|
|
|
Veckans vinnare !
Vårterminen 2003
Veckans problem, vecka 21:
När uppfanns kontorsgemet och hur gick det till?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Marcus Rosendahl
Skola: Tunboskolan
Svar:
Gemet fick sin nuvarande form för över hundra år
sedan. Som dess skapare utpekas för det mesta en 33-årig
norsk elektrotekniker från Akershus, Johan Vaaler, som år
1899 uppfann en egen pappersklämma patentsökt
i Tyskland två år senare. Påståendet är
dock problematiskt. Vaalers gem är visserligen mycket likt
våra nutida, men det misstämmer på en viktig
punkt: den är inte uppbyggd med den bekanta dubbla ovalen.
Metod:
Jag gick in på google.com och sökte på gemets
historia och fick på en gång fram rätt rubrik.
Klickade mig in på den och kom till peterenglund.com.
Lenas kommentar:
Grattis Marcus! Jag kunde lätt göra om din sökning
och hitta sidan som du funnit om gemets historia. Den ligger på
http://www.peterenglund.com/textarkiv/xgemhist.htm och det hade
varit bra om du uppgett den adressen. (Först försökte
jag leta direkt i textarkivet på http://www.peterenglund.com/.
Men där fick jag inte fram träffen.Jag sökte både
på gem, gemets historia och Johan Vaaler).
Artikeln som du refererar till är ganska lång och
du har klippt och klistrat in den information som ger direkt svar
på frågan.
Den källa som du anger är mycket bra. Peter Englund
är ju en känd historiker. Frågan om vem som egentligen
uppfann gemet går ju enligt Peter Englund att tvista om.
En amerikan, Matthew Schooley, anses också kunna göra
anspråk på att ha gjort det. Jag antar att du hade
med den uppgiften i ditt
svar. Men som du ser fick inte hela svaret plats i svars-rutan.
Veckans problem, vecka 20:
Anses det finnas större risker för barn än för vuxna att prata mycket i mobiltelefon -
i så fall varför?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Mikael Andersson
Skola: Klockarskolan i Säter
Svar:
En australiensisk rapport säger att barn absorberar mikrovågor
3.3 gånger mer än en vuxen. De är därför
speciellt oroliga i Australien och kämpar emot att man har
sändare till mobiltelefoner nära barndaghem. I Sverige
har man inte denna debatt ännu. Ett halvår efter att
den engelska regeringen fick rapporten i maj år 2000 gick
den ut och underströk att föräldrar ska hålla
sina barn och ungdomar borta från mobiltelefoner. Skälet
är att eftersom hjärnan och nervsystemet fortfarande
utveckla.
Metod:
Jag gick in på sökmotorn Google.com och sökte
på risker +barn +mobiltelefoner och fick fram 1030 resultat.
Jag tog ock kollade på några av de sidorna jag tyckte
hade att göra med frågan. Då fick jag fram två
resultat som jag tyckte var ganska pålitliga. En var skriven
av en författare som är ansvarig för utländska
kontakter inom FEB, Föreningen för El-och Bildskärmskadade.
Den var visserligen från år 1997, så helt pålitlig
var den kanske inte. http://boes.org/nordic/micro2.html Det andra
svaret
fann jag på facktidningens,Dagensarbete,hemsida, vilket
kanske inte är den säkrast källan, men informationen
har rapoteras till den engelska regeringen vilket jag tyckeer
är pålitligt nog.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/07018bc8460a59464125676c004f18e5
/bba83dd64bbc3c6a41256bcd004126d9?OpenDocument.
Lenas kommentar:
Hej Mikael!
Tack för ditt urförliga arbete. Du har hittat två
olika källor som talar om riskerna med mobiltelefoner och
barn. Du har dessutom skrivit ner din lösning med egna ord
och kommenterat pålitligheten av dina källor. Det är
mycket bra! Det är lätt att följa din sökning
vilket också är nödvändigt för mig,
för att jag ska kunna bedöma om du gjort ett bra jobb.
Din första källa kommer från boes.org som är
en organisation för Children's Rights Across the World.
Det är faktiskt lite svårt att uppfatta hur gammal
informationen är även på deras huvudsida! (http://boes.org).Den
verkar inte vara uppdaterad på senare tid. Din andra källa,
Dagens Arbetes intenetupplaga, kan nog anses vara en hyfsad källa. Dagens
Arbete utges till alla medlemmar i LO-förbunden Grafikerna,
Industrifacket, Metall och Pappers. Den ägs till 39,1 % av
Metall och till 20,3 % vardera av Industrifacket, Grafikerna och
Pappers. Altt detta kan du läsa om på länken
Dagens Arbete AB. Som finns på sidan som handlar
om på sidan som presenterar redaktionen.(http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/d2bbc14009f44c79412
56759004c3f1c/15b448cd9966a7214125675c0067faaf)
Barn förefaller vara känligare för mobiltelefonernas strålning
därför att de har tunnare skallben vilket innebär
att nervceller och hjärnen blir mer utsatta, de absorberar
3,3 gånger mer mikrovågor än vuxna. Det är omstritt hur skadligt detta är,
men det finns undersökningar som pekar på sömnproblem och minnesluckor och för
tidigt åldrande av hjärnan.Flera elever har hittat texter om varningsrapporter
från Storbrittanien och Australien och från tyska läkare.
Det är nödvändigt att kolla flera olika källor när man får en sådan
här uppgift, där uppgifterna är mycket omstridda
och säker vetenskaplig kunskap knappast existerar - bland
annat då vi har så kort tid då mätningar
kunnat göras på människor!
Den här uppgiften har gett många svar.
