Startsidan


Veckans fråga: Mini

Veckans fråga: Junior

Om tävlingen

Vinnare, uppgifter och lösningar:
Vinnare vt2010
Mini / Junior
Vinnare ht2009
Mini / Junior
Vinnare vt2009
Mini / Junior
Vinnare ht2008
Mini / Junior
Vinnare vt2007
Vinnare ht2006
Vinnare vt2006
Vinnare ht2005
Vinnare vt2005
Vinnare ht2004
Vinnare vt2004
Vinnare ht2003
Vinnare vt2003
Vinnare ht2002
Vinnare vt2002
Vinnare ht2001
Vinnare vt2001
 
 
Veckans vinnare !



Vårterminen 2003



Veckans problem, vecka 21:

När uppfanns kontorsgemet och hur gick det till?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Marcus Rosendahl
Skola: Tunboskolan

Svar:
Gemet fick sin nuvarande form för över hundra år sedan. Som dess skapare utpekas för det mesta en 33-årig norsk elektrotekniker från Akershus, Johan Vaaler, som år 1899 uppfann en egen pappersklämma – patentsökt i Tyskland två år senare. Påståendet är dock problematiskt. Vaalers gem är visserligen mycket likt våra nutida, men det misstämmer på en viktig punkt: den är inte uppbyggd med den bekanta dubbla ovalen.

Metod:
Jag gick in på google.com och sökte på gemets historia och fick på en gång fram rätt rubrik. Klickade mig in på den och kom till peterenglund.com.

Lenas kommentar:
Grattis Marcus! Jag kunde lätt göra om din sökning och hitta sidan som du funnit om gemets historia. Den ligger på http://www.peterenglund.com/textarkiv/xgemhist.htm och det hade varit bra om du uppgett den adressen. (Först försökte jag leta direkt i textarkivet på http://www.peterenglund.com/. Men där fick jag inte fram träffen.Jag sökte både på gem, gemets historia och Johan Vaaler).

Artikeln som du refererar till är ganska lång och du har klippt och klistrat in den information som ger direkt svar på frågan.
Den källa som du anger är mycket bra. Peter Englund är ju en känd historiker. Frågan om vem som egentligen uppfann gemet går ju enligt Peter Englund att tvista om. En amerikan, Matthew Schooley, anses också kunna göra anspråk på att ha gjort det. Jag antar att du hade med den uppgiften i ditt
svar. Men som du ser fick inte hela svaret plats i svars-rutan.




Veckans problem, vecka 20:

Anses det finnas större risker för barn än för vuxna att prata mycket i mobiltelefon - i så fall varför?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Mikael Andersson
Skola: Klockarskolan i Säter

Svar:
En australiensisk rapport säger att barn absorberar mikrovågor 3.3 gånger mer än en vuxen. De är därför speciellt oroliga i Australien och kämpar emot att man har sändare till mobiltelefoner nära barndaghem. I Sverige har man inte denna debatt ännu. Ett halvår efter att den engelska regeringen fick rapporten i maj år 2000 gick den ut och underströk att föräldrar ska hålla sina barn och ungdomar borta från mobiltelefoner. Skälet är att eftersom hjärnan och nervsystemet fortfarande utveckla.

Metod:
Jag gick in på sökmotorn Google.com och sökte på risker +barn +mobiltelefoner och fick fram 1030 resultat. Jag tog ock kollade på några av de sidorna jag tyckte hade att göra med frågan. Då fick jag fram två resultat som jag tyckte var ganska pålitliga. En var skriven av en författare som är ansvarig för utländska kontakter inom FEB, Föreningen för El-och Bildskärmskadade. Den var visserligen från år 1997, så helt pålitlig var den kanske inte. http://boes.org/nordic/micro2.html Det andra svaret fann jag på facktidningens,Dagensarbete,hemsida, vilket kanske inte är den säkrast källan, men informationen har rapoteras till den engelska regeringen vilket jag tyckeer är pålitligt nog.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/07018bc8460a59464125676c004f18e5
/bba83dd64bbc3c6a41256bcd004126d9?OpenDocument.

Lenas kommentar:
Hej Mikael!
Tack för ditt urförliga arbete. Du har hittat två olika källor som talar om riskerna med mobiltelefoner och barn. Du har dessutom skrivit ner din lösning med egna ord och kommenterat pålitligheten av dina källor. Det är mycket bra! Det är lätt att följa din sökning vilket också är nödvändigt för mig, för att jag ska kunna bedöma om du gjort ett bra jobb.
Din första källa kommer från boes.org som är en organisation för “Children's Rights Across the World”. Det är faktiskt lite svårt att uppfatta hur gammal informationen är även på deras huvudsida! (http://boes.org).Den verkar inte vara uppdaterad på senare tid. Din andra källa, Dagens Arbetes intenetupplaga, kan nog anses vara en hyfsad källa. Dagens Arbete utges till alla medlemmar i LO-förbunden Grafikerna, Industrifacket, Metall och Pappers. Den ägs till 39,1 % av Metall och till 20,3 % vardera av Industrifacket, Grafikerna och Pappers. Altt detta kan du läsa om på länken “Dagens Arbete AB.” Som finns på sidan som handlar om på sidan som presenterar redaktionen.(http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/d2bbc14009f44c79412
56759004c3f1c/15b448cd9966a7214125675c0067faaf)

Barn förefaller vara känligare för mobiltelefonernas strålning därför att de har tunnare skallben vilket innebär att nervceller och hjärnen blir mer utsatta, de absorberar 3,3 gånger mer mikrovågor än vuxna. Det är omstritt hur skadligt detta är, men det finns undersökningar som pekar på sömnproblem och minnesluckor och för tidigt åldrande av hjärnan.Flera elever har hittat texter om varningsrapporter från Storbrittanien och Australien och från tyska läkare.
Det är nödvändigt att kolla flera olika källor när man får en sådan här uppgift, där uppgifterna är mycket omstridda och säker vetenskaplig kunskap knappast existerar - bland annat då vi har så kort tid då mätningar kunnat göras på människor!

