Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Skolledarna på skolbänken
Vad gör skolledarna
på sin Itis-utbildning? Vad är syftet med den? Vilka
glädjeämen och problem kan det upp stå? Har skolledare
för dåliga IT-kunskaper?
Över hela landet jobbar
tusentals lärare med sina Itis-projekt. Men det är inte
enbart lärarna som är involverade i Itis. Ett stort
ansvar vilar på skolledarna. Skolledarna ska ta tillvara
på all den kompetens som skapas och kommer fram i arbetslagen.
Det är deras ansvar att leda utvecklingen på den egna
skolan så att arbetsformer och resultat från Itis-arbetslagen
involveras i skolans normala pedagogiska arbete och kommer skolans
samtliga lärare och elever till godo. Och de ska också
gå på Itis-utbildning. Även om den ser annorlunda
ut för skolledarna än för lärarna.
grundpelare
Utbildningen av skolledarna vilar på två ben
skolutveckling och IT i skolan. Dessutom ska skolledarna få
ökad förståelse och kunskap kring hur arbetet
med värdegrunden kan stärkas med hjälp av IT.
I Värmland har vi valt att fokusera skolledarnas utbildning
på skolutvecklingsproblematiken. Vad jag förstått
så ser inriktningen och utformningen av skolledarutbildningen
olika ut i olika regioner och hos olika utbildningsanordnare i
landet, säger Maria Holm, regional Itis-samordnare i Värmland.
I Värmland har hittills 160 skolledare deltagit i den femdagars
utbildning som ingår i skolledaritis.
Positivt med vår utbildning är att så
många skolledare gått utbildningen. Egentligen var
meningen att bara den skolledare som är ansvarig för
sin skolas Itis-arbetslag skulle deltaga men många kommuner
har ansett att det är viktigt att alla skolledare tar del
av utbildningen.
Karlstads Universitet ansvarar för utbildningen i Värmland
och de frågor som huvudsakligen behandlas är: Hur ska
jag som skolledare stötta alla projekt på min skola?
Hur kan jag som skolledare verka så att utvecklingsprojekt
integreras i den ordinarie verksamheten?
leda lärares lärande
Till en del handlar utbildningen av lärararbetslagen inom
Itis om hur lärare ska leda elevernas lärande. Det är
då naturligt och viktigt att skolledarna får fundera
över sin roll som ledare av lärares lärande. Hur
ska de handskas med förändringsstrategier? Har de några
strategier för förändringsarbete?
På den korta tid som finns till förfogande för
skolledarnas Itis-utbildning anser vi det är viktigt att
ta fasta på skolledarnas centrala roll vid utvecklingsarbete
i allmänhet. Lärarnas Itis-projekt på skolorna
är bara ett av många projekt. Därför handlar
utbildningen i Värmland inte om IT i sig, säger Maria
Holm.
Min erfarenhet är att det finns ett stort behov hos
gruppen att diskutera och samtala om skolutvecklingsfrågor.
Många skolledare känner sig osäkra i hur de ska
hantera sin ledarroll i en målstyrd skola. Här
fyller skolledarutbildningen inom Itis en viktig roll.
Intresset för dessa frågeställningar har medfört
att man i Värmland kommer att arrangera seminarier utanför
Itis för att ytterligare fokusera kring dessa frågor.
Ett problem med skolledarutbildningen är att antalet
kursdagar är få. Du hinner inte ta upp så många
frågor. Engagemanget för utbildningen varierar från
skolledare till skolledare och jag funderar över vad som
är det egentliga problemet, säger Maria Holm. Är
det som många skolledare säger att de har för
lite tid och inte hinner med att engagera sig i en ytterligare
uppgift? Eller finns det andra anledningar till att vissa inte
är så aktiva?
Till skillnad från lärarna har inte skolledarna
ansökt om att få vara med i Itis. Det är ett obligatorium
som ingår i avtalet mellan Itis-delegationen och kommunerna.
dåliga it-kunskaper
Ett annat problem är att det är svårt att få
skolledare att tänka i längre perspektiv, menar Maria
Holm. Många kommer till kursen och vill ha hjälp med
att lotsa sina arbetslag på skolorna genom Itis-utbildningen,
men det är inte syftet med skolledarnas utbildning.
Vi har som sagt en kort kurstid och då får
vi prioritera vilka frågor som ska behandlas under den tiden.
Därför har också IT-frågorna fått
ge vika. Annars anser jag att skolledare generellt har dåliga
IT-kunskaper. Det finns lysande undantag men många har dålig
användarkompetens vilket gör att de inte ser möjligheterna
med IT. De har också svårt att skilja på om
problem är av teknisk eller pedagogiskt natur. Ett exempel
är tillgänglighet av datorer på en skola.
Utvecklings- och förändringstakten är snabb
och det är kanske för mycket att begära att alla
ska hänga med. En lösning är att skolledaren har
en central person med både tekniskt och pedagogisk kompetens
som hjälper dem i dessa frågor, menar Maria Holm.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Mål och riktlinjer för
utbildningen av skolledare
Utbildningen för skolledare skall:
- öka förståelsen
för skolledarens roll som möjliggörare för
skolutveckling i allmänhet, men särskilt med avseende
på IT i skolan.
- stärka insikten om skolledarens
ansvar för att tillhandahålla förutsättningar
för att arbetet i skolan ska kunna bedrivas med ny informationsteknik
som en integrerad del i verksamheten.
- öka insikten om skolledarens
ansvar för de etiska och demokratiska frågorna samband
med IT.
- bidra till att skapa nätverk
mellan skolledarna.
Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!