Massor av bidrag från Stenbocksskolan i Ulricehamn och Klockarskolan i Säter (välkomna hit och
grattis till segern denna vecka!), men också Vårbacken i Skärholmen, Mariaskolan i Stockholm
och Botsmark skola i Botsmark har varit aktiva.
Veckans problem, vecka 19:
Varför vill SF vill ha övervakningskameror på bio?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Emelie Nathalie Nicklas
Skola: Tyresö skola i Tyresö
Svar:
Det är det ökande våldet, hot och stökiga
gäng som tar sig in utan att betala som motiverar övervakningen
resonerar man.
Metod:
vi sökte på expressen med sökordet sf bio och
fann svaret på:
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=31731.
Lenas kommentar:
Hej Emelie!
Du vinner för att du har talat om hur du sökt (att du
gått direkt till expressen) och talat om vilka sökord
som du använt. Du uppger också den Internetadress där
du funnit svaret.
(http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=31731)
Det är en etablerad tidning som du får dina uppgifter
ifrån och man kan utgå ifrån att de inte hittar
på dem (även om kvällstidningar brukar anklagas
för sensationslystnad)
Linnea Grunnesjö, Östra skolbyn, Hudiksvall har hittat
helt andra uppgifter SF (Svensk Filmindustri) vill ha övervakningskameror
för att ingen ska kunna filma filmer som inte kommit ut i
butikerna än och sälja dom svart eftersom det är
en olaglig handling. När "Sagan om de två tornen"
hade premiär visiterade man besökarna, men SF (Svensk
Filmindustri) menar att det kanske inte räcker för att
vara säker. I Stockholm hade man övervakningskameror,
men utan licens från polisen så därför har
man nu tagit ned dom.
Fint sökarbete, men vi saknar adressen där du hittat uppgifterna!
Den här gången har många skolor varit aktiva
och det har kommit in mängder med svar. Vi påminner
om reglerna för tävlingen. På tävlingssidan
står det: Tala om hur du betett dig för att hitta informationen.
Ange sökväg och källor. Jämför gärna
flera källor. Bedöm om de uppgifter du hittar kan vara
sanna. Motivera varför!
Tre skolor har dominerat:
Stenbocksskolan i Ulricehamn, Tyresö skola i Tyresö och Östra skolbyn i Hudiksvall,
men också Äppelvik i Bromma, Transtrand i Ambjörnby och Rutsborg i Bjärred har varit aktiva.
Veckans problem, vecka 18:
Ännu idag finns stridigheter mellan samer och svenska regeringen kring
rättigheter. Vilka former tar de sig?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Robin Ljungviken
Skola: Stenbocksskolan i Ulricehamn
Svar:
Sveriges regering vägrar att skriva under samernas rättigheter.
Samerna vägrade bli en del av civilisationen, detta ledde
till den så kallade "lapp ska vara lapp"-politiken
där man förbjöd samer att bo i vanliga hus, barnen
att gå i skolan, de fick inte äga sina egna områden,
man skilde på renägande samer och icke renägande
samer, ILO ville inte ge samerna samma rättigheter som andra
ursprungsfolk, etc, för att deras vilda ras inte skulle försvagas
och dö ut... Därför demonstrerar samerna...
Metod:
Jag sökte på evereka efter "samer nyheter"
sedan kollade ja lite olika länkar sedan på länk
8 kom man in på "Sveriges gömda folk" då
kom man in på en sida som heter http://www.yelah.net/articles/samer
där stod det en del om samers rättigheter, och då
skrev jag ner lite om de rättigheter som de inte fick ut,
och som Sveriges regering vägrade ge dem.
Lenas kommentar:
Hej Robin! Jag blev glad när jag upptäckte att du sökt
igenom flera artiklar och själv tagit ut det du tyckte var
viktigt. Tyvärr fick bara en del av din redovisning plats
i svarsrutan.
När det gäller dina uppgifter kan man gå vidare
och kolla vem som står bakom artikeln. Det visar sig vara
en tidning som kallar sig Yelah. Det är en oberoende frihetligt
socialistisk mediegrupp där alla arbetar ideellt. Det kan
man hitta under rubriken: Vilka är vi? på länken
http://www.yelah.net/articles/vadyelah. Detta är alltså
en grupp som vill bilda opinion, det är bra att vara medveten
om. Här kunde du till exempel ha gått vidare till regeringens
hemsida och jämfört deras uttalanden med Yelahs.
Frågan löd: Ännu idag finns stridigheter mellan
samer och svenska regeringen kring rättigheter. Vilka former
tar de sig? Som du ser så finns regeringen med i frågan.
Många har också sökt med samer och regeringen
som sökord. Det har inte du gjort. Du har sökt på
samer och nyheter. Men du vinner inte
för att du gjort den allra bästa sökningen utan
för att du jobbat lite extra!
Flera, bland annat Jesper Öhrnborg Odd, citerar ett samiskt
upprop från maj 2000:
"För att uppmärksamma våra krav kommer vi nu
att ockupera en del av Stockholm. (Vi har lärt oss av kolonialstaten
Sverige hur det går till, ta först och fråga
inte!) För att komma riktigt nära maktens boning tar
vi nu över Strömsparterren och förklarar det för
samiskt land -Sápmi. Där upprättar vi ett sameläger..."
Källan är http://www.sapmi.se/domen/stockholm/index.html
Alexander Roivainen citerar riksdagsrevisorerna, http://www.riksdagen.se/debatt/9697/forslag/rr04/rr400017.htm:
"Regeringen bör inleda förhandlingar med Sametinget
om en revision av rennäringslagstiftningen. Syftet med revisionen
bör vara att bringa rennäringspolitiken i bättre
överensstämmelse med moderna förvaltningsprinciper,
vilket bl.a. innebär minskad regelstyrning och ökat
självbestämmande."