Den här uppgiften har gett många svar.
Massor av bidrag från Stenbocksskolan i Ulricehamn och Klockarskolan i Säter (välkomna hit och grattis till segern denna vecka!), men också Vårbacken i Skärholmen, Mariaskolan i Stockholm och Botsmark skola i Botsmark har varit aktiva.




Veckans problem, vecka 19:

Varför vill SF vill ha övervakningskameror på bio?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emelie Nathalie Nicklas
Skola: Tyresö skola i Tyresö

Svar:
Det är det ökande våldet, hot och stökiga gäng som tar sig in utan att betala som motiverar övervakningen resonerar man.

Metod:
vi sökte på expressen med sökordet sf bio och fann svaret på:
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=31731.

Lenas kommentar:
Hej Emelie!
Du vinner för att du har talat om hur du sökt (att du gått direkt till expressen) och talat om vilka sökord som du använt. Du uppger också den Internetadress där du funnit svaret.
(http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=31731)

Det är en etablerad tidning som du får dina uppgifter ifrån och man kan utgå ifrån att de inte hittar på dem (även om kvällstidningar brukar anklagas för sensationslystnad)

Linnea Grunnesjö, Östra skolbyn, Hudiksvall har hittat helt andra uppgifter “SF (Svensk Filmindustri) vill ha övervakningskameror för att ingen ska kunna filma filmer som inte kommit ut i butikerna än och sälja dom svart eftersom det är en olaglig handling. När "Sagan om de två tornen" hade premiär visiterade man besökarna, men SF (Svensk Filmindustri) menar att det kanske inte räcker för att vara säker. I Stockholm hade man övervakningskameror, men utan licens från polisen så därför har man nu tagit ned dom.”
Fint sökarbete, men vi saknar adressen där du hittat uppgifterna!

Den här gången har många skolor varit aktiva och det har kommit in mängder med svar. Vi påminner om reglerna för tävlingen. På tävlingssidan står det: Tala om hur du betett dig för att hitta informationen. Ange sökväg och källor. Jämför gärna flera källor. Bedöm om de uppgifter du hittar kan vara sanna. Motivera varför!

Tre skolor har dominerat: Stenbocksskolan i Ulricehamn, Tyresö skola i Tyresö och Östra skolbyn i Hudiksvall, men också Äppelvik i Bromma, Transtrand i Ambjörnby och Rutsborg i Bjärred har varit aktiva.




Veckans problem, vecka 18:

Ännu idag finns stridigheter mellan samer och svenska regeringen kring rättigheter. Vilka former tar de sig?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Robin Ljungviken
Skola: Stenbocksskolan i Ulricehamn

Svar:
Sveriges regering vägrar att skriva under samernas rättigheter. Samerna vägrade bli en del av civilisationen, detta ledde till den så kallade "lapp ska vara lapp"-politiken där man förbjöd samer att bo i vanliga hus, barnen att gå i skolan, de fick inte äga sina egna områden, man skilde på renägande samer och icke renägande samer, ILO ville inte ge samerna samma rättigheter som andra ursprungsfolk, etc, för att deras vilda ras inte skulle försvagas och dö ut... Därför demonstrerar samerna...

Metod:
Jag sökte på evereka efter "samer nyheter" sedan kollade ja lite olika länkar sedan på länk 8 kom man in på "Sveriges gömda folk" då kom man in på en sida som heter http://www.yelah.net/articles/samer där stod det en del om samers rättigheter, och då skrev jag ner lite om de rättigheter som de inte fick ut, och som Sveriges regering vägrade ge dem.

Lenas kommentar:
Hej Robin! Jag blev glad när jag upptäckte att du sökt igenom flera artiklar och själv tagit ut det du tyckte var viktigt. Tyvärr fick bara en del av din redovisning plats i svarsrutan.
När det gäller dina uppgifter kan man gå vidare och kolla vem som står bakom artikeln. Det visar sig vara en tidning som kallar sig Yelah. Det är en oberoende frihetligt socialistisk mediegrupp där alla arbetar ideellt. Det kan man hitta under rubriken: Vilka är vi? på länken http://www.yelah.net/articles/vadyelah. Detta är alltså en grupp som vill bilda opinion, det är bra att vara medveten om. Här kunde du till exempel ha gått vidare till regeringens hemsida och jämfört deras uttalanden med Yelahs.
Frågan löd: Ännu idag finns stridigheter mellan samer och svenska regeringen kring rättigheter. Vilka former tar de sig? Som du ser så finns regeringen med i frågan. Många har också sökt med samer och regeringen som sökord. Det har inte du gjort. Du har sökt på ”samer” och ”nyheter”. Men du vinner inte för att du gjort den allra bästa sökningen utan för att du jobbat lite extra!

