Startsidan


Veckans fråga: Mini

Veckans fråga: Junior

Om tävlingen

Vinnare, uppgifter och lösningar:
Vinnare vt2010
Mini / Junior
Vinnare ht2009
Mini / Junior
Vinnare vt2009
Mini / Junior
Vinnare ht2008
Mini / Junior
Vinnare vt2007
Vinnare ht2006
Vinnare vt2006
Vinnare ht2005
Vinnare vt2005
Vinnare ht2004
Vinnare vt2004
Vinnare ht2003
Vinnare vt2003
Vinnare ht2002
Vinnare vt2002
Vinnare ht2001
Vinnare vt2001
 
 
Veckans vinnare !



Vårterminen 2005

Här hittar du vem som blivit veckans Sökmästare, samlade för terminens alla veckor. Dessutom finner du, vecka för vecka, uppgift, vinnarens svar och metod liksom en kommentar från Lena Müller.



Veckans problem, vecka 22:

Du vill åka på koloni i sommar. Ta reda på om det finns någon möjlighet till det i din kommun.
Gå till kommunens hemsida och leta. Berätta hur du sökt där. Tala om webbadress till sidor där du hittar svar.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Rasmus Andersson
Skola: Kvarnsvedens skola, Borlänge

Svar:
Vi har hittat två stycken kollon i våran kommun. Det är Unga Örnars dagkollo i Båtsta och Kyrkans Sommarkollo för 11 till 14 år

Metod:
Vi har först letat på Borlänge kommuns hemsida www.Borlange.se där hittade vi ingenting så vi sökte på google på sommarkollo Borlänge då hittade vi två kollon. På sidorna www.gagnefsbladet.se/D%20bladet.pdf & www.ungaornar.borlange.nu/kretsverksamhet/kollo.html

Lenas kommentar:
Grattis Rasmus!
Det verkar som om många kommuner har slutat med sin kolloverksamhet. Även i din kommun är det så. Men du har ändå hittat två andra organisationer som ordnar kollo. Det bra att du inte gav upp när det inte fanns något på kommunens hemsida.

Jag tycker att du har gjort en jättebra sökning och dina träffar kommer från kända ställen.

En del har sökt efter koloni på goggles, enbart, men det ger träffar för hela landet. Det blir för allmänt. Flera har efter mycket slit funnit att det inte finns någon koloni att komma till, i alla fall inte någon som kommunen driver. Tanken var att gå in på den egna kommunens hemsida först och sedan gå vidare om det behövdes.

Nu tar Sökmästare sommarlov och jag hoppas att alla ska ha en riktigt bra sommar och ha extra kul ett tag!




Veckans problem, vecka 21:

Två personer fick dela på Astrid Lindgren-priset i år. Vad heter de och vilka olika typer av böcker skriver dom?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Ronnie Pettersson
Skola: Hjortsjöskolan, Vaggeryd

Svar:
Astrid Lindgrens pris gick till Philip Pullman och Ryôji Arai. Philip Pullman skriver böcker och skådespel för ungdomar, allt från samtidsromaner till thrillers i viktoriansk miljö. Ryôji Arai skriver bilderboksproduktion pekböcker, nonsensbilderböcker, folksagobilderböcker och poetiska bilderböcker.

Metod:
Först gick jag in på google och sökte på Astrid lindgren vinnare 2005. Och gick in på http://www.forflex.se/news.asp?NewsId=38 Sen sökte jag på Philip Pullman och gick in på http://www.nok.se/fantasy/pullman1.html. Efter det sökte jag på Ryôji Arai och gick in på http://www.alma.se/page.php?setlanguage=SE sen när jag kom in där tryckte jag på mer om Biobibliografi - Ryôji Arai.

Lenas kommentar:
Grattis Ronnie!
Du har varit på tre olika ställen. Jag tycker att det är väldigt bra när man ser sig om på olika ställen eftersom det finns så mycket på nätet. En del är riktigt och sant och annat kan vara lite lurigt. Om man söker svar på en uppgift på flera ställen kan man vara lite mer säker på att man får riktiga svar om de återkommer på flera ställen.

Din första adress går till http://www.forflex.se/ som är ett författarlexikon. Din nästa adress är från http://www.nok.se/ som är ett bokförlag och din tredje kommer från hemsidan för Astrid_lindgrenpriset http://www.alma.se/.
Alla dina källor är alltså väldigt lämpliga för uppgiften.

Något som du kanske borde tänkt på är att du kunde ha läst lite noggrannare om Philip Pullman. Du säger att han skriver alla möjliga sorters böcker. Men egentligen är han väl mest känd som fantasy-författare. Du kan titta lite närmare på hans hemsida. Han skriver själv att han är mest känd för triologin Den mörka materian (His Dark Materials). Adressen till hemsida är http://www.philip-pullman.com/. Kanske blir du nyfiken på att läsa honom om du inte redan gjort det! Det finns ett tiotal böcker på svenska.

Christine Nöstlinger, Österrike, och illustratören och författaren Maurice Sendak fick priset 2003. En del har svarat de här namnen, men som sagt det var inte i år.

