Med jämna mellanrum återkommer
nyhetsinslagen om vår
stora ungdomsarbetslöshet. Inte sällan
nämns siffror upp mot 25 % vilket
är en mycket sorglig nivå. De politiska
partierna träter sedan om hur man
med olika stimulanser och arbetsmarknadspolitiska
åtgärder ska kunna
minska detta tal.
I en annan nyhetssändning pratar
man om avhoppen från gymnasieskolan.
Det är en helt annan nyhet. Också
här nämns siffror som säger att 25-
30% av alla som börjar gymnasiet inte
fullföljer sina studier. Det är också
skrämmande siffror.
Märkligt nog gör man alltid två
nyheter av dessa statistiska fakta.
Trots att de siffermässigt stämmer väl
överens. Den ena handlar om arbetslöshet
och den andra om skolan.
I Norge har man gjort undersökningar
som på individnivå jämför
avhopparna och de arbetslösa. Då
finner man att överensstämmelsen
är mycket stor, dvs det är i stor
utsträckning de som hoppar av sina
gymnasiestudier som något år senare
återfinns i ungdomsarbetslöshetsstatistiken.
Det lär väl knappast förvåna
någon, utom möjligen den som
minns 1960- och 1970-talen då man
kunde överge skolan till förmån för
något jobb som stod och väntade.
Om man inser att dessa två nyheter
berör varandra mycket intensivt
och i praktiken handlar om samma
ungdomar så väcks det många intressanta
frågor. Till exempel indikerar de
att om du fullföljer dina gymnasiestudier
har du mycket goda chanser att
få jobb.
Det är uppenbarligen inte så att
vår omdiskuterade skola inte förmår
att utbilda till arbetsmarknaden.
Tvärtom klarar skolan det ganska bra.
Men då måste man klara av den.
Den allvarligaste tanken som dyker
upp tycker jag handlar om
ansvarsfrågan. Märkligt nog lägger
vuxenvärlden över ansvaret på barn
och unga för hur deras relationer till
utbildningsväsendet utvecklas. Tio
procent klarar inte målen i grundskolan,
konstaterar vi bekymrat. Aldrig
är slutsatsen att skolan inte klarar att
utbilda tio procent av eleverna. Trettio
procent av gymnasisterna hoppar av,
noterar vi lika bekymrat. Aldrig påstår
vi att gymnasieskolan misslyckas
med att engagera och därmed behålla
en tredjedel av sina elever.
Om man gör den tankevändan –
vilken jag tycker är tämligen självklar
– kommer allting i en annan dager.
Och relaterat till kopplingarna till arbetslösheten
så bränner frågan till och
blir mycket allvarlig.
Framtiden börjar i klassrummet,
lyder en slogan på en av årets
valaffischer. Ack så sant, men då kommer
automatiskt följdfrågan om hur
det klassrum ska se ut som ska kunna
möta denna framtid. Och där har
vi embryot till ett samtal om skolan
som kan läggas på mycket högre och
intressantare nivåer än den gjort i det
senaste decenniet flumdebatt.
Skolans problem är sällan att
den är för flummig.
Dess största problem är fortfarande
att den är för tråkig.
Skolans problem är sällan att
den förändrats för mycket.