Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
”En kö av demonstrerande lärare”
Lokala framsteg, nationella myrsteg för digitala prov
Härom veckan arrangerade DIU en specialkonferens kring digitalisering av prov och utvärdering, tillsammans med Skolverket och Vinnova. Här speglades erfarenheter på fältet liksom utredningsarbetet på skolverket.
Här hördes skandinaviska leverantörer, varav minst en världsledande - och uppfriskande forskarperspektiv,
både eftertänksamma och förändringsinriktade.
Åter till konferensen. Ett konkret exempel gavs från Växjö, av Per Klasson, utvecklingsledare, som berättade
om tre års erfarenhet av lokalt utvecklingsarbete. Man har med standardverktyg skapat miljöer för
att besvara traditionella prov på sina gymnasieskolor. Anpassat för både dator, chromebooks och lärplattor.
Miljöerna innebär unik inloggning och är ”distraktionsfria”, det vill säga det är bara provmiljön
som är tillgänglig. Den ger ändå utrymme för utvalda digitala verktyg, exempelvis för
matematik. Liksom för uppläsning. Instruktionen har varit: ta med en fulladdad dator och
kabel.
Intressant var reaktionerna på skolorna. Eleverna är starkt positiva – de får fortsätt att
jobba med de digitala verktyg de är vana vid – även på proven. Inte minst gäller det
skrivandet av text där man är van att kunna redigera sina svar. Än mer intressant är
lärarnas reaktioner. ”Först var det en del tveksamhet”, berättar Per. Skulle tekniken
krångla? Problemen har varit få. ”Om de digitala proven togs bort idag, skulle jag
få en kö av demonstrerande lärare utanför min dörr”, säger Per. Det lokala utvecklingsarbetet
fortsätter.
Skolverket med enhetschef Karin Hector Stahre och Beatrice Ciolek Laerum
visade hur ett gediget utredningsarbete pågår, där man även följer våra nordiska
grannar vilka kommit betydligt längre. Tidiga positiva försök med SFI finns, men
har ej uppdragits att fortsätta.
Konferensen leder till några preliminära krav – frågorna står i fokus på Framtidens
lärande 11-12 oktober:
• Skolverket bör få i uppdrag att omedelbart inleda
försöksverksamhet i samspel med den praktiska verksamhet som redan pågår, liksom
med forskning och utveckling.
• FoU-arbete måste inledas där även Vinnovas typ av FoU-utlysningar fortsatt måste finnas med utöver traditionell utbildningsforskning, liksom samspel med innovativa
leverantörer.
• Ett nationellt ramverk etableras snarast, med infrastruktur, erfarenhetsutbyte
och stöd för realisering av digitala prov, inklusive att inloggning via federation blir
en nationell standard.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.