”Hur bygger vi en skola för framtidens
lärande?”. Det var rubriken på en artikel
Mikael Parknäs skrev i DIU 2011, en del av inspirationsmaterialet inför Studio Lärmiljö på Framtidens Lärande 2012. Nu har Mikael fått chansen att förverkliga sina tankar kring framtidens skola som
rektor för två skolor som inte finns – än.
I tre artiklar i DIU under våren kommer Mikael Parknäs att beskriva arbetet med de nya skolorna från start till slutresultat.
Den 15 februari 2016 fick jag tjänsten
som rektor för Kvibergsskolorna
– skolorna som inte finns. Efter fem
spännande år i Kungsbacka då jag
jobbat med att förverkliga kommunens
1-1 satsning och också varit
spanare för ”framtidens skolor” fick
jag ett rektorsjobb i Göteborg stad.
Uppdraget var att vara pedagogiskt
ansvarig för två planerade skolor,
Kvibergsskolan F-3, för 240 elever
som öppnar i augusti 2018 och Kvibergsskolan
4-9, för 720 elever, som
öppnar augusti 2019.
Det är en fantastisk chans att
”kröna” sin skolledarbana genom att
få möjlighet att bygga skolor för elevernas
framtid.
Uppdraget
Den lilla skolan var redan färdigritad
och det blir en fin tvåparallellig F-3
skola i en relativt traditionell byggnad.
Den stora skolan kommer att bli
en fyrparallellig skola med årskurserna
4–9 och en särskola för 15 elever.
Det fanns sedan tidigare en behovsbeskrivning
för 4-9-skolan, men inte så
mycket mer.
Inspiration till Kvibergsskolan har hämtats från många håll till exempel Torslandaskolans entré och trappa har inspirerat till en stor gradäng i entrén på Kvibergsskolan. Foto: Mikael Parknäs.
Det första jag gjorde var att försöka
ta reda vad Göteborg hade för
ambition med att bygga nya skolor
och förskolor. Det var lättare sagt än
gjort, det visade sig att det inte finns
någon övergripande ambition för
lärmiljöer i ny- och ombyggnation av
skolor. Däremot finns det en gemensam
verksamhetsidé för den kommunala
förskolan, grundskolan, gymnasieskolan
och särskolan i Göteborg.
Syftet med verksamhetsidén är att den
ska leda till en högre måluppfyllelse
och en utveckling av ledarskapet hos
skolledare och lärare. Idén består av
tre punkter som lyfts fram ur lokala
och nationella styrdokument:
• Inre motivation och lust att lära
• Delaktighet och medskapande
• Helhetssyn
Punkterna omfattar både elever
och personal. Alla ska känna lust att
lära, vara delaktiga i arbetet och få
sina kunskaper och färdigheter insatta
i ett sammanhang.
I behovsbeskrivningen för Kvibergsskolan
fanns också en vision:
”Visionen är att Kvibergsskolan ska
bli en skola där den hållbara utvecklingens
samtliga dimensioner kommer
till ett tydligt uttryck i både undervisning
och fysisk miljö. Hållbarhetstanken
ska spänna över den ekologiska,
ekonomiska så väl som den sociala
hållbarheten. Vi vill ha byggnader som
är funktionella, flexibla och vackra.”
Där sägs också att Kvibergsskolan ska vara:
• Flexibel
• Utmanande
• Tillföra värden i stadsbilden
• Välkomnande
Vad vill kommunen med framtidens skolor?
Ja, det fanns inte så mycket att gå på
när det gäller hur man ska designa
lärmiljöer. Däremot har Göteborg ett
omfattande lokalprogram till stöd för
planering av förskolor och skolor. Där
Alla ska känna lust att lära,
vara delaktiga i arbetet och få
sina kunskaper och färdigheter
insatta i ett sammanhang.
anges mycket detaljerat vilka ytor som
ska finnas och hur stora de ska vara.
Lokalprogrammet utgår från läroplan
och timplaner och där finns angivet
hur många klassrum, eller hemrum,
som ska finnas, hur många grupprum,
specialsalar, gemensamhetsytor med
mera. Och det är ju viktigt att ha ytor
och totalyta att budgetera utifrån.
