5 |
|
Ledaren: ”En kö av demonstrerande lärare” – Lokala
framsteg, nationella myrsteg för digitala prov
Ett nationellt ramverk etableras snarast, med infrastruktur,
erfarenhetsutbyte och stöd för realisering av digitala
prov, skriver Peter Becker i ledaren.
|
6
|
|
Västerås: Förskolan digital spjutspets
I Västerås leker sig förskolebarnen till läsning och lärande
med stöd av digitala verktyg. Alla förskolor deltar
också regelbundet i nätverksträffar för erfarenhetsutbyte
och inspiration för att driva arbetet framåt.
|
12
|
|
Många vägval när nationella proven
digitaliseras
En digitalisering av de nationella proven är på väg. Vilka möjligheter och hinder som finns diskuterades på en
konferens arrangerad av stiftelsen DIU med skolfolk, forskare, leverant&oumLrer och skolverk.
|
14
|
|
DIU:s serie om digitala läromedel, del 4:
Digitalt läromedel stödjer språkutvecklande
arbetssätt
I denna artikel möter Jan Hylén Studi och diskuterar
kring deras digitala läromedel i filmformat, där eleven kan växla mellan fem språk.
|
18
|
|
DIU:s serie om digitala läromedel, del 5:
Evidensbaserat arbete med digitala verktyg
Digitala verktyg för färdighetsträning och adaptiva
diagnosverktyg är en av de satsningar som Sanoma
Utbildning arbetar med.
|
22
|
|
Plocket
|
26
|
|
Bosnien, Clinton och Estonia
Stig Roland Rask reflekterar kring den digitala omvandlingen av vår värld. Lexikon – i papperform och nätform.
|
28
|
|
Rymdbutik och skrivarverkstad stärker ungas
röst i förorten
Det som ser ut som en vanlig butik i Husby centrum visar
sig vara en affär med varor för utomjordingar. Men framför
allt är det en skrivarverkstad för unga.
|
35
|
|
Lärare måste ha förmåga ständigt lära nytt
Skolans digitalisering förutsätter att det finns tillräcklig
kompetens ute i verksamheterna för att möta de nya
möjligheterna och att omsätta dem i aktiv handling, skriver
Bo Kristoffersson.
|
36
|
|
Recension: Kollegialt lärande i pappersformat
Att läsa Tobias Gyllensvärds bok “Digital dokumentation
och språkutveckling” är som att befinna sig i biblioteket i
några timmar i stället för att ägna många dagar åt arbete i
labbet, skriver Ulrika Jonson.
|
38
|
|
Recension: Våga ta digitala språnget
Står du i startgroparna och vill förändra din undervisning
genom att införa digital teknik? Anette Meyer har läst
boken ”Digitala arbetssätt i klassrummet”.
|
39
|
|
Stockholm – digitaliseringen av
skolan en del av en större vision
– Vi vill dela med oss av det vi gjort bra, men även av våra misstag, säger
Ann Hellenius IT-direktör i Stockholm när hon tecknar en bred bild av stadens utmaningar och digitaliseringen.
|
40
|
|
Snacka om nyheter med dina elever: Vad är nyheter – i en digital tid?
Att syssla med nyheter i skolan är mer än att uppmärksamma
dagsaktuella händelser eller lösa nutidskryss. Det kan
också handla om att väcka elevernas intresse för nyheter
som företeelse, hur de skapas och omvandlas i en digital tid, skriver Klas Viklund.
|