5 |
|
Ledaren: Tillbaka från sommarens äventyr
Vårt fokus är att vara en partner för lärare, skolor och kommuner i skolans digitala resa. Med det här numret märker
du pågående förändringar, att vi blir än mer konkret handgripliga, skriver Peter Becker, chefredaktör DIU i ledaren.
TEMAN i DIU 5/2014
Tema Lära med it
Så gör vi Partille Stories: Skriv- och berättarprojekt som engagerar och inspirerar en hel kommun sid 6
Nya perspektiv i undervisningen – Samla data och visualisera sid 10
Dokumentation del av lärandet sid 18
Tema Leda skolutveckling
En förändrad lärarroll: Att gå från undervisande lärare till projektledare sid 14
Jensinger har ordet: Ditt ansvar? Att påverka sid 20
Utan rektor lyckas inte 1:1 sid 41
Debatt
Bo Jansson, ordf LR: IT i undervisningen – dags för nästa steg framåt sid 28
Tema Ungas röster: skolan, valet och demokratin
Att bli hörd som elev #björklundsskola sid 34
Elevers film om mobbning öppnade för samtal om skolans utveckling sid 37
DIU i Almedalen: Räkna med de ungas röster i skola och sociala medier sid 38
|
6
|
|
Så gör vi Partille Stories: Berättarprojekt som
engagerar och inspirerar en hel kommun
Lärarinitiativet ”Partille Stories” är nu inne på sitt tredje år och engagerar elever, lärare, föräldrar och kommuninvånare i hela Partille.
|
10
|
|
Nya perspektiv i undervisningen – Samla data
och visualisera
Vi översvämmas av fakta om vår omvärld. Hur kan vi göra
informationen begriplig och rolig att arbeta med i skolan?
|
14
|
|
En förändrad lärarroll: Att gå från undervisande
lärare till projektledare
Mia Lägnert och Per Ahlqvist, lärare på Norrevångskolan i
Mörrum, om utmaningar och en förändrad lärarroll.
|
18
|
|
Dokumentation del av lärandet
Det viktiga är att dokumentationen utförs med ökat lärande
för ögonen. Pedagogiken ska alltid föregå tekniken, skriver
Daniel Sandin, gymnasielärare.
|
20
|
|
Jensinger har ordet: Ditt ansvar? Att påverka
Hur ser IT-miljön ut i din kommun/friskola? Är den optimerad
för de behov ni har på skolan med de specifika elevgrupper
ni har? Edward Jensinger om makten över it-miljön.
|
24
|
|
Recension: Vi lever i en tid när nästan allting
blivit internet
Krister Widell läser Pelle Snickars bok Digitalism.
|
26
|
|
Kungen, violinister och sociala koder
Stig Roland Rask om violinister, mobiltelefoner och en
snabbt föränderlig värld.
|
28
|
|
Debatt: IT i undervisningen – dags för nästa
steg framåt
Undervisning som bygger på ett IT-baserat lärande kräver
ordentligt med tid för lärare att förbereda, skriver Bo Jansson,
ordförande i Lärarnas Riksbund, i ett debattinlägg.
|
30
|
|
Unga, skolan och nätets baksida: De våldsamma
datorspelen – debattfavorit i repris
Digitaliseringen av skolan har öppnat för fantastiska pedagogiska
möjligheter men samtidigt bär den nya tekniken
med sig ett antal problemområden. I detta nummer börjar
DIUs höstserie kring nätets baksida.
|
34
|
|
Att bli hörd som elev #björklundsskola
Om Olivia som gick från en tweet till Studio Ett och vidare
till ett möte i riksdagen. DIU publicerar utdrag ur Brit Stakstons ännu inte publicerade bok "Tre tweets är ingen folkstorm".
|
37 |
|
Elevers film om mobbning öppnade för samtal
om skolans utveckling
När eleverna på introduktionsprogrammet vid Elfrida
Andréegymnasiet i Visby fick möjlighet att göra film öppnades en ny dialog med skolans ledning.
|
38
|
|
DIU i Almedalen: Räkna med de ungas röster i
skola och sociala medier
Skolan, ungas egna frågor och röster i sociala medier stod
i fokus för DIU medverkan under Almedalsveckan.
|
41
|
|
Utan rektor lyckas inte 1:1
En rektor måste vara aktiv, engagerad, konstruktiv för att
lyckas bäst. Det ska väl inte vara så svårt? Edward Jensinger om rektors möjligheter och ansvar, del 2.
|