Falkenberg en-till-en:
Fortsatt satsning på skolutveckling
– Nu är själva projektet slut. Nu fortsätter
processen och nu börjar det bli
riktigt intressant och spännande, säger
Arja Holmstedt-Svensson, förvaltningschef
på Barn och utbilningsförvaltningen
i Falkenberg. Kommunen som för tre
år sedan vågade språnget och satsade
stort på egna bärbara datorer till elever
och lärare.
I realiteten har projektet en-till-en
aldrig varit något projekt påpekar
Kristina Björn, IT-ledare i Falkenberg.
– Det är en process. Fokus har hela
tiden varit på att tänka pedagogik,
inte teknik. Men en-till-en har varit
ett bräckjärn för de pedagogiska diskussionerna.
– Det är en väldig utveckling för
lärarna som yrkesgrupp.
Kristina Björn, IT-ledare, och Arja Holmstedt-
Svensson, förvaltningschef på Barn och utbildningsfövaltningen
i Falkenberg.
Men det är inte enbart lärarna som
berörs när en hel kommun koncentrerar
sig på skolutvecklingsfrågor. Martin
Tallvid, som utvärderat satsningen,
talar om fyra framgångsfaktorer i Falkenberg:
förvaltningen, förankringen,
friheten och fortbildningen. Förankring
gäller på alla nivåer i organisationen.
På ledningsnivå finns både politiker
och tjänstemän och här finns en
gemensam grundsyn och kunskapssyn,
som genomsyrar arbetet.
– Men vi arbetar i många olika
konstellationer och med många olika
verktyg, påpekar Arja Holmstedt-
Svensson. Allt måste förstärka lärandet.
Vi jobbar med rektorerna och deras
kompetensutveckling för att stärka
dem som pedagogiska ledare ute i
klassrummen, vi jobbar med organisationen,
med lärarnas fortbildning.
Falkenberg har kraftsamlat och
gett sig ut på en publik resa där kommuner
runt om i landet noga följer
vad som händer. Allt hittills har också
pekat på att satsningen varit lyckad.
Den kontinuerliga utvärderingen
pekar på att måluppfyllelsen varit
god, att elevernas motivation och lust
att lära ökat och att nya arbetsformer
utvecklats samtidigt som den digitala
tekniken blivit en naturlig del i vardagen
i flera av Falkenbergs skolor.
I somras kom dock statistik som
visade att betygssnittet i avgångsklasserna
på de två skolor som var först ut
med en-till-en sjunkit och lokalpressen
var inte sen med att söka samband.
Men Arja Holmstedt-Svensson
ser ingen anledning till att Falkenberg
skulle känna större oro än andra kommuner,
snarare står man bättre rustad
inför framtiden än många andra.
– Det finns egentligen inga motbilder.
Vi vet inte hur det skulle se ut
i den här årskullen utan datorer. Men
vi har tvingats att titta och analysera
i ett större perspektiv. Traditionellt
har man tittat på skolan inifrån, vilka
barn har vi, vad innebär det för oss.
Nu tittar vi på vilka verktyg vi har i
hela organisationen. Vilka verktyg,
vilka roller och det handlar om allt
från ekonomistyrnig till rektorer och
lärare. Det handlar om att skapa förutsättningar
för elevenas lärande och
det är ett oerhört stimulerande arbete
– Vi börjar hitta en förankring av
en gemensam bild av den skola vi vill
ha framöver och den bilden är gemensam
hos den politiska organisationen
och förvaltningen.
Martin Tallvids slutrapport från
utvärderingen av Falkenbergsprojekt
visar att måluppfyllelsen är god i de
skolor han följt.
– Det har hänt så mycket positivt
och konstruktivt på den här resan, påpekar
Kristina Björn. Det är en glädje
att i utvärderingen läsa om vad som
görs på skolorna och hur det gynnar
eleverna.
– Vi fokuserar på det som är bra
och vässar verktygen, säger Arja
Holmsted-Svensson.
Carina Näslundh
Slutrapporten från utvärderingen ”En-till-en. Falkenbergs väg till
Framtiden” kommer i september. Mer
information: www.falkenberg.se/1-1