Untitled Document Text: Christina Sikström

 

Wordfeud i ettan:
Populärt spel ökar elevernas medvetenhet om bokstäver, ljud och ordbildning

Det är härligt att se Ida, 6 år, gå fram till Smartboarden och berätta för de andra 44 eleverna vilket ord hon tycker de ska lägga, hur det stavas och hur hon tänker för att de ska få så många poäng som möjligt. Det är dags för Wordfeud för Novas F-1 på Björndalsskolan i Trollhättan.

Klockan är 12 och jag befinner mig i det klassrum där år 1 på Björndalsskolan håller till. Deras lärare Ellinor Sjöblom håller på att koppla upp en Ipad till Smartboarden. Framför den interaktiva tavlan finns en stor rund mjuk matta. Ellinor tar fram Wordfued, en applikation i Ipad som fungerar som alfapet, fast det är ett spel över nätet mot andra. Klassen har en egen inloggning till Wordfeud och en av matcherna syns nu framme. Eleverna börjar strömma in, de sipprar in genom dörren en efter en, några i taget. De smyger och glider fram till sina platser. De är extra många när det är Wordfeud på schemat, då är även förskoleklassen med. Allt eftersom de kommer in i klassrummet kan man börja höra ett ljud. Först är det svagt, men allt eftersom de blir fler hör man det tillräckligt starkt för att förstå vilket ljud det är.

Så fort eleverna kommer in och ser spelplanen i Wordfeud börjar de ljuda ihop möjliga ord. De vill gärna hitta ett bra ord som ger dem bra poäng. Då gäller det att vara på banan från början.

Spelet kan börja
När alla satt sig börjar spelet. Nu haglar ordförslagen genom uppsträckta händer och spontana utrop. De ljudar, läser och räknar poäng. Och de går fram till Smartboarden och berättar hur de tänker så att alla kan hänga med. Jag kan inte gissa vem som går i år 1 eller förskoleklassen, alla ljudar, läser, räknar och berättar.

Plötsligt ser de att chatten i Wordfeud har ett meddelande som väntar. De plockar fram den. Motspelaren har skrivit något och de hjälps åt att läsa vad det står. “Jag har inga vokaler.” står det. Och så börjar diskussionen om vad är vokaler och vad är konsonanter. Och finns det ord utan vokaler?

En av motspelarna som dykt upp denna veckan är klass 1 A på Ålstensskolan i Bromma. De läser deras meddelande i chatten och börjar prata om var Bromma ligger. För stunden släpper de den tråden, och Ellinor berättar för mig att hon tänker spinna vidare på den senare när de är en lite mindre grupp igen. För när man är 45 stycken samtidigt i klassrummet måste man begränsa sig till kortare stunder för att alla ska orka. De fortsätter nu att svara på chatten till den andra klassen och berättar vilka de är.

Chatten är något de använder mycket i wordfeudspelet. De pratar om hur man chattar, vad skriver man, kan man skämta i chatten och så vidare. De hjälps åt att skriva och stava. Alla elever tycker att det är mycket viktigt att det stavas rätt när man har en mottagare utanför skolan lokaler, en mottagare som ska uppfatta dem rätt. Likaså är stavningen mycket viktig för att man ska kunna spela Wordfeud. Stavar man fel blir det inte ett giltigt ord. Alla hjälps åt så det blir rätt. Chatten är viktig i spelet för eleverna, här vill alla kunna läsa och skriva. Det blir därför en stor drivkraft att lära sig läsa så man förstår vad den andra klassen skriver.

Främjar samarbetet
Nu vill de spela vidare mot en annan klass de spelar mot från Skoftebyskolan i Trollhättan. De heter Svärdsliljan. De har en match på gång, men Svärdsliljan har inte hunnit svara än. Besvikelsen är stor, men de hoppas kunna spela snart igen.

Ellinor berättar att de brukar spela ungefär fyra dagar i veckan tillsammans. De spelar ca 15-20 minuter per gång, det är ganska lagom. Sedan spelar barnen i par, grupp eller med fröken på fritids mellan de gemensamma tillfällena. Det är fritt att spela när man vill, men aldrig ensam. Tanken är att främja samarbete, eftersom lärandet sker i samspel med andra.

Engagerade föräldrar
Motspelarna är inte bara andra klasser. De spelar även mot fröknar, mammor och pappor, syskon och lärarstudenter. Föräldrar är engagerade, och det är spännande att föräldrar som ibland kan vara lite svåra att nå och få respons från i andra sammanhang nu blir aktiva och nöjda med samverkan.

Efter den stora samlingen startar sista arbetspasset för dagen i år 1. Två av flickorna tar med sig Ipad in i grupprummet och spelar vidare tillsammans. Jag följer med och lyssnar på dem. De spelar mot en mamma i klassen. Tillsammans funderar de, reflekterar över ord, stavning, böjning, bokstäver och hittar till slut ett ord de enas över. Sedan tar de tag i nästa match som är mot en bror.

– Om man väntar för länge så kan man vinna eller förlora utan att man lagt ett ord, berättar en av flickorna. Då kan det vara lätt att vinna säger hon.

Här kommer även tidsperspektivet automatiskt in i undervisningen med wordfeud. Matematiken dyker också upp när de räknar ut vem som leder och hur mycket man leder med. Man funderar över vad som behöver göras för att ta över ledningen och testar hur mycket poäng man kan få med olika ord och kombinationer? Mycket strategiskt tänkande används i spelet.

Stolta barn
Gunilla Carlsson, en av lärarna i förskoleklassen, berättar att innan de började spela ihop med år 1 tränade de med bokstäver på papperslappar som barnen fick lägga så att de förstod hur spelet gick till. Gunilla och Ellinor är eniga om att wordfeudspelandet ökat elevernas medvetenhet om bokstäver, ljud, vokaler, konsonanter och ordbildning. Tävlingsmomentet sporrar dem lite extra, och det är skönt att tävla tillsammans. De är stolta över att få spela och chatta med mottagare utanför skolan. Det är också ett sätt att visa upp sin mamma och pappa, sin familj.

När jag ska lämna klassen har tiden redan glidit in på fritidstid. En del elever pysslar, andra dansar. Jag hämtar mina ytterkläder och väska som jag glömt i grupprummet. Där hittar jag några elever med Ipad och en mamma med sin telefon sittande med en liten bebis i famnen. Vad gör hon? Jo, spelar wordfeud och chattar med eleverna bredvid henne.

Christina Sikström
it-pedagog, Trollhättan





Datorn i Utbildningen nr 3-2012. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)










































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 12]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 120428