Stenungsund satsar på egen dator till alla elever och lärare:
– Frågan är varför inte alla
kommuner gör som vi?
Stenungsund blir först i landet med att
förse samtliga elever och lärare i årskurserna
6-9 med var sin egen dator. Det
beslutade Stenungsunds kommunfullmäktige
i slutet av november. I augusti
2010 ska projektet sjösättas.
Runt om i landet pågår försök med att
ge elever och lärare på enskilda skolor
tillgång till en egen dator. Stenungsund
hoppar över alla pilotprojekt och satsar
direkt på bärbara datorer till samtliga
elever i årskurs 6-9 och deras lärare.
Den politiska enigheten kring satsningen
är stor, och Henrik Karlsson,
chef för grundskolan i Stenungsund
ser fram emot att kunna erbjuda kommunens
elever en mer spännande och
lustfylld skola som ger bästa möjliga
förutsättningar för elevernas lärande.
– Att samtliga elever ska ha var sin
dator är en likvärdighetsfråga för oss.
Vi tvekar inte om att egen dator är en
självklarhet i skolan och då finns det
ingen anledning att börja med några
pilotprojekt, säger Henrik Karlsson.
Den fråga Henrik Karlsson ställer
är i stället hur andra kommuner tänker
som inte satsar på datorer till alla.
– Vad är skälet till att inte satsa?
Hur tänker man då när det gäller utbildning,
kunskap, kreativa lärmiljöer
och att skapa en verklighetsförankrad
skola?
I Stenungsund har skolförvaltningen
fått ett engångsbelopp på 4
miljoner kronor för de första tre åren
och sedan är tanken att datorsatsningen
hanteras inom budgeten. I dagsläget
räknar kommunen med att den årliga
kostnaden hamnar på en procent
av förvaltningens totala budget.
Det finns också en vilja och avsikt
både hos förvaltning och rektorer att
erbjuda datorer till samtliga elever
även i kommunens F-6-skolor.
– Om 3-4 år tror och hoppas jag
att alla kommunens elever har var sin
dator. Vi får tänka om när det gäller
ekonomi och prioriteringar, men det
är klart att det är en utmaning.
Teknik och funktion
Just nu pågår det intensiva diskussioner
i Stenungsund mellan grundskolan
och kommunens it-avdelning runt
frågor om infrastruktur, trådlösa nät,
inloggningsrutiner och annat som
satsningen för med sig. Samarbetet
är gott betonar Henrik Karlsson, men
perspektiven olika.
– Det handlar i grunden om synen
på it som teknik eller it som funktion
och där krockar vi ibland och det
finns mängder av frågor vi måste lösa.
Några saker är dock klara, supporten
kommer att läggas ut på entreprenad
och eleverna ska ha full tillgång
till sina datorer 24 timmar om dygnet
och själva vara administratörer av
datorerna.
– Ger man eleverna ansvar brukar
de ta ansvar.
Lärandet i fokus
Teknik och ekonomi är en sak. I grunden
handlar satsningen om pedagogik
och lärande. Parallellt med teknikfrågorna
jobbar kommunen med de
pedagogiska frågorna.
– Det handlar om att förändra undervisningssättet,
att plocka in världen
i klassrummet. Att vi ska erbjuda
våra elever en skola som är motiverande
och lustfylld.
Det värsta scenariot Henrik Karlsson
kan tänka sig är att eleverna om
två år bara använder datorn som
skrivmaskin. Men det tror han inte
kommer att hända.
– Vi har börjat en process som
vi vill ska göra skillnad i undervisningen.