Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll/DIU nr 7/2014
5
Ledaren: En plats i världen
Nytänkandet sker både här och där, överallt. Det spännande är egentligen att det sprider sig, skriver Peter Becker i ledaren.
TEMAN i DIU 7/2014 Tema Bättre inblick i elevers lärande
Involvera verkligheten i matteundervisningen, sid 6
Nytt verktyg för det omvända klassrummet, sid 10
Lärare belönade med Guldäpplet för utveckling av undervisningen med digitala verktyg och resurser, sid 15 Ylva Pettersson om arbetet med Demokreativ, vinnare av Webbstjärnan 2014, sid 16.
Regional utmärkelse i Kronoberg till Nätspridare, sid 21
Tema Strategi för Digital skola
"Internet - en spegelbild", krönika Stig Roland Rask, sid 22
DIU tar ”Crowd-sourcing”-initiativ kring 1-1-karta, sid 24
Ørestad gymnasium, Danmark – digitaliserad skola, sid 28
Forskning: "spontan it-användning" försämrar, sid 30
Strategi för alla skolor: stötta skolledarna, sid 32
Mobbning är mobbning – även i digitala miljöer, sid 36
6
Matteundervisning som engagerar och intresserar
Christer Sjöberg om hur han arbetar med det omvända klassrummet
utifrån ett didaktiskt perspektiv.
"All världens kunskap – två musklick bort"
Oftast sägs det där om de två musklicken för att övertyga andra om hur viktigt det är att digitalisera skolan, skriver Edward Jensinger i sin krönika.
Fyra lärare belönades för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitala verktyg och resurser, när årets Guldäpplen delades ut under Skolforum. (Ylva, Jacob och Karin, men ej Ulrika med på bilden)
Det är inte lärarna som ska göra jobbet i skolan, utan eleverna, påpekar Ylva Pettersson, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda
pris. Intervju Monica Esborn.
18
”...som ett cykelteam i tempolopp”
Ylva Pettersson om sitt och elevernas arbete med Demokreativ,
vinnare av Webbstjärnan 2014.
21
Regional utmärkelse lyfter fram lärare och goda exempel
Fyra Kronobergslärare hedrade med Nätspridarpris.
22
En spegelbild på gott och ont
Är nätet gott - eller ont? Vare sig vi gillar det eller inte är nätet helt enkelt en återspegling av människan, skriver Stig Roland Rask.
24
DIU tar ”Crowd-sourcing”-initiativ
1-1 kartan för svenska skolan underhålls delvis av kommunerna
själva. Därigenom blir den en aktuell källa till information
och erfarenheter kring vad som görs i över 250 svenska kommuner. Men grunden är ett regelbundet arbete med kartan som görs av DIU.
Nu överväger DIU att skapa kollektiv finansiering för att möjliggöra fortsatt drift.
Forskning:
Kraftig förbättring särskilt för pojkar –
men spontan it-användning försämrar
Fördjupade studier har efterfrågats av praktiker i flera år och
emotses med stort intresse. De bör vara en del av en digital
strategi för svensk skola, skriver Peter Becker.
32
Digital strategi för alla skolor i kommunen
Att stötta skolledarna är en viktig del i den digitala strategin i
Järfälla.
34
Plocket
36
Mobbning är mobbning – även i digitala
miljöer
Att arbeta mot mobbning måste i första hand handla om att
man arbetar för det som är mobbningens motsats, skriver Stig
Roland Rask i DIUs serie Nätets mörka sidor.
40
Den digitala revolutionens historia återstår att
skriva
Klas Viklund besöker Tekniska Museets nya utställning "Digital revolution".
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.