På väg mot en till en
– vad händer med säkerhet och ansvar?
I bilen på väg söderut. Grått och mulet.
November 2009.
Fyra mil söder om tätorten Sandviken
ligger Österfärnebo. Det är dit jag
är på väg. Under hösten har det tagits
politiska beslut om ett 1-1-projekt i denna F-9-skola. 45 datorer ska bli 130
datorer i ett trådlöst nät. En markant ökning av tillgängligheten när det gäller hårdvara. Datorer som kommer att vara helt annorlunda än de skoldatorer som kommunen hittills haft i sitt skolnät.
Det innebär nya lösningar gällande
datorerna, deras innehåll och servicen
på dessa. Bland annat ska de bärbara
datorerna i större utsträckning skötas
av skolenheten och eleverna själva
och finnas i ett öppet trådlöst nät.
Skolapplikationernas antal kommer
att begränsas. Ett fåtal generella program
kan paketeras och distribueras
centralt, andra kan kanske bäras omkring
på ett usb-minne tillsammans
med användarens filer, men de flesta
bör erbjudas som tjänster på webben.
Ingen kommunal backup och inga
kommunala lagringsutrymmen kommer
att erbjudas!
För att genomföra detta pilotprojekt
måste fyra huvudsakliga
komponenter vara i balans. Dessa
komponenter är teknikinvesteringen,
satsningar på kompetensutveckling,
tillgängliggörande av digitalt innehåll
samt en tydlig pedagogisk idé
om när och hur man ska använda IT i
lärandet. Det är viktigt att eleverna är
delaktiga i det pedagogiska arbetet.
Kompetensutveckling, mjukvaror
och handhavande
Det blir en hel del besök i Österfärnebo
under hösten. Denna novemberdag
är det dags igen. 1-1-projektgruppen
ska idag komma överens om vilka
mjukvaror som ska finnas på datorerna
samt vilket behov av kompetensutveckling
som personalen har. De
hoppas att projektledaren har något
att tillföra i frågorna, därav bilturen.
Den tredje frågan som kommer
upp idag är de regler som ska finnas
för elever i deras handhavande av
datorerna. Tanken med 1-1-datorer är
att de ska vara så öppna som möjligt
för att elever ska kunna nyttja internetmolnet
maximalt i sitt lärande. En
lockande och vacker tanke som förhoppningsvis
inte kommer att krossas
av eftertankens kranka blekhet.
Vem är ansvarig för vad elever laddar
ned och gör på datorerna?
Frågan om hur stor acceptans
man som lärare ska ha när det gäller
surfande på Internet eller att spela
spel på lektionstid. Vad är skolarbete?
Ska det beivras att elever är ute på den
sociala webben, på så kallade communities,
MSN, Bilddagboken eller Facebook?
Ska elever ha full administratörsrätt
på sina datorer? Hur fria ska man få vara
i sitt val av nedladdningar? Vem bär ansvaret för vad som görs på datorerna?
Dessa frågor surrar i mitt huvud när
jag passerar Årsunda i min färd ner
mot kommunens sydligaste fäste. Jag
tänker att det här borde sysselsätta
många som driver 1-1-projekt i kommuner
över hela Sverige.
Ska man ha olika regler för olika
elever på en F-9-skola? Är det skillnad
på elever i 1-3, 4-6 och 7-9 och vilken
är det i så fall? Vilka åldersgrupper
kan ta mest ansvar?
Elever med eget ansvar i Falkenberg och Nacka
Hur var det nu man svarade när jag
ställde frågorna till Lars Johnsson,
lärare på Skogstorpsskolan, en av de
Falkenbergsskolor där eleverna i årskurs
7-9 har egna datorer.
Lars Johnsson berättar att eleverna
har egen administrationsrätt på sina
datorer, men de får inte göra något
olagligt och de får heller inte göra något
som bryter avtalet/kontraktet.
Hur gör då YBC, Young Business
Creatives, det framgångsrika kommunala
gymnasiet i Nacka?