Flera, bland annat Jesper Öhrnborg Odd, citerar ett samiskt upprop från maj 2000:
"För att uppmärksamma våra krav kommer vi nu att ockupera en del av Stockholm. (Vi har lärt oss av kolonialstaten Sverige hur det går till, ta först och fråga inte!) För att komma riktigt nära maktens boning tar vi nu över Strömsparterren och förklarar det för samiskt land -Sápmi. Där upprättar vi ett sameläger..."
Källan är http://www.sapmi.se/domen/stockholm/index.html

Alexander Roivainen citerar riksdagsrevisorerna, http://www.riksdagen.se/debatt/9697/forslag/rr04/rr400017.htm:
"Regeringen bör inleda förhandlingar med Sametinget om en revision av rennäringslagstiftningen. Syftet med revisionen bör vara att bringa rennäringspolitiken i bättre överensstämmelse med moderna förvaltningsprinciper, vilket bl.a. innebär minskad regelstyrning och ökat självbestämmande."

Vi har fått många andra ambitiösa svar denna vecka. Denna gång har främst tre skolor utmärkt sig: Stenbocksskolan i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge och Bäckahagen i Bandhagen!




Veckans problem, vecka 17:

Vilka åtgärder tog staten till på 1600-talet för att hindra samerna att utöva sin religion?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jean-Pierre Schenström
Skola: Bäckahagen i Bandhagen

Svar:
På 1600-talet sändes präster upp till samerna och man byggde kyrkor för att man ville att samerna skulle bli kristna. Några präster gick väldigt hårt fram för att utrota samernas religion. Man förbjöd jojken och man brände deras spåtrummor. Det fanns en del präster som lyssnade på samerna och de förstod att man måste berätta om kristendomen på deras språk. Därför översattes bibeln till samiska. Men det dröjde ända till 1800-talet innan kristendomen slagit i genom bland samerna .

Metod:
Jag gick in på Altavista vista (svenska)och skrev "+Samerna +religion +1600-talet" och jag hittade "Religion" och längst ner på den sidan så står det allt och religionen. Och jag har länken här --> http://www.skola.umea.se/dragon/dat/kk/kk10/minor/sam1/religion.htm

Lenas kommentar:
Grattis Jean-Pierre! Den här veckan har vi fått in väldigt många svar. Det har varit svårt att utse vinnare.
Du har angett hur du sökt och också uppgett adressen där du hittade dina uppgifter. Det är det allra viktigaste. Annars kan inte någon annan kontrollera det du skriver. När man använder källor för att lösa en uppgift eller skriva om något måste man vänja sig vid att alltid tala om vilka de är (antingen det kommer från en bok, tidning, TV-Radio-program, Internet eller något annat)

Den sida som du anger kommer från Dragonskolan i Umeå (http://www.skola.umea.se/dragon/). Det visar sig vara en gymnasieskola. Sidan har gjorts av eleverna Carina Sandström, Niklas Hansson och Magnus Tillqvist och gick i SP2CF. Sidan är senast uppdaterad i april 1998. Det kan man lätt se om man klickar på länken ”tillbaka till huvudsidan”. Det finns ingen direkt anledning att inte lita på sidan tycker jag eftersom den ligger inom en webbplats som tillhör ett gymnasium.
Vi kan utgå ifrån att det finns fler uppgifter att hämta på andra webbplatser och det hade varit bra om du kollat fler. Det är inte helt lätt att hitta bra sidor om samernas religionshistoria men det finns en del. Samernas riksförbund har t.ex. en webbplats http://www.sapmi.se/.
Om man kollar flera ställen måste man också sammanställa uppgifterna genom att skriva en egen text. De är bra om man vill minnas det man tagit reda på.

Denna vecka var det flest deltagare från Grubbe i Umeå, Båtsmanskolan i Mölnlycke, Näsbyparksskolan i Täby, Ätradalsskolan och Stenbocksskolan i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge, Bäckahagen i Bandhagen, Brunna på Ingarö och Ramdalsskolan i Oxelösund. Grattis till fina insatser!




Veckans problem, vecka 16:

Den första passageraren i rymden var en hund.
Vad hette hon och vad hände med henne?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Mattias Gustafsson
Skola: Thorildskolan klass 8E, Kungälv

Svar:
Hundens namn var Laijka och hon skickades upp av forna Sovjetunionen för att kolla om levande varelser kunde vara i rymden, det hela slutade efter några timmar efter att experimenten var klara hon dog av hettan och stressen.

Metod:
Jag gick in på google.com och sökte på hunden i rymden och hittade AFTONBLADETs Artikel (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,220763,00.html)
Aftonbladet har säkra källor så jag litar på deras artikel.

Lenas kommentar:
Du har uppgivit adressen där du hittat svaret. Det är nödvändigt för att man ska ha en chans att vinna. Du har också kommenterat att källan kan anses vara ”säker”. I det här fallet kan man nog hålla med om att den i alla fall är den säkraste. Du hade nämligen flyt när du hittade en artikel från den 29 oktober 2002. Inte så gamla uppgifter alltså.

Vi har fått in många olika svar den här veckan om hur hunden verkligen dog. (Maten tog slut, hon dog av värme eller kyla, syret tog slut, hon fick gift, hon var redan sjuk) De olika svaren beror på att de kommer från olika källor. Flera är privata hemsidor som man alltid bör kolla upp och se om det som står där stämmer med andra sidor.

Den här uppgiften är ett bra exempel på att man bör kolla FLERA källor och inte blint lita på en enda som man bestämmer sig för. Vi har fått in 6 olika svar på varför hunden dog! Den senaste ”sanningen” tycks alltså vara att hon dog av stress och hetta.

Denna vecka var det flest deltagare från Thorildskolan i Kungälv, Grubbe i Umeå, Båtsmanskolan i Mölnlycke, Hjortsjö i Vaggeryd, Botsmark skola i Botsmark och Kungsbergsskolan i Linköping. Grattis till fina insatser!




