Untitled Document

Av: Peter Becker och Mikael Andersson
E-Post: peter.becker@diu.se, mikael.andersson@tretton2.se.

 

Nya kursplaner för grundskolan:
Framtidsfokus efterlyses

IKT-användning bör arbetas in i alla svenska kursplaner som en övergripande färdighet. Ett sätt är att komplettera övriga färdighetsmål med ”färdigheten att använda digitala verktyg för att bland annat samla och bearbeta information, samarbeta med andra elever och lärare, samt redovisa uppnådda kunskaper ”. Det skriver Peter Becker ordförande i föreningen Datorn i Utbildningen och Mikael Andersson, konsult i denna artikel.

Det har gått femton år sedan de gällande läroplanerna Lpo94 och Lpf94 trädde i kraft. Under denna period har det skett en genomgripande förändring av formerna för information, kommunikation, lärande och samverkan i samhälle och arbetsliv. Vi kan tala om en digital vändning. Denna vändning måste få fäste i uppdaterade läro- och kursplaner.

Sverige har undertecknat Europaparlamentets och Europeiska rådets rekommendationer om åtta nyckelkompetenser i december 2006. De åtta nyckelkompetenserna är
• Kommunikation på modersmålet
• Kommunikation på främmande språk
• Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens
• Digital kompetens
• Lära att lära
• Social och medborgerlig kompetens
• Initiativförmåga och företagaranda
• Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer

Allt detta: kommunikativ, teknisk, social och medborgerlig kompetens liksom kulturella uttrycksformer, lärande och vetenskapligt arbete kan i dag knappast tänkas utan referens till mobiler, mp3-spelare, digitalkameror, datorer och internet. Detta perspektiv måste genomsyra läroplanen.

En ny generation av unga vuxna börjar sitt inträde i arbets- och samhällslivet. Detta är den första generationen som under hela sitt liv levt i ett samhälle med IKT. För dem och för de efterkommande årskullarna är IKT ett naturligt inslag i vardagen – och måste vara så även i en relevant skola. Detta leder till att det är nödvändigt att lägga ett IKT-perspektiv i det pågående arbetet med uppdatering av läro- och kursplaner. Detta perspektiv kan inte reducera IKT till ett ämne eller till ett verktyg. De nya läro- och kursplanerna måste präglas av en övergripande helhetssyn på IKT och den funktion tekniken spelar i vårt nutida samhälle.

Kunskapssynen
I den nu gällande läroplanen anges att eleverna ska rustas för ett samhälle med stora informationsmängder. Innebörden i uttrycket ”stora informationsmängder” har dock genomgått en genomgripande förändring. Från att tidigare ha utgått från ett framtidsscenario där traditionella informationsspridare förväntades använda internet och datorbaserade informationskanaler, måste vi nu förhålla oss till ett informationssamhälle där även de traditionella konsumenterna av information blivit producenter genom bloggar, sociala nätverk, Youtube, Wikipedia m.m. Nya former för skolans professionella kunskapsutveckling, med delad information och kollektiv reflektion i nätresurser som Multimediabyrån och PIM liksom exempelvis lärarbloggar (jämför Wenger, Communities of Practice och Jobring, Lärgemenskaper) har vuxit fram. Tillgången till information begränsas varken av tid eller rum, då nätets samlade informationsmängder finns tillgängligt via mobila enheter. En sådan utveckling ger nya perspektiv på den kunskapssyn som ska prägla de nya läro- och kursplanerna.

IKT-perspektiv på läroplansnivå
Ur ett material från Skolverket om digital kompetens citerar vi ”En av EUs nyckelkompetenser är digital kompetens, vilken innebär säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i arbetslivet, på fritiden och för kommunikationsändamål. Den underbyggs av grundläggande IKT-färdigheter, det vill säga användning av datorer för att hämta fram, bedöma, lagra, producera, redovisa och utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk via Internet. ”