Vi har fått många andra ambitiösa svar denna vecka.
Denna gång har främst tre skolor utmärkt sig:
Stenbocksskolan i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge och Bäckahagen i Bandhagen!
Veckans problem, vecka 17:
Vilka åtgärder tog staten till på 1600-talet för att hindra samerna att
utöva sin religion?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Jean-Pierre Schenström
Skola: Bäckahagen i Bandhagen
Svar:
På 1600-talet sändes präster upp till samerna
och man byggde kyrkor för att man ville att samerna skulle
bli kristna. Några präster gick väldigt hårt
fram för att utrota samernas religion. Man förbjöd
jojken och man brände deras spåtrummor. Det fanns en
del präster som lyssnade på samerna och de förstod
att man måste berätta om kristendomen på deras
språk. Därför översattes bibeln till samiska.
Men det dröjde ända till 1800-talet innan kristendomen
slagit i genom bland samerna .
Metod:
Jag gick in på Altavista vista (svenska)och skrev "+Samerna
+religion +1600-talet" och jag hittade "Religion"
och längst ner på den sidan så står det
allt och religionen. Och jag har länken här --> http://www.skola.umea.se/dragon/dat/kk/kk10/minor/sam1/religion.htm
Lenas kommentar:
Grattis Jean-Pierre! Den här veckan har vi fått in
väldigt många svar. Det har varit svårt att utse
vinnare.
Du har angett hur du sökt och också uppgett adressen
där du hittade dina uppgifter. Det är det allra viktigaste.
Annars kan inte någon annan kontrollera det du skriver.
När man använder källor för att lösa
en uppgift eller skriva om något måste man vänja
sig vid att alltid tala om vilka de är (antingen det kommer
från en bok, tidning, TV-Radio-program, Internet eller något
annat)
Den sida som du anger kommer från Dragonskolan
i Umeå (http://www.skola.umea.se/dragon/). Det visar sig
vara en gymnasieskola. Sidan har gjorts av eleverna Carina Sandström,
Niklas Hansson och Magnus Tillqvist och gick i SP2CF. Sidan är
senast uppdaterad i april 1998. Det kan man lätt se om man
klickar på länken tillbaka till huvudsidan.
Det finns ingen direkt anledning att inte lita på sidan
tycker jag eftersom den ligger inom en webbplats som tillhör
ett gymnasium.
Vi kan utgå ifrån att det finns fler uppgifter att
hämta på andra webbplatser och det hade varit
bra om du kollat fler. Det är inte helt lätt att hitta
bra sidor om samernas religionshistoria men det finns en del.
Samernas riksförbund har t.ex. en webbplats http://www.sapmi.se/.
Om man kollar flera ställen måste man också
sammanställa uppgifterna genom att skriva en
egen text. De är bra om man vill minnas det man
tagit reda på.
Denna vecka var det flest deltagare från
Grubbe i Umeå, Båtsmanskolan i Mölnlycke,
Näsbyparksskolan i Täby, Ätradalsskolan och Stenbocksskolan i Ulricehamn,
Kvarnsveden i Borlänge, Bäckahagen i Bandhagen, Brunna på Ingarö och
Ramdalsskolan i Oxelösund. Grattis till fina insatser!
Veckans problem, vecka 16:
Den första passageraren i rymden var en hund.
Vad hette hon och vad hände med henne?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Mattias Gustafsson
Skola: Thorildskolan klass 8E, Kungälv
Svar:
Hundens namn var Laijka och hon skickades upp av forna Sovjetunionen
för att kolla om levande varelser kunde vara i rymden, det
hela slutade efter några timmar efter att experimenten var
klara hon dog av hettan och stressen.
Metod:
Jag gick in på google.com och sökte på hunden
i rymden och hittade AFTONBLADETs Artikel
(http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,220763,00.html)
Aftonbladet har säkra källor så jag litar på
deras artikel.
Lenas kommentar:
Du har uppgivit adressen där du hittat svaret. Det är
nödvändigt för att man ska ha en chans att vinna.
Du har också kommenterat att källan kan anses vara
säker. I det här fallet kan man nog hålla
med om att den i alla fall är den säkraste. Du hade
nämligen flyt när du hittade en artikel från den
29 oktober 2002. Inte så gamla uppgifter alltså.
Vi har fått in många olika svar den här veckan
om hur hunden verkligen dog. (Maten tog slut, hon dog av värme
eller kyla, syret tog slut, hon fick gift, hon var redan sjuk)
De olika svaren beror på att de kommer från olika
källor. Flera är privata hemsidor som man alltid bör
kolla upp och se om det som står där stämmer med
andra sidor.
Den här uppgiften är ett bra exempel på att
man bör kolla FLERA källor och inte blint lita på
en enda som man bestämmer sig för. Vi har fått
in 6 olika svar på varför hunden dog! Den senaste sanningen
tycks alltså vara att hon dog av stress och hetta.
Denna vecka var det flest deltagare från
Thorildskolan i Kungälv, Grubbe i Umeå, Båtsmanskolan i Mölnlycke,
Hjortsjö i Vaggeryd, Botsmark skola i Botsmark och Kungsbergsskolan i Linköping.
Grattis till fina insatser!
