Varje år är det en internationell konferens
kring Learning Study. I år har den
precis gått av stapeln i Göteborg och
Fenestra Centrum, en 6-9-skola i Göteborg
var ett av målen för konferensens
studiebesök. Här arbetar hela skolan
med Learning Study och här är rektor
drivande i det utvecklingsarbetet.
– Det började 2009 med att några matematiklärare
från skolan gjorde ett
studiebesök på Öjesjö skola i Partille
och blev väldigt inspirerade, berättar
Srdjan Muratovic, rektor sedan fem
år på Fenestra Centrum, en friskola
inom Academediakoncernen.
Arbetet med Learning Study har
inspirerats av de japanska lärarnas
systematiska arbete med Lesson
Study men inkluderar en grundtanke
om lärande utifrån variationsteorin.
Variationsteorins grundare, professor
emeritus vid Göteborgs universitet,
Ference Marton, är den starkt
bidragande orsaken till att Learning
Study har ett starkt fäste på västkusten.
Tillsammans med professor Ulla
Runesson vid Jönköpings högskola
utgör han en förgrundsgestalt både
nationellt och internationellt.
– Det är första gången konferensen
förlades utanför Asien och det är
ingen tillfällighet att det blev Göteborg,
menar lärarna och utvecklingsledarna
på Fenestra Centrum, Lotta
Funnemark och Sanna Schoultz.
Båda har arbetat länge som handledare
för att sprida arbetet på skolan
och på senare tid också inom koncernen.
Utveckla en samarbetskultur
– Vi stod inför faktum att vi, trots
hårda insatser, hade oförändrade elevresultat
framhåller Srdjan Muratovic.
Samtidigt skedde förändringar i
ägarstrukturen och man uppmanades
att formulera sina mål för skolan.
– Vi ville börja småskaligt och
valde matematiklärarna. Senare spred
sig intresset till andra lärare och två
år efter starten gjorde vi fyra studier,
berättar Srdjan Muratovic.
Det innebar en resa med stora
förändringar både för elever men
framförallt lärarna.
– Grunden för den samarbetskultur
vi har idag, den har vi fått bland
annat genom arbetet med Learning
Study, säger Srdjan Muratovic.
Ofta har man en till två studier
igång per läsår. Man vill jobba småskaligt
och verkligen ge tid till reflektion
hos lärarna vilket inneburit att
samplanering för ämneslagen numera
är schemalagd. Långsiktighet är ett
annat ledord på Fenestra Centrum.
Upptäckten!
– Genom att delta i en Learning Study
ser du på din undervisning med nya
perspektiv, nya glasögon. Du letar och
upptäcker direkta kopplingar mellan
din undervisning och dina elevers
lärande, menar Lotta Funnemark.
Fokus flyttas från elevernas ”problem”
till att gemensamt i lärargruppen
sätta lupp på hur innehållet i
undervisningen presenteras och framförallt
på hur och om lärande sker.
– Learning Study hjälper oss att –
genom att ta med elevernas perspektiv
– tillsammans se hur komplext
lärande och undervisning egentligen
är, framhåller Sanna Schoultz.
En erfarenhet man har på Fenestra
är att denna upptäckt också leder
till en ökad yrkesstolthet och medvetenhet
hos lärarna om vad som är
särskiljande för just läraryrket. Man
får dessutom ett gemensamt språk för
att tala om lärande.
– Det blir tydligt vad som skiljer
en matematiker från en mattelärare,
en språkvetare från en språklärare och
varför man inte kan ta in vem som
helst och kalla den lärare, menar Lotta
Funnemark.
Ökad kvalitet i undervisningen –
och resultat!
– Våra mål är långsiktiga och vi har
inte förväntat oss förbättrade elevresultat
efter ett eller två år. Men,
äntligen, nu ser vi även bättre resultat.
2012 hade niorna avsevärt bättre resultat
i matematik, svenska och engelska
än i flera andra ämnen, framhåller
Srdjan Muratovic.
