Untitled Document Honken Holmqvist
IT-strateg för skolan i Sandvikens kommun
Projektledare 1-1

E-post: erik.holmqvist@utb.sandviken.se

 

På väg mot en till en
– vad händer med säkerhet och ansvar?

I bilen på väg söderut. Grått och mulet. November 2009.
Fyra mil söder om tätorten Sandviken ligger Österfärnebo. Det är dit jag är på väg. Under hösten har det tagits politiska beslut om ett 1-1-projekt i denna F-9-skola. 45 datorer ska bli 130 datorer i ett trådlöst nät. En markant ökning av tillgängligheten när det gäller hårdvara. Datorer som kommer att vara helt annorlunda än de skoldatorer som kommunen hittills haft i sitt skolnät.

Det innebär nya lösningar gällande datorerna, deras innehåll och servicen på dessa. Bland annat ska de bärbara datorerna i större utsträckning skötas av skolenheten och eleverna själva och finnas i ett öppet trådlöst nät. Skolapplikationernas antal kommer att begränsas. Ett fåtal generella program kan paketeras och distribueras centralt, andra kan kanske bäras omkring på ett usb-minne tillsammans med användarens filer, men de flesta bör erbjudas som tjänster på webben. Ingen kommunal backup och inga kommunala lagringsutrymmen kommer att erbjudas!

För att genomföra detta pilotprojekt måste fyra huvudsakliga komponenter vara i balans. Dessa komponenter är teknikinvesteringen, satsningar på kompetensutveckling, tillgängliggörande av digitalt innehåll samt en tydlig pedagogisk idé om när och hur man ska använda IT i lärandet. Det är viktigt att eleverna är delaktiga i det pedagogiska arbetet.

Kompetensutveckling, mjukvaror och handhavande
Det blir en hel del besök i Österfärnebo under hösten. Denna novemberdag är det dags igen. 1-1-projektgruppen ska idag komma överens om vilka mjukvaror som ska finnas på datorerna samt vilket behov av kompetensutveckling som personalen har. De hoppas att projektledaren har något att tillföra i frågorna, därav bilturen.

Den tredje frågan som kommer upp idag är de regler som ska finnas för elever i deras handhavande av datorerna. Tanken med 1-1-datorer är att de ska vara så öppna som möjligt för att elever ska kunna nyttja internetmolnet maximalt i sitt lärande. En lockande och vacker tanke som förhoppningsvis inte kommer att krossas av eftertankens kranka blekhet.

Vem är ansvarig för vad elever laddar ned och gör på datorerna?

Frågan om hur stor acceptans man som lärare ska ha när det gäller surfande på Internet eller att spela spel på lektionstid. Vad är skolarbete? Ska det beivras att elever är ute på den sociala webben, på så kallade communities, MSN, Bilddagboken eller Facebook?

Ska elever ha full administratörsrätt på sina datorer? Hur fria ska man få vara i sitt val av nedladdningar? Vem bär ansvaret för vad som görs på datorerna?

Dessa frågor surrar i mitt huvud när jag passerar Årsunda i min färd ner mot kommunens sydligaste fäste. Jag tänker att det här borde sysselsätta många som driver 1-1-projekt i kommuner över hela Sverige.

Ska man ha olika regler för olika elever på en F-9-skola? Är det skillnad på elever i 1-3, 4-6 och 7-9 och vilken är det i så fall? Vilka åldersgrupper kan ta mest ansvar?

Elever med eget ansvar i Falkenberg och Nacka
Hur var det nu man svarade när jag ställde frågorna till Lars Johnsson, lärare på Skogstorpsskolan, en av de Falkenbergsskolor där eleverna i årskurs 7-9 har egna datorer.

Lars Johnsson berättar att eleverna har egen administrationsrätt på sina datorer, men de får inte göra något olagligt och de får heller inte göra något som bryter avtalet/kontraktet.

Hur gör då YBC, Young Business Creatives, det framgångsrika kommunala gymnasiet i Nacka?

