Seminarierapport från Bett:
Integrera IT i hela skolan
Informationstekniken
är en viktig del i framtidens skola och den ska bidra till att höja
utbildningens kvalitet. Det menar engelska politiker och ger medel till uveckling
av IT i skolan.
Undervisningen i engelska skolor anses i allmänhet mer
konservativ än i motsvarande svenska skolor. Kursplanestyrning, inspektion,
tester och rankning av skolor sätter hård press på skolledare,
lärare och elever. Svenska skolor har generellt bättre infrastruktur
och mer IT-utrustning än de brittiska.
Trots olika förutsättningar och skolkulturer kan
vi lära en del av ITutvecklingen i England. Från central politisk
nivå råder inte samma stumhet som i Sverige. Alla från Tony
Blair till utbildningsministern, skolministrar och chefen för skolledarutbildningen
framhåller i olika sammanhang att informationsteknik är en bärande
del i framtidens skola och ska bidra till att höja utbildningens kvalitet.
Genom ekonomisk stöttning och ambitiösa stödprogram visar man
också att det inte handlar om tomma ord och löften.
För lärare, skolledare och andra som är intresserade
av och driver dessa frågor är det minst lika viktigt att IT:s centrala
roll i skolan betonas av de centrala beslutsfattarna som att man tillför
medel till att förverkliga visionerna. Några av de centrala satsningarna
i England innebär att man från staten satsar, 50 miljoner pund för
att lärare och skolor ska köpa in program för ”National
Curriculum Online”, 92 miljoner pund för att utveckla College Online,
195 miljoner pund till bärbara datorer för lärare och 8 miljoner
pund för att utbilda lärare via webben.
dålig integration av IT
Temat på flera seminarier var att informationstekniken integreras dåligt
i de vanliga skolämnena.
Rapporter och undersökningar från Ofsted (Offi
ce for standards in education) visar att eleverna når bättre resultat
på kurser som använder sig av IT, men att informationsteknikens roll
och användning i kärn- och karaktärsämnen bör förbättras.
Ken Dyson, inspektör och rådgivare i IKT på
Ofsted, redogjorde för statistik från mätningar i engelska skolor.
På stadier motsvarande f-5 skolor används IT mest effektivt i matematik,
engelska och bildämnena. På motsvarande 6-9 och gymnasieskolor används
IT bäst i engelska, design och ”technology”.
– Skolor som lyckats väl har det gemensamt att
de integrerat informationstekniken i hela skolan, sade Ken Dyson.
Han pekade på några avgörande faktorer för
att lyckas med integration av IT i skolan:
Starkt ledarskap som driver användningen kopplat
till läroplanens mål och där satsningarna utvärderas
mot målen.
IT används av hela skolan
Kultur som präglas av ”can do”
Lärare arbetar tillsammans och diskuterar vad som
fungerar bra, dåligt
Lärare som är väl förtrogna med tekniken
Bra tillgänglighet av IT-utrustning för allt
arbete
Bra pedagogisk support – några som stöttar
och inspirerar
God tillgång till pedagogiskt material
skolledarnas ansvar
På flera seminarier poängterades skolledarnas roll i utvecklingen
mot god användning av ny teknik. Richard Pietrasik, Director of Schools
på Becta ( British Educational Communications and Technology Agency som
har regeringens uppdrag att stödja användningen och utvecklingen av
IT i skolan), menade att skolledare i allmänhet måste ta kontrollen
över och leda IT-utvecklingen. Tekniken spelar en viktig roll för
allt en skola gör. Den tar stora medel i anspråk och måste
integreras i skolledningens strategiska planering. Frågorna om infrastruktur,
ledning och organisation, undervisningens innehåll och genomförande
med stöd av ny teknik hör ihop.
– IT-användningen måste professionaliseras
och tiden då enstaka eldsjälar drev frågorna och bestämde
vilka investeringar som skulle göras är förbi, sade Pietrasik.
Tony Richardson, direktör för Online Learning på
NCSL (National College for School Leadership), påpekade att tillgången
till hårdvara och IT-infrastrukturen inte längre är det största
problemet utan det är hur och till vad tekniken används. Utvärderingar
visar att på de skolor som man har ett bra ledarskap av IT-frågorna
når man också bättre resultat för skolan som helhet.
– Skolledare i allmänhet måste bli bättre
på att leda och utveckla både den pedagogiska användningen
av it i undervisningen kopplat till läroplanen och användningen av
IT som stöd för ledaruppdraget och skolans organisation., sade Tony
Richardson
Också han pekade på några viktiga frågor
inför framtiden:
Vilken blir skolans och lärarnas roll när elever
arbetar mer och mer uppkopplade och mer och mer av innehåll för
lärande blir tillgängligt utanför den traditionella skolkontexten?
Vad innebär det när framtidens elever kommer
att bli mer och mer autonoma i förhållande till skolan som institution?
Hur motarbetar man att lärande med stöd av
ny teknik bara gynnar medelklassens barn?
