Ledaren: Framtidens skola skapar vi gemensamt
Vi behöver visioner, mål och ledarskap in i framtidens
skola. DIU och initiativet Framtidens lärande har arbetat
med detta intensivt i flera år – och vi fortsätter ställa krav
på detta ledarskap. Och vi behöver delaktighet och involvering,
skriver Peter Becker i ledaren.
6
Lärandet i fokus när Ale satsar på egen dator till
alla lågstadiebarn
I Ale kommun, ett par mil norr om Göteborg, är det de allra
yngsta som får bärbara dator. Alla lågstadiebarn i kommunen, årskurserna 1-3, får i höst en egen bärbar dator.
11
html
Framtiden börjar i klassrummet
Skolans problem är sällan att den är för flummig. Dess
största problem är fortfarande att den är för tråkig, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
12
Elever och lärare lär tillsammans under intensiv
onlinevecka
Stämningen gick från spänd förväntan och osäkerhet till arbetslust, energi och förväntan när Smedingeskolan inledde höstterminen med en intensiv onlinevecka.
16
html
Falkenberg en-till-en: Fortsatt satsning på skolutveckling
Nu är själva projektet slut. Nu fortsätter processen och nu
börjar det bli riktigt intressant och spännande, säger Arja
Holmstedt-Svensson, förvaltningschef på Barn och utbilningsförvaltningen i Falkenberg.
18
Plocket
20
Den nya skollagen och bibliotekens roll
Med den nya skollagen ges skolbiblioteken och bibliotekarierna
goda förutsättningar att få en mer framträdande roll
i elevers lärande och i lärares undervisning.
24
Lärarpriset Guldäpplet – för nionde året: Bloggande lärare utvecklar skolan
Där juryn i början såg enstaka eldsjälar som gjorde isolerade pionjärinsatser, möter vi numera lärare involverade i mer genomgripande skolutveckling, skriver Peter Becker.
26
Finalister till Guldäpplet 2010
Martin, Josef, Kristina och Ann-Charlotte. Så heter finalisterna
till Guldäpplet 2010. Juryn beslutade också att dela
ut juryns särskilda pris till Joachim Thorström, Ystad.
– Min erfarenhet är att när man öppnar upp för detta arbetssätt så finns det något för alla barn, de duktiga bromsas inte upp och de som måste få lite längre tid behöver inte tappa självförtroendet.
32
html
Skola som utbildar för framtiden
Ibland möter jag skolfolk som säger att framtiden är just
framtid, varför allt som har med den att göra är rena spekulationer och därför inte bör tillmätas någon relevans i de beslut som fattas här och nu, skriver Hans Renman.
35
Läsardebatt: Digitala lärobjekt är framtidens lärobok
I arbetet med att göra digitala lärresurser tillgängliga för användning i den pedagogiska verksamheten kan mediecentralerna spela en stor roll, skriver redaktionen, Mediapoolen Västra Götaland.