Untitled DocumentTEXT OCH FOTO: EWA ASTLY
frilansjournalist
Ørestad, en av Nordens främsta gymnasieskolor:
– Våra elever ska vara allmänbildade
och i dagens allmänbildning ingår också
att vara ”IT-bildade”
Egen lärplatta. Enbart digitalt skolmaterial.
Futuristisk skolmiljö. Ørestads
gymnasium, strax utanför Köpenhamn,
är en av Nordens mer välkända och
framåtsträvande gymnasieskolor.
på Framtidens lärande i våras gjorde
elever och skolledning succé när de
visade sitt sätt att arbeta.
Ørestad gymnasium är Danmarks
mest digitaliserade skola och dessutom
populär. Varje år sedan den
danske kronprins Frederik tillsammans
med kronprinsessan Victoria
invigde den uppseendeväckande
skolbyggnaden i den nya stadsdelen
Ørestad i maj 2007 har betydligt fler
elever sökt till skolan än vad som
har kunnat tas emot. Sex år i rad har
skolan varit Danmarks mest sökta
gymnasieskola.
– Många söker sig kanske hit för
att skolan verkar modern. De kan bli besvikna när de upptäcker att
även här gäller traditionella dygder som
att läsa, skriva, göra läxor, säger rektor Allan Kjaer Andersen.
Alla som börjar på gymnasiet får
en Ipad till låns för de kommande tre
åren. Sedan två år tillbaka använder
skolan bara digitalt material.
– Många söker sig kanske hit för
att skolan verkar modern, vi har
lockande studieinriktningar som
Innovation, Media, Design och Global.
De kan bli besvikna när de upptäcker
att även här gäller traditionella
dygder som att läsa, skriva, räkna,
göra läxor. Vi är trots allt en skola
även om eleverna har sin egen Ipad,
säger rektor Allan Kjaer Andersen
och skrattar.
Att komma in i byggnaden känns
som att träda in i ett storföretags exklusiva
huvudkontor eller kanske ett
konstmuseum. I det öppna rummet,
där ljuset strömmar in från byggnadens
stora fönster och takfönster,
dominerar trappan upp igenom
byggnadens fyra våningar. Här finns
inga långa korridorer eller tillstängda
lärarrum.
Ørestad gymnasium startade
2005 i lokaler vid Köpenhamns universitet.
Två år senare flyttade skola
in i sin kritvita kub vid Ørestads
centrum.
Trådlöst nät inte i tankevärlden
– När arkitekterna 2003 började skissa
på skolbyggnaden trodde ingen på
att alla elever skulle ha sin egen dator.
Trådlös nät fanns inte och kapaciteten
har fått byggas ut ordentligt,
säger Allan Kjaer Andersen.
Skolan är byggd som ett experiment
för utveckling. Mycket av
undervisningen är projektorienterad
och läraren har ofta en mer handledande
roll.
Här finns 42 klasser men bara 17
klassrum. Men inte heller dessa är
traditionellt slutna utan har fönster
ut till de stora öppna områden som
finns på alla våningsplan. Undervisningen
i de öppna områdena kräver
en annan pedagogik än den vanliga
katederundervisningen i ett klassrum.
Mycket av kommunikationen
mellan lärare och elev försiggår här
elektroniskt, inte minst med hänsyn
till ljudnivån.
– Vi arbetar med 100-minuters
moduler och upptäckte att det var
nödvändigt att lägga rasterna samtidigt
för alla elever. En klass kan inte
ha rast precis i närheten av en annan
klass där undervisningen pågår för
fullt, berättar Orla Duedahl, ITsamordnare
på skolan och lärare i
geografi, samhällskunskap och företagsekonomi.
Skolans digitala profil integreras
i allt. Skolan använder Google apps
som digital plattform för undervisningen.
Alla kursplaner, lektionsplaneringar
och lektioner läggs upp på
klassens ämnessida i Google, och allt
tillhörande material läggs på Google
drive, så eleverna, till exempel inför
ett prov, lätt kan gå tillbaka och se
vad de ska repetera.
Digital portfolio
Nytt för i år är att eleverna har fått i
uppgift att lägga upp en digital portfolio
där eleven presenterar sig själv
och samlar sina avklarade uppgifter,
projektarbeten med mera.
– Varje elev ska sedan då och då
tillsammans med en lärare utvärdera
hur det har gått. Det blir ett slags
metareflektion över undervisningen
och vad man har lärt sig, säger Orla
Duedahl.
Han är en erfaren lärare som
liksom många andra på skolan sökte
sig hit av intresse för en ny typ av
undervisning.
– Det är lättare att vara autentisk
nu. I samhällskunskap kan vi till
exempel följa folketinget på ett helt
annat sätt, på nätet, på tv, än förr.
I företagsekonomi finns det många
små filmer på Youtube, på internet
finns tidningar och många företag
har information som kan användas
i undervisningen. Vi är inte hänvisade
till inaktuellt material, även om
det bara är ett år gammalt. Vi kan
använda oss av den aktuella verkligheten
i undervisningsrummet, säger
han.
Den traditionella anslagstavlan
i lärarrummet har ersatts av mail,
Google plus och bloggar. Behöver en
lärare med kort varsel ett klassrum
går det på det här sättet snabbt och
enkelt att kontakta samtliga kolleger.
