Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Text: Monica Esborn

"Att skriva till riktiga läsare"

Så gör vi Partille Stories:
Berättarprojekt som engagerar och inspirerar en hel kommun

Extra: möt lärarna och ungdomarna på DIUS seminarium på
Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 25-26 september!


”Partille Stories” är nu inne på sitt tredje år. Projektet kommer att presenteras vid höstens Bok– och Biblioteksmässa i Göteborg tillsammans med film som blivit resultatet av det deckartema som senast var aktuellt. Men allt började i liten skala med en lärare och hennes elever och spred sig via Twitter.

– Det var Ida Aspviken, lärare på Vallhamraskolan i Partille, som gjorde en novelltävling i sin klass för några år sedan och lät eleverna anonymt lägga ut de färdiga berättelserna på en blogg, berättar Frida Lindén, 1-7 lärare och utvecklingsledare i Partille kommun.

Via twitter delade Ida med sig av sina erfarenheter av det lyckade arbetet, där hon tyckte att det mest påtagliga varit att eleverna blivit så engagerade. I twittersamtalet som följde var det någon som framförde idén att hela kommunen borde involveras i detta.

– För det som egentligen är intressant i detta, förutom att vi använder datorstöd för lärandet, är att elever och lärare hittar ett engagemang, framhåller Jacob Möllstam som är F-5 lärare och IKT-pedagog på Jonsereds skola.

Kort därefter hade en grupp lärare bestämt träff via twitter, och förvaltningen företrädd av utvecklingsledare Ing–Marie Holmgren hade också engagerat sig.

– En viktig förutsättning för hela projektet, som inledningsvis hade en nollbudget, var den goda tillgången till digital teknik som fanns i Partille kommun,säger Therese Silverbåge, 4–9 lärare på Vallhamraskolan.

Viktigt med pris
Första året bestämde gruppen att temat skulle ha någon anknytning till Partille. På webbsidan partillestories. se presenterades ämnet och så spreds initiativet via sociala medier till andra intresserade. Det gavs vida ramar så att varje lärare lätt kunde anpassa skrivandet till den ålder man undervisade och själv skapa det upplägg man ville ha.

– Det har varit en stor fördel för oss att vi redan har ett upparbetat nätverk av pedagoger i Partille. Vi är vana att dela med oss och sprida idéer till varandra, säger Jacob.

Gensvaret blev stort och när det blev tal om att det borde finnas något sorts pris bjöd förvaltningen in finalisterna till en skrivardag på Partille slott. Rädda Barnen finansierade ett besök av författaren Jessica Schiefauer som inspirerande ledare. En finalist per deltagande klass hade utsetts och texterna presenterats såväl på Partille Stories webbsida som på bibliotekets webbplats. Biblioteket stod ocskå för bokpriser till andra- och tredjepristagarna.

Eleverna upplevde det som en stor grej att få träffa en riktig författare och dagen på slottet uppmärksammades av Partille tidning.

– Partille Stories väckte också läslusten, det blev en läsupplevelse. Alla läste, föräldrar, mostrar, fastrar och eleverna läste varandras texter. De yngre barnen fick upp ögonen för de äldre elevernas texter och kunde beundrande kommentera: ”De skriver som en riktig författare”, berättar Frida.

Therese Silverbåge undervisar bland annat i svenska och har lagt märke till att hennes elever numera läser på ett annat sätt, de letar efter vad en författare gör, hur de egentligen skriver. När frågan ställdes till eleverna om det varit viktigt att det fanns ett pris så besvarades den med ett tveklöst ”ja!”.

Deckarberättelser som blir film
När andra omgången av skrivartävlingen skulle genomföras så hade ”Partille Stories” både fått en budget genom att förvaltningen sökt och beviljats pengar från ”Skapande skola”, och fått än fler skolor och klasser som anmälde sig.

– Vi valde ”deckare” som tema och på Vallhamraskolan satsade man till exempel på en deckardag där bland annat polisen var på besök. Genom pengarna från Skapande skola så kunde författare, i det här fallet, Laura Trenter och Susanna MacFie, komma ut till klasserna redan inledningsvis, säger Frida.

Ett av priserna den här gången var att den vinnande berättelsen omarbetades till ett manus och därefter fick hela klassen åka på filmkollo till Trollhättan och spela in sin film – också det tack vare ”Skapande skola– pengarna”.

– Eleverna har varit med och gjort om berättelsen till ett filmmanus och är med i filmproduktionens alla delar, berättar Frida.

En annan fråga som kommit upp i samband med tävlingen är det här med webbpubliceringsfrågor – vilka bilder kan man använda, hur ser jag till att min text får många röster, vad är okej att publicera? menar de tre partillelärarna.

– Det här med kamratrespons liksom själva processkrivandet kommer naturligt när det blir viktigt att texten du ska publicera ska bli riktigt bra, säger Therese.

Bara gör’t!
Att förutsättningarna fanns i form av att den digitala tekniken fanns på plats har varit avgörande liksom det upparbetade nätverkandet lärare emellan.

– När eleverna nu frågar om de får ta hem och fortsätta skriva så kan man som lärare bara heja på och veta att det faktiskt går, förklarar Therese. Inför tredje omgången levlar nu Partille upp utmaningen som Jacob uttrycker det.

– Den nya idén vi kläckte var att också blanda in talandet, att ge unga en röst som vi kallat ”Partille talks, beskriver han.

Förutom skrivtemat ”Fantasy” kommer det på våren att bli ett Partille Talks med tre tala–spår; att övertyga, att underhålla och att informera. Man har inspirerats av Årstaskolans projekt där de låter elever ”Tala som TED”.

– Tala är bredare och tanken är att eleverna själva ska filma sina tal, Partille Talks blir därmed också ett digitalt forum. säger Jacob.

Ja, ”Partille Stories” som alltså ska presenteras på Digitala Torget på Bok– och Biblioteksmässan har verkligen vuxit från den där första tweeten och det är med spänning gruppen ser fram emot hur nästa omgång kommer att tas emot. Engagemanget och inspirationen hos lärarna och eleverna och stödet från förvaltningen och bibliotekets personal – ja hela Partille har varit stort. Projektet har dessutom varit gemenskapsfrämjande och något eleverna verkligen ser fram emot. Hur gör man då om man skulle vilja komma igång med något liknande på sin egen skola, med sin egen klass eller rentav i sin egen kommun?

– Börja i det lilla, det är viktigare att komma igång än att det blir stort, menar Frida.

– Bara gör’t, flikar Therese in.

 

MONICA ESBORN

Extra: möt lärarna och ungdomarna på DIUS seminarium på
Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 25-26 september!



Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2014. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 14]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 140830