Vidare ”Enligt EU behöver varje medborgare ha kunskap om hur tekniken fungerar och om vilken roll den spelar i vardagsliv och samhälle. Var och en måste även kunna hantera hård- och mjukvara, se IT:s möjligheter och risker samt känna till lagar och regler. Därmed kan varje medborgare söka, sammanställa, bearbeta och förstå information, med fokus på kritiskt tänkande, kreativitet och innovation. Digital kompetens innebär även att utveckla ett kritiskt, reflekterande och ansvarsfullt förhållningssätt till digitala verktyg och medier. EU:s definition är generell d.v.s. den förutsätter att man på nationell nivå konkretiserar nyckelkompetenserna, tydliggör vilka krav de ställer på skolsystemet, samt inför dem på ett relevant sätt i de egna styrdokumenten.”

Värdegrund
En viktig funktion för läroplanen är att förtydliga den värdegrund som ska styra skolans arbete. I grundsynen betonas bland annat de demokratiska värdena, förståelse och medmänsklighet, solidaritet och den individuella integriteten. Syftet med dessa beskrivningar är att tydliggöra skolans uppdrag att vägleda eleverna till att bli goda samhällsmedborgare.

I arbetet med en ny läroplan är det viktigt att uppmärksamma skolan på att värdegrundsarbetet även måste få ett IKT-perspektiv. För ungdomar är Bilddagboken eller Facebook, chatt-nätverk som MSN, eller virtuella 3D-världar en integrerad del av de sociala nätverken. Skolans värdegrundsarbete måste utgå från denna realitet och både ta vara på de stora möjligheter som ligger häri liksom de risker som finns, knutna till e-mobbing, kränkande publicering och digitala klyftor.

Av den anledningen är det synnerligen viktigt att en ny läroplan betonar skolans skyldighet att inkludera digitala sociala miljöer i sitt arbete med värdegrunderna. En skyldighet att särskilt beakta IKT-perspektivet i arbetet med likabehandlingsplanerna bör även införas.

Skolan ska skapa förutsättningar för alla elever i det fortsatta yrkes- och samhällslivet. Skolan har en uppgift att erbjuda alla elever en jämlik tillgång till IKT och utveckling av förtrogenhet med och kompetens i att använda IKT. Detta kan motverka framtida digitala klyftor i samhället.

IKT-perspektivet på kursplanenivå
Informations- och kommunikationstekniken griper in på många nivåer i vårt samhälle. Av den anledningen är det naturligt att IKT eller IKT-relaterade områden ingår som avsnitt i en rad av skolans kurser. Samtidigt finns det ett övergripande perspektiv som härrör från det faktum som beskrevs inledningsvis, att IKT inte bara är en del av vårt samhälle utan en förutsättning.

Morgondagens elever kommer att möta IKT i sin yrkesutövning, i utövandet av sina demokratiska rättigheter, i sitt livslånga lärande och i sin vardag. Mot den bakgrunden får IKT i skolan inte begränsa sig till att vara ett ämne, en enstaka kurs eller ett verktyg. Istället bör ett IKT-perspektiv återfinnas i alla kursplaner.

IKT-användning bör arbetas in i alla svenska kursplaner som en övergripande färdighet. Ett sätt är att komplettera övriga färdighetsmål med ”färdigheten att använda digitala verktyg för att bland annat samla och bearbeta information, samarbeta med andra elever och lärare, samt redovisa uppnådda kunskaper”.

I betygskriterierna kan nivåer av IKT-användning finnas i de olika betygsstegen, där till exempel söka, hitta och värdera information är ett krav för E, bearbetning och källkritik är ett krav för C, och produktion av egen kunskaps- och informationsmassa i digital form är ett krav för A.

I anvisningarna till kursplanerna bör det också anges att elever ska ha likvärdig möjlighet att redovisa sina kunskaper i tal, skrift samt i former som görs möjliga via digitala verktyg, till exempel video, animationer, ljudproduktioner och bildspel.

 

Peter Becker och Mikael Andersson

Peter Becker är chefredaktör för DIU och ordförande i föreningen Datorn i Utbildningen
Mikael Andersson är konsult och rådgivare inom IT och skolutveckling


E-Post: peter.becker@diu.se, mikael.andersson@tretton2.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091213