Stockholm – digitaliseringen av
skolan en del av en större vision
Stockholm, som flera andra kommuner
är nu inne i en andra våg när det gäller
skolans digitalisering.
– Vi vill dela med oss av det vi gjort
bra men även av våra misstag, påpekade
Ann Hellenius IT-direktör, när Guldtrappans
beredningsgrupp besökte
Stockholm. Skolan är en central del i
Stockholm stads vision, Ett Stockholm
för alla. Arbetet nu och framåt fokuserar
på de satsningar som görs och
ligger i linje med visionen.
För att sätta in digitaliseringen i
Stockholm i sitt sammanhang: Stockholm
är den snabbast växande staden
i Europa. Det är också en stad med
stora skillnader i levnadsstandard och
en stad med många nyanlända. Utmaningar
saknas således inte.
– Det handlar om hur vi skapar en
sammanhållen stad och hur vi kan använda
digitaliseringen för att driva på
utvecklingen för ökad demokratisering
och som ett medel mot segregeringen,
säger Ann Hellenius, nytillträdd
IT-direktör i Stockholms stad.
– Vi behöver tänka nytt och innovativt.
Ett led i detta är att vi arbetar
mycket med att lyssna, öppna upp och
öka transparensen, säger hon. Det är
centralt att arbeta med kulturförändringar,
att genomföra förändringar
och våga ifrågasätta existerande
strukturer och tidigare gjorda satsningar.
Skolan en del av staden
– Skolan är en viktig del av vår stad,
en plats där innovation börjar, menar
Ann Hellenius. För att digitalisera
skolan måste man jobba på alla
nivåer. Det är lätt att inspirera men
svårare att arbeta systematiskt, vilket
krävs om vi ska lyckas.
Ann Hellenius efterlyser också att
man tar ett samlat grepp om digitaliseringen
av Sverige.
Digitaliseringen finns angivet i
skollagen så frågan om den bör ske är
sedan länge överspelad, istället handlar
det om hur. Det kompensatoriska
uppdraget, till exempel möjligheterna
för nyanlända att kommunicera på
sitt språk, är ett viktigt område men
man arbetar även aktivt för att minska
lärarnas administration.
Diversifiering och eleven i fokus
Stockholm kan, i kraft av sin storlek,
påverka leverantörer och det gör man
nu när man rör sig mot en alltmer mobilanpassad
och diversifierad miljö.
– Standardisering är helt fel väg
för skolan, det vet vi nu och vi upphandlar
därför något helt annat, säger
Ann Hellenius. En modell passar inte
alla utan vi behöver kunna rikta och
anpassa utifrån olika behov.
Monica Esborn
Hör Ann Helenius på Framtidens lärande 11-12 oktober
Ann Helenius kommer som en av konferensens huvudtalare att teckna sitt perspektiv på tidens utmaningar och skolans digitalisering på Framtidens läranden den 11-12 oktober på Münchenbryggeriet.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.