Daniel Lundqvist, biträdande rektor berättade att elevernas datorer är precis så öppna som varje elev vill ha dem. De har nämligen full administratörsrätt på sina egna datorer.

Det betyder dock inte att lärarna inte har något att göra med vad eleverna laddar ner på datorerna. De får ladda hem program efter samråd med lärare eller skolledare och där en förklaring skett kring hur det nedladdade programmet ska göra undervisningen bättre, mer intressant eller hur studieresultaten skulle kunna bli bättre.

På frågan om hur servicen på datorn fungerar svarade Daniel Lundqvist att eleverna själva tar hand om mjukvarurelaterade problem. Några elever är utsedda till ”super-users” och kan hjälpa de elever som behöver hjälp. Lärare kan också vara inblandade i denna process.

Hårdvarurelaterade problem och garantiärenden sköter datorleverantörens supportavdelning.

Logga trafiken
Skogstorpsskolan i Falkenberg har ett trådlöst nätverk som är totalt öppet. Eleverna kan surfa in på vad som helst. Det existerar inga spärrar för olika webbsidor.

Lars Johnsson, lärare på Skogstorpsskolan berättar att många som besöker skolan förvånas över den totala öppenheten. Men skolans ståndpunkt är den att det som är olämpligt finns där ändå, hur många hinder vi än sätter upp. ”Om vi skyddar eleven under skoltid, upphör då exploaterande av kvinnor, rasism, nynazism, kriminalitet? Min mening är att datorn ger oss förutsättningar att jobba aktivt med att diskutera etik och moral, människovärde, källkritik och annat som är en nödvändighet att kunna hantera och förhålla sig till, nu och framöver. Filtret skall sitta i elevens hjärna, inte i några spärrar som IT-teknikerna sätter upp!”, säger Lars Johnsson.

Inloggning, då? Ska man kunna logga trafiken och se vem som gör vad.

På Skogstorpsskolan sköter eleverna datorerna på egen hand och det behövs ingen administration kring inloggningsuppgifter, berättar Lars Johnsson. Eleverna får dock inte ha automatisk inloggning inställd på sina datorer eftersom datorn då kan användas av någon annan.

YBC:s policy är att nätverket känner av vilka datorer som är anslutna till det trådlösa nätverket.

Vem är ansvarig för vad som händer på datorerna? Inte förvånande svarade Daniel att den som gör något på en dator är ansvarig för det som görs på den datorn. Den som skriver på ett papper är ansvarig för det som skrivs på det pappret. Självklart har skolan ett övergripande ansvar för vad som publiceras på skolans webbservrar med mera.

Det verkar som om mycket av Skogstorpsskolans och YBC:s användande av 1-1-datorer baseras på elevers egna ansvar. Hela arbetet med 1-1 bygger på en överenskommelse med eleverna om att datorerna är till för att göra undervisningen och hela deras utbildning mer intressant, roligare, fördjupande och effektiv. Användningen ska alltså kopplas till deras utbildning på något sätt.

Klokt tänkt!

Digitalt kompetent framtid
Framme i Österfärnebo. Ett samhälle som mest är känt för invasion av aggressiva stickmyggor och besprutning av dessa samt för ett nyligen nedbrunnet bibliotek. Förhoppningsvis kommer man de närmaste åren mer att prata om digitalt kompetenta lärare och måluppfyllande, ansvarstagande elever som socialiserar och kunskapar via skolan trådlösa nät.

Få se nu vad rektor, lärare och elever tycker vid mötet? Viktiga frågor! • Hur öppna ska era 1-1-datorer vara?
• Hur stor administratörsrätt ska eleverna ha på datorerna? • Ska eleverna få ladda hem vad som helst?
• Ska datorerna spårbara? Inloggning? • Vem ska bära ansvar för vad som görs på datorerna?
• Om en dator kraschar, vem och hur ska datorn återställas?
• Ska ni ha samma regler i alla årskurser från åk 1 till åk 9?

 

Honken Holmqvist
IT-strateg för skolan i Sandvikens kommun
Projektledare 1-1
E-post: erik.holmqvist@utb.sandviken.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091213