Veckans problem, vecka 15:
Vad menas med genmanipulerade livsmedel?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Jennifer Strömberg
Skola: Kvarnsveden, Borlänge
Svar:
Genmanipulation innebär att ingrepp görs i arvsmassan
hos en organism för att härigenom förändra
dess egenskaper. I stället för att korsa sorter, som
är nära besläktade flyttar man arvsmassa mellan
arter som står mycket långt ifrån varandra och
som i naturen aldrig skulle ha kunnat blanda sina arvsanlag. Genmodifiering
eller genmanipulation är alltså ingen naturlig utveckling
av traditionell avel och förädling. De grödor som
hittills har odlat fram har manipulerats är soja, majs, potatis,
socker.
Metod:
Jag gick in på www.google.com och där sökte jag
på "genmanipulerade livsmedel" där gick vi
in på genmanipulerade livsmedel-säkerhets problem men
där hittade inte svaret.Sen gick jag in på Miljöpartiet
de gröna-Nej till genmanipulerade livsmedel. Och där
hittade jag svaret.
Lenas kommentar:
Grattis Jennifer. Det var lätt att hitta dina uppgifter genom
att göra om din sökning. Jag fick upp Miljöpartiets
sida som femte träff. Adressen är http://www.mp.se/default.asp?mainframe=templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_1
1465_A_number_E_29411_A_category_E_11466. Glöm inte att
uppge exakt adress när ni talar om var ni funnit information!
(Man får gärna skriva om materialet till en egen berättelse.)
Malin Wahlin, du har också svarat bra, men jag
kan omöjligen hitta de uppgifter som du bygger ditt svar
på genom att följa din sökväg...
Denna vecka var det flest deltagare från
Transtrand i Ambjörnby, Thorildskolan i Kungälv, Grubbe i Umeå,
Ösbyskolan i Gustavsberg och så vinnarskolan (igen!) Kvarnsveden i Borlänge.
Veckans problem, vecka 14:
Vilket var det allra första priset som Astrid Lindgren fick ta emot som
författare. Vilken bok handlade det om?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Emma Sjöbeck
Skola: Brunns Skola, Ingarö
Svar:
Astrid Lindgren har fått många priser och
utmärkelser under sin tid som författare. Men det allra
första fick hon 1944, för sin bok "Britt-Marie
lättar sitt hjärta." Det var 2:a pris i Rabén
& Sjögrens pristävlan om flickböcker.
Metod:
Jag gick in på www.gooogle.com och där sökte jag på "Astrid Lindgren" Jag gick in på det andra resultatet som var http://www.astridlindgren.se/index_1024.htm
På den sidan klickade jag på "Om Astrid Lindgren" och hittade 1944. Sen sökte jag på
(google) "Astrid Lindgren" +förstapris Därifrån
gick jag in på det första resultatet http://www.alv.se/svenska/info/artiklar/priser.html.
Lenas kommentar:
Grattis till Emma och grattis till Brunns skola! Ni har vunnit
en gång tidigare i år. Det beror på att ni är
extra duktiga på att berätta hur ni gör era sökningar
och redovisa var ni hittar svaren. Emma, du har gjort din andra
sökning med ordet förstapris, alltså
inte första pris. Om du tittar på den sidan,
där du ändå hittat rätt svar på frågan,
så finns ordet förstapris i den här
meningen: 1946: Delat förstapris i Rabén &
Sjögrens pristävlan om detektivböcker för
ungdom med Mästerdetektiven Blomkvist. När du sökt
är detta ord (förstapris) som sökmotorn Google
hittat. Här har du ändå förstått frågan
rätt och ser att hennes FÖRSTA pris är ett andrapris
för Britt-Marie lättar sitt hjärta.
Det är väldigt bra att du kollat dina uppgifter på
två ställen. Det är inte självklart att man
kan lita på vad som står på nätet. Den
här gången är båda webbplatserna
Astrid Lindgrens Värld och http://www.astridlindgren.se/
mycket tillförlitliga. Visserligen är det väldigt otydligt
vem som står bakom http://www.astridlindgren.se/. Men om
man tittar under kontakt ser man att det bland annat
är bokförlaget Rabén & Sjögren som ger
ut hennes böcker. Om man vill e-posta går också
länken till en adress hos Rabén & Sjögren
(maria.liedholm@raben.se).
Ibland kan det vara lite klurigt att läsa en fråga!
Den här veckan är det en del av er som missuppfattat
frågan lite. Den löd: "Vilket var det allra första
priset som Astrid Lindgren fick ta emot som författare. Vilken
bok handlade det om?" En del har tänkt "förstapris",
det vill säga att hon kom etta i en tävling. Och då
har svaret blivit Pippi Långstrump. Hon fick nämligen
första pris i Rabén & Sjögrens pristävlan
om barnböcker med "Pippi Långstrump" 1945.
Men det allra första priset som hin fick över huvud
taget var ett andrapris i Rabén & Sjögrens pristävlan
om flickböcker med boken "Britt-Marie lättar sitt
hjärta". Det var ett år tidigare, 1944.
Denna vecka var det flest deltagare från
Hjortsö i Vaggeryd, Botsmark i Botsmark, Ätradal i Hökerum, Almåsskolan i Lindome,
Nyarp i Bankeryd, Innanbäck i Kalix, Brunn på Ingarö, Glimåker i Glimåker,
Hertsö i Luleå
Veckans problem, vecka 13:
Var hittar man bra ställen för isklättring i Sverige?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Michael Davidson
Skola: Gribby gård, Täby
Svar:
The Åva slab Djävulsporten Södertälje
Kanal Södermälarstrand Käppala, Lidingö Ågelsjön
innboda Orminge Hemsedal här kan man is klättra!
