Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Text: Monica Esborn
"Att skriva till riktiga läsare"
Så gör vi Partille Stories:
Berättarprojekt som engagerar och inspirerar en hel kommun
”Partille Stories” är nu inne på sitt tredje
år. Projektet kommer att presenteras
vid höstens Bok– och Biblioteksmässa
i Göteborg tillsammans med film som
blivit resultatet av det deckartema som
senast var aktuellt. Men allt började i
liten skala med en lärare och hennes
elever och spred sig via Twitter.
– Det var Ida Aspviken, lärare på Vallhamraskolan
i Partille, som gjorde
en novelltävling i sin klass för några
år sedan och lät eleverna anonymt
lägga ut de färdiga berättelserna på
en blogg, berättar Frida Lindén, 1-7
lärare och utvecklingsledare i Partille
kommun.
Via twitter delade Ida med sig av
sina erfarenheter av det lyckade arbetet,
där hon tyckte att det mest påtagliga
varit att eleverna blivit så engagerade.
I twittersamtalet som följde var
det någon som framförde idén att hela
kommunen borde involveras i detta.
– För det som egentligen är intressant
i detta, förutom att vi använder
datorstöd för lärandet, är att elever
och lärare hittar ett engagemang,
framhåller Jacob Möllstam som är
F-5 lärare och IKT-pedagog på Jonsereds
skola.
Kort därefter hade en grupp lärare
bestämt träff via twitter, och förvaltningen
företrädd av utvecklingsledare
Ing–Marie Holmgren hade också
engagerat sig.
– En viktig förutsättning för hela
projektet, som inledningsvis hade en
nollbudget, var den goda tillgången
till digital teknik som fanns i Partille
kommun,säger Therese Silverbåge,
4–9 lärare på Vallhamraskolan.
Viktigt med pris
Första året bestämde gruppen att
temat skulle ha någon anknytning till
Partille. På webbsidan partillestories.
se presenterades ämnet och så spreds
initiativet via sociala medier till andra
intresserade. Det gavs vida ramar så
att varje lärare lätt kunde anpassa
skrivandet till den ålder man undervisade
och själv skapa det upplägg
man ville ha.
– Det har varit en stor fördel för
oss att vi redan har ett upparbetat
nätverk av pedagoger i Partille. Vi är
vana att dela med oss och sprida idéer
till varandra, säger Jacob.
Gensvaret blev stort och när det
blev tal om att det borde finnas något
sorts pris bjöd förvaltningen in finalisterna
till en skrivardag på Partille
slott. Rädda Barnen finansierade ett
besök av författaren Jessica Schiefauer
som inspirerande ledare. En finalist
per deltagande klass hade utsetts och
texterna presenterats såväl på Partille
Stories webbsida som på bibliotekets
webbplats. Biblioteket stod ocskå för
bokpriser till andra- och tredjepristagarna.
Eleverna upplevde det som en stor
grej att få träffa en riktig författare
och dagen på slottet uppmärksammades
av Partille tidning.
– Partille Stories väckte också
läslusten, det blev en läsupplevelse.
Alla läste, föräldrar, mostrar, fastrar
och eleverna läste varandras texter.
De yngre barnen fick upp ögonen för
de äldre elevernas texter och kunde
beundrande kommentera: ”De skriver
som en riktig författare”, berättar
Frida.
Therese Silverbåge undervisar
bland annat i svenska och har lagt
märke till att hennes elever numera
läser på ett annat sätt, de letar efter
vad en författare gör, hur de egentligen
skriver. När frågan ställdes till
eleverna om det varit viktigt att det
fanns ett pris så besvarades den med
ett tveklöst ”ja!”.
Deckarberättelser som blir film
När andra omgången av skrivartävlingen
skulle genomföras så hade
”Partille Stories” både fått en budget
genom att förvaltningen sökt och beviljats
pengar från ”Skapande skola”,
och fått än fler skolor och klasser som
anmälde sig.
– Vi valde ”deckare” som tema och
på Vallhamraskolan satsade man till
exempel på en deckardag där bland
annat polisen var på besök. Genom
pengarna från Skapande skola så
kunde författare, i det här fallet, Laura
Trenter och Susanna MacFie, komma
ut till klasserna redan inledningsvis,
säger Frida.
Ett av priserna den här gången var
att den vinnande berättelsen omarbetades
till ett manus och därefter
fick hela klassen åka på filmkollo till
Trollhättan och spela in sin film –
också det tack vare ”Skapande skola–
pengarna”.
– Eleverna har varit med och gjort
om berättelsen till ett filmmanus och
är med i filmproduktionens alla delar,
berättar Frida.
En annan fråga som kommit upp
i samband med tävlingen är det här
med webbpubliceringsfrågor – vilka
bilder kan man använda, hur ser jag
till att min text får många röster, vad
är okej att publicera? menar de tre
partillelärarna.
– Det här med kamratrespons liksom
själva processkrivandet kommer
naturligt när det blir viktigt att texten
du ska publicera ska bli riktigt bra,
säger Therese.
Bara gör’t!
Att förutsättningarna fanns i form
av att den digitala tekniken fanns
på plats har varit avgörande liksom
det upparbetade nätverkandet lärare
emellan.
– När eleverna nu frågar om de
får ta hem och fortsätta skriva så kan
man som lärare bara heja på och veta
att det faktiskt går, förklarar Therese.
Inför tredje omgången levlar nu
Partille upp utmaningen som Jacob
uttrycker det.
– Den nya idén vi kläckte var att
också blanda in talandet, att ge unga
en röst som vi kallat ”Partille talks,
beskriver han.
Förutom skrivtemat ”Fantasy”
kommer det på våren att bli ett Partille
Talks med tre tala–spår; att övertyga,
att underhålla och att informera.
Man har inspirerats av Årstaskolans
projekt där de låter elever ”Tala som
TED”.
– Tala är bredare och tanken är
att eleverna själva ska filma sina tal,
Partille Talks blir därmed också ett
digitalt forum. säger Jacob.
Ja, ”Partille Stories” som alltså
ska presenteras på Digitala Torget på
Bok– och Biblioteksmässan har verkligen
vuxit från den där första tweeten
och det är med spänning gruppen ser
fram emot hur nästa omgång kommer
att tas emot. Engagemanget och inspirationen
hos lärarna och eleverna
och stödet från förvaltningen och
bibliotekets personal – ja hela Partille
har varit stort. Projektet har dessutom
varit gemenskapsfrämjande och något
eleverna verkligen ser fram emot.
Hur gör man då om man skulle vilja
komma igång med något liknande på
sin egen skola, med sin egen klass eller
rentav i sin egen kommun?
– Börja i det lilla, det är viktigare
att komma igång än att det blir stort,
menar Frida.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.