Ett problem för skolledare ska kunna ta denna strategiska
roll är att IT inte användes i skolan när de fl esta av dem var
lärare. Många skolledare har därför svårt att se
den pedagogiska nyttan av informationsteknik. Är man dessutom inte förtrogen
med verktygen för att underlätta sitt ledarskap i skolorganisationen
krävs det mycket utbildning.
IT för skolledare
NCSL har tagit flera initiativ för att stödja skolledarnas uppgifter
och roll som ledare i en skola med allt mer informationsteknik. Man driver flera
utbildningar och communities på nätet och tillgängliggör
forskning och rapporter som kan vara beslutsstöd för skolledare.
– Det måste finnas klara förväntningar
på lärarna att de ska använda IT som stöd i sin undervisning.
Och IT måste användas konsekvent i alla ämnen och kurser., sade
Richardson och refererade till undersökningar som visar att där IT
konsekvent används i undervisningen av främmande språk så
har betygssnittet höjts nästan ett steg och detta beror bland annat
på att lärarna lyckats bättre med att individualisera undervisningen.
– Lärare kan inte bara ge eleverna tillgång
till allt mer kursinnehåll via datorn. De måste mer och mer intervenera
i deras lärande, interagera, stötta, följa upp.
nationella läroplaner föråldrat
Professor Stephen Heppell vid forskningsintitutet Ultralab höll ett inspirerande
inspirerande och utmanande anförande som knöt ihop dåtid, nutid
och framtid. ITutvecklingen och tillämpningen av ny teknik följer
10-års cykler och nu är vi är inne i en vågdal, menade
Heppell
En utvecklingskurva börjar med innovationer som sedan
utvecklas till verktyg. Runt 1975 var mikroprocessorn en sådan innovation
som sedan utvecklades till persondatorer men nyttan för människor
i allmänhet var relativt liten och efter några år hamnade man
i en vågdal av osäkerhet. Denna bröts i mitten av 1980-talet
då Desktop publishing lanserades och persondatorerna fick nya användningsmöjligheter.
Sedan utvecklades grafi ska användargränssnitt, inom lärarkåren
började en del pionjärer pionjärer använda hypercard för
att bygga interaktiva lektioner. I början av 1990-talet kom en ny osäkerhetsperiod
som varade till mitten av 1990-talet då World Wide Webb, Internet och
bättre multimediaverktyg lanserades för en större grupp.
– Lärare och elever behöver kreativa verktyg
som de kan använda för att skapa bra innehåll, påpekade
Stephen Heppell.
Nu är vi återigen nere i en vågdal med osäkerhet
om vad vi ska ha tekniken till och hur den utvecklas.
– En fara just nu är att anslagen till forskningsintitutioner
och utvecklingslaboratorier dras ner i tider då de behövs som mest.
Ett allvarligt fel som många inom branschen gör är att de stirrar
sig blinda på produktivitet. De gör de gamla sakerna billigare och
snabbare. Men för skolbruk behöver vi nya verktyg som är kreativa
och som möjliggör samarbete, sade Heppell.
synliggör processer
– Vad vill vi göra med stöd av den nya tekniken? Det är
den viktigaste frågan att ställa. Stephen Heppell anser att vi fått
en massa dumma saker och företeelser som förstärks med tekniken,
exempel är tester med fl ervalsfrågor på webben och kvalitetsmätningar.
Lärande är inte linjärt i den meningen att
man ska stoppa i sig något som en tid därefter mäts. Den bästa
kvalitetsmätningen är istället att synliggöra elevernas
processer och det som de producerar i skolan. Lägg ut allt på webben
så att föräldrar och andra kan ta del av det.
Stephen Heppell menar också att fokuseringen på
de nationella kursplanerna är ålderdomligt. I framtiden kommer de
inte att fi nnas eller behövas, istället kommer det kanske att fi
nnas ett fåtal globala kurs- och läroplaner.
I tider när en del diskuterar förbud för mobiltelefoner
i skolan använder forskarna på Ultralab sig av devicen ”think
different” i form av: Hur kan vi utnyttja det faktum att de fl esta elever
och hushåll äger en mobiltelefon?
En glimt av en möjlig framtid och användning av
mobiltelefoner i undervisningen visade Heppel exempel på. Ultralab testar
att utrusta elever på exkursioner med mobiltelefoner som har inbyggd kamera.
Hemma i skolan kan de som är kvar betrakta en hemsida som successivt fylls
med bilder och textmeddelanden från de elever som är ute på
fältet.
Ett annat sätt att använda mobiltelefoner har Ultralb
testat på föreläsningar då elever och studenter kunnat
skicka sms och interagera med föreläsaren. Meddelandena dyker upp
i form av postit-lappar på en webbsida som projiceras på väggen
bakom föreläsaren.
Ultralab är tillsammans med andra aktörer involverade
i projektet ”Classroom of the future”. Engelska utbildningsdepartementet
satsar på att bygga 30 fantasifulla och kreativa skolbyggnader som inte
är projekterade efter den så vanliga skokartongsprincipen –
rektangulära klassrum. Istället byggs utmanande och innovativa miljöer
som tillsammans med ny teknik som 3-D kameror, robotar, trådlösa
nätverk ska utmana och stödja lärare och elevers lärande.