Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll i DIU nr 2/2017
TEMA På spaning efter framgångsrik digitalisering
Ledaren: I verkstaden, sid 5
Härryda: Digitaliseringen är ett språk som barnen utforskar, sid 6
Helsingborg: Så fick vi igång delandet i
kollegiet, sid 8
Öckerö: Skapande, kreativitet och
Makerspace, sid 10
Täby: Verktyg ska anpassas efter läraren och eleverna, sid 12
Lapplands gymnasium: ”Sveriges fjärrundervisning
utvecklas här ”, sid 15
Jensinger: Digitalisering på alla nivåer, sid 16
Växjö: Storsatsning på kompetensutveckling, sid 24
TEMA Lärmiljö
Bygga skola för lärande i en digital tidsålder, s 38
KRÖNIKOR
Stig Roland Rask, Att vända en oljetanker, sid 22
Jenny Edvarsson, Antingen eller, eller både och?, sid 36
5
Ledaren: I verkstaden
På spaning efter kommuners/huvudmäns digitala
skolutveckling, vid en resa runt landet med Guldtrappan. I numrets spegling är det ofta lärandet och den konkreta lärsituationen vi nu skildrar. Det är här resultaten syns. Eleverna är
det slutliga måttet på framgång, skriver Peter Becker i ledaren.
Öckerö: Skapande, kreativitet och
Makerspace
– Vi vill satsa på Makerspace, digitalisering och robotar i skolan därför att vi vill rusta barnen för framtiden, säger Roberto Settergren.
Elever och lärarstudenter utvecklas i internationellt utbyte
Niondeklassare i Växjö arbetar med lärarstudenter i Kansas State, USA – ett samarbete som bland annat har förbättrat
niornas kunskaper i engelska.
28
Exceptionella barn behöver exceptionella lärare
På specialskolan Willow Dene School i Greenwich är utgångspunkten alltid elevernas intressen och progressionen är tydlig, oavsett elevens individuella förutsättningar.
32
Plocket
Med notiser och Max Entins vassa tecknade kommentarer.
36
Krönika: Antingen eller, eller både och?
Jag tror på gamification i undervisningen men jag tänker att det måste vara utifrån vissa givna förutsättningar, skriver Jenny Edvardsson.
38
Bygga skola för lärande i en digital tidsålder
Det är en fantastisk chans att få möjlighet att bygga skolor för elevernas framtid, skriver Mikael Parknäs, rektor för en
skola som inte finns – än.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.