Veckans problem, vecka 15:

Vad menas med genmanipulerade livsmedel?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jennifer Strömberg
Skola: Kvarnsveden, Borlänge

Svar:
Genmanipulation innebär att ingrepp görs i arvsmassan hos en organism för att härigenom förändra dess egenskaper. I stället för att korsa sorter, som är nära besläktade flyttar man arvsmassa mellan arter som står mycket långt ifrån varandra och som i naturen aldrig skulle ha kunnat blanda sina arvsanlag. Genmodifiering eller genmanipulation är alltså ingen naturlig utveckling av traditionell avel och förädling. De grödor som hittills har odlat fram har manipulerats är soja, majs, potatis, socker.

Metod:
Jag gick in på www.google.com och där sökte jag på "genmanipulerade livsmedel" där gick vi in på genmanipulerade livsmedel-säkerhets problem men där hittade inte svaret.Sen gick jag in på Miljöpartiet de gröna-Nej till genmanipulerade livsmedel. Och där hittade jag svaret.

Lenas kommentar:
Grattis Jennifer. Det var lätt att hitta dina uppgifter genom att göra om din sökning. Jag fick upp Miljöpartiets sida som femte träff. Adressen är http://www.mp.se/default.asp?mainframe=templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_1
1465_A_number_E_29411_A_category_E_11466. Glöm inte att uppge exakt adress när ni talar om var ni funnit information!
(Man får gärna skriva om materialet till en egen berättelse.)

Malin Wahlin, du har också svarat bra, men jag kan omöjligen hitta de uppgifter som du bygger ditt svar på genom att följa din sökväg...

Denna vecka var det flest deltagare från Transtrand i Ambjörnby, Thorildskolan i Kungälv, Grubbe i Umeå, Ösbyskolan i Gustavsberg och så vinnarskolan (igen!) Kvarnsveden i Borlänge.




Veckans problem, vecka 14:

Vilket var det allra första priset som Astrid Lindgren fick ta emot som författare. Vilken bok handlade det om?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emma Sjöbeck
Skola: Brunns Skola, Ingarö

Svar:
Astrid Lindgren har fått många priser och utmärkelser under sin tid som författare. Men det allra första fick hon 1944, för sin bok "Britt-Marie lättar sitt hjärta." Det var 2:a pris i Rabén & Sjögrens pristävlan om flickböcker.

Metod:
Jag gick in på www.gooogle.com och där sökte jag på "Astrid Lindgren" Jag gick in på det andra resultatet som var http://www.astridlindgren.se/index_1024.htm På den sidan klickade jag på "Om Astrid Lindgren" och hittade 1944. Sen sökte jag på (google) "Astrid Lindgren" +förstapris Därifrån gick jag in på det första resultatet http://www.alv.se/svenska/info/artiklar/priser.html.

Lenas kommentar:
Grattis till Emma och grattis till Brunns skola! Ni har vunnit en gång tidigare i år. Det beror på att ni är extra duktiga på att berätta hur ni gör era sökningar och redovisa var ni hittar svaren. Emma, du har gjort din andra sökning med ordet ”förstapris”, alltså inte ”första pris”. Om du tittar på den sidan, där du ändå hittat rätt svar på frågan, så finns ordet ”förstapris” i den här meningen: 1946: Delat förstapris i Rabén &
Sjögrens pristävlan om detektivböcker för ungdom med Mästerdetektiven Blomkvist. När du sökt är detta ord (förstapris) som sökmotorn Google hittat. Här har du ändå förstått frågan rätt och ser att hennes FÖRSTA pris är ett andrapris för ”Britt-Marie lättar sitt hjärta”. Det är väldigt bra att du kollat dina uppgifter på två ställen. Det är inte självklart att man kan lita på vad som står på nätet. Den här gången är båda webbplatserna ” Astrid Lindgrens Värld ” och http://www.astridlindgren.se/ mycket tillförlitliga. Visserligen är det väldigt otydligt vem som står bakom http://www.astridlindgren.se/. Men om man tittar under ”kontakt” ser man att det bland annat är bokförlaget Rabén & Sjögren som ger ut hennes böcker. Om man vill e-posta går också länken till en adress hos Rabén & Sjögren
(maria.liedholm@raben.se).

Ibland kan det vara lite klurigt att läsa en fråga!
Den här veckan är det en del av er som missuppfattat frågan lite. Den löd: "Vilket var det allra första priset som Astrid Lindgren fick ta emot som författare. Vilken bok handlade det om?" En del har tänkt "förstapris", det vill säga att hon kom etta i en tävling. Och då har svaret blivit Pippi Långstrump. Hon fick nämligen första pris i Rabén & Sjögrens pristävlan om barnböcker med "Pippi Långstrump" 1945. Men det allra första priset som hin fick över huvud taget var ett andrapris i Rabén & Sjögrens pristävlan om flickböcker med boken "Britt-Marie lättar sitt hjärta". Det var ett år tidigare, 1944.

Denna vecka var det flest deltagare från Hjortsö i Vaggeryd, Botsmark i Botsmark, Ätradal i Hökerum, Almåsskolan i Lindome, Nyarp i Bankeryd, Innanbäck i Kalix, Brunn på Ingarö, Glimåker i Glimåker, Hertsö i Luleå




Veckans problem, vecka 13:

Var hittar man bra ställen för isklättring i Sverige?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Michael Davidson
Skola: Gribby gård, Täby

Svar:
The Åva slab Djävulsporten Södertälje Kanal Södermälarstrand Käppala, Lidingö Ågelsjön innboda Orminge Hemsedal här kan man is klättra!

