2
html |
|
Förändrade villkor
Det vi upplever som svindlande
utveckling är kanske fortfarande sviterna av den industriella revolutionen,
skriver Peter Becker i ledaren. |
6
html |
|
Skolledarna
på skolbänken
Skolledarna ska också
gå på Itis-utbildning. Men förutsättningar
och förväntningar är annorlunda. Till skillnad
från lärarna har inte skolledarna ansökt om att
få vara med i Itis. Det är ett obligatorium som ingår
i avtalet mellan Itis-delegationen och kommunerna, säger
Maria Holm, Itis-samordnare i Värmland. |
8 |
|
Se
och tolka omvärlden
Lärande, IT, portaler
och communities. För att klara av att vara en modern, uppdaterad
förändringsbenägen lärare krävs det
många timmars fortbildning i ordkunskap. Bosse Andersson,
Lerums gymnasieskola reflekterar kring de nya orden. |
14
html |
|
Skolorna
och personuppgiftslagen
Vad
får man och vad får man inte när det gäller att lägga
ut personuppgifter på nätet på skolors hemsidor. Vilka
konsekvenser har det för det ordinarie skolarbetet. Thomas Nordlöv,
Thunmansskolan i Knivsta. |
16
html |
|
Intranät och virtuella
lärmiljöer
Efter
snart två års arbete har skolorna i Lerum nu upphandlat och
beställt ett intranät. Utgångspunkten för arbetet i
Lerum har varit att skaffa ett intranät som passar de lokala behoven
avseende pedagogik, metodik, budget och teknisk infrastruktur. Det som ekonomiskt
möjliggjort projektet är de medel kommunen fått genom Itis
strukturbidrag. Bosse Andersson fortsätter sin rapportering från
en projektresa som inte varit helt enkel och tagit längre tid än
beräknat. |
20
|
|
Med
fokus på källan
Kolla källan
är ett projekt i skolverkets regi och det är en av temaplatserna
under Skoldatanätet. Genom att lyfta fram pedagogiska webbresurser
och erbjuda mötesplatser för lärare vill projektet stödja
skolans datoranvändning och främja skolans utveckling. Annette
Holmqvist beskriver projektet.
|
24
|
|
Konstruktivt
eller restriktivt?
I den svenska
skolan används olika metoder för att skydda barn och ungdomar
från några av de mest tveksamma inslagen i Internetflödets
utbud. Men, det finns en dag då de skall möta den ofiltrerade
verkligheten och då skolans regelverk upphört att vara bindande.
Att försöka utveckla elevernas medvetenhet så att de själva
kan hantera detta möte är skolans stora utmaning, uppdrag och
mål, skriver Stig Roland Rask. |
26
|
|
Med
hörsel som Snorres Heimdall
Med
datorn hjälp kan vi konstruera nya experiment men också
analysera våra välkända experiment på ett
nytt sätt. Alf Ölme ger exempel. |
28
html |
|
Skolsamarbete
på europanät
Det europeiska skoldatanätet
har nu fler tjänster än tidigare som kan vara till stöd i
projektsamarbeten över gränserna. |
30 |
|
Roligare
matematik
Att
låta elever utnyttja datorer i matematik- undervisningen
är nödvändigt för att kunna upprätt
hålla elevernas intresse och förtroende för matematik
i IT-åldern. David Sjöstrand ger några exempel
på hur program som finns på de flesta gymnasieskolor
kan användas. |
32 |
|
Pratbubblor
ger liv åt foton på webben
Gunnar
Jutelius guidar genom Flashinställningarna och resultatet
blir interaktiva pratbubblor. |