Tänk att som 7-åring få slippa
fokusera på finmotorik och istället
få möjlighet att ägna sig åt sin
språkutveckling!
Det är några år sedan Arne Trageton
presenterade sin forskning kring de
positiva effekterna av att låta eleverna
börja lära sig skriva på datorn och
vänta med bokstavsträning och skrivande
för hand.
I Ystad deltog samtliga lärare i
årskurs F-2 i vårt fyraåriga projekt
”Skriva sig till läsning”. De flesta av
dem använder datorn på ett naturligt
sätt tillsammans med eleverna i dag,
men fortfarande är
det ingen som vågat
ta steget fullt ut – att
helt vänta med pennan
som skrivredskap
till åk 2.
Erica Lövgren är
en av dem som har
vågat, och vunnit.
Både Guldäpple och
en övertygelse om
hur man ger eleverna
en riktigt bra skolstart. Tänk att som
7-åring få slippa fokusera på finmotorik
och istället få möjlighet att ägna
sig åt sin språkutveckling!
I boken ”Med datorn som skrivverktyg”
beskriver Erica hur hon har
tolkat Tragetons modell och hur hennes
undervisning ser ut. Eleverna får
skriva på datorer, tillsammans, i meningsfulla
sammanhang. De traditionella
28 veckorna av bokstavsarbete
ersätts av naturliga och intressanta
samtal bland annat om synonymer,
texters uppbyggnad och texters innehåll.
Erica beskriver tydligt och enkelt
sitt arbete. Boken är fylld med konkreta
exempel och vem som helst
oavsett IT-vana kan lätt ta till sig
innehållet och prova själv. En riktig
inspirationsbok som jag rekommenderar
alla lärare att läsa.
Flera gånger har jag hört uttrycket
”Eleverna lär sig läsa oavsett vilken
metod vi utsätter dem för”. Jag är
dock övertygad om att en god pedagog
i kombination med denna metod
passar den stora majoriteten av barn,
från Piteå i norr till Ystad i söder.
Joachim Thornström
IT-pedagog, Ystads Kommun
Nominera lärare till Guldäpplet 2010 senast 1 juni!
Erica Lövgren fick Guldäpplet 2009 för sitt arbete. Har du någon lärare i din närhet som borde belönas med ett Guldäpple? Då har du chansen att nominera läraren till Guldäpplet 2010. Lärarstipendiet Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera aktiva
lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält.