Utredningen om digitalisering av nationella prov presenterad
Nationella proven ska digitaliseras – men
klart först om sex år
En digitalisering av de nationella proven
ska påbörjas. Den ska ske stegvis och
ges tillräckligt med tid innan den är fullt
utbyggd. Det föreslår regeringens utredare
Tommy Lagergren i sitt förslag till
nytt upplägg av de nationella proven.
Han vill att de i sin digitala form ska införas
successivt från 2018 och vara fullt
etablerade 2022. Utredningen specificerar
också att syftet med proven ska vara
att stödja lärarnas betygssättning.
Det är en mycket gedigen och omfattande
utredning på över femhundra
sidor som presenteras. Den tar i enlighet
med sitt uppdrag ett samlat grepp
över hela den nationella provsituationen,
det vill säga frågan om digitalisering
utgör bara en delmängd av det
stora materialet.
Om man tittar på tidsplanen för
digitaliseringen så kan man konstatera
att den ska vara full genomförd
först 2022, vilket ifrågasätts i flera av
de första kommentarerna.
– Det som föreslås är för lite och
för försiktigt, säger Bo Jansson, ordförande
i Lärarnas Riksförbund. Jag är
otålig och vill se ett snabbt genomförande.
Detta tar alldeles för lång tid.
Camilla Waltersson Grönvall,
moderaternas talesperson i skolfrågor,
håller med om detta.
– Jag kan inte se varför det skulle
ta så lång tid innan vi lättar på den
arbetsbördan för lärarna. Det är ju
infört i ett antal länder runt omkring
oss, så varför behöver det ta sex år i
Sverige?
Kanske är det ändå inte slutpunkten
som är det intressanta, utan startpunkten.
Det är viktigt att få igång
den erfarenhetsgenerering som kan
ligga till grund för att succesivt bygga
ut de nationella provens digitala delar.
Vill man vara rättvis i historieskrivningen
så är det knappast utredaren-
Lagergrens tidsplan som gör att Sverige
ligger efter sina grannländer i det
här avseendet, utan snarare åtta års
ointresse från tidigare regering.
Fördelar och nackdelar med
datorbaserade prov
Som huvudsakliga skäl för att införa
datorbaserade prov nämner utredningen
de kända motiv som brukar
anges, dels att ”datorn möjliggör bedömning
av kunskaper som inte fullt
ut eller på lämpligt sätt kan prövas
med pappersbaserade prov, dels att
digitaliseringen underlättar administrationen
runt proven och ökar
effektiviteten och användbarheten”.
Utredningen preciserar genom att
säga att ”datorn kan ge potential för
nya, intressanta uppgiftsformat som
kan mäta andra aspekter av kunskap
än traditionella uppgifter” och man
exemplifierar med att nämna att datorn
kan ”använda ljud, rörlig bild och
simuleringar, interagera med provtagaren
och erbjuda mer autentiska
uppgifter och bedömningssituationer”.
Dessutom hävdas att digitaliseringen
också kan innebära ”en ökad
flexibilitet när det gäller exempelvis
konstruktion, upplägg, val av uppgifter
och provtid”.
När utredningen pekar på nackdelar
så nämner man bristande datorvana
hos vissa elever, vilket kan leda till
”orättvisor och till att andra förmågor
än de avsedda prövas” och uttrycker
en oro för att det är elevernas förmåga
att använda datorer som testas,
istället för deras egentliga kunskaper.
Det är självklart en aspekt att beakta,
men samtidigt måste man minnas att
det samma gäller i omvänd mening
användandet av papper och penna.
Det finns lärare som redan idag berättar
att det nationella provet var första
och enda gången under terminen som
eleverna använde pennor, och att de
upplevde det som obekvämt och begränsande.
På samma sätt pekar utredningen
på farhågan att ”proven och deras
innehåll riskerar att styras av tekniken”
vilket utredningen menar
”kan leda till en begränsning av vilka
kunskaper som prövas och vilka uppgiftstyper
som används”. Det är också
en korrekt iakttagelse, men man får
inte vara så ”hemmablind” att man
inte ser att varje teknikval på ett eller
annat sätt styr innehållet och att våra
prov idag är hårt styrda och kraftigt
begränsade av det månghundraåriga
”papper-och-penna-paradigmet”.
Automatisk och manuell
bedömning
Utredningen redogör för att olika
typer av flervalsuppgifter kan rättas
automatiskt och att kortsvarsuppgifter,
där eleverna anger ett eller några
ord eller ett tal, ofta också kan rättas
automatiskt. Utredningen säger vidare
att när det gäller uppsatser och långa
skriftliga svar finns det automatiska
bedömningsprogram även för dessa
uppgiftstyper och att det pågår en intressant
utveckling inom området.
Utredningen pekar också på studier
som säger att de digitala rättningssystemen
presterar ”ungefär lika
bra som en människa när det gäller
bedömning av konstruerade svar,
det vill säga det finns en relativt god
bedömaröverensstämmelse”, samt att
automaträttningen även kan ge ”direkt
återkoppling till provtagaren och aggregerade
resultatsammanställningar
på gruppnivå, skolnivå och nationell
nivå” som kan ge såväl elever som
lärare ”detaljerad återkoppling om
provtagarens styrkor och svagheter,
och därigenom underst&
ouml;ds också formativ
bedömning”.
Man kan konstatera att trots att
dessa fördelar så tydligt redovisas, så
drar utredaren slutsatsen att ”trots att
utvecklingen av system för automatiserad
bedömning av digitala prov
går framåt är det dock tveksamt om
datorer kan ersätta den manuella
bedömningen” och därmed får frågan
om automatiserad rättning inte så stor
plats i materialet. Det kan synas lite
märkligt, eftersom man här kan ana
digitaliseringens riktigt stora potential
när det gäller arbetsbesparing och
rationalisering. Istället är begreppen
”extern bedömning” och ”medbedömning”
mer frekventa. Det kan synas
bekymmersamt. Som utredningen
mycket riktigt påpekar så är det ”både
dyrt och svårt att rekrytera, utbilda
och betala bedömarna” samt att bedömningsprocessen
tar längre tid och
att problemen kvarstår kring objektivitet
och likvärdighet.
Sammanfattningsvis kan sägas att
utredningen ger en mycket bra bild av
frågans möjligheter, utmaningar och
komplexitet. Det finns många goda
skäl att återvända till den i framtiden
och det ska bli spännande att se hur
den helt eller delvis kommer att förverkligas.
”Likvärdigt, rättssäkert och effektivt
– ett nytt nationellt system för
kunskapsbedömning” Betänkande
av Utredningen om nationella prov, SOU 2016:25.
Finns tillgänglig på regeringens
webbplats: www.regeringen.se
Tidigare nummer av DIU
Läs DIU:s tidigare artiklar om digitala prov
i DIU nr 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 8 år 2015 samt
nr 1, 2 2016.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.