5 |
|
Ledaren:
Framtidens lärande – en scen för beprövad erfarenhet
Om Framtidens lärande har en unik kvalité, så är det just det
kvalitativa mötet. Att bidra till – och skapa former för – att
kollektivt formulera den beprövade erfarenheten kring
tidens lärande, skriver Peter Becker i ledaren.
|
6
|
|
Facebook – på mitt eget sätt
Hur tänker elever kring att använda Facebook. Finns det problem, i så fall vilka? Daniel Sandin har undersökt frågan med sina elever.
|
10
|
|
Hypen och möjligheterna
Niclas Ekberg, lärare från Piteå, disputerade i våras på en
avhandling kring ”Lärares möten med sociala medier”. I
denna artikel reflekterar han kring modern teknik, skola och
lärande.
|
15
|
|
Vart tog det vackra ordet ”underlätta” vägen?
Stig Roland Rask funderar över perspektiven och saknar det
vackra ordet underlätta.
|
|
|
TEMA Framtidens lärande 2012
Inlägg, rapporter, elevspaningar och kommentarer, sid 17-37
|
17
|
|
En elevspaning på Framtidens lärande:
En fristad för upprorsmakare
Framtidens Lärande fyller det tomrum som lämnats åt de
som tror på något annat än en traditionell skola, skriver
Jesper Sundström.
|
19
|
|
En elevspaning på Framtidens lärande: IT i skolan
– hur gör vi?
Kan elevers studieresultat förbättras med hjälp av IT? Den
frågan ställde Victor Bjerselius på Framtidens lärande.
|
21 |
|
– Finns det en risk för att pedagogen blir en propp?
Framtidens lärare. Vem är det? Och vilka är uppgifterna?
Amanda Forsma-Sundell, elev på YBC, frågade deltagarna på Framtidens
lärande.
|
23 |
|
Språklek i förskolan
Rapport från ett inspirationsmöte med Arne Trageton.
|
24 |
|
Läroplan för lärare kring media- och informationskompetens
Unesco har satt samman en läroplan för lärare kring
media- och informationskompetens kallad Media and information literacy curriculum.
|
27 |
|
Studio Lärmiljö:
Framtidens lärmiljö i teori och praktik
Bygg en skola för framtidens lärande. Det var uppdraget
till det fyrtiotal experter som samlades till en tvådagars
workshop i samband med Studio Lärmiljö. Resultaten av
deras arbete var sedan en del av programmet i konferensen
Studio Lärmiljö, en del av Framtidens lärande.
|
28 |
|
Fallstudie Kungsbacka på Studio Lärmiljö:
Hur ska en skola för framtiden se ut?
Rektor Mikael Parknäs rapporterar från en nydanande workshop på Framtidens lärande.
|
30 |
|
Studio Lärmiljö:
Lärmiljö för sin tid
Perspektiv från svenska och internationella hjärn-, pedagogik- och designforskare och tongivande arkitekter.
|
32 |
|
Pedagogisk kompetens i utveckling:
Ny skolkultur för lärande skapas med stöd av IT?
Vad händer – och hur när elever och lärare får tillgång
till egen dator. Vad förändras? Gun-Marie Wetso, filosofie
doktor i specialpedagogik som leder ett forskningsprojekt
som följer Sandvikens en-till-en-satning.
|
36 |
|
Studio Ung Agenda:
Perspektiv på en skola för framtiden
Ett 40-tal elever arbetade under ledning av Hyper Island kring
hur de vill se framtidens skola. Resultaten presenterades sista dagen
på konferensens huvudscen.
|
|
|
TEMA Guldäpplet
Guldäpplet är priset till lärare som utvecklar skolan med pedagogik och ny teknik.
|
38 |
|
Guldäpplevinnare 2004:
En utvecklingsresa för ett bättre lärande
– Att allt förändringsarbete tar mer tid än vad man kan
tro. Att man hela tiden måste var lyhörd och öppen för att
omvärdera sina beslut, säger Katarina Öhman, vinnare av
Guldäpplet 2004.
|
40 |
|
Guldäpplet 2012
Röster från nya partners i Guldäpplet inför höstens aktiviteter.
|
41 |
|
Mina tweets och jag: tweet #4
Johan Groth exemplifierar samarbete i en digital vardag.
|
42 |
|
Vägen till omdefiniering – med surfplattor
Mikael Parknäs om arbetet att utveckla rutiner och pedagogik när tekniken finns på plats. Inte app-hysteri för inlärning utan verktyg för elevers involvering och kognitiva utveckling.
|