Eva Marsh

Sagor

Under läsåret 96/97 har sex och sjuåringarna i B1c på Forshällaskolan presenterat sina sagor och dikter i multimediaprogrammet Kid Pix Studio.

I klass B1c finns tretton sjuåringar och tio sexåringar. Vi utgår från varje barns nivå och förskollärare Berit Svantesson och jag försöker att med ett undersökande arbetssätt få barnen att utvecklas.
    Vårt arbetslag består förutom av vår klass B1 av en klass åk 2-3 och en åk 4. På våra storsamlingar presenteras barnens sagor, dikter, forskningar mm.
    Barnen lär sig tidigt att deras arbeten är viktiga och värdefulla. En gång per läsår har vi en stor fest med barn och föräldrar, då vi firar ett avslutat tema och beskådar barnens arbeten.
    Vi har provat många sätt att presentera arbeten. Egna sagor har dramatiseras med levande skådespelare eller klippdockor, dikter har lästs in på band med bakgrundsmusik, reportage har videofilmats och mängder med böcker har tillverkats och ställts ut. Dator och multimedia ger oss ytterligare möjligheter till presentation.
    Efter ett par inspirerande dagar på konferensen "Mot bättre vetande" svävade jag in i skolan och berättade för Berit om mina nya tankar. Äntligen hade jag hittat det där enkla programmet för våra mindre barn. Här skulle skaparglädjen tas om hand och programmet skulle barnen till stor del klara av själva.
    Berit som är en klok och erfaren kvinna, lät min entusiasm få flöda och är idag lika glad för Kid Pix Studio som jag. Vi satt en hel planeringstimma och lekte med Kid Pix så vi själva lärde oss lite av programmet.

Presentationen av Kid Pix
Dagen därpå visade vi programmet för barnen. De hade redan bekantat sig med Paintbrush och förstod att detta var något liknade. Vi visade vad andra barn hade gjort från skolverkets cd-rom "Multimedia i utbildningen" Där finns en Grisfilm som är gjord i Kid Pix och vi skrattade gott. Vi såg att Kid Pix hade fler möjligheter än paintbrush!
    Berit och jag hade gjort ett par bilder med ljud som roade barnen minst lika mycket. Vi tittade tillsammans och bekantade oss ganska ytligt med Kid Pix’ sex olika studios.
    Vi började i det lilla och arbetade bara i den studio som kallas Stampimator.

Klassens första film
Vi fick Kid Pix ett par veckor innan vi skulle ha vår sjörövarfest. Några barn fick därför göra sin sjörövarsaga i Kid Pix. Dino som just lärt sig att sätta ihop bokstäver till ord skrev en dikt direkt i Kid Pix. Texten fick dela plats med Dinos illustrationer. Jag hjälpte Dino att spela in ljud till texten. Det blev mycket bra och Dino var mycket stolt.
    Lovisa gjorde en saga med fyra bilder och även hon lät text och bild samsas på den lilla rutan. Ytterligare fyra barn ritade bilder, skrev sagor och dikter om sjörövare. Några gjorde en bild och lade till musik och skrev sitt namn. Det var härligt att se hur barnen tipsade varandra om hur man kunde göra med t.ex. rörliga bilder och de olika verktygen.
    Hela klassen spelade in "Välkomna till vår sjörövarfest" och barnen tittade på då jag satte ihop alla bilder och sagor till en film. Filmen visades för föräldrarna i grupprummet på festen. Det blev som en liten biograf dit barn och vuxna slank in under kvällen. Eftersom vi ställer ut och visar andra arbeten blev det naturligt med en liten multimedia hörna. Det är viktigt att alla arbeten värdesätts och beskådas oavsett om de är gjorda på dator eller ej.