Det speciella med Kvibergsskolorna
är ju att det inte finns befintliga
elever och befintlig personal att ha någon
”designdialog” med. Projektgruppen
som är ansvarig för att designa
4-9 skolan består av en projektledare
från stadsdelsförvaltningen, en ansvarig
från lokalförsörjningsförvaltningen,
en arkitekt från Sweco och jag. En
fantastisk och kreativ grupp skulle det
visa sig.
Men som representanten från lokalförsörjningsförvaltningen
uttryckte det: ”Det finns ingen gemensam
linje, vill en rektor ha en blommig
skola så blir det en blommig skola och
vill en annan rektor ha en fyrkantig
skola så blir det en fyrkantig skola!?”
Då ställde jag frågan: Får jag bygga
hur jag vill om jag håller mig inom
ytorna och budgeten? Svaret från lokalförsörjningsförvaltningen
blev, lite oroligt, ja i princip. Även projektledaren
från stadsdelsförvaltningen började
nog ana oråd. Samtidigt förstod
jag av annonsen och intervjun vid
rekryteringen att stadsdelen ville ha
en ”framtidsskola” och en skola som
kunde konkurrera med fristående
aktörer. Min områdeschef uttryckte
liknande ambitioner.
Startpunkten för mitt arbete blev
att ta fram en pedagogisk verksamhetsidé
för Kvibergsskolan, som bland
annat innehåller en beskrivning av
utgångspunkterna för designandet av
”lärmijöer i en digital tid”. Den här
artikelserien ska beskriva arbetet från
start till slutresultat.
Motorikrummet i den blivande Kvibergsskolans särskola. Motorikrummet kommer att ha ”inbyggda” kuddar och en interaktiv projektor i taket med Active
Floor, som kan förvandla rummet från världskarta, till memoryspel, till världshav, på ett ögonblick. Bild: Sweco.
Hur ser samtiden och framtiden ut?
Framtidsspaningar har varit en stor
del i mitt arbete kring att ta fram en
pedagogisk verksamhetsidé och att
tänka kring utformningen av lärmiljöer
på Kvibergsskolan. OECD har
skrivit en rapport ”Trends Shaping
Education 2013” om globala trender
som påverkar skolan. Där framhåller
man fem punkter:
• Globalisering
• Hälsa, välmående och ett gott
samhälle
• Arbetsmarknaden och dess krav
på kunskaper
• Den moderna familjen
• Den digitala utvecklingen
I rapporten konstateras att de fyra
första trenderna är långsiktiga, linjära
och överlag tämligen stabila. Den
femte trenden, den digitala utvecklingen,
är svårare att förutsäga, är mer
kortsiktig och utvecklas exponentiellt.
Dessutom påverkar den de andra
trenderna.
Enligt Digitaliseringskommissionen
är digitaliseringen den enskilt
starkaste förändringsfaktorn i samhället
fram till år 2025. Det ställer
stora krav på skolan ur såväl kunskaps-
som demokratihänseende. Det
uppväxande släktet måste förstå och
behärska de krav som förändringar,
arbetsmarknad och innovationsförmåga
innebär. Förståelse för programmering
och hur olika sökalgoritmer
fungerar är viktig kunskap och
programmering kommer in i nästa
läroplansuppdatering.
Inspirationskällor till den nya Kvibergsskolan. En interiör från Glömstaskolan med en arbetslagsarena med skjutdörrar och mycket glas som ger transparens och synlighet med möjlighet till avskärmning. Foto: Mikael Parknäs.
Virtual Reality, VR, och Artificiell
Intelligens, AI, är starkt framväxande
teknik med oanade konsekvenser och
möjligheter. Tänk dig att du kan gå
in i regnskogen och uppleva den med
miljöer och ljud som om du var på
plats. Eller stiga ner i Tutankhamuns
gravkammare på upptäcktsfärd bland
alla skatter.
Google och Amazon har tagit
fram varsin variant på en ”hemmarobot”
som kan interagera muntligt och
svara på de flesta frågor, fixa inköpslistor,
tända och släcka lampor, spela
de låtar som du önskar, läsa upp talböcker
etcetera. Vad innebär det för
framtidens skola?
Arbetsmarknaden kommer att
förändras för de barn som kommer
att bli Kvibergsskolans elever. I Kairos
Futures trendspaning för 2017 kan
man bland annat läsa om de nya roller
och yrken som skapas på arbetsmarknaden.