Metod:
Jag sökte på isklättring på google och gick in på http://www.utsidan.se/klattring/isklattring.

Lenas kommentar:
Hej Michael!
Den webbplats som du hänvisar till är en webbplats för alla former av friluftsliv som drivs av ett gäng entusiaster. Det är bra att du uppger adressen till platsen där du hittat svar.
Du ger flera exempel på platser där man kan klättra. Det är också bra.
Fler sökningar i olika sökmotorer hade förmodligen gett ännu mer. Som Julia Danielsson vid Bergavik i Kalmar skriver: "För att veta om det verkligen stämde gick jag in på andra sidor, men där stod det samma sak...". Det är bra med sådana jämförelser. En annan typ av koll anges av Mohammed på Bäckahagen: "man kan kontakta dem så de e ok".

Denna vecka var det flest deltagare från Kvarnsveden i Borlänge, Virsbo skola, Innanbäck i Kalix, Bäckahagen i Farsta, Iniö skola, Bergavik i Kalmar, Gribby gård i Täby.




Veckans problem, vecka 12:

Sök två källor med motsatta uppfattningar om kriget i Irak. Ge minst två av varderas skäl för sina ståndpunkter.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Siri Thoren
Skola: Brunn skola, Ingarö

Svar:
USA är för krig eftersom de vill ha olja och han vill avsätta Sadam Hussein. Social demokraterna är emot kriget eftersom det bryter mot FN:s konventioner och det dödar civila människor + att Göran Persson tjänar på att tycka så i nästa valkampanj.

Metod:
jag kom på att svenska politiker i alla fall socarna var emot krig alltså gick jag in på WWW.socialdemokraterna.se Sedan gick jag in på WWW.cnn.com eftersom cnn är ett stort nyhetsankare i USA.

Lenas kommentar:
Denna veckas fråga har tydligen varit knepig. Det hade säkerligen räckt att leta efter svenska sidor, till exempel partiernas hemsidor och dags- och kvällstidningarna. Regeringen webbplats är också bra. På http://www.utrikes.regeringen.se/fragor/geografiska_omraden/mellanostern/ira k.htm finns en hel att hämta när det gäller argument emot kriget även om det inte är helt uppenbart.
På moderaternas och socialdemokraternas webbplatser kan man också se att de båda partierna tolkar FN: s hållning och synen på folkrätten olika.

Argument mot kriget kan man också hitta inom fredsrörelser både i USA och i Sverige. Det är alltså inte helt ok att skriva att ”USA är för krig” som du gör. USA:s politiska ledning och många av invånarna är för att krig, men det finns också de som inte gillar kriget. Det visar inte minst bland annat de stora demonstrationer som genomförts.

Siri, du vinner därför att du har uppgett var du funnit dina uppgifter. Du har letat på sidor som du redan antagit ska ge svar på uppgiften. Det är bra att du genom att tänka till själv kommit på att du kan gå direkt till socialdemokraternas webbplats och CNN:s webbplats. Dessutom har du lagt till en egen synpunkt: ”Göran Persson tjänar på att tycka så i nästa valkampanj.” Om du har rätt eller fel i denna synpunkt kan man ju aldrig veta, men det är bra att du reflekterat över det.
Du kunde ha uppgett exakt adress där du hittat dina uppgifter.
CNN är förvisso ett stort nyhetsankare i USA. Men de rapporterar faktiskt också om opposition och fredsdemonstrationer vilket innebär att man inte kan säga att nyhetsbyrån är ett språkrör för Bush-administrationen. Man erbjuder till exempel också folk att diskutera om kriget under: "Your comments: For and Against."

Denna vecka var det få deltagare, flest från Brunn på Ingarö, Stora Höga skola i Stora Höga och Grevåker i Hammerdal.




Veckans problem, vecka 11:

Vilka olika folkslag invandrade till Sverige under medeltiden?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Natalie Larsson
Skola: Kvarnsvedens skola, Borlänge

Svar:
friserna, tyskarna, britterna, danskarna, norrmän, finnar, ryssar, ester och liverna, polaker, letter, litauer, kosacker, prusser, jatuingar, balttyskar, ukrainare, vitryssar, nederländerna

Metod:
www.altavista.com +medeltiden+invandrare medeltidsfakta som är gjord av www.medeltidsveckan.com. invandrarna-våra förfäder.

Lenas kommentar:

Du har talat om hur du sökt och var du hittat dina uppgifter. Det är lätt att följa din sökning. Medeltidsveckan är ett evenemang på Gotland varje sommar. Bakom detta står bland annat Gotlands kommun och Länsmuseet på Gotland tillsammans med kommersiella sponsorer. Man kan räkna med att den information som finns på sidorna är trovärdig i synnerhet därför att Länsmuseet står bakom. Det hade varit bra om du skrivit liet om detta också.
Under länken ”sponsorer” hittar du uppgifterna. Länken som du hittat går till http://www.geocities.com/forfader/ och den hittar man under ”länkar” – ”Medeltidsfakta” på medeltidsveckans hemsida. Det hade varit bra om du hade uppgett det också!

Flera har mycket bra svar. Dessvärre har några inte fyllt i vilken skola de går i eller en riktig e-postadress! Tänk på det nästa gång!

Den här frågan är bra att undersöka med FLERA webbplatser. Det har kommit in varierade svar denna veckan beroende på var ni har sökt. För att få en fullständigare bild av alla folkslag som invandrat måste man kolla flera källor!