Allmänbildning i fokus
Det läggs stor vikt vid att eleverna
ska kunna förhålla sig källkritiskt till
vad de läser.
– Våra elever ska vara allmänbildade
och i dagens allmänbildning ingår
också att vara ”IT-bildade”, säger
Orla Duedahl.
På det runda taket på en av de
stora plenumsalarna sitter några av
skolans elever med sina datorer och
läsplattor utslängda i färgglada Fatboys.
Utrymmet är tänkt att fungera
som ett avslappnande alternativ när
eleverna ska arbeta enskilt eller göra
läxor.
Eleverna går alla i andra året på
gymnasiet och har studieinriktning
Innovation.
– Det är fett att gå på den här skolan,
jättebra atmosfär. Att det är så
ljust och öppet gör att man inte blir
så trött, säger Josephine Mertinitz.
Alla är de nöjda med att pappersböckerna
har slopats och att undervisningen
är digital.
– Det är skönt att ha allt samlat
i sin Ipad och slippa släpa runt på
tunga böcker, säger Emil Hansen.
– Det är lättare att vara autentisk nu, säger Orla
Duedahl, IT-samordnare på skolan och lärare
i geografi, samhällskunskap och företagsekonomi.
– Det är lätt att anteckna i e-böckerna,
man kan ha en bättre struktur
än förr. En nackdel är att vi aldrig
skriver för hand längre, säger Hitesh
Sacholeva.
– Det är också lite för lätt att
smita över och kolla Facebook på lektionerna
när man har lite långtråkig,
medger Simon Geles och de är alla
överens om att det kräver självdisciplin
att studera på det här sättet med
många projektarbeten.
Ett tvärsnitt av befolkningen
Framtidsplanerna i gruppen varierar
från att bli murare till ekonom eller
till och med statsminister och det är
ganska typiskt för skolan där eleverna
just nu representerar ett utsnitt
av Köpenhamns befolkning.
– Många tror att Ørestad gymnasium
är en elitskola men så är det
inte. Tvärtom har vi en mycket blandad
sammansättning: vi har många
förstagenerationsgymnasister här,
drygt 20 procent av elever na har invandrarbakgrund
men vi har också
elever från utbildningsstarka och
ekonomiskt välbeställda hem. I dag
kommer eleverna från hela Köpenhamn
men det ändras dessvärre, berättar
rektor Allan Kjaer Andersen.
Nya regler gör att skolan måste
prioritera sökande efter vilken transporttid
de har till skolan. De som bor
nära skolan prioriteras.
– Närområdet Tårnby är gamla
arbetarkvarter med Danmarks näst
sämsta utbildningsbakgrund. Det
gör att skolan under några år kan få
många studiesvaga elever. Samtidigt
är de boende i nybyggda Örestad
typisk medelklass men det är än så
länge främst småbarnsfamiljer så det
dröjer några år innan de ska börja
i gymnasiet, säger Allan Kjaer Andersen.
Ørestad gymnasium är i dag en
”frontrunner” men tio år in i framtiden
har de flesta gymnasieskolor nått
dit Ørestad befinner sig i dag, tror
Allan Kjaer Andersen.
– Vi kunde inte ana för tio år
sedan hur vi skulle arbeta idag. Om
tio år kanske vi har alla digitala
möjligheter på vårt armbandsur eller
i glasögonen. Vi fortsätter utveckla
skolan efter hur tekniken förändras.
Vårt främsta syfte är att förbereda
eleverna till det samhälle de ska ut i.
FAKTA
Ørestad Gymnasium startade 2005 med sex klasser i lokaler på Köpenhamns universitetsområde
i stadsdelen Amager. Två år senare flyttade skolan till Ørestad, ett nytt
område på Amager nära flygplatsen Kastrup, och har nu cirka 1 150 elever och 120 lärare.
Skolan har från start haft en IT-inriktning och för två år sedan beslutade skolan
att inte längre köpa pappersböcker utan bara använda elektroniskt material. Från
förra skolåret får alla nya elever på skolan tillgång till en Ipad. Till en början hade läroboksförlagen
svårt att möta skolans krav men i dag är det inga problem att skaffa
digitalt material.
Undervisningen bedrivs med i-böcker, e-böcker, pdf-filer eller fritt material på
nätet. Skolan har gjort egna e-böcker i till exempel matematik.
Skolan har i ett IT-kompetenscenter som utvecklar arbetsmetoder inom undervisningen.
En utmaning har varit hur eleverna ska lämna in sina uppgifter och prov,
men nu finns ett väl fungerande system även för detta.
I dag används sex olika applikationer: Tnspire, Goodreader, Meebook, Explain
everything, Bookcreator och Quickoffice. Google-tv används i hela skolbyggnaden.
Enligt skolan är kostnaderna för e-böckers licens för ett år jämförbara med inköp
av pappersböcker. Papperskopiering används inte längre vilket sparar pengar men
det har tillkommit utgifter för inköp av drygt 400 Ipads per läsår. Skolan har bara få
stationära datorer kvar vilka huvudsakligen används av medieelever för redigering.