Det var lite slarvigt av mig att tala om ’Astrid Lindgren-priset’. Jag skulle ha sagt ’priset till Astrid Lindgrens minne’ som är det stora och kända som regeringen instiftade när hon dog. Det fanns ett pris när hon levde också – det har funnits sedan 1967 och stiftades av bokförlaget Rabén & Sjögren i samband med Astrid Lindgrens 60-årsdag. Det delas bara ut till svenska författare.




Veckans problem, vecka 20:

Ta reda på vilka saker som är farliga att slänga i vanliga sopor, så kallat "farligt avfall".


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Mathias Broman
Skola: Sköle skola, Sundsvall

Svar:
farligt avfall är lim, färg och lackrester. Även lågenergilampor och lysrör. lösningsmedel t.ex Lacknafta, aceton, terpentin och bensin rengöringsmedel t.ex kalklösare och Silverputsmedel. Bekämpningsmedel. Halvfulla sprayflaskor eller flaskor som innehålligt bekämpningsmedel. Batterier spilloljor och andra kemikalier... *** Allt som innehåller kvicksilver t.ex termometrar, barometrar, termostater och billarm. Alla frätande ämnen och frätande ämnen: kaustiksoda, propplösare o.s.v

Metod:
jag gick in på google och sen sökte jag på "vad är farligt avfall" jag hittade en hemsida som hette: Farligt avfall "www.malmo.se/bostadbygge/avfall/farligtavfall/ vadarfarligtavfall.4.33aee30d103b8f159168000103609.html" sen gick jag bakåt och truck på Farligt avfall tre rader längre ner: www.sollentuna.se/mod/boendebyggande/farligtavfall.htm där skrollade jag nedåt så hittade jag de sista.

Lenas kommentar:
Grattis Mattias!
Du har hittat många olika typer av farligt avfall. Du har kollat på flera webbplatser. Jag tycker att du har jobbat bra, dina sökningar är redovisade och är lätta att följa.

När jag går igenom alla svar så märker jag att det verkar vara kommunerna som informerar om vad som är ’farligt avfall’. En sida som väldigt många använt sig av är http://www.sorteramera.nu som kommer från Kristianstad. Mattias har fått uppgifter från Malmö och Sollentuna.
Jag tänkte att det borde finnas någon sida från staten om det här så jag har försökt hitta den. Men det är inte lätt. Jag försökte på Sverige.se och Naturvårdsverkets sida. Men jag lyckades inte – förutom att Naturvårdsverket hade en jättetjock handbok för sådana som arbetar med detta.
Så vad som är farligt verkar vara en sak som man ska vända sig till kommunen om för att få svar på. Det kanske inte är så konstigt eftersom det är dom som har ansvar för att samla in detta avfall.




Veckans problem, vecka 18:

Operation Dagsverke samlade i år in pengar till Pakistan. Hur länge har Operation Dagsverke funnits och hur startade det?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Kaj Bjurling
Skola: Stenbock, Ulricehamn

Svar:
Över 40 år har Operation Dagsverke funnits. Operation Dagsverke startade faktisk som en lokal insamling på Gubbängens Läroverk 1961.

Metod:
jag gick in på www.google.se och sökte på Operation Dagsverke. Jag gick in på följande sida. (http://www.elevorg.se/verksamhet/operationdagsverke.html) sen gick jag in på tidigare projekt (projekt: 1989-1961) där fanns all fakta.

Lenas kommentar:
Grattis Kaj!
Du har svarat på bägge frågorna, och du är faktiskt den ende som har gjort det (men helgen har givit färre svar än vanligt).
Att Operation Dagsverke startade lokalt i Gubbängen tycks ha varit svårt för många att hitta.

Flera har sökt direkt genom att gissa sig till att det finns en adress som heter www.operationdagsverke.se/. Och det är ju smart!

Du hittade dina uppgifter genom elevorganisationen sedan du sökt med Google. Din källa är naturligtvis pålitlig. Och du har kollat upp var du skulle hitta fakta från förr. Det är bara att gratulera!




Veckans problem, vecka 17:

Ta reda på vad som är bra att äta direkt ur skogen, om man av någon anledning skulle bli tvungen att klara sig, till exempel om man gått vilse.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Alex Gustavsson
Skola: Häggviksskolan, Sollentuna

Svar:
Jag har hittat vad man kan äta i skogen som kanske inte är så gott men det är både bra och nyttigt när man kanske är vilse i skogen och måste äta för att överleva. Tallbarr, Tuschlav, Kärleksört, Stensöta, Björkskott, Skott på blåbär, Blåbär, Lingon, Nypon, Hallon & Maskrosor.

Metod:
Jag började med att söka på överlevnad men så hittade jag inte så bra saker så då sökte jag på överlevnad+skogen och då hittade jag lite bättre saker men inte tillräckligt bra så jag sökte på överlevnad+skogen+äta då hittade jag jättebra saker och det här var den bästa sidan som jag hittade : http://gamma.nic.fi/~tourag/Survival.htm#_Punkt_4._Ätbara_växter /alexkunde äta

Lenas kommentar:
Grattis Alex!
Jag tycker att du har redovisat väldigt bra hur du har sökt. Du berättar också vilka ord du har använt. Din adress går till en kille i Åbo i Finland som arbetar med barn och ungdomar med äventyr som en arbetsmetod. De lär dig saker direkt ute i skogen. Detta kan du läsa på adressen http://gamma.nic.fi/~tourag/ - det vill säga du förkortar adressen och då kommer du till hela hans hemsida (i det här fallet).

