Webbaserat elevsamarbete
lyfte frågor om identitet, värderingar och tidsanda
Eleverna skrev mer än de gjort tidigare.
Motivationen var stor. Samarbetet i
elevgrupperna fungerade. Och eleverna
på gymnasiets byggprogram diskuterade
frågor kring identitet, värderingar
och normer både i klassrummet och på
webben. Lasse Lundgren, Mikael Öholm
och Niklas Hellström från Bräckegymnasiet
i Göteborg har utvecklat ett
sätt att arbeta där de med webbaserade
samarbetsformer ger utrymme för
elevernas kreativitet och nyfikenhet. Ett
arbete som gav dem en finalistplats i
Guldäpplet 2009.
Det är en gråmulen höstdag när
DIU träffar Lasse Lundgren, Mikael
Öholm och Niklas Hellström på ett
bullrigt café i Göteborg. Men vare
sig vädret eller kaoset runt omkring
kan skymma entusiasmen hos de tre
göteborgslärarna för den webbaserade
samarbetsform som de utvecklat, som
de tror på, vill vidareutveckla och
sprida kunskap om till andra lärare
och skolor.
Ämnesintegrerat och webbaserat
Startpunkten för projektet var att
Mikael och Niklas, båda lärare på
Bräckegymnasiet, tillsammans med
Lasse som var skolans utvecklingsledare
började diskutera hur de kunde
arbeta ämnesintegrerat i samhällskunskap
och religion. De ville också
arbeta med digitala verktyg för att på
ett medvetet sätt göra lärandet mer
lustfyllt, varierat och kopplat till elevernas
vardagliga lärandesituationer.
– För att kunna realisera och
konkretisera de lokala och nationella
styrdokumentens mål i praktisk handling
måste vi som pedagoger och skolledare
bli bättre på att ta tillvara de
tekniska möjligheter som it-tekniken
erbjuder ur ett brukarperspektiv och
i skolmiljön anpassa oss till elevernas
mediala verklighet, säger Mikael
Öholm.
Som på många andra skolor har
de inte obegränsat med tillgång till
datorer och det innebar en del arbete
rent schematekniskt för att kunna
lägga ihop lektionerna i religion och
samhällskunskap för att få de långa
arbetspass Mikael och Niklas ville
arbeta med.
Samarbete baserat på Googles
fria webbverktyg
För att kunna arbeta gruppvis, webbaserat
och oberoende av tid och rum
sökte de efter en enkel webbaserad
lösning som både de själva och eleverna
kunde hantera och ha tillgång till
från vilken dator som helst och utan
krångliga inloggningar och utan hög
inlärningströskel. Lösningen blev att
använda sig av Googles officepaket
på webben. Det ger enkelt möjlighet
för flera att dela och skriva i samma
dokument, att göra webbsidor, dela
kalendrar och annat som underlättar
ett gemensamt arbete.
– Vi är humanister, tekniken är
inte viktig. Men det här fungerade bra
för både oss och eleverna. Eleverna
kände igen sig och det blev ett kreativt
verktyg för alla, säger Niklas Hellström.
Alla lektionsplaneringar lades ut
på webben, med teman, uppgifter och
filmer från Youtube. Tiden i klassrummet
kunde ägnas åt genomgångar
och diskussioner. Elevernas arbete,
enskilt och i grupp med texter, bilder,
presentationer, bloggar och hemsidor,
kunde de ägna sig åt på tider som
passade dem, och Lasse, Mikael och
Niklas kunde följa arbetet via webben.
– Det finns inget egenvärde i att
20 elever ska sitta tysta och jobba i ett
klassrum med en lärare närvarande.
Nu har vi funnits tillgängliga på webben
när eleverna behövt oss, säger
Niklas.
– Det finns en skoltradition som
knyter undervisningen till det fysiska
klassrummet, menar Mikael, som under
projektets gång var i London och
skötte undervisningen därifrån via
webbkamera och webbdokument.
Nu har klassrumsdiskussionerna
fått fler arenor, dels i det fysiska rummet,
dels i det digitala. Möjligheterna
för både lärare och elever att uttrycka
sina tankar och åsikter har ökat.
Svåra och viktiga frågor
De ämnen som lärarna på Bräckegymnasiet
valt att ta upp i sina ämnesintegrerade
projekt har handlat om
frågor som tidsuppfattningar och hur
det begreppet kan tillämpas på olika
områden som ekonomi, livsstil, miljö,
österländsk religion, kunskap och utbildning.
Ett annat handlade om kulturmöten,
identitet, värderingar och
normer. Svåra ämnen där det har underlättat
att ha tillgång till allt tillgängligt
webbmaterial, inte minst filmklipp
från Youtube som har använts flitigt,
dels i det fysiska klassrummet, men
också via lärarnas webbsidor varit tillgängligt
för eleverna att gå tillbaka till
när det passat dem själva.
–Yrkeselever har kontakt med
verkligheten på ett påtagligt sätt genom
sin praktik. Skolans kunskaper
kan direkt omsättas till deras värld.
De är så konkreta att det är lätt att
teoretisera, säger Mikael Öholm.
Individualiserad undervisning
Individualisering är ett ord som Lasse,
Mikael och Niklas ständigt återkommer
till i samtalet. De själva som lärare
har haft större möjligheter att följa
varje elevs produktion under gång när
arbetet skett direkt på webben. Och
eleverna har haft större möjligheter
att välja i vilken form de velat presentera
sina redovisningar.
Elevernas arbete i grupp har också
gått smidigt när alla kan arbeta samtidigt
på samma presentation eller
dokument oberoende av att de sitter i
samma rum.
– Eleverna på byggprogrammet
har under sin praktik blivit vana att
jobba i ett lag. Det har märkts att de är
vana vid lagarbete, säger Lasse.
Det är inte enbart eleverna som
jobbat webbaserat. Lasse, Mikael och
Niklas har också själva jobbat med
Googles verktygspalett under planering,
genomförande och uppföljning
av elevernas arbete.
Nöjda elever – och lärare
Ett påtagligt resultat med arbetsformen
var att eleverna skrev bättre,
snabbare och längre texter när de
arbetade med de webbbaserade dokumenten.
– Desto mer de skriver, desto bättre
blir det, säger Lasse Lundgren som
har en bakgrund som lärare i svenska.
Många av eleverna kommer från studieovana
miljöer. Skolan är bortaplan
för dem, men de digitala verktygen är
hemmaplan och de visuella verktygen
stimulerar deras textproduktion.
Lasse Lundgren, Mikael Öholm
och Niklas Hellström har fått mycket
uppmärksamhet för sitt sätt att använda
Google och webbaserade verktyg i
ett ämnesintegrerat arbete på gymnasiet. Arbete gav dem en finalistplats i Guldäpplet 2009 och i hemstaden Göteborg har de
föreläst och utbildat många kollegor.
Övertygelsen är att detta är en form
som går att utveckla och inte minst
genom samverkan med fler lärare
över ämnesgränserna.
Lasse Lundgren, Mikael Öholm
och Niklas Hellström blev nominerade och hamnade på finalistplats i
Guldäpplet 2009. Nu är det dags att börja nominera kandidater till Guldäpplet 2009, lärarstipendiet som utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT. Alla är välkomna med nomineringar av kandidater.
Nomineringen är öppen till den 1 juni 2010. Förslag ska innehålla en motivering och minst två referenspersoner som stöder förslaget. Glöm inte att skicka med din kandidats namn, postadress, skola och gärna e-post och telefonnummer liksom ditt eget namn, e-post och kontaktadress. Skicka förslag till: guldapplet@diu.se