göran Larsson.
Göran
Larssons bok ”Virtuell religion – globalisering och
Internet” är utgiven på Studentlitteratur. ISBN:
91-44-01752-9 Boken har en egen webbplats med många länktips:
www.studentlitteratur.se/virtuellreligion
I SkolbokITiden på Kollegiets webbplats
ger Jan Svärdhagen exempel på hur datorspel kan användas
i bl a religionsundervisningen:
www.kollegiet.com