Du har alltså använt en privat hemsida som man i och för sig bör vara extra försiktig med. Men den här verkar trovärdig. Man kan ju också läsa hur man ska tillaga de ’ läckerheter’ som man måste överleva på.

Vi har fått in mycket olika svar så det är en uppgift som kan lösas på många sätt. Och det finns en massa förslag på vad man kan äta. Nästan ingen har tänkt till riktigt ordentligt om hur man överlever på vintern, även om vi har fått in förslag om rötter och dylikt. Svampar är vanliga förslag, men de finns ju mest på sommaren-hösten.

En har använt Utsidans sida som handlar om att gå vilse i skogen. Där finns faktiskt också en sida som handlar om att överleva på vintern. Det heter ’Mat i Vildmarken’ och här talar man just om hur näringsrika rötter är på vintern. http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/895.htm. Utsidan har samarbete med kända organisationer som till exempel Friluftsfrämjandet.




Veckans problem, vecka 16:

Det finns lagar som begränsar tillgång till information i samhället. Vilka typer av statlig information kan vara hemligstämplad?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Marcus Nilsson
Skola: Tångvalla, Falsterbo

Svar:
för att förhindra att brott förkommer. Eller att riket kan bli i krig. Det allmäna intresse för pengar eller röster. Inspektioner på krogar eller annat.

Metod:
jag sökte på google på offentlighetsprincipen och hittade sidan http://www.regeringen.se/sb/d/1487/a/12528 där så tittade jag på Demokrati och männskligarätterheter.
jag tittade också på www.ne.se och sökte på samma sak och hittade http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=274804&i_word=offentlighets principen

Lenas kommentar:
Grattis Marcus!
Du har lämnat två olika adresser som du kollat för att skriva ihop ditt svar. Det är jättebra ställen som du har varit på, regeringen och Nationalencyklopedin. Sen har du kanske varit lite väl kort i ditt svar, men jag förstår ändå vad du menar.

Den här gången var frågan svår att angripa.
Den löd: Det finns lagar som begränsar tillgång till information i samhället. Vilka typer av statlig information kan vara hemligstämplad?

Det har exempelvis kommit in svar om motsatsen– vilka saker som inte får vara hemligstämplade – det som kallas Offentlighetsprincipen. I Sverige är det mycket som alla ska kunna ta reda på enligt lag, Offentlighetsprincipen.

Det har också kommit in svar om hur individen, du och jag, ska skyddas. Till exempel att ingen utomstående har rätt att veta det din doktor vet om dina sjukdomar och mediciner.
Polisen hemlighåller också mycket när de utreder brott och får heller inte prata öppet om enskilda misstänkta personer.

Men vad jag främst tänkte på var hemliga uppgifter kring hela landets ’säkerhet’.
Brott kan ju också vara både stora och små, och vissa brott kan handla om det man kallar ’rikets säkerhet’ till exempel sådant som handlar om att man avslöjar saker om hur Sverige tänker förvara sig om det behövs. Ett stort brott, som flera tagit upp är mordet på Palme, vilket berörde hela Sverige och där det finns hemliga handlingar.

Flera har varit inne på regeringens sidor och det är en bra källa. Det är ett bra ställe att söka på, eller söka vidare från för denna typ av fråga.
Ingen verkar dock ha tittat på regeringens skolsidor. Så jag vill gärna passa på att tala om att de finns. Här kan man ta reda på en massa saker om hur Sverige styrs och hur besluten går till och mycket mer.
Adressen är http://www.skola.regeringen.se/
Under knappen faktarum hittar man till exempel information kring veckans fråga.




Veckans problem, vecka 15:

Vad är det som är nytt med det nya passet som införs den 1 oktober i år?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Maria Svanteson
Skola: Altorpskolan, Herrljunga

Svar:
Det sitter ett datachipp som lagrar: Person uppgifter och passfotot. Syftet är att man ska kunna vid en passkontroll ta ett foto av personen och cippet i passet används för att göra en jämförelse mellan personen på passet är samma som den som äger passet.

Metod:
Jag gick in på polisens hemsida (www.polisen.se) När man kommer in så väljer man i väster spalt "Pass" Man får upp alternativ under den rubriken då väljer man "Nytt pass 1 oktober" där står det allt om det nya passet! Jag gick även in och sökte på Google.se och kollade några andra källor om det stämde! jag kollade på svt.se, lfv.se (luftfartsverket).

Lenas kommentar:
Grattis Maria!
Vi har fått in många jättebra lösningar den här veckan. Flera har direkt tänkt ut att man kan hitta lösningens på polisens hemsida och därför hoppat över att gå via sökmotor. Det är jättebra!

