De nordiska länderna har länge betraktats
som världsledande inom IT i
undervisningen. Nu verkar Norge ha
tagit ledningen sedan staten påtagit sig
rollen som ledare för utvecklingen av
ny teknik i skolan. Att IT blivit ett av fem
kärnämnen har triggat norska kommuner
att satsa på ämnet och ge lärare
grundläggande utbildning. De senaste
norska satsningarna handlar om att
ytterligare integrera digital kompetens
i lärandet.
Øystein Johannessen från Kunnskapsdepartementet
i Norge inledde
årets nordiska skolledarkongress i
Göteborg. Närmare 800 skolledare
från förskola till gymnasieskola fick
höra om hur ny teknik används för att
utveckla den norska skolan. Øystein
Johannessen beskrev lärdomarna från
arbetet hittills:
• IKT är ett hjälpmedel för att
stärka lärandestrategier och erfarenhetsutbyte
• Förändringar i omvärlden påverkar
skolans innehåll och samhällsuppdrag
inom det digitala området.
• Innovation skapas i skärningspunkten
mellan visioner, policy och
inre utvecklingsarbete
• Skolan måste utveckla det digitala
medborgarskapet genom kunskap
och kritiskt tänkande
• Implementeringsstrategier måste
vara enhetliga och hållbara
Han visade också en Youtubefilm
“What digital natives want from their
library” med en otålig treåring för att
visa vad vi ”digitala immigranter” har
att göra med. Med den ansatsen hade
förväntningarna på kongressens IT-perspektiv
ökat…
I den korta debatten som följde, mellan skolminister Jan Björklund och oppositionens talesman i skolfrågor Marie Granlund (S) blev det inte någon diskussion
kring förslaget om en svensk nationell IT-strategi. Marie
Granlund betonade vikten av en sådan, och blev i alla fall
inte motsagd av Jan Björklund, som inte framförde något
eget förslag utan valde att plocka enkla poäng på att påpeka att tidigare satsningar på IT har haft för stort fokus på teknik!
Storbritannien gör nya vägval
Sir Jim Rose, tidigare chef för Englands skolinspektion har
skrivit en färsk rapport som ska förbereda för landets nya
läroplan. Hans genomgång av prioriteringarna innebar en
bekräftelse av Norges vägval.
”From what I have seen on my visits, the best schools demonstrate
that these priorities - literacy, numeracy, ICT and personal development - are crucial for giving children their entitlement to a broad and
balanced education.”
Nordiska Skolledarkongressen hade i år en blandning
av internationella erfarenheter och kompetensutveckling
för skolledare.
En nyhet på årets kongress var den ökade interaktiviteten mellan scenen och auditoriet med hjälp av mentometer-dosor. Det fungerade bra och bidrog säkert till ökat
engagemang. Nästa år kanske möjligheten används ännu mer av föreläsarna. Nu var det konferencier Erik Blix som formulerade frågorna och resonerade kring resultaten. En
annan iakttagelse var att när man spanade ut över åhörarna var antalet bärbara datorer i auditoriet klart fler än förra året.