Metod:
Jag sökte på isklättring på google och
gick in på http://www.utsidan.se/klattring/isklattring.
Lenas kommentar:
Hej Michael!
Den webbplats som du hänvisar till är en webbplats för
alla former av friluftsliv som drivs av ett gäng entusiaster.
Det är bra att du uppger adressen till platsen där du hittat svar.
Du ger flera exempel på platser där man kan klättra.
Det är också bra.
Fler sökningar i olika sökmotorer hade förmodligen
gett ännu mer. Som Julia Danielsson vid Bergavik i Kalmar skriver:
"För att veta om det verkligen stämde gick jag in på andra sidor,
men där stod det samma sak...". Det är bra med sådana jämförelser.
En annan typ av koll anges av Mohammed på Bäckahagen:
"man kan kontakta dem så de e ok".
Denna vecka var det flest deltagare från
Kvarnsveden i Borlänge, Virsbo skola, Innanbäck i Kalix, Bäckahagen i Farsta,
Iniö skola, Bergavik i Kalmar, Gribby gård i Täby.
Veckans problem, vecka 12:
Sök två källor med motsatta uppfattningar om
kriget i Irak. Ge minst två av varderas skäl för
sina ståndpunkter.
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Siri Thoren
Skola: Brunn skola, Ingarö
Svar:
USA är för krig eftersom de vill ha olja och han vill
avsätta Sadam Hussein. Social demokraterna är emot kriget
eftersom det bryter mot FN:s konventioner och det dödar civila
människor + att Göran Persson tjänar på att
tycka så i nästa valkampanj.
Metod:
jag kom på att svenska politiker i alla fall socarna var
emot krig alltså gick jag in på WWW.socialdemokraterna.se
Sedan gick jag in på WWW.cnn.com eftersom cnn är ett
stort nyhetsankare i USA.
Lenas kommentar:
Denna veckas fråga har tydligen varit knepig. Det hade säkerligen
räckt att leta efter svenska sidor, till exempel partiernas
hemsidor och dags- och kvällstidningarna. Regeringen webbplats
är också bra. På
http://www.utrikes.regeringen.se/fragor/geografiska_omraden/mellanostern/ira
k.htm finns en hel att hämta när det gäller argument
emot kriget även om det inte är helt uppenbart.
På moderaternas och socialdemokraternas webbplatser kan
man också se att de båda partierna tolkar FN: s hållning
och synen på folkrätten olika.
Argument mot kriget kan man också hitta inom fredsrörelser
både i USA och i Sverige. Det är alltså inte
helt ok att skriva att USA är för krig som
du gör. USA:s politiska ledning och många av invånarna
är för att krig, men det finns också de som inte
gillar kriget. Det visar inte minst bland annat de stora demonstrationer
som genomförts.
Siri, du vinner därför att du har uppgett var du
funnit dina uppgifter. Du har letat på sidor som du redan
antagit ska ge svar på uppgiften. Det är bra att du
genom att tänka till själv kommit på att du kan
gå direkt till socialdemokraternas webbplats och CNN:s webbplats.
Dessutom har du lagt till en egen synpunkt: Göran Persson
tjänar på att tycka så i nästa valkampanj.
Om du har rätt eller fel i denna synpunkt kan man ju aldrig
veta, men det är bra att du reflekterat över det.
Du kunde ha uppgett exakt adress där du hittat dina uppgifter.
CNN är förvisso ett stort nyhetsankare i USA. Men de
rapporterar faktiskt också om opposition och fredsdemonstrationer
vilket innebär att man inte kan säga att nyhetsbyrån
är ett språkrör för Bush-administrationen.
Man erbjuder till exempel också folk att diskutera om kriget
under: "Your comments: For and Against."
Denna vecka var det få deltagare, flest från
Brunn på Ingarö, Stora Höga skola i Stora Höga och
Grevåker i Hammerdal.
Veckans problem, vecka 11:
Vilka olika folkslag invandrade till Sverige under medeltiden?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Natalie Larsson
Skola: Kvarnsvedens skola, Borlänge
Svar:
friserna, tyskarna, britterna, danskarna, norrmän, finnar, ryssar, ester
och liverna, polaker, letter, litauer, kosacker, prusser, jatuingar,
balttyskar, ukrainare, vitryssar, nederländerna
Metod:
www.altavista.com +medeltiden+invandrare medeltidsfakta som är
gjord av www.medeltidsveckan.com. invandrarna-våra förfäder.
Lenas kommentar:
Du har talat om hur du sökt och var du hittat
dina uppgifter. Det är lätt att följa din sökning.
Medeltidsveckan är ett evenemang på Gotland varje sommar.
Bakom detta står bland annat Gotlands kommun och Länsmuseet
på Gotland tillsammans med kommersiella sponsorer. Man kan
räkna med att den information som finns på sidorna
är trovärdig i synnerhet därför att Länsmuseet
står bakom. Det hade varit bra om du skrivit liet om detta
också.
Under länken sponsorer hittar du uppgifterna.
Länken som du hittat går till http://www.geocities.com/forfader/
och den hittar man under länkar Medeltidsfakta
på medeltidsveckans hemsida. Det hade varit bra om du hade
uppgett det också!
Flera har mycket bra svar. Dessvärre
har några inte fyllt i vilken skola de går i eller en riktig
e-postadress! Tänk på det nästa gång!
Den här frågan är bra att undersöka med FLERA
webbplatser. Det har kommit in varierade svar denna veckan beroende
på var ni har sökt. För att få en fullständigare
bild av alla folkslag som invandrat måste man kolla flera källor!