Jag har haft trassligt att utse vinnare – men det blev till sist du, Maria!
Du har uppgett extra tydligt hur du sökt så det är lätt att följa din sökning och göra om den. Du har svarat precis på det som vi frågade efter.

En del har också påpekat att EU vill ha fingeravtryck i passet, men det är inget som gäller från oktober i år.

Det var kul att du kollade en annan plats också: luftfartsverket, fast - som du säger - det inte finns någon anledning av tvivla på polisens sidor.




Veckans problem, vecka 14:

Du har mail-kompisar i Lima och New Dehli. Du får lust att ringa och prata med dom. Hur dags ska du ringa den ena respektive den andra om du vill att deras klocka ska vara 12 på dagen?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Tim Johansson
Skola: Altorpskolan, Herrljunga

Svar:
Om man ringer till New Dehli från Sverige, och vill att klockan där skall vara 12.00 så ska man ringa kl.07.30. Och om man ringer till Lima, så ska man ringa kl.18.00. (beror på sommartid i och för sig...)

Metod:
Jag sökte på "tidszoner" på google (www.google.se), och hittade en sida (www.reseledaren.nu/tidszoner.asp) som innehöll två listor där man kunde "slå upp" städer i världen och se vilken tidszon de ligger på. New Dehli visade sig ligga på "+05.30", och Lima på "-05.00". Sedan fick man ta hänsyn till att Sverige ligger på "+01.00" eftersom att "+-00.00" ligger i Storbritannien, vilket innebär att man måste lägga till, respektive ta bort en timme från ursprungstiden. Jag kontrollerade även genom att söka från en annan sida, (www.susning.nu) även där på "tidszoner" och fick fram en lista som bekräftade vissa av tidzonerna, sydamerika på -05.00, England på +-00.00 och Sverige på +01.00 (+02.00 sommartid).

Lenas kommentar:
Grattis Tim!
Vi har fått in lite olika svar på den här uppgiften. Det som du har lämnat är rätt om man bortser från att vi har sommartid just nu. Du har också varit medveten om att det är annorlunda under sommaren!
Det är faktiskt ingen som har svarat utifrån att vi har sommartid nu. Under den ligger vi 3,5 timmar efter New Dehli och 7 timmar före Lima. Det vill säga vi ska ringa klockan 8.30 till New Dehli och 19.00 till Lima.

Du har gjort en imponerande sökning och redovisat den mycket bra. Det är därför som du vinner. Du har använt en helt privat sida och den har visat sig vara riktig när du kollar med Susning.nu. Det får man anse vara ok. Det finns internationella sajter som har koll på allt detta också som till exempel
http://www.timeanddate.com/worldclock/
http://www.timeticker.com/




Veckans problem, vecka 13:

Varför är Yolanda Odenyo berömd och vad gör hon just nu?
Tala om hur du sökt och vilka Internetadresser du har använt!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jessica Andersson
Skola: Klöxhult, Älmhult

Svar:
Hon spelar i Bälinges damlag som mittback. Hon är nu klar för allsvenska AIK och har skrivit på kontraktet.

Metod:
vi gick in på www.google.se och sökte på "Yolanda Odenyo". Sedan fick vi upp massa sidor om henne så vi gick in på några stycken av dem och läste vad det stod. Vi läste några stycken för att kolla att fakta stämde. De är sanna eftersom alla sidorna sa ungefär samma sak. Vi gick också in på AIK:s hemsida och kollade fakta. Det borde ju vara sant.

Lenas kommentar:
Grattis Jessica!
Det är inte ofta man kan vinna utan att uppge själva Internetadressen där man har hittat sina fakta. Du vinner för att du har kommenterat din sökning bra. Du tror att det du har hittat stämmer eftersom du har kollat på flera ställen. Det är bra.
Eftersom hon nu spelar för AIK var det naturligtvis klokt att också kolla deras hemsida.

Ovanligt många har glömt att tala om vilka adresser som ni använt den här gången. Så jag hoppas att ni skärper er här!
Om du till exempel hade talat om adresserna till alla de träffar som du kollat så kunde ju jag också ha kunnat kollat dom! Nästa gång gör du säkert det. När det gäller adresser så är det ju faktiskt enkel - det är bara att klippa och klistra, så kan man vara trygg med att det inte blir någon felstavning.




Veckans problem, vecka 11:

Leta på ett par olika ställen efter fakta om Rökstenen. Skriv en kort berättelse om den med egna ord. Vad är den, var finns den, hur gammal är den, varför är den berömd o.s.v.
Tala om hur du sökt och vilka Internetadresser du har använt!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Tanya Chailom
Skola: Klockarhagsskolan, HÄLLEFORS

Svar:
Rökstenen är en runsten i Östgötaslätten som restes under 800-talet av en man som kallade sig Varin för att hedra sin döde sons minne. På stenens framsida finns det ca 280 runor och På baksidan ca 450st. Den är berömd för att vara den märkliga och mest omfattande runstenen i världen.

Metod:
jag sökte först på www.google.se och sökte på "rökstenen" och sen letade jag på http://www.raa.se/platser/rokstenen.asp sen gjorde jag inget mer!!