Sagorna blir film
Under vårterminen arbetade vi med tema sagor. Först "marinerade" vi barnen med massor av sagor och de fick arbeta med sagans upplägg och innehåll. Efter varje skrivpass fick alla rita till sin text. Efter första passet hade alla beskrivit sagans huvudperson och kommit in på sagans problem.
    Moa och Christoffer fick göra sina bilder på datorn istället. Sara och Filip fick göra både sin bild för hand och i datorn. Eftersom vi arbetar med eget arbete i svenska och matte kunde de arbeta på andra timmar. Att rita en bild på datorn tog ungefär lika lång tid som att rita den för hand.

Korta texter
Arbetet med sjörövartemat hade lärt oss att några långa texter inte var aktuella i Kid Pix. De tog för mycket plats i från bilden. De sagor barnen gjorde nu fick texten skrivas för hand eller i works. Vi valde att ha texten inläst till varje bild istället.

"Inspelning pågår"
Att spela in ljud i ett klassrum fullt igång med diverse aktiviteter – hur går det? Här gällde det att prova sig fram! Ljudet spelades in först när hela sagan var färdigbearbetad och författaren/författarinnan fick först ägna sig är att öva på att läsa sagan högt för sig själv. De första gångerna vi spelade in ljud sa vi; "Tystnad inspelning pågår!" vilket respekterades av de andra.
    Detta kändes inte bra gentemot de barn som fick uppmaning att vara stilla och tysta till förmån för inspelning. Vi körde därför två andra varianter. Dels att spela in ljudet i grupprummet på en dator som är placerad på rullbord och dels att låta de andra eleverna sitta i 2-3;ans klassrum då 2-3;an hade gymnastik.     Sagorna som vi gjorde under vårterminen blev längre då barnen hade kommit igång att skriva lite mer. Det blev därför fler bilder och en sagofilm kunde ta 2-3 minuter att spela upp.
    Resultatet blev mycket bra och vi funderar nu på hur man bäst kan bevara sagorna. Till skillnad från barnens handgjorda sagoböcker kan vi få ha kvar multimediasagan i skolan och ändå skicka med den hem!



Diskussion och slutsatser
Mina egna frågor kring multimediaarbete i skolan har klarnat under arbetets gång. Följande frågor har jag funderat över
  • Räcker det med en dator?
  • Tar det inte för mycket tid?
  • Hinner alla göra något meningsfullt?
  • Lär barnen sig något på arbetet?
  • Kommer barnen att sluta rita egna bilder till förmån för de färdiga som finns i datorn?
  • Är Kid Pix Studio ett bra multimediaprogram för yngre barn?
Jag tänkte punkt för punkt redovisa mina funderingar.

Räcker det med en dator?

För oss räcker det med en dator. Barnen har mycket annat arbete och andra aktiviteter på gång i klassrummet och de är vana att inte alltid göra samma saker samtidigt.
    Vi har en klassdator och jag hämtade in en dator som finns på rullbord och på så vis fick vi tillgång till två datorer med Kid Pix. Närhet till 2-3;an gör att barnen också kan låna deras dator när den är ledig.
    Vi pratade med barnen om att alla inte kunde få göra en saga med hjälp av datorn men lovade att alla skulle få göra något under läsårets gång.
    Då vi visade Kid Pix första gången hade vi kopplat en overheadplatta till datorn så att datorskärmen kunde visas på filmduk. Vi gjorde det också på festen men, sedan har vi samlat barnen på mattan och visat direkt från datorn. Det har gått mycket smidigt och kräver inte så mycket förberedelse. Barnen säger att de ser bra ändå.

Tar det inte för mycket tid?
Jag har funderat en del kring att dessa arbeten tar mycket tid.
    Ljudinspelningen av sagorna tog tid men det gav barnen glädje och en stunds högläsning.
    Även om arbetet tar tid är det som jag ser det enbart en investering i framtida kunskaper. Vi håller just på att lära oss att arbeta i Kid Pix därför får vi lägga lite tid på det. Jag tror dock att dessa elever till hösten kan hjälpa andra att t.ex. spela in ljud. När de går i tvåan finns de som en resurs för barnen i B1an osv.
    Barn som går på fritids och barn som har tillgång till dator hemma ger oss försprång, och vi tar vara på varandras kunskaper. Så vinner vi tid.

