Untitled Document Text och foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Stenungsund satsar på egen dator till alla elever och lärare:
– Frågan är varför inte alla kommuner gör som vi?

Stenungsund blir först i landet med att förse samtliga elever och lärare i årskurserna 6-9 med var sin egen dator. Det beslutade Stenungsunds kommunfullmäktige i slutet av november. I augusti 2010 ska projektet sjösättas.

Runt om i landet pågår försök med att ge elever och lärare på enskilda skolor tillgång till en egen dator. Stenungsund hoppar över alla pilotprojekt och satsar direkt på bärbara datorer till samtliga elever i årskurs 6-9 och deras lärare. Den politiska enigheten kring satsningen är stor, och Henrik Karlsson, chef för grundskolan i Stenungsund ser fram emot att kunna erbjuda kommunens elever en mer spännande och lustfylld skola som ger bästa möjliga förutsättningar för elevernas lärande.

– Att samtliga elever ska ha var sin dator är en likvärdighetsfråga för oss. Vi tvekar inte om att egen dator är en självklarhet i skolan och då finns det ingen anledning att börja med några pilotprojekt, säger Henrik Karlsson.

Den fråga Henrik Karlsson ställer är i stället hur andra kommuner tänker som inte satsar på datorer till alla.

– Vad är skälet till att inte satsa? Hur tänker man då när det gäller utbildning, kunskap, kreativa lärmiljöer och att skapa en verklighetsförankrad skola?

I Stenungsund har skolförvaltningen fått ett engångsbelopp på 4 miljoner kronor för de första tre åren och sedan är tanken att datorsatsningen hanteras inom budgeten. I dagsläget räknar kommunen med att den årliga kostnaden hamnar på en procent av förvaltningens totala budget.

Det finns också en vilja och avsikt både hos förvaltning och rektorer att erbjuda datorer till samtliga elever även i kommunens F-6-skolor.

– Om 3-4 år tror och hoppas jag att alla kommunens elever har var sin dator. Vi får tänka om när det gäller ekonomi och prioriteringar, men det är klart att det är en utmaning.

Teknik och funktion
Just nu pågår det intensiva diskussioner i Stenungsund mellan grundskolan och kommunens it-avdelning runt frågor om infrastruktur, trådlösa nät, inloggningsrutiner och annat som satsningen för med sig. Samarbetet är gott betonar Henrik Karlsson, men perspektiven olika.

– Det handlar i grunden om synen på it som teknik eller it som funktion och där krockar vi ibland och det finns mängder av frågor vi måste lösa.

Några saker är dock klara, supporten kommer att läggas ut på entreprenad och eleverna ska ha full tillgång till sina datorer 24 timmar om dygnet och själva vara administratörer av datorerna.

– Ger man eleverna ansvar brukar de ta ansvar.

Lärandet i fokus
Teknik och ekonomi är en sak. I grunden handlar satsningen om pedagogik och lärande. Parallellt med teknikfrågorna jobbar kommunen med de pedagogiska frågorna.

– Det handlar om att förändra undervisningssättet, att plocka in världen i klassrummet. Att vi ska erbjuda våra elever en skola som är motiverande och lustfylld.

Det värsta scenariot Henrik Karlsson kan tänka sig är att eleverna om två år bara använder datorn som skrivmaskin. Men det tror han inte kommer att hända.

– Vi har börjat en process som vi vill ska göra skillnad i undervisningen.

 

Carina Näslundh



Datorn i Utbildningen nr 8 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091213