Lenas kommentar:
Grattis Tanya!
Jag tycker att du har ett klart och tydligt svar. Du har berättat det väsentligaste om Rökstenen. Många av er har använt samma källa som är från Riksantikvarieämbetet ( www.raa.se). Jag tycker att det är ett bra ställe för den här typen av fråga. Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som ansvarar för kulturmiljö och kulturarv. Det man kan läsa på deras sidor måste man kunna lita på.

Flera har också använt Wikipedia som är ett stort projekt där man vill skapa en jätteuppslagsbok på Internet och där vem som helst kan lägga in uppgifter. Idén är jättekul men man måste vara vaken när man använder sidorna. Man kan inte automatiskt utgå ifrån att allt är sant som står där. Man bör som vanligt kolla med andra källor.
Läs mer om Wiki i Datorn i utbildningen, http://www.diu.se/nr5-03/nr5-03.asp?artikel=s16




Veckans problem, vecka 10:

Man kan komma till Peking (Beijing) i Kina med den Transsibiriska järnvägen från Moskva i Ryssland. Hur lång TID tar en sådan resa och vad kan det KOSTA för en person? Hitta TVÅ OLIKA priser för en biljett (Moskva-Peking).
Glöm inte att uppge var du hittat svar. Tala också om hur du sökt.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Christer Grönros
Skola: Stenbockskolan, Ulricehamn

Svar:
Det kostar 2.750:- för del i 4-bäddskupé. 4.250:- för del i 2-bäddskupé, och det tar 7 dagar innan man är framme

Metod:
Jag gick in på http://www.google.se/ och sökte på Transsibiriska järnvägen och jag fann 2 150 svenska sidor för Transsibiriska järnvägen. På (0,08 sekunder) jag gick in på http://www.basinternational.nu/transsibiriska.htm och jag gick sen in på http://www.basinternational.nu/lankar.htm#tabeller och efter det http://www.basinternational.nu/filer/moskva-beijing20.doc där hittade jag hur lång tid det tog.

Lenas kommentar:
Grattis christer!
Du har redogjort mycket bra för hur du har gått tillväga när du sökt. Din källa är en resebyrå som säger sig vara specialiserad på Ryssland. Det kan man läsa om på deras företagspresentation (http://www.basinternational.nu/foretaget.htm).

Vi har fått in väldigt många olika svar. En del har svarat att det tar 6 dagar eller drygt sex dagar. Andra att det tar fem eller åtta dagar. På den sida som du har hittat står det att man är framme på den sjunde dagen klockan 5.20 på morgonen lokal tid i Peking. Eftersom man åker österut åker man ju ’in’ en del tid på grund av tidsskillnaden. Därför är svaret sex och sju dagar samma svar beroende på hur man ser det. En del har hittat uppgiften 5 och ett halvt dygn på TV:s sida Packat och Klart. Här har de dock skrivit fel. Det kan man nästan vara helt säker på sedan man läst mer på sidan. För där berättas om hela resan och den avslutas med att man kommer fram den sjunde dagen. Och det stämmer ju också med vad andra sajter säger. På TV:s sida står också att tåget kommer till Peking klockan 15.33 på eftermiddagen, medan de sida som du använt skriver att det anländer 5.20 på morgonen.

Den här sökningen var alltså inte lätt. För att få reda på vad som verkligen gäller om man vill åka, blir man nog tvungen att ringa och kolla med en resebyrå.
Detsamma gäller priser. Ni som har sökt har hittat flera olika uppgifter om priser.

En del av er har också hittat specialresor på utländska sajter som är mycket längre och dyrare än ’standard-resan’ på sju dagar.




Veckans problem, vecka 9:

När det är kallt och mycket snö finns det stor risk att många vilda djur dör av svält. Leta efter vad man kan mata olika djur med för typer av mat.
Ge flera exempel. Glöm inte att tala om hur du sökt och på vilka olika Internetadresser som du hittat dina uppgifter.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Victoria Chang
Skola: Mogärde, Vetlanda

Svar:
Olika djur behöver ju olika föda. Till fåglar brukar man ju placera ut talgbollar eller strö ut frön på marken, fler liknande alternativ finns. Till rådjur och harar kan man lägga ut hö och många däggdjur t.ex ekorren gillar solrosfrön.

Metod:
fick fram massor av sidor med ordet "vintermatning". Jag gick in på sidan www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/help_matning.htm Jag tror att uppgifterna är sanna eftersom det de skriver vet jag är sant, man bara vet det. Det finns även många bilder som inte ser ut att vara manipulerade. De som gjort sidan är universitetet SLU (Sveriges Lantbrukaruniversitet) och sponsras även av bl.a WWF (Världsnaturfonden).

Lenas kommentar:
Grattis Victoria!
Jag tycker att du har svarat enkelt och bra, rätt upp och ner. Du har också skrivit med egna ord.
Du har egentligen använt två adresser. Den som du uppger och en länk från den sidan som handlar om däggdjur (http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/matning_daggdjur.htm). Men det var ändå lätt att följa din sökning.

