5 |
|
Ledaren: Regeringsförklaring, skola och digitalisering
Många förväntar sig efter valet en nationell strategi för en modern och digital skola, skriver Peter Becker i ledaren.
TEMAN i DIU 6/2014
Tema Lärarpriset Guldäpplet
Vid Skolfoum den 27 oktober utdelas årets Guldäpplen.
Involvera elevernas verktyg i undervisningen, sid 12
Skolan ska ge alla – elever och lärare – möjlighet att lyckas, sid 16
Läraren som fick upp ögonen för kod, sid 18
Favoritappar från de Guldäpplenominerade, sid 24
Tema Digitalkunskap
Nätsmarta elever gör material om källkritik, sid 20
Digitalkunskap på schemat, sid 21
Det samtida medielandskapet i skolans lärandemiljö, sid 22
Läraren som fick upp ögonen för kod, sid 18
|
6
|
|
Enkelt och pålitligt!
Allt som berikar undervisningen och dess kvalitet ska vi ta
till oss. Allt som ger oss gråa hår ska vi tänka till om huruvida vi verkligen behöver det, skriver Edward Jensinger.
|
8
|
|
DIU@BETT2015 - och Köpenhamn på vägen!
Följ med DIU och partners på en studieresa fylld med skolutveckling och framtidsspaning. Möjlighet finns att starta resan med danska perspektiv, Köpenhamn på vägen.
|
10
|
|
Horizon report – för Skandinavien
i samband med DIUs stora evenemang på BETT Scandinavia@
BETT presenteras Horizon report Scandinavia för första
gången, en framtidsspaning från skolhorisont.
|
12
|
|
Involvera elevernas verktyg i undervisningen
Jacob Möllstam, finalist till Guldäpplet 2014, vill se de digitala
förmågorna som en naturlig del av skolvardagen. Foto Bo Möllstam
|
16
|
|
Skolan ska ge alla – elever och lärare – möjlighet
att lyckas
Ulrika Jonson, finalist till Guldäpplet 2014, prövar ständigt
nya lösningar för att hjälpa varje elev att lära och utvecklas. Foto Anna Viktorsson
|
18
|
|
Läraren som fick upp ögonen för kod
Karin Nygårds, finalist till Guldäpplet 2014, har ett brinnande
engagemang för att eleverna ska erövra den digitala världen.
Foto Ola Nygårds
|
20
|
|
Nätsmarta elever gör material om källkritik
I Sandviken bygger elever och lärare gemensamt en webbresurs
kring nätsmarthet. Nu startar ett samarbete med
tidningen Metro om källkritik och viralgranskning.
|
21
|
|
Digitalkunskap på schemat
På Skönsmons skola i Sundsvall har alla elever från i höst 30 minuter digitalkunskap på schemat – varje vecka.
|
22
|
|
Det samtida medielandskapet i skolans lärandemiljö
Leder diskussionen om digitalisering i skolan till märkvärdifiering
och teknikromantisering? Det frågar sig Lennart Axelsson
efter att ha läst en nyutkommen antologi.
|
24
|
|
Favoritappar – tips från de Guldäpplenominerade
|
26
|
|
Dags att förklara vad FLUM - skolan står för
När upphovsmannen till epitetet flumskolan har avgått
är det kanske dags att förklara vad detta begrepp står för,
menar Stig Roland Rask i sin krönika.
|
30 |
|
Unga, skolan och nätets baksida: Om beroende och lojalitet – de många timmarna vid datorn
I denna andra del av DIUs serie kring nätets baksidor tar
Stig Roland Rask upp frågor kring de många timmarna
framför datorn.
|
34
|
|
E-boken här och nu ... och framöver
Långt ifrån alla har läst eller ens skaffat en e-bok men
användningen ökar snabbt. Krister Widell ger en introduktion
till e-böcker i allmänhet och och hur de fungerar.
|
38
|
|
En filmpremiär som väcker tankar om ”lyckade”
medieprojekt i skolan
Elever som skapar vill själva att resultatet ska se bra ut och
de söker ofta upp den hjälp de behöver. Men ett arbete
med att göra film lyckas sällan på första försöket.
|