Mest aktiva skolor denna vecka: Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix, Botsmark, Stretered i Kållered, Bergavik i Kalmar, Gribby gård och Bergtorp i Täby.




Veckans problem, vecka 10:

Vad är ett Ozonhål?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Felix Hägglund
Skola: Nyarpsskolan, Bankeryd

Svar:
Ozonlagret är som en hinna över jorden. Det skyddar jorden från solens starka och eventuelltfarliga strålar. Om inte ozonlagret är där så blir det varmt på jorden och då kommer även uv strålningen (ultraviolett strålning) in på jorden och det är inte bra. Ozonhål är hålet i ozonlagret.

Metod:
Först gick jag till sökmotorn "Yahoo!". Där skrev jag "Ozonhål" i sökrutan. Där kan man läsa under länkarna som är mycket användbart. Jag gick in på nr 4. Där finns rubriken ozonhål direkt på skärmen. Där står det. Se svaret. det är adressen: http://www.forskning.se/aktuella_fragor/ozon/9.asp

Lenas kommentar:
Du har svarat bra på frågan: Vad är ett Ozonhål? En del har också talat om varför ozonhål uppstår. Det är också bra, men inte nödvändigt. Du vinner därför att du har en bra adress att hänvisa till och du har också talat om hur du har sökt så att jag kan göra om sökningen. När jag gjorde om sökningen fick jag också upp din träff som den fjärde i listan. Du har också använt egna och ord och gett ett bra svar.

Du har fått dina uppgifter från en webbplats som heter forskning.se som är ett samarbete mellan 4 etablerade organisationer, bland annat Vetenskapsrådet som är en statlig inrättning. Det hade varit bra om du kommenterat din källa genom att tala om att den säkerligen är trovärdig.

För att ha en chans att vinna tävlingen måste man vara tydlig med att tala om vilka sökmotorer eller kataloger som man använt och dessutom redovisa den adress där man hittat uppgifter som gör att man kan lösa problemet. Det är också jättebra om man söker på flera ställen och jämför olika webbplatser. Kanske kan det visa sig att man får olika svar beroende på var man söker. Då kan man undra över vad som kan vara riktigt och vad som kan vara falskt, eller om det faktiskt finns fler svar på en fråga.

Mest aktiva skolor denna vecka: Nyarp i Bankeryd, Iniö skola, Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix, Bergavik i Kalmar, Insjön i Leksand, Transtrand i Värmland, Lingbo, Gribby gård i Täby och Vänerskolan i Vetlanda.




Veckans problem, vecka 7:

Många bildskärmar är TCO-märkta. Vad innebär TCO-märkning och varför infördes den?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Joakim Berg
Skola: Skolbyn, Hudiksvall

Svar:
TCO märkt menas att bildskärmen är miljömärkt. Dels kvicksilver är förbjudet i TCO-märkta bildskärmar. Antalet plastämnen ska vara mycket lite för att göra det lättare att återvinna. Den ska inte heller dra för mycket el. Det är alltså ungefär som svanen och bra miljövals märkningar, fast till datorer
och bildskärmar. Det är ju bra för miljön, det är ju det viktigaste!

Metod:
Jag sökte på google och hittade ganska snabbt ettt svar på frågan. Jag hittade svaret på http://www.tco.se/press/lop398E.htm Där står det mycket om dessa bildskärmar, dels TCO-Märkninges Historia m.m.

Lenas kommentar:
Det var knepigt att utse en vinnare med bra svar på båda frågor. Du har skrivit hur du gått tillväga och du har också kommenterat det du hittat med egna ord: ”Det är alltså ungefär som svanen och bra miljövals märkningar, fast till datorer och bildskärmar. Det är ju bra för miljön, det är ju det viktigaste!” Jag uppskattar verkligen att du ger en egen kommentar till uppgiften!

Du har också uppgett adressen till den sida där du hittat lösningen. Det är ett pressmeddelande på TCO (Tjänstemännens centralorganisation, som är en centralorganisation för flera fackförbund). Det hade varit bra om du kommenterat detta, alltså varifrån din information hämtades. Intressant är nämligen att TCO-märkningen slagit igenom i hela världen, men görs av en svensk facklig organisation för att få kontorsutrustning anpassad efter de människor som ska arbeta med den.

Några tips
De som vinner har oftast skrivit ner sin lösning med egna ord. Dessutom vinner aldrig någon som inte talat om var och hur han eller hon hittat informationen. Vi vill ha adresser: http://www……. Kommentera gärna också om de sidor som du använder dig av kan vara trovärdiga!

Mest aktiva skolor denna vecka: Skolbyn i Hudiksvall, Kvarnsveden i Borlänge, Innanbäck i Kalix, Ormsta i Vallentuna, Stretered i Kållered, Skäggeberg i Sunne och Östra skolan i Hudiksvall.




Veckans problem, vecka 6:

Varför har Indianhövdingen Oren Lyons blivit Hedersvuxenvän (Honorary Adult Friend ) till The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Petri Teeri
Skola: Näsbyparksskolan, Täby

Svar:
Han har representerat indianerna och ursprungsbefolkningarna i olika FN-sammanhang och i samtal med världens ledare. Han ska: o Fira barnets rättigheter och vårt pris. o Vara ambassadör för våra rättigheter och vårt pris. o Stödja att unga människor genom priset kan dela med sig till andra barn av sina livserfarenheter, tankar och drömmar och lära sig mer om barnets rättigheter och demokrati. o Kämpa för och försvara barnets rättigheter. o Hjälpa till så att världens barns röst hörs.