Du har rätt i att man kan lita på sidor som kommer från Sveriges Lantbruksuniversitet. Själva adressen som du uppger går dock till http://www.bioresurs.uu.se/, som är ’Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik’ vid Uppsala Universitet. Om man tittar på den huvudsidan ser man emellertid att de samarbetar med SLU. Din sökterm ’vintermatning’ var också finurlig. Det kan ju inte handla om så mycket annat än om matning av djur under vintern. Bra gjort!




Veckans problem, vecka 8:

Idag har vi en tvådelad uppgift:
Vad menas med nanoteknik? Hur tror forskare att nanoteknik kan användas för att laga tänder?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Elisabet Norén
Skola: Gröndalsskolan, Värnamo

Svar:
1)Nanotekniken är byggnadsmaterial, och maskiner i en storleks ordning som motsvarar en miljarddels meter (nanometer). 2)forskare tror att man kan använda det som en kräm som gör att tanden lagas på några få minuter i stället för månader.

Metod:
Jag sökte på google efter nanoteknik. Läste några rader på ABB:s sida. Det stod nästan likadant på sidan nedanför och insåg att det nog var rätt.
När jag skulle få tag på svar till andra frågan sökte jag på nanoteknik +tänder. Det fick jag många svar på. Läste några rader på varje sida och förstod att det troligt vis var sant. Klickade på DN:s sida läste och skrev in här.

Lenas kommentar:
Grattis Elisabet!
Adressen till dina uppgifter är http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=382950&previousRenderType=1. Det hade varit ännu bättre om du hade kommit ihåg att uppge den.
Likaså är adressen till ABB:
http://www.abb.se/global/seabb/seabb360.nsf!penDatabase&db=/global/seabb/se abb365.nsf&v=103A&e=se&c=D584ADA3BEA73F5BC1256B9F0027E6F5.

Dina källor: Dagens Nyheter och ABB är trovärdiga. ABB sysslar med kraft- och automationsteknik och är verksamma i hundra länder enligt deras egen hemsida. Du skriver om att tänderna kan lagas direkt i stället för att det tar flera månader. Det gäller den alternativa fluorbehandlingen. Annars lagar man ju tänder på ett vanligt besök hos tandläkaren.
Du har gjort en bra sökning, och kritiskt värderat källor och jämfört flera olika källor. Mycket bra!




Veckans problem, vecka 7:

Berätta med egna ord vad Idrottssatsningen Handslaget är för någonting.
Tala också om hur du sökt och tag gärna reda på fakta från flera ställen.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Didrik Pilkvist
Skola: Dalängen, Lidköping

Svar:
Handslaget riksdagens och regeringens miljardsatsning på idrottens breda barn- och ungdomsverksamhet Mer än 4 500 projekt startat via Handslaget, varav många inriktade på flickor.

Metod:
Vi gick in på Google sökmotor och sökte på idrottssatsningen handslaget http://www.regeringen.se/sb/d/4621/a/34123

Lenas kommentar:
Grattis Didrik!
Du har löst uppgiften korrekt. Det är bra att titta på regeringens egna sidor eftersom vi frågar efter en satsning som de står för. Du behöver inte tveka om sanningshalten i dina uppgifter.

Det hade varit fint om du hade skrivit ner en berättelse med egna ord, men nästan alla har klippt och klistrat den här gången. Och de som inte har gjort det har i stället glömt att tala om på vilken adress som de hitta sina uppgifter. Om man läser igenom hela dokumentet får man en bild om vad saken handlar om och då kan berätta om det själv!




Veckans problem, vecka 6:

Det sägs att man ska äta mycket frukt och grönsaker för att det är nyttigt. Men varför är det nyttigt?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Maja Karlsson
Skola: Oppeby Skolan, Nyköping

Svar:
Frukter och Grönsaker är nyttiga eftersom att det finns många vitaminer och nyttigheter i dem. Till exempel i Paprikan (särskilt i den rosa) så finns den jättemycket C-vitaminer som vi behöver. Det är alltså bra för kroppen med mycket vitaminer och vitaminer finns det i frukt och grönsaker. Men det finns inte bara vitaminer utan också proteiner och kolhydrater som vi också behöver. Sedan finns det dom grönsakerna som innehåller järn. Det är också bra för kroppen.

Metod:
Jag klickade mig in på www.google.se och sökte på "varför är frukter nyttiga?" Och då kom det upp en länk som hette: "IFORM.se - Kost och hälsa" och på den sidan fanns det mycket om frukter och grönsaker och om varför vi behöver dem.

Lenas kommentar:
Grattis Maja!
Den här veckan har det kommit in mycket olika svar. Och det var väldigt svårt att utse vinare. Jag uppskattar ditt svar för att du har skrivit ner det själv och tänkt efter innan du har gjort det.
Du kunde också ha skrivit ut hela webbadressen till det ställe där du hittat dina uppgifter; http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=814&a=1891. Egentligen brukar vi ha det som ett krav.
Dina uppgifter kommer från en tidning som heter i Form. Många har besökt http://www.fruktogront.se/, som är en webb för frukt- och grönsaksleverantörer. En del har också varit på www.slu.se som är Sveriges Lantbruksuniversitet. Jag ser inte att det finns någon anledning att oroa sig för att det som står om frukt och grönt på dessa webbar kan vara fel.
En del har också hittat att man kan minska risken för cancer, eller hjärtinfarkt tex, bland annat på Ica:s sidor. Ett sådant svar kanske man kan vara lite mer skeptiskt till eftersom när det gäller sjukdomar kan det ena vara sant den ena dagen och nästa dag säger några andra forskare något annat. Så man kan som ni ser få väldigt många olika svar på varför det är nyttigt med frukt och grönsaker.

