Drömfabrik med möjligheter
– på Framtidens lärande
Skola är ett föråldrat begrepp. Morgondagens
skola är en möjlighetsfabrik
– en skola där drömmar blir verklighet.
Det konstaterade tolv ungdomar från
Nacka som förra sommaren hade som
sommarjobb att ta fram en idé och vision
kring framtidens skola på uppdrag
av sin hemkommun. Nu presenterar
de sina visioner från stora scenen på
konferensen Framtidens lärande.
Emil Claesson och Milén Fernandes
är två av de ungdomar som medverkar
på konferensen och de representerar
också den grupp som OECD
i sitt projekt kallar 21st Millenium
Learners. Och det är en av de angelägna
frågor som tas på konferensen:
Vilka strategier behöver kommuner
och enskilda skolor för att möta behoven
från samhälle och en uppväxande
generation.
– Om förra årets konferens handlade
om här och nu, så är temat i år
strategierna på en mer långsiktig nivå,
både på kommunal nivå och på skolnivå,
säger Lena Nydahl som tillsammans
med Peter Becker är koordinator
för konferensen.
Perspektiven på konferensen är
både ungdomarnas, skolledningens,
forskningens och politikens.
– Hur ska vi göra för att få en
likvärdig skola när det gäller skolutveckling
och lärande, där den digitala
verkligheten och de digitala verktygen
är en naturlig och integrerad del,
säger Lena Nydahl.
Men även om strategierna är i fokus
saknas inte en mångfald av praktiska,
konkreta exempel direkt ur skolans
vardagsliv och förhoppningen är att
deltagarna kommer att dela erfarenheter
med varandra och inspireras av
varandra.