Untitled Document Av: Lena Elfvingsson,
FDiU och rektor
E-post: Lena.Elfvingsson@jarfalla.se

 

Digital kompetens på skolledarkongress

De nordiska länderna har länge betraktats som världsledande inom IT i undervisningen. Nu verkar Norge ha tagit ledningen sedan staten påtagit sig rollen som ledare för utvecklingen av ny teknik i skolan. Att IT blivit ett av fem kärnämnen har triggat norska kommuner att satsa på ämnet och ge lärare grundläggande utbildning. De senaste norska satsningarna handlar om att ytterligare integrera digital kompetens i lärandet.

Øystein Johannessen från Kunnskapsdepartementet i Norge inledde årets nordiska skolledarkongress i Göteborg. Närmare 800 skolledare från förskola till gymnasieskola fick höra om hur ny teknik används för att utveckla den norska skolan. Øystein Johannessen beskrev lärdomarna från arbetet hittills:

• IKT är ett hjälpmedel för att stärka lärandestrategier och erfarenhetsutbyte
• Förändringar i omvärlden påverkar skolans innehåll och samhällsuppdrag inom det digitala området.
• Innovation skapas i skärningspunkten mellan visioner, policy och inre utvecklingsarbete
• Skolan måste utveckla det digitala medborgarskapet genom kunskap och kritiskt tänkande
• Implementeringsstrategier måste vara enhetliga och hållbara

Han visade också en Youtubefilm “What digital natives want from their library” med en otålig treåring för att visa vad vi ”digitala immigranter” har att göra med. Med den ansatsen hade förväntningarna på kongressens IT-perspektiv ökat…

I den korta debatten som följde, mellan skolminister Jan Björklund och oppositionens talesman i skolfrågor Marie Granlund (S) blev det inte någon diskussion kring förslaget om en svensk nationell IT-strategi. Marie Granlund betonade vikten av en sådan, och blev i alla fall inte motsagd av Jan Björklund, som inte framförde något eget förslag utan valde att plocka enkla poäng på att påpeka att tidigare satsningar på IT har haft för stort fokus på teknik!

Storbritannien gör nya vägval
Sir Jim Rose, tidigare chef för Englands skolinspektion har skrivit en färsk rapport som ska förbereda för landets nya läroplan. Hans genomgång av prioriteringarna innebar en bekräftelse av Norges vägval.

”From what I have seen on my visits, the best schools demonstrate that these priorities - literacy, numeracy, ICT and personal development - are crucial for giving children their entitlement to a broad and balanced education.”

Nordiska Skolledarkongressen hade i år en blandning av internationella erfarenheter och kompetensutveckling för skolledare.

En nyhet på årets kongress var den ökade interaktiviteten mellan scenen och auditoriet med hjälp av mentometer-dosor. Det fungerade bra och bidrog säkert till ökat engagemang. Nästa år kanske möjligheten används ännu mer av föreläsarna. Nu var det konferencier Erik Blix som formulerade frågorna och resonerade kring resultaten. En annan iakttagelse var att när man spanade ut över åhörarna var antalet bärbara datorer i auditoriet klart fler än förra året.

 

Lena Elfvingsson,
FDiU och rektor
E-post: Lena.Elfvingsson@jarfalla.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100503