Daniel Lundqvist, biträdande rektor
berättade att elevernas datorer är
precis så öppna som varje elev vill ha
dem. De har nämligen full administratörsrätt
på sina egna datorer.
Det betyder dock inte att lärarna
inte har något att göra med vad eleverna
laddar ner på datorerna. De får
ladda hem program efter samråd med
lärare eller skolledare och där en förklaring
skett kring hur det nedladdade
programmet ska göra undervisningen
bättre, mer intressant eller hur studieresultaten
skulle kunna bli bättre.
På frågan om hur servicen på datorn
fungerar svarade Daniel Lundqvist
att eleverna själva tar hand om
mjukvarurelaterade problem. Några
elever är utsedda till ”super-users”
och kan hjälpa de elever som behöver
hjälp. Lärare kan också vara inblandade
i denna process.
Hårdvarurelaterade problem och
garantiärenden sköter datorleverantörens
supportavdelning.
Logga trafiken
Skogstorpsskolan i Falkenberg har
ett trådlöst nätverk som är totalt öppet.
Eleverna kan surfa in på vad som
helst. Det existerar inga spärrar för
olika webbsidor.
Lars Johnsson, lärare på Skogstorpsskolan
berättar att många som
besöker skolan förvånas över den totala
öppenheten. Men skolans ståndpunkt
är den att det som är olämpligt
finns där ändå, hur många hinder vi
än sätter upp. ”Om vi skyddar eleven
under skoltid, upphör då exploaterande
av kvinnor, rasism, nynazism,
kriminalitet? Min mening är att datorn
ger oss förutsättningar att jobba aktivt
med att diskutera etik och moral, människovärde,
källkritik och annat som
är en nödvändighet att kunna hantera
och förhålla sig till, nu och framöver.
Filtret skall sitta i elevens hjärna, inte i
några spärrar som IT-teknikerna sätter
upp!”, säger Lars Johnsson.
Inloggning, då? Ska man kunna
logga trafiken och se vem som gör
vad.
På Skogstorpsskolan sköter eleverna
datorerna på egen hand och det
behövs ingen administration kring
inloggningsuppgifter, berättar Lars
Johnsson. Eleverna får dock inte ha
automatisk inloggning inställd på
sina datorer eftersom datorn då kan
användas av någon annan.
YBC:s policy är att nätverket känner
av vilka datorer som är anslutna
till det trådlösa nätverket.
Vem är ansvarig för vad som händer
på datorerna? Inte förvånande
svarade Daniel att den som gör något
på en dator är ansvarig för det som
görs på den datorn. Den som skriver
på ett papper är ansvarig för det som
skrivs på det pappret. Självklart har
skolan ett övergripande ansvar för vad
som publiceras på skolans webbservrar
med mera.
Det verkar som om mycket av
Skogstorpsskolans och YBC:s användande
av 1-1-datorer baseras på elevers
egna ansvar. Hela arbetet med 1-1
bygger på en överenskommelse med
eleverna om att datorerna är till för att
göra undervisningen och hela deras
utbildning mer intressant, roligare,
fördjupande och effektiv. Användningen
ska alltså kopplas till deras
utbildning på något sätt.
Klokt tänkt!
Digitalt kompetent framtid
Framme i Österfärnebo. Ett samhälle
som mest är känt för invasion av
aggressiva stickmyggor och besprutning
av dessa samt för ett nyligen nedbrunnet
bibliotek. Förhoppningsvis
kommer man de närmaste åren mer
att prata om digitalt kompetenta lärare
och måluppfyllande, ansvarstagande
elever som socialiserar och kunskapar
via skolan trådlösa nät.
Få se nu vad rektor, lärare och
elever tycker vid mötet? Viktiga frågor!
• Hur öppna ska era 1-1-datorer
vara?
• Hur stor administratörsrätt ska
eleverna ha på datorerna?
• Ska eleverna få ladda hem vad
som helst?
• Ska datorerna spårbara? Inloggning?
• Vem ska bära ansvar för vad
som görs på datorerna?
• Om en dator kraschar, vem och
hur ska datorn återställas?
• Ska ni ha samma regler i alla
årskurser från åk 1 till åk 9?