Metod:
Jag gick in på www.altavista.com och sökte på Oren Lyens hedersvuxenvän. Sen hittade jag sidan:
http://www.childrensworld.org/wcpswe/adultfriend/honoraryadultfriend/orenlyons.asp

Lenas kommentar:
Det var lätt att göra om din sökning och du har klickat dig vidare sedan du fått upp Childrensworld/Nätgloben. Tyvärr kommer jag inte längre eftersom servern verkar vara tillfälligt nere. Men du har angett en adress i din metod som flera andra också har gjort, så jag utgår ifrån att den riktig. En del har bara letat på ordet hedersvuxen och då lämnat mer allmänna svar som t.ex. ”Att barnen ska få ärva oförstörd jord och naturen känner inga gränser”.

Andra har lämnat mer korrekta svar som "representerat indianerna och ursprungsbefolkningarna i olika FN-sammanhang och i samtal med världens ledare". Det var roligt att du jobbat lite extra och svarat på orsaken till att han fick priset både genom att tala om vad han har gjort speciellt och vad man ska uppfylla generellt för att få det.

Ytterligare en del tävlande berättar till exempel om uttalanden som Oren Lyens gjort. Så det var många olika typer av svar på frågan denna vecka! Det gäller att tänka efter om man verkligen svarat på själva frågan alltså!

Mest aktiva skolor denna vecka: Botsmark i Botsmark, Bergavik i Kalmar, Skolbyn i Hudiksvall, Stenbock i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge, Hedeby i Vagnhärad, Näsbyparksskolan i Täby, Smedshagen i Hässelby, Transtrand i Ambjörnby och Noregårdsskolan i Växjö.




Veckans problem, vecka 5:

Om man är blodgivare tas det tester på blodet så att det inte är smittat av sjukdomar. Vilka tester handlar det om?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Malin Olsson
Skola: Kvarnsvedens skola, Borlänge

Svar:
Testerna men tar är: Hb-värde HIV Hepatit B Hepatit C Syfilis.

Metod:
först gick jag in på sökguider och tips. där hittade jag Länkskafferiet. Där gick jag in på: människan > människokroppen > Blodet,blodomloppet,hjärtat > Blodet och de blodbildande organen. Där hittade jag:www.geblod.nu. Där gick jag in på Mer fakta>Vad händer med ditt blod och där hittade jag svaret!

Lenas kommentar:
Hej Malin!
Du har tydligt redovisat hur du gått tillväga och det är lätt att kontrollera din lösning genom att följa din beskrivning. Det var klokt att gå in på Länkskafferiet för en sådan här uppgift även om många andra vägar också är bra, naturligtvis.

Uppgifterna kommer från en säker källa. http://www.geblod.nu/ är en webbplats för blodcentralerna i Sverige. Här kan man ta reda på exakt var den närmaste blodcentralen ligger om man vill ge blod och vilka regler som gäller. Dessutom finns en massa andra fakta.

Många har uppgivit den här webbadressen som svar och en del visste redan adressen direkt.

Många av er som tävlar missar att beskriva hur ni söker och de adresser som ni använder på vägen. Då är ni ute! Det ska vara lätt att göra om sökningen och hitta samma sidor som ni använder er av. Kommentera också gärna om de sidor som ni använt kan anses
vara trovärdiga. Kolla om de som ger ut sidorna presenterar sig! När det gäller den här webbplatsen finns det en rubrik under ”mera fakta” som heter ”Om blodcentralerna”. Här finns en utförlig presentation om just blodcentralerna som står för sidorna. Det är alltid bra och tydligt för den som söker på nätet när det finns sådana fakta.!




Veckans problem, vecka 4:

Leta efter förklaringar till vad en klotblixt är.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Paulina Arnoldsdotter
Skola: Skolbyn, HUDIKSVALL

Svar:
Man tror att det är ett klot av gas(plasma)som håller ihop på nåt konstigt vis. Den ser ut som ett ljusklot som svävar. Den uppkommer ofta vid åskväder. Ljuset hos klotet jämförs meden 20 watts glödlampa. Färgen är orange men blåaktiga blixtar har setts. Den uppstår när blixten är i kontakt med elektriska ledare, metallvattenledare, skorstensrör eller värme-element.

Metod:
paranormal.se/topic/klotblixt.html Skrivet av Anders Persson.
www.hvi.uu.se/IFH/blixtar/klotblixt.html Skrivet av Anders Larsson. Jag gick in på www.google.com och sökte på "Vad är en klotblixt" och fick fram de där sidorna.

Lenas kommentar:

Det var många deltagare och många bra svar denna vecka. Men många har gömt att ordenligt tala om hur de sökt och/eller glömt att uppge adresserna där de hittat svar på uppgiften.

Paulina, först hittade jag inte den adress till Uppsala Universitet som du hänvisar till. (http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtar/Klotblixt.html) Det berodde förmodligen på att ”klotblixt” stavas med stort K i adressen. Du hade skrivit litet k. Så jag gick bakåt i adressen och hamnade på
http://www.hvi.uu.se/ . Där klickade jag på Åska och kom till en sida http://www.hvi.uu.se/IFH/Aska.html.
När jag klickade på ” Klotblixt, ett fenomen som gäckar vetenskapen” så fick jag upp samma adress. Sidan ligger inom ramar och då blir det så. Men man kan luska ut den exakta adressen genom att högerklicka på länken och begära ”öppna i nytt fönster”. Det har du uppenbarligen gjort!

