Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4/2012

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller beställ prenumeration!

5   Ledaren:
Framtidens lärande – en scen för beprövad erfarenhet

Om Framtidens lärande har en unik kvalité, så är det just det kvalitativa mötet. Att bidra till – och skapa former för – att kollektivt formulera den beprövade erfarenheten kring tidens lärande, skriver Peter Becker i ledaren.
6   Facebook – på mitt eget sätt
Hur tänker elever kring att använda Facebook. Finns det problem, i så fall vilka? Daniel Sandin har undersökt frågan med sina elever.
10   Hypen och möjligheterna
Niclas Ekberg, lärare från Piteå, disputerade i våras på en avhandling kring ”Lärares möten med sociala medier”. I denna artikel reflekterar han kring modern teknik, skola och lärande.
15   Vart tog det vackra ordet ”underlätta” vägen?
Stig Roland Rask funderar över perspektiven och saknar det vackra ordet underlätta.

 
TEMA Framtidens lärande 2012
Inlägg, rapporter, elevspaningar och kommentarer, sid 17-37

17   En elevspaning på Framtidens lärande:
En fristad för upprorsmakare
Framtidens Lärande fyller det tomrum som lämnats åt de som tror på något annat än en traditionell skola, skriver Jesper Sundström.
19   En elevspaning på Framtidens lärande: IT i skolan – hur gör vi?
Kan elevers studieresultat förbättras med hjälp av IT? Den frågan ställde Victor Bjerselius på Framtidens lärande.

21   – Finns det en risk för att pedagogen blir en propp?
Framtidens lärare. Vem är det? Och vilka är uppgifterna? Amanda Forsma-Sundell, elev på YBC, frågade deltagarna på Framtidens lärande.
23   Språklek i förskolan
Rapport från ett inspirationsmöte med Arne Trageton.

24   Läroplan för lärare kring media- och informationskompetens
Unesco har satt samman en läroplan för lärare kring media- och informationskompetens kallad Media and information literacy curriculum.
27   Studio Lärmiljö:
Framtidens lärmiljö i teori och praktik
Bygg en skola för framtidens lärande. Det var uppdraget till det fyrtiotal experter som samlades till en tvådagars workshop i samband med Studio Lärmiljö. Resultaten av deras arbete var sedan en del av programmet i konferensen Studio Lärmiljö, en del av Framtidens lärande.
28   Fallstudie Kungsbacka på Studio Lärmiljö:
Hur ska en skola för framtiden se ut?
Rektor Mikael Parknäs rapporterar från en nydanande workshop på Framtidens lärande.
30   Studio Lärmiljö:
Lärmiljö för sin tid
Perspektiv från svenska och internationella hjärn-, pedagogik- och designforskare och tongivande arkitekter.
32   Pedagogisk kompetens i utveckling:
Ny skolkultur för lärande skapas med stöd av IT?
Vad händer – och hur när elever och lärare får tillgång till egen dator. Vad förändras? Gun-Marie Wetso, filosofie doktor i specialpedagogik som leder ett forskningsprojekt som följer Sandvikens en-till-en-satning.

36   Studio Ung Agenda:
Perspektiv på en skola för framtiden
Ett 40-tal elever arbetade under ledning av Hyper Island kring hur de vill se framtidens skola. Resultaten presenterades sista dagen på konferensens huvudscen.
 
TEMA Guldäpplet
Guldäpplet är priset till lärare som utvecklar skolan med pedagogik och ny teknik.

38   Guldäpplevinnare 2004:
En utvecklingsresa för ett bättre lärande
– Att allt förändringsarbete tar mer tid än vad man kan tro. Att man hela tiden måste var lyhörd och öppen för att omvärdera sina beslut, säger Katarina Öhman, vinnare av Guldäpplet 2004.
40   Guldäpplet 2012
Röster från nya partners i Guldäpplet inför höstens aktiviteter.

41   Mina tweets och jag: tweet #4
Johan Groth exemplifierar samarbete i en digital vardag.
42   Vägen till omdefiniering – med surfplattor
Mikael Parknäs om arbetet att utveckla rutiner och pedagogik när tekniken finns på plats. Inte app-hysteri för inlärning utan verktyg för elevers involvering och kognitiva utveckling.


Datorn i Utbildningen nr 4-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120618