Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll i DIU nr 2/2017
TEMA På spaning efter framgångsrik digitalisering
Ledaren: I verkstaden, sid 5
Härryda: Digitaliseringen är ett språk som barnen utforskar, sid 6
Helsingborg: Så fick vi igång delandet i
kollegiet, sid 8
Öckerö: Skapande, kreativitet och
Makerspace, sid 10
Täby: Verktyg ska anpassas efter läraren och eleverna, sid 12
Lapplands gymnasium: ”Sveriges fjärrundervisning
utvecklas här ”, sid 15
Jensinger: Digitalisering på alla nivåer, sid 16
Växjö: Storsatsning på kompetensutveckling, sid 24
TEMA Lärmiljö
Bygga skola för lärande i en digital tidsålder, s 38
KRÖNIKOR
Stig Roland Rask, Att vända en oljetanker, sid 22
Jenny Edvarsson, Antingen eller, eller både och?, sid 36
5
Ledaren: I verkstaden
På spaning efter kommuners/huvudmäns digitala
skolutveckling, vid en resa runt landet med Guldtrappan. I numrets spegling är det ofta lärandet och den konkreta lärsituationen vi nu skildrar. Det är här resultaten syns. Eleverna är
det slutliga måttet på framgång, skriver Peter Becker i ledaren.
Öckerö: Skapande, kreativitet och
Makerspace
– Vi vill satsa på Makerspace, digitalisering och robotar i skolan därför att vi vill rusta barnen för framtiden, säger Roberto Settergren.
Elever och lärarstudenter utvecklas i internationellt utbyte
Niondeklassare i Växjö arbetar med lärarstudenter i Kansas State, USA – ett samarbete som bland annat har förbättrat
niornas kunskaper i engelska.
28
Exceptionella barn behöver exceptionella lärare
På specialskolan Willow Dene School i Greenwich är utgångspunkten alltid elevernas intressen och progressionen är tydlig, oavsett elevens individuella förutsättningar.
32
Plocket
Med notiser och Max Entins vassa tecknade kommentarer.
36
Krönika: Antingen eller, eller både och?
Jag tror på gamification i undervisningen men jag tänker att det måste vara utifrån vissa givna förutsättningar, skriver Jenny Edvardsson.
Det är en fantastisk chans att få möjlighet att bygga skolor för elevernas framtid, skriver Mikael Parknäs, rektor för en
skola som inte finns – än.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.