Untitled Document
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
Åsa Steholt Vernerson, vd Gleerups
Åsa Norberg, vd Liber
Stellan Wigh, vd Digilär
Eva Pethrus, vd Smart Classrom Manager
Peter Becker, ordf stiftelsen DIU
Debattinlägg
Elever och lärare lämnas i
sticket med IT i skolan
Lärarna lämnas vind för våg när det
gäller IT i skolan. Det saknas både
resurser till inköp och tillgång till digitala
läromedel, skriver DIU, Lärarnas
Riksförbund och läromedelsförlagen i
ett debattinlägg.
För att ta reda på hur användningen
av digitalt undervisningsmaterial ser
ut ute på skolorna har Lärarnas Riksförbund
genomfört en enkätstudie
där cirka 700 lärare deltagit. Det visar
sig att arbetsgivarna inte klarar sitt
uppdrag vad gäller fortbildning och
satsning på dessa läromedel. Vi ser
en frustration över läromedelsituationen
på många skolor och lärarna
tvingas ofta producera egna läromedel.
Det finns en attityd att digitalt ska
vara billigt, helst gratis och därmed
prioriteras inte digitala läromedel i
skolbudgetarna.
Hälften utan digitala läromedel
Resurser för inköp av läromedel saknas.
Nära hälften av lärarna saknar
helt tillgång till digitalt undervisningsmaterial.
Ungefär lika många
anger att deras skola inte har tillräckligt
med resurser att köpa in det
material de behöver i undervisningen.
Samtidigt anser över hälften av
lärarna att digitala läromedel borde
användas mer i skolan.
Anmärkningsvärt är att endast en
av tio lärare instämmer i hög grad i
att de digitala pedagogiska hjälpmedel
de har tillgång till håller hög kvalitet,
medan tre av tio lärare samtidigt
tycker att de håller låg kvalitet. Det är
ett underkännande av de läromedel
lärarna i stor utsträckning är hänvisade
till i dag.
På grund av resursbristen köps det
in väldigt lite professionellt framställt
undervisningsmaterial. Det lärarna i
stället tvingas använda är egenproducerat
eller material av låg kvalitet.Lärares
undervisningstid går till produktion
av egna läromedel. Över hälften
av lärarna producerar eget digitalt undervisningsmaterial.
Tre fjärdedelar av
de lärare som tar fram egna läromedel
säger också att tiden de lägger på egen
produktion ökat under de senaste
åren. Den genomsnittliga tiden en lärare
som producerar sina egna digitala
läromedel lägger varje månad är ungefär
6,6 timmar. Det motsvarar cirka 80
timmar per år av varje lärares enskilda
arbetstid, tid som i stället hade kunnat
läggas på undervisningen.
Här har huvudmännen ett stort
ansvar för att köpa in mer färdiga
läromedel i syfte att lätta lärarnas
arbetsbörda. Vi vet att framgångsrika
lärare med goda ämneskunskaper
och didaktisk kompetens kan skapa
ett sammanhang och en röd tråd för
eleverna. Tillgången till ett varierat
och individanpassat utbud av läromedel
och andra resurser är avgörande
för att lärare ska kunna ägna sig åt att
utveckla sin undervisning.
Utgångspunkten är att det är den
enskilde läraren som väljer läromedel
utifrån ämne och undervisningens
upplägg. De digitala redskapen är ytterligare
ett verktyg i lärarnas palett.
Det är tydligt att dessa läromedel
måste utgå från lärarnas egna behov.
Hälften av lärarna uppger att de
erhållit sin digitala kompetens genom
ett eget intresse. Nästan en tredjedel
tycker sig behöva mer digital kompetens.
Och endast 14 procent anger
alltså att de lärt sig använda digitala
läromedel genom fortbildning anordnad
av arbetsgivaren!
Finansiering krävs
Den nationella IT-strategin som Skolverket
föreslår måste finansieras och
förverkligas. Det är dock inte bra att
ansvaret för genomförandet enbart ska
ligga på kommunerna. Här krävs statlig
styrning, eller direkt riktat stöd.
Med digitala läromedel av hög kvalitet
kan alla elever få tillgång till digitaliseringens
fördelar. Alla elever och
lärare ska ha möjlighet att använda ett
brett, varierat och utmanande utbud
av digitala resurser. Då kan vi nå målet
om verklig digital likvärdighet i den
svenska skolan. Vi har en bit kvar.
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
Åsa Steholt Vernerson, vd Gleerups
Åsa Norberg, vd Liber
Stellan Wigh, vd Digilär
Eva Pethrus, vd Smart Classrom Manager
Peter Becker, ordf stiftelsen DIU
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.