Robotiseringen kommer att
påverka arbetsmarknaden och antas
ta 7 miljoner jobb inom EU fram till
2020. De yrken som enligt Kairos Future
ligger i farozonen är bland annat:
revisor, säljare, industriarbetare och
kontorsjobb.
Skola i ett digitaliserat samhälle
De barn som börjar på Kvibergsskolan
tillhör en generation som
har vuxit upp i en tid då datorer och
internet redan är en väsentlig och
naturlig del av samhället. Deras lekar
övergår gränslöst mellan den digitala
världen och den analoga, exempelvis
Pokemon Go. De vet inte vad symbolen
”lägga på luren” betyder? Eller
diskettsymbolen ? Vad då diskett?
Inspirationskällor till den nya Kvibergsskolan. Glömstaskolans parkourbana, som inspirerat till den parkourbana som kommer att finnas på Kvibergsskolan. Foto: Mikael Parknäs.
Sociala medier tar en allt större
del av människors sociala liv och de
har också blivit en förändringskraft
och en fara. Allt fler tjänster ligger i
”molnet” de stora IT-jättarna kontrollerar
ditt digitala material. Filterbubblan
och sökalgoritmer är en fara för
mångfald och integration.
Samtidigt ger det digitaliserade
samhället oanade möjligheter för skolan.
Jag är övertygad om att AI, VR,
sociala medier, ”molnet”, och annat
som vi inte känner till i dag kommer
att revolutionera möjligheterna för
skolan inom en inte alltför lång framtid
– den framtid då elever kommer
att gå på Kvibergsskolan.
Lärande i ett digitaliserat samhälle
Min övertygelse är att vi måste förändra
undervisningen i grunden, och
det måste påverka hur vi tänker när vi
bygger nya skolor.
Elever i år 5 och 8 som deltar i
SKL:s årliga undersökning ”Öppna
jämförelser” har fått frågan: ”Skolarbetet
gör mig så nyfiken att jag vill lära
mig mer”. Tre fjärdedelar av eleverna i
år 5 svarar ”ja” på frågan, men mindre
än hälften av eleverna i år 8 tycker så.
Och resultatet har försämrats.
För att kunna avgöra vad som är
viktig kunskap och viktiga förmågor
måste vi ha en bild av det samhälle
som eleverna kommer ut i om 10-20
år. Och här måste det ske en ”pedagogisk
förflyttning” av den svenska
skolan. Det krävs en förändring av
arbetssätt för att kunna ta tillvara digitaliseringens
möjligheter och kunna
kompensera för dess faror.
Kvibergsskolornas pedagogiska
grundprinciper
Hållbarhet är en viktig princip för
verksamheten och utöver de tre
hållbarhetsperspektiven; ekonomisk,
ekologisk och social hållbarhet har vi
lagt till pedagogisk hållbarhet. Skolan
ska kunna fungera i 40-50 år. Vi ska
jobba med de kompetenser som vi
anser eleverna behöver ha med sig
för att kunna verka i och påverka det
samhälle de kommer ut i 2030 - 2040:
• Kreativitet,
• Kommunikation,
• Kollaboration (samarbete)
• Kritiskt tänkande
Vi har också studerat OECD:s projekt
Innovative Learning Environment
(ILE). Enligt dem bör lärmiljöer:
• Uppmuntra och engagera eleverna
och utformas så att eleverna ser
sig själva som lärande individer.
• Utgå ifrån att lärande sker i ett
socialt och kontextuellt sammanhang.
• Bygga på elevernas motivation
och känslor.
• Utgå från varje enskild individ
och dess förutsättningar
• Ha bedömningar som en formativ
funktion.
Utöver dessa principer vill vi
utforma en undervisning som är aktivitetsbaserad,
producerande och ”på
riktigt”. Det här har vi sammanfattat
i en ”slogan” #Hållbart tillsammans,
där # står för att vi lever i en digital
tid.
I nästa artikel kommer jag att berätta
om utgångspunkter för design av
Kvibergsskolans lärmiljöer och vi har
skapat sammanhang mellan pedagogik
och miljö.
Studio Lärmiljö, del av Framtidens
lärande 2012, om flexibla lärmiljöer som tar hänsyn till mobila digitala verktyg och flexibla
arbetsformer. Dokumentation och
filmer
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.