Mest aktiva skolor denna vecka:
Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix, Botsmark, Stretered i Kållered,
Bergavik i Kalmar, Gribby gård och Bergtorp i Täby.
Veckans problem, vecka 10:
Vad är ett Ozonhål?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Felix Hägglund
Skola: Nyarpsskolan, Bankeryd
Svar:
Ozonlagret är som en hinna över jorden. Det skyddar
jorden från solens starka och eventuelltfarliga strålar.
Om inte ozonlagret är där så blir det varmt på
jorden och då kommer även uv strålningen (ultraviolett
strålning) in på jorden och det är inte bra.
Ozonhål är hålet i ozonlagret.
Metod:
Först gick jag till sökmotorn "Yahoo!". Där
skrev jag "Ozonhål" i sökrutan. Där
kan man läsa under länkarna som är mycket användbart.
Jag gick in på nr 4. Där finns rubriken ozonhål
direkt på skärmen. Där står det. Se svaret.
det är adressen: http://www.forskning.se/aktuella_fragor/ozon/9.asp
Lenas kommentar:
Du har svarat bra på frågan: Vad är ett Ozonhål?
En del har också talat om varför ozonhål uppstår.
Det är också bra, men inte nödvändigt. Du
vinner därför att du har en bra adress att hänvisa
till och du har också talat om hur du har sökt så att jag kan
göra om sökningen. När jag gjorde om sökningen
fick jag också upp din träff som den fjärde i
listan. Du har också använt egna och ord och gett ett
bra svar.
Du har fått dina uppgifter från en webbplats som
heter forskning.se som är ett samarbete mellan 4 etablerade
organisationer, bland annat Vetenskapsrådet som är
en statlig inrättning. Det hade varit bra om du kommenterat
din källa genom att tala om att den säkerligen är
trovärdig.
För att ha en chans att vinna tävlingen måste
man vara tydlig med att tala om vilka sökmotorer eller kataloger
som man använt och dessutom redovisa den adress där
man hittat uppgifter som gör att man kan lösa problemet.
Det är också jättebra om man söker på
flera ställen och jämför olika webbplatser. Kanske
kan det visa sig att man får olika svar beroende på
var man söker. Då kan man undra över vad som kan
vara riktigt och vad som kan vara falskt, eller om det faktiskt
finns fler svar på en fråga.
Mest aktiva skolor denna vecka:
Nyarp i Bankeryd, Iniö skola, Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix,
Bergavik i Kalmar, Insjön i Leksand, Transtrand i Värmland, Lingbo,
Gribby gård i Täby och Vänerskolan i Vetlanda.
Veckans problem, vecka 7:
Många bildskärmar är TCO-märkta. Vad innebär
TCO-märkning och varför infördes den?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Joakim Berg
Skola: Skolbyn, Hudiksvall
Svar:
TCO märkt menas att bildskärmen är miljömärkt.
Dels kvicksilver är förbjudet i TCO-märkta bildskärmar.
Antalet plastämnen ska vara mycket lite för att göra
det lättare att återvinna. Den ska inte heller dra
för mycket el. Det är alltså ungefär som
svanen och bra miljövals märkningar, fast till datorer
och bildskärmar. Det är ju bra för miljön,
det är ju det viktigaste!
Metod:
Jag sökte på google och hittade ganska snabbt ettt
svar på frågan. Jag hittade svaret på http://www.tco.se/press/lop398E.htm
Där står det mycket om dessa bildskärmar, dels
TCO-Märkninges Historia m.m.
Lenas kommentar:
Det var knepigt att utse en vinnare med bra svar på båda frågor.
Du har skrivit hur du gått
tillväga och du har också kommenterat det du hittat
med egna ord: Det är alltså ungefär som
svanen och bra miljövals märkningar, fast till datorer
och bildskärmar. Det är ju bra för miljön,
det är ju det viktigaste! Jag uppskattar verkligen
att du ger en egen kommentar till uppgiften!
Du har också uppgett adressen till den sida där
du hittat lösningen. Det är ett pressmeddelande på
TCO (Tjänstemännens centralorganisation, som är
en centralorganisation för flera fackförbund). Det hade
varit bra om du kommenterat detta, alltså varifrån
din information hämtades. Intressant är nämligen
att TCO-märkningen slagit igenom i hela världen, men
görs av en svensk facklig organisation för att få
kontorsutrustning anpassad efter de människor som ska arbeta
med den.
Några tips
De som vinner har oftast skrivit ner sin lösning med egna
ord. Dessutom vinner aldrig någon som inte talat om var
och hur han eller hon hittat informationen. Vi vill ha adresser:
http://www
. Kommentera gärna också om de
sidor som du använder dig av kan vara trovärdiga!
Mest aktiva skolor denna vecka:
Skolbyn i Hudiksvall, Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix,
Ormsta i Vallentuna, Stretered i Kållered, Skäggeberg i
Sunne och Östra skolan i Hudiksvall.
Veckans problem, vecka 6:
Varför har Indianhövdingen Oren Lyons blivit Hedersvuxenvän (Honorary
Adult Friend ) till The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Petri Teeri
Skola: Näsbyparksskolan, Täby
Svar:
Han har representerat indianerna och ursprungsbefolkningarna i
olika FN-sammanhang och i samtal med världens ledare. Han
ska: o Fira barnets rättigheter och vårt pris. o Vara
ambassadör för våra rättigheter och vårt
pris. o Stödja att unga människor genom priset kan dela
med sig till andra barn av sina livserfarenheter, tankar och drömmar
och lära sig mer om barnets rättigheter och demokrati.
o Kämpa för och försvara barnets rättigheter.
o Hjälpa till så att världens barns röst
hörs.