Genom de verktyg och det förhållningssätt
som Learning Study ger
lärarna så ökar kvalitén i undervisningen. Hur lägger man då upp en studie på Fenestra Centrum?
– Lärarna bestämmer tillsammans
utifrån vad de tycker är svårt att undervisa
om, ett lärande objekt, dvs det
de vill att eleverna ska utveckla en förståelse
för berättar Sanna Schoultz.
Med utgångspunkt i detta tas kritiska
aspekter fram, dvs sådant som
kan vara hinder för lärandet. Utifrån
dessa aspekter konstrueras ett förtest
som sedan genomförs med elevgrupperna
för att skapa sig en bild av vad
de kan. Detta analyseras gemensamt
av lärarna och man planerar utifrån
resultatet av förtestet en lektion som
någon av lärarna håller. Lektionen
filmas och lärargruppen analyserar
tillsammans det de ser för att försöka
förstå hur det landade hos eleverna.
– Som handledare tittar du först
igenom filmen själv, analyserar hur
innehållet i undervisningen behandlas,
och ofta ser man direkt var det
brister, var man tappar eleverna, menar
Lotta Funnemark.
Ett eftertest genomförs med eleverna
som ofta bekräftar bilden man
skaffat sig i lärargruppen och gemensamt
planerar man för hur innehållet
kan varieras, för att det ska landa i
förståelse hos eleverna.
– Man reviderar lektionen genom
att fundera över vad vi behöver kontrastera
mer, vässa, göra tydligare,
säger Sanna Schoultz.
Ett annat begrepp som är centralt
inom Learning Study och som lärarna
gemensamt upptäcker är det egna
förgivettagandet. Var finns egentligen
motståndet för att komma igång med
Learning Study?
– Det synsätt man utvecklar gör
dig ständigt påmind om att du måste
vara uppmärksam på elevernas förståelse,
menar Lotta Funnemark.
”Feltankar” från eleverna eller att
läraren blir varse sina förgivettaganden
måste man vara beredd att inkludera
i undervisningen – även om det
inte stod i planeringen från början.
– Alla lärare borde få ha fokus på
undervisningen, det som är kärnan i
yrket, framhåller Sanna Schoultz.
Learning Study och sen…
Ett annat motstånd som Fenestras
rektor och handledare stött på från
skolor och rektorer som satt sig in i
Learning Study är att man menar att
det inte är något för dem eftersom en
studie fokuserar på så små detaljer
av lärandet. På Fenestra ser man inte
någon motsättning.
– Det viktiga är ju att även när du
är ensam, redan vid planeringen ställa
dig frågor om hur du kan göra för att
underlätta, vad som kan vara svårt
och under lektionen verkligen lyssna
på elevernas tankar – och då inte
endast ”de rätta” svaren! framhåller
Lotta Funnemark.
En Learning Study är väldigt styrd,
cirka 35 timmar satsar vi här, berättar
Srdjan Muratovic som menar att en
studie ska ses som en kompetensutveckling
men det är ju sedan arbetet
börjar.
– Det mesta arbetet som lärare
sker fortfarande ensamt men har man
fått upp ögonen och upptäckt komplexiteten
i lärandet, fått ett språk,
sett sina kollegor som den resurs de
är, ställa sig frågor om hur man lär
sig och fått med dig verktygen och
förhållningssättet från en Learning
Study, då tänker och agerar du på ett
annat sätt, menar Srdjan Muratovic.
På Fenestra Centrum reflekterar
man tillsammans över hur elevernas
delaktighet ser ut på riktigt och
hur det krockar med uppdraget att
bedöma:
– Vi måste öka trygghet hos eleverna,
hitta strategier för att få alla
med, få bort rätt–eller-fel-känsla och
”hands up”. Utan elevernas tankar
hittar vi inte det som är svårt för dem,
menar Srdjan Muratovic.
Han använder bilden av sport, där
träning är den största delen men där
feedback i form av bedömning också
sker ibland.
– Budskapet till eleverna måste
vara att ”Du spelar roll”, varenda en
spelar roll!