Wordfeud i ettan:
Populärt spel ökar elevernas medvetenhet om
bokstäver, ljud och ordbildning
Det är härligt att se Ida, 6 år,
gå fram till Smartboarden och
berätta för de andra 44 eleverna
vilket ord hon tycker de ska lägga,
hur det stavas och hur hon
tänker för att de ska få så många
poäng som möjligt. Det är dags
för Wordfeud för Novas F-1 på
Björndalsskolan i Trollhättan.
Klockan är 12 och jag befinner mig i
det klassrum där år 1 på Björndalsskolan
håller till. Deras lärare Ellinor
Sjöblom håller på att koppla upp
en Ipad till Smartboarden. Framför
den interaktiva tavlan finns en stor
rund mjuk matta. Ellinor tar fram
Wordfued, en applikation i Ipad som
fungerar som alfapet, fast det är ett
spel över nätet mot andra. Klassen
har en egen inloggning till Wordfeud
och en av matcherna syns nu framme.
Eleverna börjar strömma in, de sipprar
in genom dörren en efter en, några
i taget. De smyger och glider fram till
sina platser. De är extra många när det
är Wordfeud på schemat, då är även
förskoleklassen med. Allt eftersom de
kommer in i klassrummet kan man
börja höra ett ljud. Först är det svagt,
men allt eftersom de blir fler hör man
det tillräckligt starkt för att förstå vilket
ljud det är.
Så fort eleverna kommer in och ser
spelplanen i Wordfeud börjar de ljuda
ihop möjliga ord. De vill gärna hitta
ett bra ord som ger dem bra poäng.
Då gäller det att vara på banan från
början.
Spelet kan börja
När alla satt sig börjar spelet. Nu haglar
ordförslagen genom uppsträckta
händer och spontana utrop. De ljudar,
läser och räknar poäng. Och de går
fram till Smartboarden och berättar
hur de tänker så att alla kan hänga
med. Jag kan inte gissa vem som går i
år 1 eller förskoleklassen, alla ljudar,
läser, räknar och berättar.
Plötsligt ser de att chatten i Wordfeud
har ett meddelande som väntar.
De plockar fram den. Motspelaren har
skrivit något och de hjälps åt att läsa
vad det står. “Jag har inga vokaler.” står
det. Och så börjar diskussionen om
vad är vokaler och vad är konsonanter.
Och finns det ord utan vokaler?
En av motspelarna som dykt upp
denna veckan är klass 1 A på Ålstensskolan
i Bromma. De läser deras
meddelande i chatten och börjar prata
om var Bromma ligger. För stunden
släpper de den tråden, och Ellinor
berättar för mig att hon tänker spinna
vidare på den senare när de är en lite
mindre grupp igen. För när man är
45 stycken samtidigt i klassrummet
måste man begränsa sig till kortare
stunder för att alla ska orka. De fortsätter
nu att svara på chatten till den
andra klassen och berättar vilka de är.
Chatten är något de använder
mycket i wordfeudspelet. De pratar
om hur man chattar, vad skriver man,
kan man skämta i chatten och så vidare.
De hjälps åt att skriva och stava.
Alla elever tycker att det är mycket
viktigt att det stavas rätt när man har
en mottagare utanför skolan lokaler,
en mottagare som ska uppfatta dem
rätt. Likaså är stavningen mycket
viktig för att man ska kunna spela
Wordfeud. Stavar man fel blir det inte
ett giltigt ord. Alla hjälps åt så det
blir rätt. Chatten är viktig i spelet för
eleverna, här vill alla kunna läsa och
skriva. Det blir därför en stor drivkraft
att lära sig läsa så man förstår
vad den andra klassen skriver.
Främjar samarbetet
Nu vill de spela vidare mot en annan
klass de spelar mot från Skoftebyskolan
i Trollhättan. De heter Svärdsliljan.
De har en match på gång, men
Svärdsliljan har inte hunnit svara än.
Besvikelsen är stor, men de hoppas
kunna spela snart igen.
Ellinor berättar att de brukar spela
ungefär fyra dagar i veckan tillsammans.
De spelar ca 15-20 minuter
per gång, det är ganska lagom. Sedan
spelar barnen i par, grupp eller med
fröken på fritids mellan de gemensamma
tillfällena. Det är fritt att spela
när man vill, men aldrig ensam. Tanken
är att främja samarbete, eftersom
lärandet sker i samspel med andra.
Engagerade föräldrar
Motspelarna är inte bara andra klasser.
De spelar även mot fröknar, mammor
och pappor, syskon och lärarstudenter.
Föräldrar är engagerade, och
det är spännande att föräldrar som
ibland kan vara lite svåra att nå och få
respons från i andra sammanhang nu
blir aktiva och nöjda med samverkan.
Efter den stora samlingen startar
sista arbetspasset för dagen i år 1.
Två av flickorna tar med sig Ipad in i
grupprummet och spelar vidare tillsammans.
Jag följer med och lyssnar
på dem. De spelar mot en mamma i
klassen. Tillsammans funderar de, reflekterar
över ord, stavning, böjning,
bokstäver och hittar till slut ett ord
de enas över. Sedan tar de tag i nästa
match som är mot en bror.
– Om man väntar för länge så kan
man vinna eller förlora utan att man
lagt ett ord, berättar en av flickorna. Då
kan det vara lätt att vinna säger hon.
Här kommer även tidsperspektivet
automatiskt in i undervisningen med
wordfeud. Matematiken dyker också
upp när de räknar ut vem som leder
och hur mycket man leder med. Man
funderar över vad som behöver göras
för att ta över ledningen och testar
hur mycket poäng man kan få med
olika ord och kombinationer? Mycket
strategiskt tänkande används i spelet.
Stolta barn
Gunilla Carlsson, en av lärarna i
förskoleklassen, berättar att innan de
började spela ihop med år 1 tränade
de med bokstäver på papperslappar
som barnen fick lägga så att de förstod
hur spelet gick till. Gunilla och Ellinor
är eniga om att wordfeudspelandet
ökat elevernas medvetenhet om bokstäver,
ljud, vokaler, konsonanter och
ordbildning. Tävlingsmomentet sporrar
dem lite extra, och det är skönt att
tävla tillsammans. De är stolta över
att få spela och chatta med mottagare
utanför skolan. Det är också ett sätt
att visa upp sin mamma och pappa,
sin familj.
När jag ska lämna klassen har
tiden redan glidit in på fritidstid. En
del elever pysslar, andra dansar. Jag
hämtar mina ytterkläder och väska
som jag glömt i grupprummet. Där
hittar jag några elever med Ipad och
en mamma med sin telefon sittande
med en liten bebis i famnen. Vad gör
hon? Jo, spelar wordfeud och chattar
med eleverna bredvid henne.