Metod:
Jag gick in på www.altavista.com och sökte på
Oren Lyens hedersvuxenvän. Sen hittade jag sidan:
http://www.childrensworld.org/wcpswe/adultfriend/honoraryadultfriend/orenlyons.asp
Lenas kommentar:
Det var lätt att göra om din sökning
och du har klickat dig vidare sedan du fått upp Childrensworld/Nätgloben.
Tyvärr kommer jag inte längre eftersom servern verkar
vara tillfälligt nere. Men du har angett en adress i din
metod som flera andra också har gjort, så jag utgår
ifrån att den riktig. En del har bara letat på ordet hedersvuxen och
då lämnat mer allmänna svar som t.ex. Att
barnen ska få ärva oförstörd jord och naturen
känner inga gränser.
Andra har lämnat mer korrekta svar som "representerat
indianerna och ursprungsbefolkningarna i olika FN-sammanhang och
i samtal med världens ledare". Det var roligt att du
jobbat lite extra och svarat på orsaken till att han fick
priset både genom att tala om vad han har gjort
speciellt och vad man ska uppfylla generellt för att få
det.
Ytterligare en del tävlande berättar till exempel om uttalanden
som Oren Lyens gjort. Så det var många olika typer
av svar på frågan denna vecka! Det gäller att
tänka efter om man verkligen svarat på själva
frågan alltså!
Mest aktiva skolor denna vecka:
Botsmark i Botsmark, Bergavik i Kalmar, Skolbyn i Hudiksvall,
Stenbock i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge, Hedeby i Vagnhärad,
Näsbyparksskolan i Täby, Smedshagen i Hässelby, Transtrand i Ambjörnby
och Noregårdsskolan i Växjö.
Veckans problem, vecka 5:
Om man är blodgivare tas det tester på blodet så att det inte är smittat av sjukdomar. Vilka tester handlar det om?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Malin Olsson
Skola: Kvarnsvedens skola, Borlänge
Svar:
Testerna men tar är: Hb-värde HIV Hepatit B
Hepatit C Syfilis.
Metod:
först gick jag in på sökguider och tips. där
hittade jag Länkskafferiet. Där gick jag in på:
människan > människokroppen > Blodet,blodomloppet,hjärtat
> Blodet och de blodbildande organen. Där hittade jag:www.geblod.nu.
Där gick jag in på Mer fakta>Vad händer med
ditt blod och där hittade jag svaret!
Lenas kommentar:
Hej Malin!
Du har tydligt redovisat hur du gått tillväga och det
är lätt att kontrollera din lösning genom att följa
din beskrivning. Det var klokt att gå in på Länkskafferiet
för en sådan här uppgift även om många
andra vägar också är bra, naturligtvis.
Uppgifterna kommer från en säker källa. http://www.geblod.nu/
är en webbplats för blodcentralerna i Sverige. Här
kan man ta reda på exakt var den närmaste blodcentralen
ligger om man vill ge blod och vilka regler som gäller. Dessutom
finns en massa andra fakta.
Många har uppgivit den här webbadressen som svar
och en del visste redan adressen direkt.
Många av er som tävlar missar att beskriva hur ni söker
och de adresser som ni använder på vägen. Då är ni ute!
Det ska vara lätt att göra om sökningen och hitta
samma sidor som ni använder er av. Kommentera också
gärna om de sidor som ni använt kan anses
vara trovärdiga. Kolla om de som ger ut sidorna presenterar
sig! När det gäller den här webbplatsen finns det
en rubrik under mera fakta som heter Om blodcentralerna.
Här finns en utförlig presentation om just blodcentralerna
som står för sidorna. Det är alltid bra och tydligt
för den som söker på nätet när det finns
sådana fakta.!
Veckans problem, vecka 4:
Leta efter förklaringar till vad en klotblixt är.
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Paulina Arnoldsdotter
Skola: Skolbyn, HUDIKSVALL
Svar:
Man tror att det är ett klot av gas(plasma)som håller
ihop på nåt konstigt vis. Den ser ut som ett ljusklot
som svävar. Den uppkommer ofta vid åskväder. Ljuset
hos klotet jämförs meden 20 watts glödlampa. Färgen
är orange men blåaktiga blixtar har setts. Den uppstår
när blixten är i kontakt med elektriska ledare, metallvattenledare,
skorstensrör eller värme-element.
Metod:
paranormal.se/topic/klotblixt.html Skrivet av Anders Persson.
www.hvi.uu.se/IFH/blixtar/klotblixt.html Skrivet av Anders Larsson.
Jag gick in på www.google.com och sökte på "Vad
är en klotblixt" och fick fram de där sidorna.
Lenas kommentar:
Det var många deltagare och många bra svar denna
vecka. Men många har gömt att ordenligt tala om hur
de sökt och/eller glömt att uppge adresserna där
de hittat svar på uppgiften.
Paulina, först hittade jag inte den adress till Uppsala Universitet
som du hänvisar till. (http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtar/Klotblixt.html)
Det berodde förmodligen på att klotblixt
stavas med stort K i adressen. Du hade skrivit litet k. Så
jag gick bakåt i adressen och hamnade på
http://www.hvi.uu.se/ . Där klickade jag på Åska
och kom till en sida http://www.hvi.uu.se/IFH/Aska.html.
När jag klickade på Klotblixt, ett fenomen som
gäckar vetenskapen så fick jag upp samma adress.
Sidan ligger inom ramar och då blir det så. Men man
kan luska ut den exakta adressen genom att högerklicka på
länken och begära öppna i nytt fönster.
Det har du uppenbarligen gjort!
