Medieproduktion i lärandet på Tunaskolan i Botkyrka
Sagans magiska värld
utvecklar vardagen i skolan
På Tunaskolan i Botkyrka får alla elever
i årskurs 3 dramatisera, skriva böcker
och göra film utifrån egna sagor. Det är
ett språkutvecklingsprojekt där sagans
magiska värld kommit att bidra till att
utveckla vardagen i skolan.
Det är magiskt att fantisera, skapa och
berätta. Sedan 2011 arbetar alla elever
i årskurs 3 på Tunaskolan i Botkyrka
under ett par månader på höstterminen
med att skriva egna sagor som de
presenterar med olika medieuttryck.
Arbetet inleddes då Jessica Staaf
började som biträdande rektor på
Tunaskolan och tog med sig sina
erfarenheter från en läskampanj hon
bedrivit i kommunen.
– Språket är det viktigaste vi sysslar
med i skolan, säger Jessica Staaf.
Har du inte språket faller du igenom
i alla ämnen. Bristande språkkunskaper
begränsar oss. Eleverna får aldrig
vara hänvisade till att enbart uttrycka
det de kan. Målet är att de ska kunna
uttrycka det de vill. Idag klarar inte
eleverna ett ämne som slöjd om de
inte förmår att skriftligt och muntligt
redogöra för arbetet och metoderna.
Jessica Staaf tog kontakt med några
frilansande kulturpedagoger som
arbetar med kreativt skrivande samt
kommunens mediepedagoger. Tillsammans
utvecklades projektet Berättarmagi
för att stimulera skrivande
och berättande med olika medier i
årskurs 3. Det var viktigt att projektet
var avgränsat, men samtidigt så
omfattande att alla skolans elever i en
årskurs involverades. Och årskurs 3 är
en viktig årskurs:
– Ingen får lämna lågstadiet utan
att kunna läsa och skriva, säger Jessica
Staaf. När eleverna går i årskurs 2 gör
vi uppföljningar och sätter eventuellt
in extra stödinsatser. Hösten när
eleverna börjar årskurs 3 är de mogna
att debutera som författare och filmare.
Vi tog fasta på att barnen har en
känsla för lek och fantasi och gjorde
sagor till vårt tema.
En kedja av aktiviteter
Kulturpedagogerna Eva Dahlberg och
Gunilla Cullemark driver tillsammans
den lokalt förankrade organisationen
Skrivsprånget som arrangerar workshops
och kurser kring skrivande och
drama. Deras uppdrag är att hålla
ihop projektets olika delar – och bidra
med att väcka ”magin” kring sagorna
och berättandet.
– När vi möter eleverna har vi
möblerat om i klassrummet, berättar
Eva Dahlberg. Vi har flyttat bänkarna,
släckt ljuset, dekorerat med tyger och
skapat en slags sagoskog med en magisk
glänta. Vi spelar suggestiv musik
och ber barnen lyssna till ljuden och
prata om de inre bilder som ljuden
ger upphov till. Vi vill visa att det inte
är en vanlig skoldag och vi vill uppmuntra
eleverna att säga ja till sina
egna idéer. Vi gör ramsor, dramalekar
och improvisationer.
Eleverna möts i gläntan fyra gånger.
Varje klass delas in i fyra grup-
per som tillsammans skapar var sin
saga. Varje elev får ansvar för en egen
karaktär i sagan, en hjälte, en hjälpare,
en fiende och så vidare. Varje elev
skapar sin egen unika karaktär och de
tilldelar den ofta magiska egenskaper.
– Sedan får eleverna veta vad
hjälten har för problem och utifrån
sina karaktärer utveckla handlingen,
berättar Eva Dahlberg. Typ: ”Hjälten
är olycklig, vad har hänt?” Det blir
vilda sagor med flygande köttbullar,
älvor som kan dela ut tre önskningar
och livsfarliga zoombies. Eleverna får
gestalta sina berättelser i drama och
de fortsätter ofta att leka sina karaktärer
ute på rasterna.
Träffarna i den magiska gläntan är
första länken i en kedja av aktiviteter.
Arbetet med att skriva berättelserna
överlåts åt klassläraren som arbetar
tillsammans med personal från fritids.
Det är ett arbete som kan ta två, tre
veckor. Eftersom eleverna skriver i
grupp underlättar det att mötas kring
sagans form och konventioner. Men
att berätta och leka sagan är enkelt, att
skriva ned den är svårare.
– Eleverna kan skriva för hand,
men många väljer att skriva på dator
eller padda, säger Jessica Staaf. Har
eleverna en skrivproblematik är de
hjälpta av en dator, de ska inte hindras
av sin handstil. Eleverna måste förhandla
med varandra om innehållet.
Och texterna måste skrivas rent på
dator för att kunna mailas till kulturpedagogerna
på Skrivsprånget som ger
feedback och uppmuntrande tillrop.
Också filmen är ett språk
Nästa steg är att eleverna funderar
över hur sagan kan göras som en
animerad film. De får hjälp att utveckla
bildmanus. Sen ger sig klassen
iväg till bildverkstaden i anslutning
till konsthallen för att skapa sina
karaktärer och göra bakgrunder till
filmerna.
De tar med sig sitt material till
nästa anhalt, som är den kommunala
medieverkstaden Xenter. Där finns
förberedda animationsbord med kameror
och datorer där eleverna kan
göra sina filmer enligt stop-motion
metoden. Det tar en dag för fyra
grupper i en klass att tillsammans
spela in var sin film.