PS. Förra veckans vinnare Johanna från Kronobergsskolan hade lämnat in ett suveränt svar även denna vecka. Men man kan ju inte alltid vinna!




Veckans problem, vecka 5:

Varför och hur firas Albert Einstein i år?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Johanna Cronwall
Skola: Kronobergskolan, Växjö

Svar:
Albert Einstein firas för att det är 100 år sedan han skrev ner formeln "Energin är lika med massan gånger ljushastigheten i kvadrat". Dessutom firas han för att det var 50 år sen han dog i år. Han firas det närmaste året med utställningar, vetenskapliga och kulturella konferenser och många gamla och nyutgivna böcker.

Metod:
Jag gick in på google.se och sökte på "Albert Einstein firas i år för att". Jag tänkte att om någon skrev något om det så började den med den meningen. Svaret hittade jag sedan på en länk som jag fick upp, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=367915&previousRenderType=1. På sidan http://www.corren.se/archive/2005/1/19/i0groym9d7847mo.xml?category1=& stod det samma sak som på dn:s sida. Jag tror att det är sant för att dn är en känd tidning och sida, och båda adresserna slutar på .se.

Lenas kommentar:
Grattis Johanna!
Du har svarat ungefär som de flesta andra men redogjort för hur du sökt lite extra noga. Därför vinner du. Det var rolig att du sökte på en hel speciell fras och ändå fick så bra träffar. Både Dagens nyheter och Östgötakorrespondenten är etablerade dagstidningar. Tidigare fanns det en del regler om man ville registrera en webb som hade .se på slutet – en så kallad se-domän. Det innebar att de ansågs vara lite ’seriösare’ än andra webbar. Nu kan vem som helst registrera en se-domän. Ändringen trädde i kraft år 2003. (Du kan läsa mer om domäner på http://www.nic-se.se/).

En del har också hittat svar på frågan hos Chalmers tekniska högskola. Det är naturligtvis också en väldigt bra källa. Där bör man ju veta vad man talar om.




Veckans problem, vecka 4:

Berätta om det man upptäckt om Saturnus genom att rymdfarkosten Huygens lyckats landa där och sända tillbaka information till jorden.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Karl Norström
Skola: Botby högstadieskola, Botby

Svar:
Man har upptäckt att Saturnus måne Titan liknar jorden som man tror den såg ut i dess födelse. Man har också upptäckt att Saturnus´ ringar är vågformade. Man har också hittat vad det är som format titans yta, det är jorderosion, mekanisk abrasion och andra faktorer i naturen. Sonden har också skickat högdetaljerade bilder på Titan och Saturnus. Temperaturen är -180 Celsius.

Metod:
Jag letade på huygens space journey på google o hittade projektets hemsida http://www.esa.int/SPECIALS/Cassini-Huygens/index.html Där stod det om resan och meningen med den och också vad den upptäckt. Jag kollade också svt.se. Jag tror dock att hemsidan är stället med den mest pålitliga informationen, eftersom de som är med i projektet borde veta bäst.

Lenas kommentar:
Grattis Karl!
Det var mycket bra att välja en träff som går direkt till projektets hemsida. Den kommer från den europeiska rymdflygstyrelsen ESA. Du har talat om att det är mycket kallt. Man tror därför att de spår av vätska som man kan se är kolväten.

Ditt svar är bra och det tillsammans med din argumentering för källan gör att du vinner.




Veckans problem, vecka 3:

Vilka firar Vesak? Varför firas det och vilket datum firas det i år?
Leta gärna på flera ställen för att se om du får samma svar.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Cecilia Tönnberg och Alexandra Ejnermark
Skola: Sättraskolan, Hagfors

Svar:
Det är Buddhismen som firar den här högtiden. Datumet är i år den 22 maj.
Det firas till minne av buddha. Och man firar hans födelse, upplysning och död, som alla inträffar vid den här tiden.

