Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Skolan är en viktig fråga för Sveriges nya regering. Stefan Löfvén sa i sin regeringsförklaring bland annat att: “En
nationell samling för läraryrket genomförs. Lärarnas kompetens ska höjas, deras administrativa börda ska minska och
rektorerna ska stärkas i sitt pedagogiska ledarskap.”
Många –inte minst från skolans professioner – hoppas nu på en långsiktigt stabil, politiskt partiövergripande
utveckling av skolan. Den utvecklingen måste bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Centralt här är skolans
egen kunskapsbildning, baserad på beprövad erfarenhet och kollegialt lärande med stöd av skolledning, lärarutbildning
och skolverk och i dialog med forskning. Digitala resurser och nätbaserade forum måste tas till vara i
detta sammanhang. Försteläraruppdrag bör framöver kunna knytas till uppdrag med denna inriktning.
“Svensk skola ska vara sammanhållen och likvärdig. Särskilda insatser ska riktas mot de skolor som har de tuffaste
förutsättningarna.”
Många förväntar sig en nationell strategi för en modern och digital skola, i syfte att alla Sveriges elever ska få
likvärdiga möjligheter att utvecklas för framtida arbetsliv och medborgarskap i ett globaliserat och digitaliserat
samhälle. Vi förutsätter att Skolverket får separat finansierade uppdrag att förbereda och stödja insatser för att dra
nytta av digitaliseringens alla möjligheter för att stödja skolans utveckling.
Nu föreligger en serie förslag från Digitaliseringskommissionen, i just avslutad regeringsremiss,
N2014/1345/ITP. Stiftelsen DIU konstaterar i sitt remissvar att samtliga förslagen (5.8.1-5.8.3)
mycket nära ansluter till de förslag som formulerats i vår skrift Beslutsboken, publicerad i Almedalen
2013 i samverkan med IT- och telekomföretagen. Utredningens förslag avser
1. Digital kompetens inskriven och förtydligad i läroplaner för grundskola och gymnasieskola, liksom
kursplaner och kunskapskrav
2. Digitalt baserade nationella prov ska införas
3. Nätbaserad utbildning utreds och krav övervägas om obligatorisk sådan i gymnasieskolan
4. Digitalt kompetenslyft genomförs, i samverkan mellan huvudmän och högskola, med uppdrag att Skolverket utformar och sedan genomför ett sådant, liksom kodifiering av beprövad erfarenhet
5. Översyn av examensmålen för lärarutbildningar inkluderande digital kompetens
6. Skolverket ges i uppdrag att följa användningen av digitala resurser och kompetensutvecklingen
7. FoU-medel anslås för att stärka den svenska kunskapsbasen kring it och lärande.
Samtliga dessa förslag tillstyrks av stiftelsen DIU. Vi vill därtill tillägga följande
två punkter
1. Förskolan ska integreras i punkterna 1, 4, 5, 6 och 7.
2. Under punkterna 6 och 7 ovan ska uttryckligen ingå att följa utveckling, tillgång och
användning av digitala läromedel och lärresurser liksom FoU-medel anslås inom detta område.
Avser 5.8.3
Och Du har väl sett till att din skola har tecknat en grupp-prenumeration på DIU.
En regelbunden inspirationskällan kring it och lärande! www.diu.se/prenumeration
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.