Du vinner för att du uppgivit de adresser som du hittat informationen på. Det är absolut nödvändigt för att jag ska kunna kolla svaren ordentligt. Du vinner också för att du (som flera andra) har kollat mer än ett ställe. En privatperson står bakom http://paranormal.se/. Det behöver inte betyda att de inte är trovärdiga. Men det är mycket bra att du jämfört med sidor på ett universitet.

På adressen http://paranormal.se/topic/klotblixt.html kan man lösa att klotblixten ofta är ”intensivt lysande i vitt med också gult, grönt, rött, blått eller violett”. På Uppsala universitet säger man att ”färgen är orange med ganska stor spännvidd från rödaktig till gulvit. Även blåaktiga klotblixtar har setts”.
Där talar man alltså inte om gröna blixtar som man gör på paranormal.se.

Sådana här upptäckter kan ju göra att man verkligen vill ta reda på vem som har rätt genom ytterligare undersökningar!

Mest aktiva skolor denna vecka: Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark, Bergavik i Kalmar, Karlbergsskolan i Karlskoga, Skolbyn i Hudiksvall (vinnare), Stenbock i Ulricehamn, Kvarnsveden i Borlänge, Oxievång i Oxie, Orsa skola i Orsa, Ormsta i Vallentuna, Grenna i Gränna.




Veckans problem, vecka 3:

Vilket datum firar Australien sin nationaldag och till minne av vad? Varför möter detta protester?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Julia Heidmark & Emma Widerström
Skola: Ormsta, Vallentuna

Svar:
Datum: Australien firar sin nationaldag den 26 januari. Till minne av: Detta eftersom de första fångarna anlände New South wales från Storbrittanien då.
Därför protester: Detta datum år 1788 anses vara den dag då engelskmännen satte sin fot på australiensisk mark och formellt sett "tog över" landet. The First Fleet anlände den 26 januari 1788 med de första brittiska straffångarna.

Metod: Vi sökte på altavistas hemsida på Australiens huvudstad och hittade "Fakta Australiens historia religon politik information geografi australiens" och på en sida på http://firstclass.lh.umu.se/~bodil2.soderqvist/downunder.htm

Lenas kommentar:

De källor som ni hänvisar till: en faktasida om Australien som ligger på Spray och sidan från lärarutbildningen från Luleå Universitet verkar trovärdiga. Denna vecka var det många som hänvisare till mer eller mindre personliga hemsidor lustigt nog. Det hade också varit naturligt att gå till officiella sidor direkt i Australien. Det finns många platser där man kan läsa om ”Australia Day”.
Det är bra att ni undersökt mer än en plats på nätet och att ni skrivit ner svar själva.

Tobias Prag och Almir Zubanovic från Bergaviksskolan har också jobbat bra denna vecka. De skriver: ”Vi sände ett mail till vår vänskola i Australien och frågade den lärare som tar hand om Älgen Hälge som vi sänt till dem. Hälge har en sida på Internet där han berättar om Australien för oss:
http://www2.kalmar.se/bergavik/haelge/australia.htm.”

Kul att söktävlingen når till andra sidan jordklotet!

Mest aktiva skolor: Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark,Sundsbro i Bunkeflostrand, Bergavik i Kalmar, Norregård i Växjö, Kunsgberget i Linköping, Insjön i Insjön, Eklanda i Mölndal, Spångholmsskolan i Bara, Orsa skola, Tynnered och så vinnarna: Ormsta i Vallentuna.




Veckans problem, vecka 2:

Varför får man acne (finnar)?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Kristoffer Bergdahl
Skola: Innanbäcken, Kalix

Svar: Vad är akne? Akne utvecklas i de fettproducerande enheterna i huden som kallas talgkörtlar. Dessa är mycket varierande i såväl form och storlek. Det finns en eller flera talgkörtlar vid varje hårsäck, även kallad follikel. Dessa körtlar utsöndrar en oljig blandning som kallas talg och som normalt passerar ut genom hårfollikeln till hudytan. Under puberteten växer talgkörtlarna och börjar producera mer talg särskilt i ansiktet, på bröstet och ryggen. Akne uppstår då den normala utförsgånge.

Metod: jag chansade på att det fanns en sida som hette www.akne.nu

Lenas kommentar:

Oj, vad många bra sökningar det var denna vecka!
Flera har redogjort bra för hur ni sökt och också ansträngt er för att skriva en egen liten berättelse och inte bara klippt och klistrat.
Det var svårt att utse vinnare bland alla jämbördiga svar. Kristoffer, du vinner trots allt, fast du ”klippt och klistrat”. Det beror på att du var så djärv och klurig att du gissade dig till att det fanns en webbplats som hette www.acne.nu. Det var inte illa!
Det finns ingen direkt anledning att tro att uppgifterna du fått skulle vara felaktiga. Men om du velat kolla källan lite mer kunde du ha gått in på http://www.medhouse.se/. De som står bakom sidan kallar sig nämligen ”Medhouse AB” Det visar sig vara ett företag som säljer tjänster inom bland annat marknadsföring för läkemedel.

Många skolor har varit aktiva denna gång! Mest aktiva: Norgården i Uddevalla, Innanbäck i Kalix, Botsmark i Botsmark, Sundsbro i Bunkeflostrand, Brunna på Ingarö, Bergavik i Kalmar, Norregård i Växjö, Kunsgberget i Linköping, Insjön i Insjön, Eklanda i Mölndal och Björngårdsskolan och Högalid i Stockholm. Grattis till fina insatser!