Du vinner för att du uppgivit de adresser som du hittat
informationen på. Det är absolut nödvändigt
för att jag ska kunna kolla svaren ordentligt. Du vinner
också för att du (som flera andra) har kollat mer än
ett ställe. En privatperson står bakom http://paranormal.se/.
Det behöver inte betyda att de inte är trovärdiga.
Men det är mycket bra att du jämfört med sidor
på ett universitet.
På adressen http://paranormal.se/topic/klotblixt.html
kan man lösa att klotblixten ofta är intensivt
lysande i vitt med också gult, grönt, rött, blått
eller violett. På Uppsala universitet säger man
att färgen är orange med ganska stor spännvidd
från rödaktig till gulvit. Även blåaktiga
klotblixtar har setts.
Där talar man alltså inte om gröna blixtar som
man gör på paranormal.se.
Sådana här upptäckter kan ju göra att
man verkligen vill ta reda på vem som har rätt genom
ytterligare undersökningar!
Mest aktiva skolor denna vecka:
Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark, Bergavik i Kalmar,
Karlbergsskolan i Karlskoga, Skolbyn i Hudiksvall (vinnare),
Stenbock i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge, Oxievång i Oxie,
Orsa skola i Orsa, Ormsta i Vallentuna, Grenna i Gränna.
Veckans problem, vecka 3:
Vilket datum firar Australien sin nationaldag och till minne av vad?
Varför möter detta protester?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Julia Heidmark & Emma Widerström
Skola: Ormsta, Vallentuna
Svar:
Datum: Australien firar sin nationaldag den 26 januari. Till minne
av: Detta eftersom de första fångarna anlände
New South wales från Storbrittanien då.
Därför protester: Detta datum år 1788 anses vara
den dag då engelskmännen satte sin fot på australiensisk
mark och formellt sett "tog över" landet. The First
Fleet anlände den 26 januari 1788 med de första brittiska
straffångarna.
Metod: Vi sökte på altavistas hemsida på Australiens
huvudstad och hittade "Fakta Australiens historia religon
politik information geografi australiens" och på en
sida på http://firstclass.lh.umu.se/~bodil2.soderqvist/downunder.htm
Lenas kommentar:
De källor som ni hänvisar till: en faktasida om Australien
som ligger på Spray och sidan från lärarutbildningen
från Luleå Universitet verkar trovärdiga. Denna
vecka var det många som hänvisare till mer eller mindre
personliga hemsidor lustigt nog. Det hade också varit naturligt
att gå till officiella sidor direkt i Australien. Det finns
många platser där man kan läsa om Australia
Day.
Det är bra att ni undersökt mer än en plats på
nätet och att ni skrivit ner svar själva.
Tobias Prag och Almir Zubanovic från Bergaviksskolan
har också jobbat bra denna vecka. De skriver: Vi sände
ett mail till vår vänskola i Australien och frågade
den lärare som tar hand om Älgen Hälge som vi sänt
till dem. Hälge har en sida på Internet där han
berättar om Australien för oss:
http://www2.kalmar.se/bergavik/haelge/australia.htm.
Kul att söktävlingen når till andra sidan jordklotet!
Mest aktiva skolor:
Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark,Sundsbro i Bunkeflostrand, Bergavik i Kalmar,
Norregård i Växjö, Kunsgberget i Linköping, Insjön i Insjön,
Eklanda i Mölndal, Spångholmsskolan i Bara, Orsa skola, Tynnered och så vinnarna: Ormsta i Vallentuna.
Veckans problem, vecka 2:
Varför får man acne (finnar)?
Grattis till veckans vinnare:
Namn: Kristoffer Bergdahl
Skola: Innanbäcken, Kalix
Svar: Vad är akne? Akne utvecklas i de fettproducerande enheterna
i huden som kallas talgkörtlar. Dessa är mycket varierande
i såväl form och storlek. Det finns en eller flera
talgkörtlar vid varje hårsäck, även kallad
follikel. Dessa körtlar utsöndrar en oljig blandning
som kallas talg och som normalt passerar ut genom hårfollikeln
till hudytan. Under puberteten växer talgkörtlarna och
börjar producera mer talg särskilt i ansiktet, på
bröstet och ryggen. Akne uppstår då den normala
utförsgånge.
Metod: jag chansade på att det fanns en sida som hette www.akne.nu
Lenas kommentar:
Oj, vad många bra sökningar det var denna vecka!
Flera har redogjort bra för hur ni sökt och också
ansträngt er för att skriva en egen liten berättelse
och inte bara klippt och klistrat.
Det var svårt att utse vinnare bland alla jämbördiga
svar. Kristoffer, du vinner trots allt, fast du klippt och
klistrat. Det beror på att du var så djärv
och klurig att du gissade dig till att det fanns en webbplats som
hette www.acne.nu. Det var inte illa!
Det finns ingen direkt anledning att tro att uppgifterna du
fått skulle vara felaktiga. Men om du velat kolla källan
lite mer kunde du ha gått in på http://www.medhouse.se/.
De som står bakom sidan kallar sig nämligen Medhouse
AB Det visar sig vara ett företag som säljer tjänster
inom bland annat marknadsföring för läkemedel.
Många skolor har varit aktiva denna gång! Mest aktiva:
Norgården i Uddevalla, Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark,
Sundsbro i Bunkeflostrand, Brunna på Ingarö, Bergavik i Kalmar,
Norregård i Växjö, Kunsgberget i Linköping, Insjön i Insjön,
Eklanda i Mölndal och Björngårdsskolan och Högalid i Stockholm. Grattis till fina insatser!
|