5 |
|
Ledaren:
Utbildad lärare
Den lärarutbildning som vill vara relevant måste stå i dialog
med praktikerna, inte bara under den inledande utbildningen
utan långvarigt. Den måste bygga på ett levande intresse
för praktiken och en syn på denna som kunskapens källa,
skriver Peter Becker i ledaren.
|
6
|
|
Egen dator viktig del i skolutvecklingen
En avgörande faktor i skolans utveckling är den öppna
skolkultur som etablerades redan från starten av Globala
gymnasiet och som ständigt utvecklas, skriver Lars Benon.
|
10
|
|
Pedagogisk erfarenhet som fallskärm och elever med egna datorer
Att utsätta eleverna för ett enda sätt att inhämta kunskap är
respektlöst, skriver Helena Kvarnsell, finalist till Guldäpplet 2011.
|
15
|
|
Kunskap och kompetens – kusiner med komplicerad relation
I väntan på att någon ska försvara den svenska skolan kanske någon åtminstone kan kliva fram och förklara den, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
|
16
|
|
Skattjakt med kunskap i fokus
Det kittlade mitt pedagogiska tänk att jag såg möjligheten
att lämna klassrummet och arbeta ämnesövergripande,
skriver Marie Andersson.
|
20 |
|
Plocket
|
22 |
|
Vad måste man kunna för att kunna – och hur
gör vi det möjligt att lära sig det?
Erica Lövgren reflekterar kring lärares lärande.
|
25 |
|
P som i personlig, pedagogisk och professionell
Mats Östling om trender och bubblare.
|
28 |
|
Steve Jobs: - Fråga inte användarna om framtiden, visa den!
DIU ger några glimtar ur datorutvecklingens historia med
Steve Jobs i förgrunden. Dels en aktuell kommentar i serieform
från 13-årige Knut Hultgren. Dels från en forskare
som haft tillfälle att följa designtänket inom Apple och
datorutvecklingen under decennier.
|
34 |
|
Hur bygger vi en skola för framtidens lärande?
Vad är det som säger att lärande sker bäst när man tränger ihop 25-30 personer i en lokal, undrar Mikael Parknäs,
rektor i Kungsbacka som står inför uppgiften att bygga en
ny skola – för framtiden...
|
39 |
|
En spaning kring talsyntes och dess olika funktioner
Talsyntes är ett verktyg som kan underlätta barnets väg
till språket och för en del elever är det ett verktyg som är
helt avgörande för att de ska nå måluppfyllelse. Gunilla
Almgren Bäck går igenom de vanligaste programmen.
|