Hinner alla göra något meningsfullt?
Trots att vi inte har arbetat med Kid Pix under hela läsåret har alla hunnit göra något. Med lite fantasi kan man göra allt man annars gör på papper eller i bok i datorn. Barnen har presenterat arbete skogsturen då vi letade vårtecken och de har gjort bild och text i Kid Pix istället för att skriva i händelseboken.
    Detta året har kanske inte allt barnen gjort i Kid Pix varit genomtänkt och meningsfullt men målet har varit att alla skall få göra något och så har det också blivit.

Lär barnen sig något på arbetet?
Hur blir handlingen då man låter barnen göra allt på datorn?
    Lär de sig att skriva?
    Barnen skriver för att någon vill läsa eller uppleva deras berättelse. När vi tar vara på varandras arbeten blir det roligt att skriva och man vill skriva. När vi skriver är innehållet viktigt. Vi vill att t ex "sagan" skall ha en röd tråd och att berättelsen skall bli levande och spännande. Då vi låter eleverna skriva sagor direkt på datorn får vi inte glömma att ha med den biten där också. Vi måste handleda eleverna i deras arbeten så att processen blir lärorik och att slutprodukten blir bra.
    Barnen förstår att man måste ha en bra historia bakom en pjäs eller film. Viljan att förmedla något ger dem lust att lära sig att skriva.

Kommer barnen sluta rita egna bilder till förmån för färdiga som finns i datorn?

Jag var lite orolig för att barnen skulle använda färdiga bilder och tycka sina egna inte var tillräckligt fina. Efter att ha provat lite verktyg och lekt lite med rörliga stämplar övergick alla till penselverktygen och konstruerade egna bilder.
    Som en extra finess lade de till lite stämplar då bilden var klar och jag fick ibland diskutera hur de tänkte när de valde sin stämpel. Jag märkte att det ibland ger sig av sig självt. En passerade klasskamrat gav upphov till att dödskallen på sängbordet bredvid prinsen och prinsessan blev utbytt till en bordslampa. "Varför har du en dödskalle på sängbordet? Hu vad hemskt! Kommer han och dödar prinsen?"
    Jag hade själv en uppfattning om att det man ritar på datorn inte blir lika fint, som det man ritar för hand. De två elever som ritade sina sagobilder både på datorn och för hand ritade slående lika bilder. Detta kan troligtvis ha berott på att de gjorde bilderna på datorn med bild bredvid som mall. Att resultatet blev lika bra på datorn ändrade på min uppfattning.

Är Kid Pix Studio ett bra multimediaprogram för yngre barn?
Jag har själv ingen erfarenhet av att arbeta med andra multimediaprogram för mindre barn.
    Utifrån mina erfarenheter anser jag att Kid Pix Studio är ett bra program att starta med för de lite yngre barnen. Programmet har tydliga bildsymboler och gör det enkelt att komma igång med att göra egna multimediaproduktioner. När barnen är lite äldre runt 10-11 år kan man med fördel gå över till multimediaprogram som till exempel Hyperstudio eller Multimedia Lab.


Eva Marsh

Barnhusgatan 2
411 02 Göteborg
Tel 0706-32 69 32

Kid Pix Studio för Mac och Win, kan beställas hos Liab Läromedia, fax 08-23 11 22.

Se DiU 1/96 för en utförlig presentation av Hyperstudio

Se DiU 4/96 för en beskrivning av arbete med Multimedia Lab

Multimedia i utbildning, Peter Becker, Skolverket 1996.

Beställning Liber distribution, tel 08-690 95 76. Pris 100 kr inkl cd-rom.


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730