Det är varje skolas ansvar att
utbilda eleverna för framtiden.
Inte för gårdagen, eller ens för i dag,
vilket är lite för vanligt i skolans värld.
Och inte undra på det, eftersom vi
hittills har levt i ett samhälle där utantillkunskaper
om det som är och varit
har räckt för att utbildningen ska vara
bra nog.
Sedan några år tillbaka har det
blivit allt mer uppenbart att utbildningssystemen
världen över inte har
hängt med i de blixtsnabba, globala
samhällsförändringarna. I ett uppmärksammat
tal i mars2009 konstaterade
till exempel Barack Obama
upprört att amerikanska skolor ”inte
förbereder för framtiden” och tidigt
i vintras hördes samma tongångar
från Kinas utbildningsminister, Zhou
Ji. I England har forskningsprojektet
The Cambridge Preliminary Review
pekat på samma sak och i Australien
har den uppmärksammade rapporten
Touching the Future lagt en grund för
kommande reformer.
De revideringar av nationella
styrdokument som nu pågår tar
ofta avstamp i EU:s nyckelkompetenser
och de tre kärnkompetenser
som OECD:s DeSeCo-projekt har lyft
fram. Mest välkänd är dock den amerikanska
organisationen Partnership
for 21st Century Skills, som mycket
prydligt och pedagogiskt har ställt
samman de centrala framtidskompetenserna,
till exempel kritiskt tänkande,
problemlösning, samarbetsförmåga,
global kompetens, IT-kompetens,
kreativitet och innovativ kompetens.
Utbildningspolitiker världen över
har alltså i bästa fall börjat se över
läroplaner men i värsta fall stoppat
huvudet i sanden genom en omvänd
logik som liknar flykt. Ibland hamnar
man mitt emellan, som de nya
svenska styrdokumenten är exempel
på, där man lyfter fram vissa framtidskompetenser
– till exempel entreprenörskap
– men helt missar andra,
till exempel IT-kompetens.
Att bara göra ett halvdant jobb eller
att gå och vänta på politiker
har dock aldrig varit en framgångsfaktor
för någon organisation. Glädjande
nog finns det flera exempel på
skolor i och utanför Sverige som nu
börjar väva in framtidskompetenserna
i sina verksamheter: Bra exempel
är amerikanska Think Global School
och Ross School, där man mycket
tydligt framhåller att i en modern
skola måste ”hela barnet utbildas och
växa, för hela världen” – ett holistiskt
perspektiv som också Martha Nussbaum
slår ett slag för i sin senaste
bok ”Not for profit: Why democracy
needs the humanities”.
I Malmö har Mediegymnasiet redan
börjat en spännande resa mot att
tydligt profilera sig som en av Sveriges
första 21st Century Skills-skolor, och
när jag är ute i landet möter jag flera
skolor som ligger i startgroparna för
att jobba mer målmedvetet med 21st
Century Skills.
Ibland möter jag dock skolfolk som
säger att framtiden är just framtid,
varför allt som har med den att göra
är rena spekulationer och därför inte
bör tillmätas någon relevans i de beslut
som fattas här och nu. Den linjen
kan man ju hålla fast vid om man vill,
men vi andra konstaterar att det finns
gott om evidens som tydligt frammanar
en förvånansvärt samstämmig
bild av framtiden. Fyra stora aktörer
på området är Institutet för framtidsstudier
och Kairos Future i Sverige
samt Gartner och the Arlington Institute
i USA. Det pumpas dessutom ut
studier och analyser från universitet
och från författare som Paul Collier,
Johan Galtung, Bo Dahlbom, Jeffrey
Sachs, Thomas Friedman, David Brin
och Richard Florida. Så någon brist
på beslutsunderlag om framtiden
finns inte.
Hur ser då framtiden ut, enligt
dessa?
Kina och Indien blir världens största
ekonomier redan 2025 och framgångsrika
länder är bra på kreativitet
och innovationer. Förändringstakten
är hög, globalisering och isolationism
samspelar, nätverkande är centralt
och IT är en ständigt uppkopplad,
ständigt integrerad del av våra liv.
Vi är starkt påverkade av en blixtsnabb
vetenskaplig utveckling, det
råder ekologisk turbulens och staten
har påtagligt mindre makt. I centrum:
En markant ökad betydelse av individen
och det personliga.
Skolor som vill förbereda eleverna
för denna framtid möter stora
utmaningar i att stärka eleverna, inte
bara med gedigna baskunskaper som
hittills, utan också genom att strategiskt
arbeta med en att ge eleverna en
bred uppsättning framtidskompetenser.
Detta ställer av naturliga skäl helt
nya krav på attityder, arbetsformer,
kunskapssyn, mål – och på att ta aktiv
del i världen utanför skolväggarna.
Största utmaningen för 21st Century
Skills-skolorna är dock att finna
vägar att mäta och bedöma dessa nya,
viktiga framtidsförmågor. Hur mäter
man till exempel kreativitet? Global
kompetens? Eller social kompetens?
Det finns inga nationella prov i IT-kompetens.
Utan uppföljning vet man
ju inte om man går åt rätt håll, vilket
i förlängningen leder till en risk att
skolorna går tillbaka till en traditionell
undervisning. Skandinaviska pedagoger
har dock ett triumfkort här, i
och med att många av dem har goda
kunskaper om processbedömning,
portfoliometodik, med mera.
I slutändan handlar skills-implementeringen
ofta om rent filosofiska
och existentiella frågor för eleverna,
som ”Vem är jag?” och ”Hur ska jag
tryggt kunna ha kontroll över mitt
eget liv i en global, kaosartad, svåröverblickbar,
ständigt uppkopplad och
snabbt föränderlig värld?”
För vid sidan av baskunskaper
och konkreta framtidsförmågor som
IT-kompetens, ekologisk, global och
kommunikativ kompetens, trycker
man inom de nya 21st Century Skillsskolorna
på att eleverna ska lära
känna sig själva, för att därmed kunna
stå starka och trygga i en kaotisk och
mångfacetterad verklighet. Detta för
att en dag kunna ta socialt ansvar och
kunna bidra till samhället. Och är inte
detta skolans yttersta mål, så säg?