I Växjö kommun är alla skolor på väg
att ta i bruk nya digitala verktyg. I juni
2016 beslutades att alla grundskolor
ska använda Google Suite for Education.
I januari blev det också klart med
en ny lärportal. Till höstterminen ska
allt vara klart och nu påbörjas en stor
satsning på kompetensutveckling.
Växjö kommun har fokus på elevernas lärande och vill fånga upp det som stöttar och hjälper lärprocessen på bästa sätt. Foto: Per Klasson.
Google Suite for Education är en
förutsättning för att lärportalen ska
kunna användas på skolorna. Tanken
är att det ska vara ett arbetsverktyg
för lärare och elever i undervisningen
och kommunen har gjort anpassningar
efter sina specifika behov.
Testskolor
Först ut är några testskolor som arbetar
med verktygen och har i uppdrag
att kontrollera att allt fungerar som
det ska. De träffas nu i början av
vårterminen i två timmar vid tre tillfällen.
Sen följer de andra skolorna
efter.
– För att skolorna ska kunna delta
behöver de ha rätt förutsättningar:
exempelvis nätverk, tillräckligt med
enheter och viss datormognad. Vi
börjar med att träffa skolledarna: Vi
vill att det ska vara en medveten satsning
från skolan och att de har avsatt
tid, säger Anna Prissberg, IT-pedagog
som har planerat satsningen.
Utgår från användarnas behov
I varje arbetslag eller motsvarande
kommer det att utbildas så kallade
användarstödjare. Deras uppgift är att
stötta, informera och inspirera sina
kollegor.
– Användarstödjarna får mer
utbildning, stöd och erbjuds nätverks-
träffar. Tanken är inte att de ska arbeta
som utbildare, hämta sladdar eller
byta skrivarpapper utan inspirera till
användning av Google Suite i undervisningen,
säger Anna Prissberg.
Utbildningen innehåller bland
annat instruktioner kring Classroom,
Drive, Hangout med mera, och
anpassas efter användarnas behov. I
utbildningssatsningen tar kommunen
hjälp av AV-Media.
– Vi möter de behov som finns
i Kronoberg och nu väljer flera
kommuner att öppna för Google.
Vi nivåanpassar våra utbildningar
efter kursdeltagarnas kunskaper. Vi
erbjuder så klart utbildning och stöd
även om man väljer andra digitala
lösningar än Google Suite. Det finns
många digitala verktyg att använda
för de lärare som vill gå utanför de
traditionella ramarna och öppna
klassrummet, säger Åke Sjöberg, chef
på AV-Media Kronoberg.
Utbildning i fokus när nya verkyg tas i
bruk
En stor utbildningsinsats är på gång
i Växjö när alla skolor går över till
nya gemensamma digitala verktyg.
Per Klasson, verksamhetsutvecklare/IT,
utbildningsförvaltningen i Växjö. Foto: Bo
Helmersson. Hur många lärare deltar i
kompetensutvecklingen?
– Växjö kommun har ungefär 37
grundskolor, antalet ökar hela tiden.
Exakt hur många lärare det kommer att
röra sig om är alltid svårt att säga, men
mellan 1500 och 2000 personer kommer
att ha behov av mer eller mindre
utbildning. Erfarenheten av ett verktyg
som Google, är att en del behöver
lite utbildning medan andra behöver
betydligt mer.
Hur kommer skolledarna med i
utbildningssatsningen?
– Det är alltid svårt med skolledares tid,
men skolledarna får en ordentlig duvning
kring vikten av digitaliseringen,
och att det inte enbart är en budgetfråga.
Vi kommer också att genomföra
LIKA, ett självskattningsverktyg som tar
tempen på digitaliseringen på den enskilda
skolan. Där kommer skolledarna
att ha en viktig roll.
Sedan tidigare använder gymnasiet
i Växjö Google Suite, kommer några
erfarenheter från deras arbete in i
detta?
– Absolut. Efter snart fyra års erfarenheter
från gymnasiet, men även grundskolor
i Växjö som kört ett tag, så har vi
samlat på oss mängder med erfarenheter.
Detta sprids dels som delar i utbildningar
och till de användarstödjare
som ska finnas i alla arbetslag. Goda
exempel, tips och trix kommer även att
spridas via nyhetsbrev och bloggen digitalaverktyg.
se. Men, utvecklingen går
snabbt framåt, och verktygen förändras
och utvecklas hela tiden. Vi har fokus
på elevernas lärande, och det gäller att
hela tiden fånga upp det som stöttar
och hjälper lärprocessen på bästa sätt.
Hur löser ni IT-supporten?
– För gymnasieskolan finns det en väl
inarbetad IT-support för hårdvaran,
och ett flöde för användarfrågor. Det är
självklart svårt att skapa något liknande
för grundskolan som har en större
spridning på skolorna. Men vi har en
tydlig bild av olika flöden för olika typer
av support och stöd lärare kan behöva.
Allt sitter inte på plats än, men det håller
på att sättas på plats.
Om lärplattformen
Två huvudplattformar kommer att användas
av pedagogerna. ”IST lärande”
för pedagogens planering och bedömning
av elevens arbete, Google Suite,
GSE, för det pedagogiska klassrumsarbetet.
Plattformarna är sammankopplade
så pedagogen kan göra en
bedömning i GSE, vilken sparas i ”IST
lärande”. På samma sätt kan pedagogen
göra en planering i ”IST lärande”,
och publicera den till eleverna i GSE.
ÅSA KARLSSON
Region Kronoberg
Per Klasson, verksamhetsutvecklare
med ansvar för it-frågor i Växjö kommun,
planerar för utbildningen.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.