Metod:
Jag gick in på google.se Klickade mig då vidare till hemsidan, www.ur.se/varldensfest/vesak/vesak.php Där fick jag lite fakta. Efter det klickade jag mig till, www.dhamma.se/buddha/32.html Där fick jag mest hjälp. Sen kom jag till, www.stockholmsbuddhismcenter.nu/buddhism_hogfider.html. Och sista sidan jag va inne på hette www.dhamma.se/buddha/16.html

Lenas kommentar:
Grattis!
Ni har flera olika källor till ert svar och det tycker jag är mycket bra. Den första är UR.se det vill säga Utbildningsradion. Den andra är från Stockholms Buddistcenter som man också måste anse vara en säker källa. Adressen ska vara http://www.stockholmsbuddhistcenter.nu/buddhism_hogtider.html. Er sista adress verkar vara http://www.dhamma.se/buddha/32.html. (Kanske adresserna blivit ändrade under veckan)

Vi har både fått svaret 22 maj och 24 maj. Bland annat från http://www.ljp.se/20041231/artiklar/L1_20041231_022_22_1.htm och http://www.dhamma.se/buddha/16.htm. Den 22 maj verkar dock vara det riktiga svaret. Fullmånen enligt vår kalender är den 23 maj. Jag kollade Jägarförbundet och kalender.se. Också i min egen fickkalender står dent den 23:e. Många har tittat efter när det är fullmåne i sin egen kalender och kommit fram till att det är den 8 maj. Då är det emellertid nymåne, det är lätt att tolka fel.

Jag vill också välkomna Mogärde- och Hjortsjöskolan till tävlingen. Det är kul att se att nya skolor kommer med.
Jag vill gärna ge er tipset att läsa igenom ordentligt hur ni ska jobba. Det står under Regler:
I svaret ska sökmetoden förklaras, med sökmotorer, sökbegrepp, resonemang kring sökvägar och värdering av resultatet Vi har märkt att ju oftare en skola deltar i tävlingen desto duktigare blir den på att verkligen tala om HUR man sökt och om svaren är att lita på.




Veckans problem, vecka 2:

I Kina finns det nu 1,3 miljarder invånare.
På vilket vis kan ett par straffas om det skaffar mer än ett barn.
Leta gärna på flera ställen för att se om du får samma svar.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Antonia Fagerberg
Skola: Fryxellska skolan, Västerås

Svar:
I och med att Kina är så överbefolkat har regeringen beslutat att det endast är tillåtet med två barn på landet och ett barn i städerna. Har man däremot fler får man inget barnbidrag och får istället betala stora summor pengar ibland flera årsinkomster.

Metod:
Jag gick in på google och sökte på "straffades ett barn för mycket kina".Där valde jag sidan www.mimersbrunn.se/arbeten/4370.asp. När jag kommit in på sidan tog jag "redigera", "sök på den här sidan" och sökte på barn. För att kolla upp de uppgifter jag hade hittat på den sidan sökte jag sedan på "barnbidrag kina". Där valde jag sidan http://www.muf.se/frihetskampanjen/kina/kina_rattv.html och fick där upp liknande uppgifter.

Lenas kommentar:
Grattis Antonia!
Det har kommit olika svar på hur man kan straffas om man skaffar mer än ett barn. De vanligaste är att man förlorar barnbidrag och/eller få betala böter eller tvingas till abort. Din ena källa kommer från MUF, det vill säga Moderata ungdomsförbundet. Den är en sida som framför högerpolitiska åsikter. De skulle dock inte ha något att vinna på att luras eller överdriva om den här frågan. Din andra källa är Mimers Brunn som är ett ställe där man publicerar skolarbeten. Undersökningen är gjord av en tjej som heter Therese Eriksson och hon har talat om var hon har hittat sina uppgifter. Det står under ’Källor’ längst ner på sidan. Det kan vara svårt att veta var man kan hitta de bästa svaren på en sådan här uppgift. Ett tips är att gå till Landguiden (http://www.landguiden.nu/) som är webbversionen av ’Länder i Fickformat’ som ges ut av Utrikespolitiska Institutet (ny upplaga varje år). Här får man aktuella uppgifter. I Landguiden kan man läsa följande:

En av regeringens mest uppmärksammade åtgärder för att dämpa befolkningstillväxten är ettbarnspolitiken, som har inneburit att par som skaffar fler än ett barn riskerar att mista samhälleliga förmåner. Ettbarnsregeln har mest tillämpats i städerna. På landsbygden, där gamla traditioner är djupare rotade och kontrollen mindre hård, tolereras numera ett andra barn och flerbarnsfamiljer har åter blivit vanligare. Några år in på 2000-talet var familjeplaneringspolitiken under omdaning. Mycket tydde på att myndigheterna var på väg att lämna den strikta ettbarnspolitiken.

Påtvingade steriliseringar och aborter har varit mörka inslag i Kinas familjepolitik. Kommunistregimens ettbarnsideal och gammal tradition att värdera pojkar högre än flickor anses också ha bidragit till att de historiskt belagda morden på nyfödda flickebarn har fortsatt in i modern tid. Normalt föds fler pojkar än flickor i ett land, men i Kina är andelen nyfödda pojkar onormalt hög. Hundratusentals småflickor "fattas". Somliga forskare har hävdat att föräldrar även i våra dagar i tysthet låter döda sin nyfödda om det råkar vara en flicka (barn som inte överlever de första dagarna registreras inte som levande födda i Kina). Teorin om omfattande flickmord har dock ifrågasatts. Andra forskare har menat att pojkövervikten kan bero på att småflickor inte bokförts som födda och ibland adopterats bort eller på att föräldrar i städerna med tillgång till modern ultraljudsdiagnostik kunnat abortera bort flickfoster.