– Vi ger eleverna en dramaturgikurs
i miniatyr och hjälper eleverna att
utforska filmens berättargrepp, säger
Ann Fagerell som är mediepedagog
och projektledare på Xenter. Vi levererar
inte bara teknik. Det handlar också
om det kreativa arbetet med bildberättande,
musikval, ljud och dialog.
Arbetet med att redigera filmerna
och lägga ljud kräver ett särskilt besök
på Xenter. Eleverna får här en insikt
om att också filmen är ett språk. När
filmerna är klara ordnas en premiär
på en lokal biograf där eleverna också
visar en utställning kring hur filmerna
blivit till. Filmerna görs också tillgängliga
på webben.
Avslutningsvis publiceras elevernas
sagor med bilder ur filmerna
i tryckta böcker. Produktionen av
böckerna sköttes tidigare av gym-
nasieelever vid medieprogrammet
på Tumba gymnasium, men efter att
medieprogrammet avvecklades ansvarar
mediepedagogerna på Xenter för
framtagningen av böckerna.
Alla fortbildar varandra
Sagoskrivandet är idag inte längre
ett projekt, utan en återkommande
verksamhet och en del av Tunaskolans
identitet. Sagorna har låtit tala
om sig och det finns en förväntan hos
de yngre eleverna inför att börja trean
och skriva en bok och göra en film.
– Kultur i skolan är inget tillfälligt
avbrott från vardagen i skolan, det
estetiska arbetet är en del av skolan,
säger Jessica Staaf. Genom att arbeta
tillsammans med kulturpedagoger
har lärarna blivit allt mer trygga att
utveckla spännande metoder kring
skrivande, skapande, drama och film,
medan kulturarbetarna lärt sig förstå
skolans uppdrag att arbeta utifrån
läroplan och kursplanernas mål. Alla
inblandade har fortbildat varandra
under arbetets gång.
Att göra ett berättarprojekt som
omfattar alla elever och lärare i en hel
årskurs med tre parallella klasser skapar
rättvisa och likvärdighet. Det är
inte bara de elever som har en kulturintresserad
eller datorvan lärare som
får vara med. De resurspersoner som
kommer utifrån blir en garanti för att
alla grupper går i land med sina berättelser
och filmer. En ensam lärare kan
inte på begränsad tid handleda alla
grupper.
– Personalen på fritids utgör en
viktig resurs då de deltar i skolans
arbete på sin samverkanstid, säger
Jessica Staaf. De kan fånga upp det
här med att göra film i paddor och
utveckla det med eleverna också efter
skoltid.
Samarbetet med konsthall, medieverkstad
och biograf blir ett sätt för
skolan att öppna dörren mot lokalsamhället
– och även ett sätt att utåt
redovisa det som sker i skolan.
– Trots att eleverna bor här känner
deras familjer inte alltid till att vi har
konsthall, biograf och medieverkstad.
Att eleverna skapar filmer och böcker
som når ut till en publik långt utanför
skolan är särskilt storslaget när man
går i årskurs 3, säger Jessica Staaf.
De utvärderingar som gjorts visar
att sagoprojektet lämnar avtryck i
vardagen långt efter att projektet
avslutats. Lärarna anger att projektet
utvecklar elevernas enskilda skrivande,
men även samarbetet och
gemenskapen mellan eleverna. Projektets
olika moment gör det möjligt
för olika elever, med olika talang
och förmågor, att vid olika tillfällen
inta en framträdande position i de
olika grupperna. Arbetet är lustfyllt
samtidigt som eleverna upplever att
skolarbetet är viktigt och på riktigt
– och att de själva har berättelser att
bidra med i det offentliga samtalet.
Föräldrarna berättar att de gläds över
vad deras barn varit med om och att
de känner stolthet när de bjuds in att
ta del av de filmer och böcker som
barnen gjort.
Skapande skola
Även om projektet idag är vardag har
Tunaskolan hittills kunnat finansiera
samarbetet genom anslag från Skapande
skola. Regeringens förordning
betonar att stödet ska främja ”långsiktig
samverkan” mellan skolan och kulturlivets
parter. Kulturrådet har dock
i sina riktlinjer formulerat en treårsregel,
vilket kan kännas snävt för ett
avancerat projekt där många aktörer
ska lära sig samverka med varandra.
– Tanken är att skolan under tre
år ska få prova ett arbetssätt och
efter detta, om man tycker man vill
fortsätta med samma aktör, använda
egna pengar för att arbeta på samma
spår. Skapande skola-pengarna kan
då i stället gå till att utveckla skolans
kontakter inom nya konstområden,
förklarar Tua Stenström, handläggare
för Skapande skola på Kulturrådet.
Men det är ett stort arbete att etablera
samverkan, styra upp administration
och ekonomi och skapa forum
för uppföljning. Också Tunaskolans
samarbete med den kommunala
medieverkstaden Xenter måste
förhandlas och betalas eftersom
den drivs av Arbetsmarknads- och
vuxenutbildningsförvaltningen som
fakturerar alla skolor som utnyttjar
deras tjänster.
– Satsningen på Berättarmagi
dockar väl in i skolans språkutvecklingsarbete,
säger Jessica Staaf. Det
är inget nytt för eleverna, eftersom
alla årskurser arbetar med skrivande,
berättande och läsning i olika former.
Det nya som projektet bär med sig är
att eleverna under en intensiv period
kliver i och ur sina texter och utforskar
berättelsen med hjälp av drama
och film, vilket inspirerar till att ytterligare
utvidga de estetiska inslagen
i skolan.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.