Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se,

 

Ledare DIU 4/2016:

”En kö av demonstrerande lärare”
Lokala framsteg, nationella myrsteg för digitala prov

 

Härom veckan arrangerade DIU en specialkonferens kring digitalisering av prov och utvärdering, tillsammans med Skolverket och Vinnova. Här speglades erfarenheter på fältet liksom utredningsarbetet på skolverket. Här hördes skandinaviska leverantörer, varav minst en världsledande - och uppfriskande forskarperspektiv, både eftertänksamma och förändringsinriktade.

En bakgrund var Tommy Lagergrens redovisning den 31 mars 2016 av ett uppdrag från regeringen kring digitalisering av nationella prov och effektivisering av lärares bedömningsarbete: Likvärdigt, rättssäkert och effektivt – ett nytt nationellt system för kunskapsbedömning, SOU 2016:25. Här föreslås att ett nationellt införande av digitala prov ska ske med start 2018.

Åter till konferensen. Ett konkret exempel gavs från Växjö, av Per Klasson, utvecklingsledare, som berättade om tre års erfarenhet av lokalt utvecklingsarbete. Man har med standardverktyg skapat miljöer för att besvara traditionella prov på sina gymnasieskolor. Anpassat för både dator, chromebooks och lärplattor. Miljöerna innebär unik inloggning och är ”distraktionsfria”, det vill säga det är bara provmiljön som är tillgänglig. Den ger ändå utrymme för utvalda digitala verktyg, exempelvis för matematik. Liksom för uppläsning. Instruktionen har varit: ta med en fulladdad dator och kabel.

Intressant var reaktionerna på skolorna. Eleverna är starkt positiva – de får fortsätt att jobba med de digitala verktyg de är vana vid – även på proven. Inte minst gäller det skrivandet av text där man är van att kunna redigera sina svar. Än mer intressant är lärarnas reaktioner. ”Först var det en del tveksamhet”, berättar Per. Skulle tekniken krångla? Problemen har varit få. ”Om de digitala proven togs bort idag, skulle jag få en kö av demonstrerande lärare utanför min dörr”, säger Per. Det lokala utvecklingsarbetet fortsätter.

Skolverket med enhetschef Karin Hector Stahre och Beatrice Ciolek Laerum visade hur ett gediget utredningsarbete pågår, där man även följer våra nordiska grannar vilka kommit betydligt längre. Tidiga positiva försök med SFI finns, men har ej uppdragits att fortsätta.

Konferensen leder till några preliminära krav – frågorna står i fokus på Framtidens lärande 11-12 oktober:

• Skolverket bör få i uppdrag att omedelbart inleda försöksverksamhet i samspel med den praktiska verksamhet som redan pågår, liksom med forskning och utveckling.

• FoU-arbete måste inledas där även Vinnovas typ av FoU-utlysningar fortsatt måste finnas med utöver traditionell utbildningsforskning, liksom samspel med innovativa leverantörer.

• Ett nationellt ramverk etableras snarast, med infrastruktur, erfarenhetsutbyte och stöd för realisering av digitala prov, inklusive att inloggning via federation blir en nationell standard.

PETER BECKER
E-post: peter.becker@diu.se,



Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 4-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160603